Permalänk

Net1's täckning i Stockholm

Hej!
Hur ser Net1's täckning ut i Stockholm, någon som har någon erfarenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Hej!
Hur ser Net1's täckning ut i Stockholm, någon som har någon erfarenhet?

Menar du täckningskarta eller egna erfarenheter?

EDIT: Hade Net1 ett bra tag, när dem hette Ice.Net och sedan bytte namn. Var extremt missnöjd med dem där jag behövde nätet. Nu, på samma ställe, har jag Telia 4G istället. Oerhört mycket bättre och mer stabilt, nackdelen är ju just data.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Wenro:

Menar du täckningskarta eller egna erfarenheter?

https://i.gyazo.com/ac6537ca29b67b297a6d0a96f054b23f.png

EDIT: Hade Net1 ett bra tag, när dem hette Ice.Net och sedan bytte namn. Var extremt missnöjd med dem där jag behövde nätet. Nu, på samma ställe, har jag Telia 4G istället. Oerhört mycket bättre och mer stabilt, nackdelen är ju just data.

Jag tänkte mer på egna erfarenheter. Var det i Stockholmsregionen för dig då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Jag tänkte mer på egna erfarenheter. Var det i Stockholmsregionen för dig då?

Nej, det var södra norrland i glest område. Förstår att det inte skulle prestera jättebra men jag fick sitta och betala fullpris även de månader nätet inte fungerade alls.

I Stockholm funkar det nog rätt bra. Men en fråga, varför Net1? Varför inte en riktig ISP?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Net1 väljer man om man inte kan få nått annat. Till Stockholm skulle jag aldrig tänka mig använda det.

2011 var det horribelt långsamt i Stockholm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Net1 väljer man om man inte kan få nått annat. Till Stockholm skulle jag aldrig tänka mig använda det.

2011 var det horribelt långsamt i Stockholm.

Skickades från m.sweclockers.com

Net1 införde LTE-teknik under 2015.

Så lite svårt att uttala sig om hastigheten i dagsläget då de gjort om så radikalt från tidigare variant. Det de gör är att sända på 450Mhz-bandet som förut var NMT. Nu använder de LTE så borde finnas möjlighet till högre hastigheter, men då främst på landet då deras nät antagligen snabbt fylls i storstäder (om nu någon har det där ens).

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Vi har fiber också, men det funkar inte alltid så bra som det borde göra. Smidigt att kunna ta med sig routern ut till landet och så också. Tror ni att man kan får bättre hastighet som företag, att företag kanske prioriteras före privata kunder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Net1 införde LTE-teknik under 2015.

Så lite svårt att uttala sig om hastigheten i dagsläget då de gjort om så radikalt från tidigare variant. Det de gör är att sända på 450Mhz-bandet som förut var NMT. Nu använder de LTE så borde finnas möjlighet till högre hastigheter, men då främst på landet då deras nät antagligen snabbt fylls i storstäder (om nu någon har det där ens).

Sant, men huvudproblemt kvarstår med dem.
De har en jättebra frekvens för glesbygs, men inget för tätorter. Så jag kvarstår att jag aldrig skulle välja dem om jag hade mottagning på Telia/Tele2/Telenor/Tre.

från en PTS rapport
"Den nuvarande tillståndshavaren Net1 har sedan under 2016 migrerat sina nät
från 3G-teknologin CDMA2000 till LTE (4G). Uppdateringarna i nätet, vilket
bland annat innefattar byte av basstationer samt byte av konsumentutrustning,
har gjort att näten numera erbjuder mobila bredbandstjänster med högre
kapacitet och prestanda jämfört med tidigare. Den nya tekniken, LTE 450
MHz, innebar att nätet kan leverera mobilt bredband med en teoretisk maximal
hastighet upp till 37,5 Mbit/s"
https://www.pts.se/upload/Rapporter/Radio/2016/Uppdaterad-for...

De har ett fåtal baststationer i Stockholm mot restan som kör LTE på 800MHz/900MHz/1800MHz/2.6GHz-näten som har tusentals nano-celler.

Net1 kan göra underverk för vissa, men inte i Stockholm.
"År 2016 är det ca 150 hushåll och företag som endast förväntas ha tillgång till
bredband om 1 Mbit/s via 450 MHz-bandet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Vi har fiber också, men det funkar inte alltid så bra som det borde göra. Smidigt att kunna ta med sig routern ut till landet och så också. Tror ni att man kan får bättre hastighet som företag, att företag kanske prioriteras före privata kunder?

Vart har du "landet"?
Kolla på de andra operatörernas teckningskarta och köp en mobilrouter med externa antenner är mitt tips.
Vem har ni fiber ifrån? Toligen är det bättre att försöka felsöka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Sant, men huvudproblemt kvarstår med dem.
De har en jättebra frekvens för glesbygs, men inget för tätorter. Så jag kvarstår att jag aldrig skulle välja dem om jag hade mottagning på Telia/Tele2/Telenor/Tre.

från en PTS rapport
"Den nuvarande tillståndshavaren Net1 har sedan under 2016 migrerat sina nät
från 3G-teknologin CDMA2000 till LTE (4G). Uppdateringarna i nätet, vilket
bland annat innefattar byte av basstationer samt byte av konsumentutrustning,
har gjort att näten numera erbjuder mobila bredbandstjänster med högre
kapacitet och prestanda jämfört med tidigare. Den nya tekniken, LTE 450
MHz, innebar att nätet kan leverera mobilt bredband med en teoretisk maximal
hastighet upp till 37,5 Mbit/s"
https://www.pts.se/upload/Rapporter/Radio/2016/Uppdaterad-for...

De har ett fåtal baststationer i Stockholm mot restan som kör LTE på 800MHz/900MHz/1800MHz/2.6GHz-näten som har tusentals nano-celler.

Net1 kan göra underverk för vissa, men inte i Stockholm.
"År 2016 är det ca 150 hushåll och företag som endast förväntas ha tillgång till
bredband om 1 Mbit/s via 450 MHz-bandet"

Tack för svaret, just hastigheterna hade jag svårt att hitta när jag letade. Och är helt inne på din linje, menade bara att det troligen inte var lika katastrofalt nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W