Edgerouter X får ingen WAN IP helt plötsligt

Permalänk
Medlem

Edgerouter X får ingen WAN IP helt plötsligt

Har en Edgerouter X som jag kört med i ca 1år. Nu på eftermiddagen så dog mitt internet. Det visar sig att min edgeroute x inte får nån WAN IP.

Kopplade en dator direkt till fiberkonvertern och det funkade
Kopplade in en gammal Netgearrouter och där fungerade allt perfekt.

Har gjort en factory reset på Edgeroutern och konfigurerat om den från början, men får fortfarande inte nån WAN IP.

Tips på vad jag kan testa?

Permalänk
Medlem

DHCP Client aktiverat?
Blacklistad mac?
Testa byta mac?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Testa routern hos en vän eller granne för att se om du får WAN IP där. Får du inte det verkar det som om det är något fel på din router.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Kolla DHCP loggen, Kan vara lite trix att starta loggen och sedan läsa den.
Prova istallera nyaste releasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

DHCP Client aktiverat?
Blacklistad mac?
Testa byta mac?

DHCP är igång
Tror inte Bredband2 har nån Maclåsning. Kopplade in dator och den fungerade och bytte till en annan router och den fungerade direkt utan att släppa nån IP. Har 5st IP så kan köra switch direkt på fiberkonvertern

Skrivet av bz2:

Kolla DHCP loggen, Kan vara lite trix att starta loggen och sedan läsa den.
Prova istallera nyaste releasen.

Kör redan senaste firmware

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Resettade routern igen och valde eth4 som WAN-port. Och nu verkar den fungera. Använder eth0 (som inte fick WAN IP nyss) kopplad till min switch.

Skumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Resettade routern igen och valde eth4 som WAN-port. Och nu verkar den fungera. Använder eth0 (som inte fick WAN IP nyss) kopplad till min switch.

Skumt

eth4 har en annan mac-adress.
Därför är det som jag sade väldigt troligt att din routers mac-adress är blockerad eller liknande.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H