Får inte CAT6 att funka över 100mbit?!

Permalänk
Medlem

Får inte CAT6 att funka över 100mbit?!

Håller på o blir tokig! Har testat med CAT6 FTP och UTP, och hur ja än gör så vägrar kabeljäveln leverera över 100mbit (enligt nätverksinställningar) Va i helvete är det ja gör för fel!?!
Det är en helt vanlig rak kabel på ca 10m som går i kabelrör ner genom 2 våningar i villan, och skiten vägrar funka?!
Kopplingarna är CAT6, kablarna (ja har provat 2 olika) är CAT6 men likförbannat reggas den inte som 1 gbit iaf?!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Störningar från starkström?
Fel i något uttag som kablarna ansluts till (skadade pins eller smuts)?
Skada på kablagen (låter osannolikt eftersom det gäller båda).
Fungerar det om du kopplar direkt på samma våningsplan mellan enheterna?

Det är lite svårt att gissa eftersom du inte angett vad som ska anslutas?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Hedersmedlem

Osannolikt att det är kabeln som är problemet. Har du uteslutit både nätverkskort och router/switch?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du får en 100Mbitlänk beror det ofta på att bara 2 par i kabeln fungerar (får kontakt), det har sällan med kabeln att göra utan beror nästan uteslutande på kontakterna, så kolla upp allt som har med kontakterna och deras anslutning mot kabeln att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har naturligtvis testat kabeln..

Permalänk
Inaktiv

Vad sitter det i andra ändarna? Har du autosense på i båda? Vad händer om du kör manuellt i ena och auto i andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Osannolikt att det är kabeln som är problemet. Har du uteslutit både nätverkskort och router/switch?

Ja, nätverkskortet är uteslutet eftersom det samma gäller mellan router och fiberdosa, den visar att det är en 100 genom att LED-en är orange, detta uppstår inte när jag kopplar in mig direkt på fiberdosan med en kortare kabel och samma dator som nämnts i TS, då får jag 1gbit.
Jag har testat med 3 olika typer av kontakter också och 2 olika typer av crimptänger...det är helt jävla stört rent ut sagt

Permalänk
Medlem

@studiox_swe:

I ena änden sitter en fiberconverter från BBB, i andra änden en Technicolor 799

Permalänk
Medlem

BBB har väl bara satt porten till 100 helt enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

BBB har väl bara satt porten till 100 helt enkelt?

Det kan dom inte gjort eftersom porten levererar 1gbit med en annan kabel som inte går i väggen..?

Permalänk
Medlem

Idiotisk fråga egentligen men ordningen av kablarna kan väl knappst ha någon betydelse? Så länge det är identiskt i båda ändarna..? desperationsfråga, ja vet

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men vilken ordning har du kopplat ledarna?

E: såg ditt senaste inlägg nu: det viktigt att du har rätt ordning på dem, annars går det långsamt

Permalänk
Medlem

Kabel + kopplingarna funkar.
Att du skulle bli utstörd pgr av starkström/magnetfält är inte så troligt på så kort sträcka och skulle du mot all förmodan linda nätverkskabeln runt en starkströmstransformator så skulle du nog ha betydligt större problem

Gissningsvis,
1. Du passerar en nätverks enhet som bara hanterar 100mbit (switch eller liknande).
2. Kopplar du dator till dator och den ena enheten inte hanterar att vända på kabelparen (Auto MDI-X) så kan du råka ut för att bara det ena paret används vilket gör att du effektivt får en kabel anpassad för max 100mbit personligen så har jag inte råkat ut för detta på många år nu men när jag skiftade 3 företag till cat5 så dök detta upp som ett problem på lite äldre enheter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Kanske en dum fråga, men vilken ordning har du kopplat ledarna?

E: såg ditt senaste inlägg nu: det viktigt att du har rätt ordning på dem, annars går det långsamt

Det är det här ja inte får ihop, vilken ordning det är på dom, borde inte rent krasst göra nån skillnad så länge det är exakt samma på båda sidorna..eller?

Permalänk
Medlem

@dj_aleks: Nej, det trodde jag också när jag själv gjorde samma fel. Jag kan inte säga att jag förstår precis varför det är så, men jag kan tänka mig att det har att göra med signalbalansering i kabeln, dvs att signalerna stör varandra om man kopplar de likfärgade paren bredvid varandra hela vägen.

Permalänk
Medlem

Testa att byta ut dom små kablarna från dina kontakter till enheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@dj_aleks: Nej, det trodde jag också när jag själv gjorde samma fel. Jag kan inte säga att jag förstår precis varför det är så, men jag kan tänka mig att det har att göra med signalbalansering i kabeln, dvs att signalerna stör varandra om man kopplar de likfärgade paren.

Jag gör som du säger och crimpar om enligt standard!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Det är det här ja inte får ihop, vilken ordning det är på dom, borde inte rent krasst göra nån skillnad så länge det är exakt samma på båda sidorna..eller?

Ja, det gör skillnad. Du måste koppla rätt i båda ändarna!

Seså:

1. vit/orange
2. orange
3. vit/grön
4. blå
5. vit/blå
6. grön
7. vit/brun
8. brun

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/k...

Allt annat blir pannkaka!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dj_aleks:

Idiotisk fråga egentligen men ordningen av kablarna kan väl knappst ha någon betydelse? Så länge det är identiskt i båda ändarna..? desperationsfråga, ja vet

Jo ordningen är kritisk för funktionen, det är en balanserad förbindelse över partvinnade kablar, partvinningen är extremt viktig och rekommendationen är att man inte får splitta ett par på en längre sträcka än 12mm för att kunna garantera funktionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

keystone 568b <3

Permalänk
Medlem

Fyfan....va...jag..är...korkad........

Naturligtvis fungerar det fläckfritt...
SUCK! Tack alla, ja tar o stoppar huvudet i skämskudden

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Det är det här ja inte får ihop, vilken ordning det är på dom, borde inte rent krasst göra nån skillnad så länge det är exakt samma på båda sidorna..eller?

Som andra säger, ordningen är viktig.

Anledningen är att paren är tvistade för att motverka sin egen störning. Och pga äldre standarder så är paren på tråd 1-2 och 3-6 sen kommer par 3 på 4-5 och 7-8, och om du kopplar bara "rakt över (1-2)-(3-4)-(5-6)-(7-8) så kommer ju tråden i 3an och 6an att störa ut signalen i 4 och 5, samt de i sig stör tillbaka då nätverkskortet förväntar sig paren på annat sätt.

Denna tvistning har varit kritisk sedan Cat 5 tom, så den går ner till 100Mbit för den då inte får störningar (då 4-5 inte används).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Som andra säger, ordningen är viktig.

Anledningen är att paren är tvistade för att motverka sin egen störning. Och pga äldre standarder så är paren på tråd 1-2 och 3-6 sen kommer par 3 på 4-5 och 7-8, och om du kopplar bara "rakt över (1-2)-(3-4)-(5-6)-(7-8) så kommer ju tråden i 3an och 6an att störa ut signalen i 4 och 5, samt de i sig stör tillbaka då nätverkskortet förväntar sig paren på annat sätt.

Denna tvistning har varit kritisk sedan Cat 5 tom, så den går ner till 100Mbit för den då inte får störningar (då 4-5 inte används).

Det va ungefär där nångång ja tog mitt CCNA (ironiskt nog)..de e bara att skämmas o lära om sig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Det va ungefär där nångång ja tog mitt CCNA (ironiskt nog)..de e bara att skämmas o lära om sig..

Lugnt vi alla gör misstag. Satt 1 timme o felsökte en dator som vägrade starta... visade sig att 12V CPU ATX kabeln inte var ansluten.

Alla har vi våra "*facepalm* dagar"