Den nya elektronikskatten

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Den artikeln svarar väl inte på alla frågor? T.ex om en processor levereras med en processorkylare kan paketet bli ganska tungt, det sitter ju ofta en fläkt på dessutom vilket gör att även kylaren blir en "elektronisk produkt". Ska invägningen då omfatta både själva processorn och kylare fläkt?

Hur är det med vattenkylare?
Datorlådan innehåller normalt sett ingen elektronik, men kan inbland bundlas med en nätdel, räknas då hela datorlådan eller bara nätdelen (eller får dom för sig att vilja ta betalt för hela tunga datorlådan trots att det inte finns någon nätdel i, det sitter trots allt en del sladdar i samt knappar).

Så nej, p.g.a. otydligheterna tyckte jag det var intressant med en tråd.

Mvh,

Daniel

Är det inte standard att man får med 1-2 fläktar med ett nytt chassi? 100 spänn på att det medför att chassit klassas som elektronik!

Permalänk
Medlem

@Leoms: Jag tror vi håller med varandra. Trode mitt inlägg skrek ironi, men i efterhand inser jag att alla pratar sådär nuförtiden

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Ärligt talat så har jag inte läst mycket alls på den sidan. Det jag vet är vad Magdalena Andersson har sagt om skatten. Detta är en kemikalieskatt man ålägger på varor som kommer från utlandet för att skapa incitamenten för att få ner införseln av farliga kemikalier till Sverige.
Mer än så behöver jag inte veta. Och det man kan fråga sig är om det här på något sätt känns trovärdigt. Jag tycker inte det. Det är inte så att vi i Sverige ens har en halvledarindustri som skulle kunna ersätta varor som kommer till oss från utlandet utan det här är bara ett sätt att dra in extra pengar till staten. Och på vilket sätt exakt kommer tillverkare i andra delar av världen att bry sig om denna skatt? Det finns en efterfrågan för dessa produkter här i Sverige och de, tillverkarna, kommer helt enkelt att höja sina priser. Om det här hade varit något som hela EU infört hade det känns mer relevant. Men som det är nu känns det bara som om man har "skatteplanerat" i regeringskansliet för att finna extra uttag av oss medborgare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FabriciusRex:

@Söderbäck: Ärligt talat så har jag inte läst mycket alls på den sidan. Det jag vet är vad Magdalena Andersson har sagt om skatten. Detta är en kemikalieskatt man ålägger på varor som kommer från utlandet för att skapa incitamenten för att få ner införseln av farliga kemikalier till Sverige.
Mer än så behöver jag inte veta. Och det man kan fråga sig är om det här på något sätt känns trovärdigt. Jag tycker inte det. Det är inte så att vi i Sverige ens har en halvledarindustri som skulle kunna ersätta varor som kommer till oss från utlandet utan det här är bara ett sätt att dra in extra pengar till staten. Och på vilket sätt exakt kommer tillverkare i andra delar av världen att bry sig om denna skatt? Det finns en efterfrågan för dessa produkter här i Sverige och de, tillverkarna, kommer helt enkelt att höja sina priser. Om det här hade varit något som hela EU infört hade det känns mer relevant. Men som det är nu känns det bara som om man har "skatteplanerat" i regeringskansliet för att finna extra uttag av oss medborgare.

Mjaa. Tanken är att försöka få bort hälsovådliga flamskyddsmedel från folks hem. Det handlar inte så mycket om vem som tillverkar grejerna utan att vi inte bör ha det i hemmen. Likt blyledningar för vatten eller bly i smink, DDT mot insekter eller PCB i plasten i hemmen. Är det hälsovådligt så ska det fasas ut. Arbetet med att försöka ringa in flamskydden och dess faror har fortlöpt under hela 2000talet vad jag minns och nu har det kommit så långt att det börjar bli regleringar av det. Vidare är vi inte ensamma om att försöka reglera hormonstörande/cancerframkallande flamskydd i hemmen utan denna utfasning jobbar många länder med trots att industrin inte riktigt är med på noterna överallt. Att vi sedan inte ser så mycket artiklar om andra länders arbete för att stävja spridningen av flamskyddsmedel är inte så märkligt kanske

Varför skatt då? Varför inte förbud? Ja det finns en hel del om det i utredningen som gjordes åt förra regeringen. Ett exempel de tar upp i utredningen är under 90talet i Skandinavien där PCB i plaster förbjöds i Sverige i viss utsträckning medan man i norge/danmark valde att reglera med skatt och slutresultatet var ungefär lika effektivt. En nackdel att tillämpa förbud i detta fallet är om exempelvis senaste iphonen skulle innehålla fel flamskyddsmedel. Det skulle helt enkelt bli ett jäkla liv om de förbjöds i landet ;). Lite smidigare att bara lägga till skatt om det ändå kan ha samma inverkan efter ett antal år.

However, är nuvarande skatteupplägg klockrent? Nä det tycker jag nog inte. Exempel som givits innan är ju tokeriet att man ska beskatta elektronik som inte ens har flamskyddsmedel i sig. Minst sagt märkligt så jag är med på kritiken. Och att svensk handel inte har fått bidra med mer input under utredning/beslut är nog också olyckligt i sammanhanget.

Men problemet med giftiga flamskyddsmedel i hemmen behöver lösas på något sätt. I nuläget finns iaf någon form av plan vilket jag tycker är bättre än handfallenhet och total avsaknad av plan för utfasningen iaf. Fast jag kan ha fel här. Har skatten inte önskad effekt om nedtrappning så är det såklart bortkastat. Vi får väl se vad det blir av det hela.

I den bästa av världar får vi se en kraftfull reglering av flamskydden från EUhåll som kan ersätta nuvarande upplägg, men vi får se om/när detta faktiskt blir av. Det jobbas kring området, men när det blir klart vete katten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Tanken är att försöka få bort hälsovådliga flamskyddsmedel från folks hem. Det handlar inte så mycket om vem som tillverkar grejerna utan att vi inte bör ha det i hemmen. Likt blyledningar för vatten eller bly i smink, DDT mot insekter eller PCB i plasten i hemmen. Är det hälsovådligt så ska det fasas ut. Arbetet med att försöka ringa in flamskydden och dess faror har fortlöpt under hela 2000talet vad jag minns och nu har det kommit så långt att det börjar bli regleringar av det. Vidare är vi inte ensamma om att försöka reglera hormonstörande/cancerframkallande flamskydd i hemmen utan denna utfasning jobbar många länder med trots att industrin inte riktigt är med på noterna överallt. Att vi sedan inte ser så mycket artiklar om andra länders arbete för att stävja spridningen av flamskyddsmedel är inte så märkligt kanske

Varför skatt då? Varför inte förbud? Ja det finns en hel del om det i utredningen som gjordes åt förra regeringen. Ett exempel de tar upp i utredningen är under 90talet i Skandinavien där PCB i plaster förbjöds i Sverige i viss utsträckning medan man i norge/danmark valde att reglera med skatt och slutresultatet var ungefär lika effektivt. En nackdel att tillämpa förbud i detta fallet är om exempelvis senaste iphonen skulle innehålla fel flamskyddsmedel. Det skulle helt enkelt bli ett jäkla liv om de förbjöds i landet ;). Lite smidigare att bara lägga till skatt om det ändå kan ha samma inverkan efter ett antal år.

However, är nuvarande skatteupplägg klockrent? Nä det tycker jag nog inte. Exempel som givits innan är ju tokeriet att man ska beskatta elektronik som inte ens har flamskyddsmedel i sig. Minst sagt märkligt så jag är med på kritiken. Och att svensk handel inte har fått bidra med mer input under utredning/beslut är nog också olyckligt i sammanhanget.

Men problemet med giftiga flamskyddsmedel i hemmen behöver lösas på något sätt. I nuläget finns iaf någon form av plan vilket jag tycker är bättre än handfallenhet och total avsaknad av plan för utfasningen iaf. Fast jag kan ha fel här. Har skatten inte önskad effekt om nedtrappning så är det såklart bortkastat. Vi får väl se vad det blir av det hela.

I den bästa av världar får vi se en kraftfull reglering av flamskydden från EUhåll som kan ersätta nuvarande upplägg, men vi får se om/när detta faktiskt blir av. Det jobbas kring området, men när det blir klart vete katten.

Att farliga kemikalier ska bort från vår vardag finns det ingen diskussion om. Jag har ju knappast argumenterat för att vi ska ha giftiga ämnen i vår vardag. Så hela ditt första stycke är ju knappast något jag motsätter mig, om du nu fick för dig det på något konstigt sätt.

Det är skatten jag inte gillar, hur den är utformad och sättet man inför det på. Det ska bli intressant att se vilken påverkan det kommer ha på införseln av de ämnen man lägger en straffskatt på. Det hade varit mycket bättre om detta var något som kom till på EU nivå med det samma. Då snackar vi om en marknad med hundratals miljoner invånare. Detta skulle göra verklig skillnad och skapat starka incitament för tillverkarna. Och ett nationellt förbud rakt av hade ju gett önskad effekt med det samma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är klart att det fungerar med ekonomiska påtryckningar mot miljöproblem, historien har ju visat att vi har kunnat jobba bort en massa gifter, allt är inte perfekt men utan påtryckningar så skiter de flesta företag i det.
Angela Merkel lyckades när hon var miljöminister att få en del Tyska företag att sätta kaffet i halsen när användandet av Krom 6 skulle minska (det användes främst i bultar i de fall jag kom i kontakt med det) industrin sa att det var "tekniskt omöjligt" och trodde att de skulle få betala en liten närmast symbolisk straffavgift men eftersom det fanns de som kunde producera samma kvalitet utan Krom 6 så föreslog Merkel en avgift på € 12000 per såld enhet och då gick det oerhört snabbt för alla att ställa om produktionen, det handlade inte om några svåra tekniska problem utan vinstmaximering.

Till viss del, men en del produkter är alternativen ren skit, tex alternativen till äkta gulkromatering och liknande, inget av alternativen går ens att jämföra.

(detsamma gäller andra saker också)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Skulle man göra någon reell nytta skulle det vara 1000 000 000 000% skatt på barnafödande i så fall, i alla länder.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number