Permalänk
Medlem

Ny router + AP's

Min Asus RT-AC66u gick sönder lagom tills garantin var slut (3år och 1 månad, inte alls retande).

Funderar på Ubiquiti, men vilka saker ska man välja?
Asusen har täckt hela huset dugligt, men när jag ändå måste shoppa tänkte jag se till att öka på täckningen på altanen och trädgården.

Tanken är alltså någon av router-modellerna och 2-3 AP's.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Edgerouter Lite och antingen AC AP Lite eller AC AP Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Edgerouter Lite och antingen AC AP Lite eller AC AP Pro.

Om det behövs 2-3 AP skulle jag satsa på Edgerouter X SFP (SFP har passiv poe på alla portar) och AP AC Lite.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Om det behövs 2-3 AP skulle jag satsa på Edgerouter X SFP (SFP har passiv poe på alla portar) och AP AC Lite.

/Knight

Ah just det. Bra förslag!

Edgerouter X SFP kan driva Lite-accesspunkterna. Dock inte Pro.
Edgerouter X och X SFP har ganska mycket sämre prestanda. 130k pps istället för 1 miljon som Lite har. Men det spelar kanske mindre roll när man har det hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Om det behövs 2-3 AP skulle jag satsa på Edgerouter X SFP (SFP har passiv poe på alla portar) och AP AC Lite.

/Knight

Just det, kanske ska tillägga att AP'na antagligen kommer få kopplas till switchar.
Jag antar att jag behöver nya såna med som har stöd för POE?

Vad är skillnaden på lite och pro?
Och routrarna?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

AP-AC finns ju en som heter long range. Är den bara bättre eller finns den någon nackdel?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Just det, kanske ska tillägga att AP'na antagligen kommer få kopplas till switchar.
Jag antar att jag behöver nya såna med som har stöd för POE?

Vad är skillnaden på lite och pro?
Och routrarna?

Skrivet av Json_81:

AP-AC finns ju en som heter long range. Är den bara bättre eller finns den någon nackdel?

Spelar ingen roll vilken switch du kopplar den i. Du får PoE-injektors med så det är bara att koppla in så de behöver inte ha PoE.
För hemmabruk så tror jag det räcker med Lite. Vill du ha mer specifika uppgifter får du googla själv :).
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är Lite kraftigare än X och X SFP. Men X SFP har PoE på sina portar. Men eftersom det medföljer PoE-injektors måste du inte ha X SFP. Mest om du vill slippa använda dem till kostnad av prestandan i routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Spelar ingen roll vilken switch du kopplar den i. Du får PoE-injektors med så det är bara att koppla in så de behöver inte ha PoE.
För hemmabruk så tror jag det räcker med Lite. Vill du ha mer specifika uppgifter får du googla själv :).
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är Lite kraftigare än X och X SFP. Men X SFP har PoE på sina portar. Men eftersom det medföljer PoE-injektors måste du inte ha X SFP. Mest om du vill slippa använda dem till kostnad av prestandan i routern.

Ok, injektor är någon form av strömadapter som man kopplar nätverkssladden i antar jag?

Ja, portforwarding är nog enda kravet egentligen. Har den VPN-server vore det trevligt förstås.

Några tankar om long range modellen på AP'n?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ok, injektor är någon form av strömadapter som man kopplar nätverkssladden i antar jag?

Ja, portforwarding är nog enda kravet egentligen. Har den VPN-server vore det trevligt förstås.

Några tankar om long range modellen på AP'n?

Exakt.

Tror inte long range är lönt. Den når ju aningens längre. Men din enhet som är långt bort måste skicka tillbaka signalen också. Så har inte den en lika bra antenn som accesspunkten spelar det ju ingen roll.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Exakt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Såg att routern enligt prisjakt är från 2012. Spelar väl egentligen ingen roll när prestandan ser ut att räcka och bli över, men de har inget nytt på gång? Kikat lite på CES osv, men var sparsamt med nätverk vad jag såg, förutom mesh lösningar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Såg att routern enligt prisjakt är från 2012. Spelar väl egentligen ingen roll när prestandan ser ut att räcka och bli över, men de har inget nytt på gång? Kikat lite på CES osv, men var sparsamt med nätverk vad jag såg, förutom mesh lösningar.

Du efterfrågade stöd för VPN, Edgerouter Lite kommer max klara av runt 10-15Mbit/s om du vill köra OpenVPN.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan Lite och vanlig på Ubiquiti switchar är att Lite ej har PoE. Annars ska det vara samma.
Man ska få med injektorer med AP så man klarar sig utan.

Ubiquiti skiljer även på två produktgrupper när det gäller nätverksprodukter: Unifi och EdgeMAX.
Unifi är lite enklare modeller för hem och mindre kontor. EdgeMAX har lite mer avancerade inställningar för dem som vill in och mecka. EdgeMAX är enligt Ubiquiti själva riktade till carrier market. Dvs ISPer och företag.

Skillnaden mellan PRO eller ej på AP är att PRO har stöd för riktig PoE och inte bara Ubiquiti proprietära lågvoltvariant.

Jag har läst på rejält om Ubiquiti senaste veckorna eftersom jag funderar på att bygga mitt hemmanät med deras produkter. På papper och enligt recensioner ser de ut att ha väldigt bra prestanda för pengarna.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Du efterfrågade stöd för VPN, Edgerouter Lite kommer max klara av runt 10-15Mbit/s om du vill köra OpenVPN.

Uppkopplingen är 100/100 så det låter tillräckligt. Det är inte viktigaste funktionen, men trevligt om det finns.

Skrivet av Anaii:

Skillnaden mellan Lite och vanlig på Ubiquiti switchar är att Lite ej har PoE. Annars ska det vara samma.
Man ska få med injektorer med AP så man klarar sig utan.

Ubiquiti skiljer även på två produktgrupper när det gäller nätverksprodukter: Unifi och EdgeMAX.
Unifi är lite enklare modeller för hem och mindre kontor. EdgeMAX har lite mer avancerade inställningar för dem som vill in och mecka. EdgeMAX är enligt Ubiquiti själva riktade till carrier market. Dvs ISPer och företag.

Skillnaden mellan PRO eller ej på AP är att PRO har stöd för riktig PoE och inte bara Ubiquiti proprietära lågvoltvariant.

Jag har läst på rejält om Ubiquiti senaste veckorna eftersom jag funderar på att bygga mitt hemmanät med deras produkter. På papper och enligt recensioner ser de ut att ha väldigt bra prestanda för pengarna.

Låter bra, instämmer du om edgerouter lite och ac-ap (utan pro)?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hej, hur funkar detta, man måste koppla "AP AC Lite" direkt till sin "Edgerouter X SFP"? sedan kan man sätta upp fler "AP AC Lite" på andra ställen i huset för att utöka täckningen?

Edgeroutern har väl ingen wireless eller har jag missat något?

Sedan verkar många rekomendera Ubiquiti, är dem bättre än tex ASUS mm?

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem

@Json_81:
Det låter som vettigt för det du ska ha det till. Personligen kommer jag köra PRO modellerna matad med riktig PoE från switch, men det är mest för att jag vill det och inte för att jag tror det påverkar prestanda eller så.

Överlag kollar jag på helt andra grejer i en helt annan prisklass men jag har också andra behov och ett stort "lekbehov" eller vad man ska kalla det

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Ser inte direkt varför man skulle behöva bättre prestanda än EdgeRouter X eller EdgeRouter X SFP hemma? Tar hellre en av dom och får extra portar än EdgeRouter Lite. Men någon kanske kan upplysa mig :^)
Får alltid ut samma hastighet genom både EdgeRouter X och EdgeRouter X SFP som jag får direkt från väggen
http://www.speedtest.net/result/5895369084.png
Min bror, syster, mamma och hennes gubbe brukar alla ofta streama netflix/youtube, spela och använda mobilen samtidigt och det är aldrig några problem. Inte ens om jag laddar ner från steam i typ 80 megabyte per sekund samtidigt så stör det dom andra.

Har EdgeRouter X SFP som router, EdgeRouter X som switch och två stycken AP AC Lite.
Driver EdgeRouter X SFP med medföljande AC adaptern. Den första accesspunkten med PoE från EdgeRouter X SFP. Sen EdgeRouter X med PoE från EdgeRouter X SFP också, och sen har jag PoE passthrough genom EdgeRouter X till den andra accesspunkten. Kändes som en väldigt smidig lösning att driva alla 4 med en enda AC adapter så har mamma så få sladdar som möjligt att klaga på :^)

Får ut fulla hastigheten över ethernet överallt. Och wifi med dom två accesspunkterna ger 150-280 megabit i hela lägenheten med test utförda på en HTC One M8.
Får även 50 megabit vid ett par bänkar utanför ca 30 meter från accesspunkten igenom ett fönster. Och kan gå på promenad med hunden ca 100 meter bort från accesspunkten genom fönster/betongvägg och ha signalstyrka nog till att i alla fall använda typ kik och messenger

Permalänk
Medlem

@johanca:

Nej routern har inte inbyggd AP, det är ju därför han ska koppla den till en extern AP.

Ubiquiti är generellt billiga för vad man får. Men framför allt rekommenderas Ubiquiti när man går upp lite i prisklass och kollar på rackmonterade grejer. Där är de vad jag kan se väldigt billiga.

När det gäller nätverk så skulle jag påstå att Asus och Ubiquiti möts i den regionen där vi på Swec befinner oss. Asus kommer från konsumentmarknaden och är på Swec rekommenderade för kvaliteten på sina premiumprodukter. Ubiquiti kommer från ISP/företag-företagsidan och är här på Swec rekommenderade för sina budgetgrejer som gör att privatpersoner har råd med enterprise-utrustning.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Såg att routern enligt prisjakt är från 2012. Spelar väl egentligen ingen roll när prestandan ser ut att räcka och bli över, men de har inget nytt på gång? Kikat lite på CES osv, men var sparsamt med nätverk vad jag såg, förutom mesh lösningar.

Spelar ingen roll. Den tillverkas och underhålls ju fortfarande.
Ubiquitis grejer är riktigt prisvärda. Bra prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Ser inte direkt varför man skulle behöva bättre prestanda än EdgeRouter X eller EdgeRouter X SFP hemma? Tar hellre en av dom och får extra portar än EdgeRouter Lite. Men någon kanske kan upplysa mig :^)

Vänder på frågan.
Jag kommer bara använda två portar från routern, en till larmet och en till en switch som delar nätverket vidare.
Om Lite är snabbare och inte väldigt mycket dyrare, varför inte välja den?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vänder på frågan.
Jag kommer bara använda två portar från routern, en till larmet och en till en switch som delar nätverket vidare.
Om Lite är snabbare och inte väldigt mycket dyrare, varför inte välja den?

Ja, i så fall är det väl lika bra att köra på EdgeRouter Lite antar jag, eftersom du ändå inte behöver varken fler portar eller PoE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vänder på frågan.
Jag kommer bara använda två portar från routern, en till larmet och en till en switch som delar nätverket vidare.
Om Lite är snabbare och inte väldigt mycket dyrare, varför inte välja den?

Skrivet av MarcusHuddinge:

Ja, i så fall är det väl lika bra att köra på EdgeRouter Lite antar jag, eftersom du ändå inte behöver varken fler portar eller PoE

Alltså vi ska vara på det klara med att X och Lite är snabbast på olika saker. Det går inte att säga att den ena är snabbare än den andra utan att specificera scenario.

Lite är vad jag vet snabbare i 2 scenarion:
1. Routa 64 byte paket. Är i praktiken mycket ovanligt om man inte vet med sig att man har detta kravet. Normalt ligget paketstorleken i 1000-1500 byte området (och då är Lite och X lika snabba).
2. DPI. Om man vet att man ska sätta upp brandvägg med Deep Packet Inspection är Lite snabbare. Också i praktiken mycket ovanligt i hemmanätverk.

X är snabbare i 2 scenarion:
1. VPN med kryptering
2. QoS

Anledningen att X är snabbare i dessa scenarion är att den har en bättre CPU. X är dessutom billigare.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

@Anaii:
Tack! är på jakt efter uppgradering av mitt hemnätverk, tänkte att jag skulle klara mig runt 2000 så där verkar jag hamna med router + ap. Sedan kan jag köpa till fler ap och placera ut i huset vid behov.

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Alltså vi ska vara på det klara med att X och Lite är snabbast på olika saker. Det går inte att säga att den ena är snabbare än den andra utan att specificera scenario.

Lite är vad jag vet snabbare i 2 scenarion:
1. Routa 64 byte paket. Är i praktiken mycket ovanligt om man inte vet med sig att man har detta kravet. Normalt ligget paketstorleken i 1000-1500 byte området (och då är Lite och X lika snabba).
2. DPI. Om man vet att man ska sätta upp brandvägg med Deep Packet Inspection är Lite snabbare. Också i praktiken mycket ovanligt i hemmanätverk.

X är snabbare i 2 scenarion:
1. VPN med kryptering
2. QoS

Anledningen att X är snabbare i dessa scenarion är att den har en bättre CPU. X är dessutom billigare.

/Knight

X är alltså det bättre valet för mig?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."