Kan inte byta sändningskanal? Hoppar tillbaks till auto hela tiden??

Permalänk
Medlem

Kan inte byta sändningskanal? Hoppar tillbaks till auto hela tiden??

Hej!

Jag försöker byta sändningskanal på min router pga problem med 5ghz-bandet och jag vill testa om det är kanaler som krockar i trapphuset. Jag har fiber från telia och routern TG 799vac. Problemet uppkommer då jag loggat in på routern och ska ändra sändningskanalen. Valen som finns där är kanal 36 och upp till 112, med fyra steg mellan varje kanal, eller auto. Nu står den på auto och på kanal 112. Men när jag försöker ändra, exempelvis till kanal 60, så hoppar den efter en stund tillbaks till auto och till kanal 112. Jag upplever det som frustrerande och undrar om någon har en tanke kring varför det blir så?

Mvh
Andreas

Permalänk
Medlem

Vet tyvärr inte varför, men Telias router är inte direkt den bästa.
Ladda ner "wifi analyzer" till mobilen om du har android, finns liknande för iphone men vet inte va de heter. Så kan du ju kika om det är andra nätverk på samma kanal i närheten

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Vet tyvärr inte varför, men Telias router är inte direkt den bästa.
Ladda ner "wifi analyzer" till mobilen om du har android, finns liknande för iphone men vet inte va de heter. Så kan du ju kika om det är andra nätverk på samma kanal i närheten

Verkar inte vara någon annan på samma kanal (112). Men något är det som inte stämmer. När vi fick routern och började använda bredbandet så fungerade 5ghz-bandet utan problem. Nu kan vi inte ansluta på någon enhet. Det är endast 2,4ghz-bandet funkar.

Permalänk
Medlem

Jag märker nu att det inte heller går att byta namn på nätverket!? Verkar inte kunna göra några manuella ändringar?

Permalänk
Inaktiv

Du måste inte stänga av Wi-Fi för att kunna göra ändringar?