Permalänk
Medlem

EVGA GeForce Gtx 1060 SC

Hej! Jag köpte ett EVGA GeForce Gtx 1060 SC grafikkort och har kopplat in det samt installerat alla drivrutiner. Innan hade jag ett riktigt uselt grafikkort och därför köpte jag ett nytt. Förut låg jag på 120-150 fps och idag ligger jag på 200 men kan droppa ner något brutalt ibland. Mina specs är: https://gyazo.com/22781680cc796f3f32c6bb3a50031343.

Jag undrar om det är någon som vet vad felet är. Varför jag får såna fps-droppar. Är tacksam över vilken hjälp jag än får.

Permalänk
Skrivet av Zynkzz:

Hej! Jag köpte ett EVGA GeForce Gtx 1060 SC grafikkort och har kopplat in det samt installerat alla drivrutiner. Innan hade jag ett riktigt uselt grafikkort och därför köpte jag ett nytt. Förut låg jag på 120-150 fps och idag ligger jag på 200 men kan droppa ner något brutalt ibland. Mina specs är: https://gyazo.com/22781680cc796f3f32c6bb3a50031343.

Jag undrar om det är någon som vet vad felet är. Varför jag får såna fps-droppar. Är tacksam över vilken hjälp jag än får.

Du måste aktivera v-sync skulle jag tro. Om du har för höga FPS så kan GPUn överarbeta vilket medför mer värme och större el förbrukning.

Har upplevt samma på vissa spel med mitt GTX 1070. Har MSI Afterburner och FPS locked på 80 FPS. Flytter på fantastiskt!

Permalänk
Medlem

Svårt att säga då du inte uppger vilket spel du uppmätt dina fps i.
Min första tanke är ändå Ram-minnet om du har webbläsare med många fönster igång samtidigt när du spelar.
Annars kan det vara bra att kolla temperaturerna på processor och grafikkort så inte de blir för varma.

Permalänk
Medlem

@Flexiblus: Jag har fått för mig att man inte ska ha igång v-sync. Menar du i spelet eller i Nvidia?

Permalänk
Medlem

@johnlennonx: Dåligt av mig, jag spelar endast CS:GO.

Permalänk
Skrivet av Zynkzz:

@Flexiblus: Jag har fått för mig att man inte ska ha igång v-sync. Menar du i spelet eller i Nvidia?

Prova gärna med MSI Afterburner och lås FPSen till 90. Berätta gärna om du upplever ostabilitet i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zynkzz:

@johnlennonx: Dåligt av mig, jag spelar endast CS:GO.

Tycker du ska börja med att följa Flexiblus förslag för att se vad som händer.
Kan vara så att det nya grafikkortet inte längre är flaskhalsen i systemet utan processorn nu fått den rollen.
Den kommer då behöva jobba max för att hålla så hög prestanda som möjligt vilket kan leda till att den blir varm och sänker klockfrekvensen för att skydda sig själv.

Att låsa FPS borde då som Flexibus skriver minska belastningen på processorn, sen kan du ju testa dig fram genom att öka FPS något.

Sen tycker jag 612Mhz på minnet känns som en låg frekvens för ramminne men har dålig koll på det.

Permalänk
Medlem

@johnlennonx @Flexiblus: Gjorde allt som ni sade men ingenting hjälpte. Spelade ett par games idag och droppade till och med ner till 100 fps. Är det en systemåterställning som krävs kanske?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zynkzz:

@johnlennonx @Flexiblus: Gjorde allt som ni sade men ingenting hjälpte. Spelade ett par games idag och droppade till och med ner till 100 fps. Är det en systemåterställning som krävs kanske?

Kanske inte en systemåtersällning utan helst en helt ren installation av Windows skulle jag säga. Det är lika bra att göra det om du har haft en och samma installation väldigt länge för att bli kvitt alla mjukvaru-problem.
Vad hade du för grafikkort innan och hur avinstallerade du de förra drivrutinerna?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈