Vilken DAC/amp till Sennheiser HD650?

Permalänk
Avstängd

Vilken DAC/amp till Sennheiser HD650?

Hej. Tänkte investera i bättre ljud. Sitter just nu på ett par Logitech G35 rakt in i datorn vilket känns lite "tjoff ner i pannan" när det kommer till ljudkvalitet.

Mitt ljudkort är ett Realtek HD Audio ALC1150.

Jag ser helst att det är en kombinerad DAC och Hörlursförstärkare.

Ska driva ett par HD 650.

Min budget sträcker sig till max 4000 kronor!

Jag slipper gärna krångel med USB-hubbar, extrasladdar, extra strömadaptrar/försörjare och så vidare.

Mycket tacksam för eder expertis!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

asus essence stx har det sktivits myclet positivt om och jag sitter också på en. Riktigt bra ljud blir det

Det var typ 3år sen jag läste på om ljudkort mm men den bör hålla och även har uppföljaren asus essence stx 2 släppts.

Det är ett inbyggt kort så den passar bara till en dator men den är väldigt prisvärd!

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

300 ohm då krävs det lite kraft så extern ström krävs

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Hej. Tänkte investera i bättre ljud. Sitter just nu på ett par Logitech G35 rakt in i datorn vilket känns lite "tjoff ner i pannan" när det kommer till ljudkvalitet.

Mitt ljudkort är ett Realtek HD Audio ALC1150.

Jag ser helst att det är en kombinerad DAC och Hörlursförstärkare.

Ska driva ett par HD 650.

Min budget sträcker sig till max 4000 kronor!

Jag slipper gärna krångel med USB-hubbar, extrasladdar, extra strömadaptrar/försörjare och så vidare.

Mycket tacksam för eder expertis!

Objective2+ODAC Rev B och du har väldigt mycket "bang for the buck"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Schiit Modi 2 och Magni 2

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan gå att hitta en begagnad Benchmark dac 1 kring 4000kr, tex finns det en här
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=16896...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Hej. Tänkte investera i bättre ljud. Sitter just nu på ett par Logitech G35 rakt in i datorn vilket känns lite "tjoff ner i pannan" när det kommer till ljudkvalitet.

Mitt ljudkort är ett Realtek HD Audio ALC1150.

Jag ser helst att det är en kombinerad DAC och Hörlursförstärkare.

Ska driva ett par HD 650.

Min budget sträcker sig till max 4000 kronor!

Jag slipper gärna krångel med USB-hubbar, extrasladdar, extra strömadaptrar/försörjare och så vidare.

Mycket tacksam för eder expertis!

Hejsan!

Lite nyfiken på vilken du införskaffade samt hur du upplevde resultatet!?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tickles:

Hejsan!

Lite nyfiken på vilken du införskaffade samt hur du upplevde resultatet!?

Först och främst, tack alla som bidragit i tråden.

Jag bestämde mig för att köpa Objective2+ODAC Combon, efter att läst och hört mycket gott om den. Kombinerad Amp/DAC och väldigt prisvärd för vad man får i ljudväg.

Sitter och väntar på leverans från Schweiz just nu Ska beställa mina HD650 i morgon. Mot slutet av veckan kanske, med lite flax

Mvh Greven

PS. Vet någon om det går att driva två högtalare med denna Apm/DAC? Från mina högtalare går det fyra kopparkablar som jag i nuläget dragit in i min lilla förstärkare, två kablar från vardera högtalare som splittas in i vardera Svart och Röd ingång på nuvarande förstärkaren. Hur bär jag mig åt för att koppla dessa till min nya enhet?

Vill även nämna att jag beställde versionen som har två RCA ingångar på baksidan, men vad jag vet (och jag vet väldigt lite om ljud) är att dessa används för att ta emot analoga signaler. Jag kommer att använda O2+oDAC via datorn, alltså digital signal från datorn.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xaves:

Först och främst, tack alla som bidragit i tråden.

Jag bestämde mig för att köpa Objective2+ODAC Combon, efter att läst och hört mycket gott om den. Kombinerad Amp/DAC och väldigt prisvärd för vad man får i ljudväg.

Sitter och väntar på leverans från Schweiz just nu Ska beställa mina HD650 i morgon. Mot slutet av veckan kanske, med lite flax

Mvh Greven

PS. Vet någon om det går att driva två högtalare med denna Apm/DAC? Från mina högtalare går det fyra kopparkablar som jag i nuläget dragit in i min lilla förstärkare, två kablar från vardera högtalare som splittas in i vardera Svart och Röd ingång på nuvarande förstärkaren. Hur bär jag mig åt för att koppla dessa till min nya enhet?

Vill även nämna att jag beställde versionen som har två RCA ingångar på baksidan, men vad jag vet (och jag vet väldigt lite om ljud) är att dessa används för att ta emot analoga signaler. Jag kommer att använda O2+oDAC via datorn, alltså digital signal från datorn.

Det går i praktiken inte att driva högtalare från en hörlursförstärkare eftersom ljudet blir svagt men du kan däremot driva den förstärkare du har till högtalarna idag från Odacen.
Har du köpt Odac och O2 i separata lådor eller exakt vad har du köpt ? Länka gärna så blir det enklare att förstå vad du menar för kontakter,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det går i praktiken inte att driva högtalare från en hörlursförstärkare eftersom ljudet blir svagt men du kan däremot driva den förstärkare du har till högtalarna idag från Odacen.
Har du köpt Odac och O2 i separata lådor eller exakt vad har du köpt ? Länka gärna så blir det enklare att förstå vad du menar för kontakter,

Jag köpte den kombinerade versionen, med RCA ingång på baksidan. Den kan köra gain upp till 3.3, men mina högtalare är små, så borde inte vara ett problem att driva dem.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xaves:

Jag köpte den kombinerade versionen, med RCA ingång på baksidan. Den kan köra gain upp till 3.3, men mina högtalare är små, så borde inte vara ett problem att driva dem.

Jo det är problem att driva högtalare på ett vettigt sätt, uteffekten är för låg och lastimpedansen är för låg, du kanske kan få det att låta men det lär inte låta bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jo det är problem att driva högtalare på ett vettigt sätt, uteffekten är för låg och lastimpedansen är för låg, du kanske kan få det att låta men det lär inte låta bra.

Mina högtalare är som sagt små och ligger på 8 ohm. Men läser jag specifikationer på Objective2 förstärkaren så får jag två olika värden när det gäller impedans. Först ser jag "suitable for 16-250 Ohms. Sedan finns ett annat värde: "Output Impedance 0.54 Ohms" Vilken av de två är det som stämmer?

Och hur kopplar jag min gamla förstärkare till O2+DAC combo enheten?

Tack för hjälpen förresten!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Skrivet av Xaves:

*påkallar uppmärksamhet*

Lust att ge ett litet utlåtande? Jag funderar nämligen på att köpa exakt samma grejer till mig själv!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Avstängd

@Hybinette: Tjenare. Visst kan du får några kommentarer! Efter ca 2-3 veckor anlände min ODAC från Schweiz, då hade jag redan hunnit få mina HD 650. Ljudet är klockrent, trodde inte mina öron helt enkelt, kristallklart och allskönt. Körde lite spotify 320kbps, lite FLAC, knapp skillnad i mina öron men FLAC låter lite mer detaljerat. Det jag saknar på ODAC'en är en hardware AMP och ett vred för basregistret. Jag saknar en del tryck i basen på HD 650, men efter att ha installerat Equalizer APO (31-bands digital equalizer) så kunde jag justera basfrekvenserna och få ut ett maffigare ljud. Ett renare och finare basregister har jag aldrig upplevt i ett par hörlurar förut, men de måste först "plockas" fram med mjukvaru EQ. Hur mycket eller lite bas man vill ha är ju en smaksak, och HD 650 är ju inte kända för att vara basiga.

Det enda jag kan klaga på designmässigt med HD 650 är sladdarna som är lite irriterande, speciellt om man ska spela datorspel, eftersom det är två sladdar från varje kåpa som hänger och dinglar ned för bröstet, kommer åt och irriterar mina bröstvårtor och det gillar jag inte.
Löste det genom att köpa ett par Beyerdynamic 990 Pro, som har sladden ut efter vänster sida, så kan man slänga sladden bakom vänster axel bara, bättre alternativ om man ska spela. Men så fort jag ska lyssna på musik, kolla film eller liknande, så åker mina 650 på

Sammanfattningsvis är jag mer än nöjd, jämför jag av och ann med mina gamla sletna Logitech G35 så är skillnaden natt och dag. Visst, G35 köpte jag för 500 spänn, HD 650 gav jag över 3000 spänn för, så det är ingen rättvis jämförelse by any means. Men kostar det så smakar det där efter, i alla fall i det här fallet.

Rekommenderas!

Ps, satsa på gain 1.3x, mer än inte värt det, jag kör utan gain-knapp för det mesta, men är ljudkällan extremt låg så är knappen guld värd.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)