Värt att uppgradera från i7 4770S till Kaby Lake?

Permalänk

Värt att uppgradera från i7 4770S till Kaby Lake?

Hej alla där ute!
Mitt 970 STRIX gav upp för inte så längesedan och funderar nu på ett 1070 istället.
Sitter kvar på en i7 4770S som inte går att klocka, ångrar mig idag då jag skulle ha kollat upp grejerna först. Fick hjälp över disk på Webhallen och då sa försäljaren att en S modell ska fungera bra och att man inte behöver överblicka.
Kommer min i7a att vara flaskhals för ett 1070? Kör just nu bara i 1080P 144hz.

Vet även inte riktigt vilket 1070 jag ska köpa är sugen på Asus STRIX OC, men det kanske inte är så stor skillnad bara att det är dyrare än andra modeller?

All hjälp uppskattas! ☺️

Permalänk
Medlem

Om det är värt det kan bara du svara på men det kommer ju att bli en väldigt hög kostnad per frame om du skulle bestämma dig för att göra det

Jag tycker att du ska köpa ett nytt grafikkort och se hur processormarknaden utvecklas de närmaste månaderna.

Permalänk
Medlem

Har själv en 4770 men K versionen. Och är rätt säker på att den inte kommer att flaskhalsa. Om du vill kan jag testa något spel vid 4.5 ghz och stock :).
Men som sagt är rätt säker att den inte flaskhalsar. Om den gör det är det väldigt små siffror.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT03 ,Intel Core i7 4770K @4.5ghz 1.24v , ASUS Gryphon mATX Z87 + Armor Kit , Corsair Vengeance Pro 4x4GB @ 2133mhz , Silverstone Strider ST85F-P 850W PSU & Custom waterloop + EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0

Permalänk
Skrivet av Noaheng:

Har själv en 4770 men K versionen. Och är rätt säker på att den inte kommer att flaskhalsa. Om du vill kan jag testa något spel vid 4.5 ghz och stock :).
Men som sagt är rätt säker att den inte flaskhalsar. Om den gör det är det väldigt små siffror.

Jag kommer att Spela BF1, Witcher 3 tex och andra nya titlar. Ett litet test hade varit snällt ☺️.

Permalänk
Medlem

@hassearup: Tyvärr har jag inte dem där titlarna :/

Visa signatur

Silverstone Fortress FT03 ,Intel Core i7 4770K @4.5ghz 1.24v , ASUS Gryphon mATX Z87 + Armor Kit , Corsair Vengeance Pro 4x4GB @ 2133mhz , Silverstone Strider ST85F-P 850W PSU & Custom waterloop + EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0

Permalänk
Medlem

1070 kommer funka bra, ser att cpun går upp till 3.9ghz i turbo.
Du kommer inte få exakt lika många fps som med kabylake i vissa spel men i de flesta kommer det funka helt ok. Köp graffe å e du inte nöjd dvs om du tycker att du får för lite fps jämfört med vad sweclockers får i sitt test så byt. Om du tycker att 10-20fps mer är värt i speltitlar där man är långt över 100 fps men bara nån enstaka där det är under 100fps så är det upp till dig.

Titta på Sweclockers test av kabylake cpuer så får du se om det är värt att lägga ut över 5000kr för cpu,moderkort, minnen utöver kostnaden för graffet då.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

@DST: Ska nog köra på 1070 bara de är nog inte värt den summan för de fpsn tack för svaret!

Permalänk

@Noaheng: Tack gör hjälpen ändå! Blir ett 1070 och en uppgradering längrefram.