Permalänk
Medlem

Fiber men ändå dåligt internet.

Hej alla, jag är inte så datakunnig och så men har ett litet problem.
Jag har fiber nätverk och ska igentligen ha 100/mbit men av nån anledning är mitt internet ändå dåligt, tips på hur man kan fixa det?
Tillexempel när jag sitter och kikar streams på twitch, ska ju kunna titta på högsta kvaliteten utan problem men oftast buffrar det och börjar bli riktigt less.

Permalänk
Medlem

Kanske ska söka dig till din leverantör istället?

Vi kan inte göra mycket mer än att bedöma din utrusning, vilket du inte skrivit upp.

Vilken leverantör har du? Trådlöst eller kabel? Router? När började problemen? Är internet alltid kasst, även i spel med mera? Vad har du prövat göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shoxie:

Hej alla, jag är inte så datakunnig och så men har ett litet problem.
Jag har fiber nätverk och ska igentligen ha 100/mbit men av nån anledning är mitt internet ändå dåligt, tips på hur man kan fixa det?
Tillexempel när jag sitter och kikar streams på twitch, ska ju kunna titta på högsta kvaliteten utan problem men oftast buffrar det och börjar bli riktigt less.

När man försöker få hjälp är det bra om man ger så mycket information som möjligt, som exempelvis vilken ISP/stadsnät du har, vilken router du har samt vilka datorkomponenter du har.
Är det enbart på Twitch du har problem?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan börja med att beskriva hur hela nätverket hemma ser ut och visa resultatet från en mätning på Bredbandskollen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Resultat från bredbandskollen ser ut såhär = Nedladdning = 33mbit, Uppladdning = 54.
Använder kabel, tycker det är riktigt konstigt att jag får så dålig uppladdning. Brukar ha bra ping när jag lirar spel och det känns som mitt internet är dåligt bara när jag tittar på streams

Permalänk
Medlem

Tillverkare och modell av router? Full duplex på nätverkskortet? Har du alltid haft så dåliga värden?

Kan tillägga att jag ligger på 98 mbit ner och 104 mbit upp med mitt 100/100 med en Netgear R7000 router.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

@HiGrip: Kan komma tillbaka med router namn och så, brukade förut få över 80mbit på båda. Så riktigt konstigt och det blivit så här dåligt dem senaste veckorna

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shoxie:

@mrqaffe: Resultat från bredbandskollen ser ut såhär = Nedladdning = 33mbit, Uppladdning = 54.
Använder kabel, tycker det är riktigt konstigt att jag får så dålig uppladdning. Brukar ha bra ping när jag lirar spel och det känns som mitt internet är dåligt bara när jag tittar på streams

Har du provat att koppla bort routern och mäta direkt mot internetanslutningen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shoxie:

@HiGrip: Kan komma tillbaka med router namn och så, brukade förut få över 80mbit på båda. Så riktigt konstigt och det blivit så här dåligt dem senaste veckorna

Vad säger din internetleverantör om saken?

Har du inte gjort en felanmälan eller bett dem kontrollera anslutningen?

Snillen spekulerar blir det annars.

Permalänk

Lånar tråden.

* Hur testar man lämpligast sin uppkoppling för att kunna jämföra mer er andra?
* Vilka resultat anses bra / dåligt?

Bredbandskollen?
Speednet?
ping och trace något känt?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lassefrasse:

Lånar tråden.

* Hur testar man lämpligast sin uppkoppling för att kunna jämföra mer er andra?
* Vilka resultat anses bra / dåligt?

Bredbandskollen?
Speednet?
ping och trace något känt?

Vad jag vet så använder sig alla svenska operatörer av Bredbandskollen som mätsticka när man ringer deras support, alt. om dem har någon egen tjänst man pingar med CMD (Telia har en egen ping server utöver Bredbandskollen).
Personligen tycker jag det är lite missvisande då det inte visar Packet Loss eller sin uppkoppling mot servrar utanför Sverige, men det är så dem gör i alla fall.

Jag sitter tex. på 250/10 lina från ComHem och enligt mitt avtal är allt inom 150/5 och uppåt rimliga marginaler för mitt abonnemang när jag ringt och klagat. Mitt avtal säger tex. "med hastighet upp till och med 250/10", får jag mer är det positivt, får jag mindre så hänvisar dem till ovannämnda marginaler innan de börjar felsöka på sin sida.
Oftast är det "har du startat om datorn?", "testa att dra ur modemet och låt det stå i 1 minut innan du kopplar in det igen" bla bla.

Så vad som anses som "bra/dåligt" beror helt på hur ditt avtal ser ut med marginaler för vad du har "upp till och med".

EDIT: Det bör tilläggas att jag inte klagar på ComHem direkt, det är samma skit med vilken operatör jag än haft. Det ska vara att en massa från samma område som ringer och klagar innan dem får tummen ur arslet och sätter sina tekniker på att felsöka noder, stationer och dylikt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Om jag nu kör bredbandskollen. Hastigheten ser okej ut. 98,20/95,19 utan ett 100/100 abonnemang. Pingen blev denna gång 6ms. På andra tester är min ping vanligast 11ms.

Var drar jag gränsen till vad som är bra och dålig ping?
Jag har inga spel redo ännu, men vill ju inte bli utkickad från battlefield osv pga kass ping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vad jag vet så använder sig alla svenska operatörer av Bredbandskollen som mätsticka när man ringer deras support, alt. om dem har någon egen tjänst man pingar med CMD (Telia har en egen ping server utöver Bredbandskollen).
Personligen tycker jag det är lite missvisande då det inte visar Packet Loss eller sin uppkoppling mot servrar utanför Sverige, men det är så dem gör i alla fall.

Jag sitter tex. på 250/10 lina från ComHem och enligt mitt avtal är allt inom 150/5 och uppåt rimliga marginaler för mitt abonnemang när jag ringt och klagat. Mitt avtal säger tex. "med hastighet upp till och med 250/10", får jag mer är det positivt, får jag mindre så hänvisar dem till ovannämnda marginaler innan de börjar felsöka på sin sida.
Oftast är det "har du startat om datorn?", "testa att dra ur modemet och låt det stå i 1 minut innan du kopplar in det igen" bla bla.

Så vad som anses som "bra/dåligt" beror helt på hur ditt avtal ser ut med marginaler för vad du har "upp till och med".

EDIT: Det bör tilläggas att jag inte klagar på ComHem direkt, det är samma skit med vilken operatör jag än haft. Det ska vara att en massa från samma område som ringer och klagar innan dem får tummen ur arslet och sätter sina tekniker på att felsöka noder, stationer och dylikt.

Fast när du ringer så kommer du alltid till first line supporten, sedan kopplar de till second, third osv för att inte behöva störa de som faktiskt kan något med problem som löses av en enkel omstart. 95% är alla samtal är ju typ från svennar där internet, wifi och facebook betyder samma sak. Om en enda kund har problem kan de ju inte skicka ut en tekniker för flera tusen kronor, det är ohållbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Om jag nu kör bredbandskollen. Hastigheten ser okej ut. 98,20/95,19 utan ett 100/100 abonnemang. Pingen blev denna gång 6ms. På andra tester är min ping vanligast 11ms.

Var drar jag gränsen till vad som är bra och dålig ping?
Jag har inga spel redo ännu, men vill ju inte bli utkickad från battlefield osv pga kass ping.

6ms är helt okej ping och i BF1 kommer du säkert ligga runt 20-40ms som "alla" andra med bra uppkoppling.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

@lassefrasse: allt under 25ms ping är bra. Under 50ms ok. Börjar det nära sig 75-100ms är det halvjobbigt i fps spel.

Från du ser en ändring på skärmen, väljer att reagera och resultatet når serverna tar ca 250-350. Så ping tiden är bara en liten del av totalen. Du själv är största lagget

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Baxtex:

Fast när du ringer så kommer du alltid till first line supporten, sedan kopplar de till second, third osv för att inte behöva störa de som faktiskt kan något med problem som löses av en enkel omstart. 95% är alla samtal är ju typ från svennar där internet, wifi och facebook betyder samma sak. Om en enda kund har problem kan de ju inte skicka ut en tekniker för flera tusen kronor, det är ohållbart.

Förstår absolut vad du menar!
Har själv jobbat med telefonsupport och en nära vän jobbade för Telia's support.

Men även när man sitter med 2nd/3rd så blir dumförklarad så det skriker om det. Har själv en nätverkteknisk utbildning i grunden, så när jag ringer om ett problem kan jag garantera att jag testat det mesta som går på min egna sida - När jag flyttade in i min nya lägenhet förra året så fick tekniker komma ut 2 gånger till slut, visade sig att dem glömt kablar vid installation första gången och kopplat fel andra gången i centralstationen för vårat lägenhetskoplex..

Visserligen inte ISP's fel, utan det var QSTAR som då sköter ena halvan av stadsnätet (Gavlenet andra halvan). Riktigt pinsamt från deras sida kan jag tycka då detta är deras s.ka. "proffs".

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lassefrasse:

Om jag nu kör bredbandskollen. Hastigheten ser okej ut. 98,20/95,19 utan ett 100/100 abonnemang. Pingen blev denna gång 6ms. På andra tester är min ping vanligast 11ms.

Var drar jag gränsen till vad som är bra och dålig ping?
Jag har inga spel redo ännu, men vill ju inte bli utkickad från battlefield osv pga kass ping.

Latensen beror på avståndet till det du mäter mot så utan att veta det går det inte att säga om det är bra eller dåligt om det inte handlar om extrema värden. 1 nanosekund tar dig 30cm med radio och kopparkabel och kanske 25 cm via fiber.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Har själv en nätverkteknisk utbildning i grunden, så när jag ringer om ett problem kan jag garantera att jag testat det mesta som går på min egna sida.

Anledningen är att många nätleverantörer kommer "tekniker fakturera" kunden om det visar sig att det är ditt fel. Sedan så tycker inte tekniker om att bli utskickade på ärenden de inte behövs till, särskilt när de kan ha jobb som räcker veckor framöver, särskilt över sommaren med semester tider.

Skrivet av Yatagarasu:

Riktigt pinsamt från deras sida kan jag tycka då detta är deras s.ka. "proffs".

Inte direkt "nätverks proffs", de första arbetsalternativen efter studier är antingen någon typ av telefonsupport eller utskicks tekniker/kabeldragare. Det finns förvisso elektriker med optofiber utbildning som enbart arbetar med Layer-1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Anledningen är att många nätleverantörer kommer "tekniker fakturera" kunden om det visar sig att det är ditt fel. Sedan så tycker inte tekniker om att bli utskickade på ärenden de inte behövs till, särskilt när de kan ha jobb som räcker veckor framöver, särskilt över sommaren med semester tider.-1.

Hur mycket man som support försöker sålla bort tokstollar så kommer fältservice varje vecka hem till folk som påstår sig vara nätverksgurus och har testat allt och står och skäller, men så visar det sig att nätverkskabeln har blivit uppäten av en hund eller liknande, eller så har nätadaptern till routern åkt ut.. mångs kunder skäms lite då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Jag har nu kört EMCO ping monitor i 2 dagar och sänt en ping varje sekund till
* www.google.com
* ping.sunet.net
* www.youtube.com

(Ownit 100/100, kabel utan router.)

google = passed pings 99,99% .. Minimum = 10ms .. Average = 11,13ms .. Max = 187ms... Response Deviation = 4,76

ping.sunet.se = passed pings 100% .. Minimum = 11ms .. Average = 11,62ms .. Max = 414ms... Response Deviation = 5,08ms

youtube = passed pings 99,89% .. Minimum = 10ms .. Average = 18,06ms .. Max = 220ms... Response Deviation = 22,78ms

Värdena är för det mesta fina. Sunet får ofta stygga värden men är ändå relativt stabil. Medans youtube svänger endel. Google är stabilt. P youtube måste jag gå ner till 720P för att inte lagga.

17:00-22:00 är pingen hög på sunet.
16:00-22:00 är pingen hög på youtube samt google även om google bara får enstaka toppar och har lägre "tomgångsping".

Hur tolkar jag detta? Att Ownit har klen utrustning för att hantera "efter jobbtid surfare"?

Vad betyder Response Deviation ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Jag har nu kört EMCO ping monitor i 2 dagar och sänt en ping varje sekund till
* www.google.com
* ping.sunet.net
* www.youtube.com

(Ownit 100/100, kabel utan router.)

google = passed pings 99,99% .. Minimum = 10ms .. Average = 11,13ms .. Max = 187ms... Response Deviation = 4,76

ping.sunet.se = passed pings 100% .. Minimum = 11ms .. Average = 11,62ms .. Max = 414ms... Response Deviation = 5,08ms

youtube = passed pings 99,89% .. Minimum = 10ms .. Average = 18,06ms .. Max = 220ms... Response Deviation = 22,78ms

Värdena är för det mesta fina. Sunet får ofta stygga värden men är ändå relativt stabil. Medans youtube svänger endel. Google är stabilt. P youtube måste jag gå ner till 720P för att inte lagga.

17:00-22:00 är pingen hög på sunet.
16:00-22:00 är pingen hög på youtube samt google även om google bara får enstaka toppar och har lägre "tomgångsping".

Hur tolkar jag detta? Att Ownit har klen utrustning för att hantera "efter jobbtid surfare"?

Vad betyder Response Deviation ?

Hur mycket den varierar från average I snitt under testet

Permalänk
Medlem

Du vet väl att du kan ringa din internet operatör begära att få 2-5 st internet anslutningar med fiber har du 100 Mbit fiber skaffa 5 st 100 Mbit fiber anslutningar och montera sedan in en itel bounder då sammarbetar 5 anslutningar med varandra så får du 500 Mbit, perfekt lösning för ställen som inte kan ha snabbare än 100 Mbit i fiber kablarna att överstiga dessa.

Dock är det inte gratis ett par tusenlappar i månaden får man räkna med för ha en itel bounder, som sedan skicka dina anslutningar till en större enhet som länkar ihop dem för sedan skicka vidare till den server som ska hantera besöket.

itel bounder är en bra lösning dock för fixa alla internet problem.

Det är som en box du lägger som du kopplar in alla dina anslutningar till som sedan skicka alla ip nummer från alla operatörer och gör det till en enda. och länka ihop speed med varandra.

Permalänk
Medlem

@UMJ: Oj, det där var ganska Off Topic.

Killen betalar för 100/100.
Koppla din dator direkt med kabel till fiberkonvertern, ingen router eller annat mellan.
Kör bredbandskollen. Vad får man för resultat? nära 100? Då funkar ditt "internet" som det ska. Nått annat? Då får du felanmäla till din ISP.

Permalänk
Medlem

Gör ett test på nätet på din hastighet o sen sänd in de till din operatör Sen får dom fixa de . Annars byt bolag .

Permalänk
Medlem

Antar att ni missat att tråden startades 2016, skulle tro att TS problem är lösta vid det här laget.