Från GTX 580 till 1060 (Gammalt bygge)

Permalänk

Från GTX 580 till 1060 (Gammalt bygge)

Hej! Har en dator som jag byggde för ca 5 år sedan som skulle behöva en uppgradering på grafikkortet då det har börjat strula.
Utöver grafikkortet har jag en Intel Core i7-2700k klockad till 3,8 ghz och 16 gb ddr3 minne i datorn, kommer något av detta bottlenecka prestandan i spel?
Tack på förhand!

Permalänk

Cpun kommer nog vara flaskhals till viss del i vissa cpukrävande titlar men jag tror inte det är så pass påtagligt att det är värt att uppgradera hela systemet.

Permalänk
Medlem

Flaskhals är något relativt. Något som igentligen inte existerar praktiskt.
Att leta aktivt efter en flaskhals utan att titta på specifik speltittel, det existerar inte.
Din 2700k kommer fungera utmärkt med ett GTX 1060.
Personligen bytar jag till ny CPU varje release. Men det är bara jag.

*EDIT* Mera relevant är nog lagrings biten. Sitter du på ett 1155 moderkort med SATA3 så kan du alltid få datorn
att kännas rapp med en SSD. Men kör du på SATA2 kan det bli en tråkig bit innan din 2700k kastar in handuken.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

processorn hänger med ännu.

varför inte köpa ett begagnat grafikkort här på marknaden?
ett 970 eller bättre alternativt ./ r9 290 eller bättre. ett sådant kort får du för runt tusenlappen+-

kommer bli som natt och dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Cpun kommer nog vara flaskhals till viss del i vissa cpukrävande titlar men jag tror inte det är så pass påtagligt att det är värt att uppgradera hela systemet.

Nja, beroende på vad han ska göra så kommer den givetvis att påverka prestandan; men jag tror ärligt talat inte att den kommer flaska alls i exempelvis spel. En överklockad i7 2700k presterar ju bra!

Att byta GPU är det bästa alternativet för pris/prestanda.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=VDo-j00vUtw&list=PLY9cZ8nX4xm...

kolla in detta klipp om du vill se hur mycket du skulle bli "flaskad" av en 2600k.
Skillnaden mellan cpuerna skulle bli ännu mindre med ex ett 970/980/1060

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av JoelSigurdsson:

Hej! Har en dator som jag byggde för ca 5 år sedan som skulle behöva en uppgradering på grafikkortet då det har börjat strula.
Utöver grafikkortet har jag en Intel Core i7-2700k klockad till 3,8 ghz och 16 gb ddr3 minne i datorn, kommer något av detta bottlenecka prestandan i spel?
Tack på förhand!

Jag sitter själv på en i7-2700k klockad till 4.8 ghz och 16gb ddr 3 minne med ett 970 klockat upp till ett 980 prestanda-ish... Och jag sätter dagens AAA titlar med ultra i 1920x1080 på 144 hz skärm utan lag, en del spel har man fått justerat en del inställningar, men det beror mer på grafikkortet än processorn.

Skrivet av Lavaguden:

Cpun kommer nog vara flaskhals till viss del i vissa cpukrävande titlar men jag tror inte det är så pass påtagligt att det är värt att uppgradera hela systemet.

knappast, att byta ut 2700k till ett 6700k eller ger mig en prestanda ökning på 10-12% om jag kör på stock med den nya processorn. Jag kan inte rättfärdiga 5000-7000 kr uppgradering för 10-25% ökning som max.

Permalänk
Medlem

Har också en 2700k, och än finns det inga anledningar att byta för spelande. Inte när det är så lätt att överklocka. En moderat överklockning och ett 2700k hanterar alla dagens grafikkort utan problem. Det som skulle motivera en uppgradering är om man specifikt är ute efter finesser som finns på dagens moderkort men som inte fanns för 5-6 år sedan.

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Flaskhals är något relativt. Något som igentligen inte existerar praktiskt.
Att leta aktivt efter en flaskhals utan att titta på specifik speltittel, det existerar inte.
Din 2700k kommer fungera utmärkt med ett GTX 1060.
Personligen bytar jag till ny CPU varje release. Men det är bara jag.

*EDIT* Mera relevant är nog lagrings biten. Sitter du på ett 1155 moderkort med SATA3 så kan du alltid få datorn
att kännas rapp med en SSD. Men kör du på SATA2 kan det bli en tråkig bit innan din 2700k kastar in handuken.

Har SATA3 och SSD så datorn är fortfarande relativt snabb

Skrivet av DST:

https://www.youtube.com/watch?v=VDo-j00vUtw&list=PLY9cZ8nX4xm...

kolla in detta klipp om du vill se hur mycket du skulle bli "flaskad" av en 2600k.
Skillnaden mellan cpuerna skulle bli ännu mindre med ex ett 970/980/1060

Tack! Känns inte värt att uppgradera processor

Tack till alla som svarat, kommer nog köra på ett EVGA GeForce GTX 1060 SC GAMING - 6GB. Känns som ett prisvärt kort och billigt för 6gb minne.

Permalänk
Skrivet av JoelSigurdsson:

Har SATA3 och SSD så datorn är fortfarande relativt snabb

Tack! Känns inte värt att uppgradera processor

Tack till alla som svarat, kommer nog köra på ett EVGA GeForce GTX 1060 SC GAMING - 6GB. Känns som ett prisvärt kort och billigt för 6gb minne.

Var medveten om att kylaren på de korten väsnas rätt mycket, så måste du inte ha det pga längden rekommenderar jag dig att välja ett längre kort med större kylare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Var medveten om att kylaren på de korten väsnas rätt mycket, så måste du inte ha det pga längden rekommenderar jag dig att välja ett längre kort med större kylare.

Okej, nej har gott om utrymme i chassit. Kollade mest på det kortet pga priset. Kanske kör på ett Palit GeForce GTX 1060 6GB DUAL istället

Permalänk

@Luffaren91: Tror kanske jag var lite otydlig.
Vissa titlar, t.ex. Far cry 4 kommer cpu inte tillåta gtx 1060 att prestera fullt men min rekommendation var att behålla processor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JoelSigurdsson:

Okej, nej har gott om utrymme i chassit. Kollade mest på det kortet pga priset. Kanske kör på ett Palit GeForce GTX 1060 6GB DUAL istället

Hett tips är MSI 1060 Gaming X på Elgiganten just nu. Trevlig kylare och de har 10% rabatt med sin "Januarirea". Hamnar runt 2.9k
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ovriga-dat...

Permalänk
Medlem

2600/2700K är fantastiska cpu's dem kommer funka ett bra tag framöver.
Klockar otroligt bra med! hade jag inte haft behöva sälja min burk med 2600K prollen i hade jag ännu haft den kvar.

Så klocka prollen lite så har du en potent speldator ett bra tag framöver.
Ett 1060GTX kommer passa ditt system som handen i handsken.
Ha en trevlig helg mvh Tom

Permalänk
Medlem

GTX 1060 vore en fin uppgradering men du kan behöva uppdatera moderkortets BIOS för att det ska fungera. Flera användare med LGA 1155 har behövt göra det.

Permalänk
Skrivet av JoelSigurdsson:

Okej, nej har gott om utrymme i chassit. Kollade mest på det kortet pga priset. Kanske kör på ett Palit GeForce GTX 1060 6GB DUAL istället

Kör själv med just det palit kortet och tycker det håller sig på rimliga ljudnivåer så länge du inte överklockar kortet (kör det dock i ett fractal design node 202 kan hända att det klarar överklockning bättre i ett större chassi)
Bättre kylarlösning än den på EVGA kortet i alla fall.
Men MSI kortet som @anon259415 länkade med 10% rabat är nog att rekommendera över palit kortet

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en 2600k@4ghz med ett gammalt P67 Sabertooth moderkort, bytte upp från 560ti till 1070 (tack Tomten! ) och trots avsaknad av PCI 3.0 och gamla grejer i övrigt så gjorde det underverk, datorn är som ny.

Slå till på det länkade 1060:t, borde göra underverk med din burk också!

Permalänk
Medlem

Jag har själv en 2600k och en MSI Twinfrozr GTX 580 ram 12gb och SSD disk.
Men jag klarar fan inte några nyare spel på höga inställningar, GTA 5 testade jag men det laggar mycket. Jag hade behövt ha ett schysst program som visar FPS i alla spel man spelar.

Någon som kan kanske ge ut bra överklock siffror så jag får testa på min ?
Hur blir det med tempraturen, jag har ju ingen vatten kylning eller så utan en original som
man fick med processorn.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Skrivet av Severin87:

Jag har själv en 2600k och en MSI Twinfrozr GTX 580 ram 12gb och SSD disk.
Men jag klarar fan inte några nyare spel på höga inställningar, GTA 5 testade jag men det laggar mycket. Jag hade behövt ha ett schysst program som visar FPS i alla spel man spelar.

Någon som kan kanske ge ut bra överklock siffror så jag får testa på min ?
Hur blir det med tempraturen, jag har ju ingen vatten kylning eller så utan en original som
man fick med processorn.

Med ett GTX 580 kommer du inte klara några nya spel (med avancerad grafik som gta 5 osv ) på höga inställningar även om du överklockar din processor. Men ska du klocka processorn vilket jag tycker låter som en bra ide om du har moderkort som tillåter det, tror jag du behöver köpa en bättre kylare, sedan tar du och kikar på lite guider på ex youtube.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag går lite i samma tankar så jag "kapar" tråden lite. Jag sitter just nu med i5 3450 (3.10 Ghz) , 8 Gb ram och ett GTX 660. Jag funderar på att köpa ett GTX 1060. Är det onödigt eller kan jag förvänta mig en rejäl prestandavinst? Jag nöjer mig helt klart med 1080p och har inga planer på VR idagsläget. Efter lite googlingar hittade jag diverse Youtube-videos med folk som maxar The Witcher 3 och DOOM i 1080p med samma prylar så det verkar finnas potential.

Tacksam för svar! (Hoppas TS är lugn med att jag lånar tråden lite)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ghostfenix:

Jag går lite i samma tankar så jag "kapar" tråden lite. Jag sitter just nu med i5 3450 (3.10 Ghz) , 8 Gb ram och ett GTX 660. Jag funderar på att köpa ett GTX 1060. Är det onödigt eller kan jag förvänta mig en rejäl prestandavinst? Jag nöjer mig helt klart med 1080p och har inga planer på VR idagsläget. Efter lite googlingar hittade jag diverse Youtube-videos med folk som maxar The Witcher 3 och DOOM i 1080p med samma prylar så det verkar finnas potential.

Tacksam för svar! (Hoppas TS är lugn med att jag lånar tråden lite)

Det blir en ordentlig prestandaskjuts. Överväg dock en 480, då den ter att prestera lika bra eller t.o.m bättre i vissa spel än 1060. Verkar gå att få lite billigare just nu dessutom.

Permalänk

Jag har tyvärr inga bra erfarenheter av AMD (f.d ATI) så det känns inte riktigt aktuellt. Tack för input dock

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |