Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Men företagen slipper ändå inte undan kostnaderna för när Microsoft uppdaterar gränssnitten i Office och Windows måste ändå användarna lära om sig. Jag hatar gränssnitten i Office 2010 vi har på jobbet. Tyckte äldre versioner var lättare att använda. Lär väl bli byte från Windows 7 också snart misstänker jag. Så att slippa lära om personalen är inget man kommer ifrån trots att man behåller samma programvaror. Tror företaget jag jobbar på har förlorat tusentals timmar i användarfrustration på grund av Microsofts ständiga byten av användargränssnitt.

Jo absolut, men samtidigt är det förstås mycket lättare/billigare att lära någon en uppdatering till ett gränssnitt de redan kan än ett helt nytt. Jag menar, Office 2010-2013-2016 är väldigt lika funktionellt även om utseendet ändrades rätt rejält mellan 2010 och 2013 (till det bättre i mina ögon). Vi gick från W7 till W10 på jobbet utan några större problem och utan några pengar avsatta till utbildning alls även om det förstås uppstod lite frågor här och där, flytten från Visual Source Safe till TFS för källkodshantering var långt mer smärtsam och har tagit lång tid med många misstag med testkod i produktion och liknande som följd.

Permalänk
Medlem

Hmm, är det någon här som vet vilket format som är rekommenderat för USB minnen som ska användas både i Windows och Ubuntu?

FAT32 fungerar så länge filer är små, men jag har behovet att flytta filer större än 4 GiB.

exFAT vs NTFS är väl vad som gäller...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@NodCommander: NTFS Skulle jag säga. Lättare att reparera både i Linux och i Windows.

Däremot är det mera korrekt att dela ut filerna "till sig själv" och sedan ta ner dom från sin server / ssh.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Har kört Arch Linux ett tag nu på min Dell XPS 15 9950
Börjar rent ut sagt älska det, kan ändra utseendet och få systemet att uppföra sig som jag vill. Men har två grund problem som irriterar mig en hel del och över väger nästan att gå tillbaks till windows tyvärr.

1. Batteri tiden är horrible, från dom 10 timmar jag kan få ut i windows 10 ligger jag på ~3 timmar här.
2. Fläktarna drar igång i datorn av att bara använda terminal, i windows 10 startade dom nästan bara vid spel eller tyngre beräkningar.

Några tips?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Har kört Arch Linux ett tag nu på min Dell XPS 15 9950
Börjar rent ut sagt älska det, kan ändra utseendet och få systemet att uppföra sig som jag vill. Men har två grund problem som irriterar mig en hel del och över väger nästan att gå tillbaks till windows tyvärr.

1. Batteri tiden är horrible, från dom 10 timmar jag kan få ut i windows 10 ligger jag på ~3 timmar här.
2. Fläktarna drar igång i datorn av att bara använda terminal, i windows 10 startade dom nästan bara vid spel eller tyngre beräkningar.

Några tips?

Är ju garanterat det med fläktarna som drar ner batteritiden men hur du får rätt på det i arch vet jag inte. Vad har du för kärna? Hyfsat nyare ska väl styra upp det ganska bra. Har du lm-sensors och har kört sensors-detect? Antar att du har koll på alla såna bitar..

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Är ju garanterat det med fläktarna som drar ner batteritiden men hur du får rätt på det i arch vet jag inte. Vad har du för kärna? Hyfsat nyare ska väl styra upp det ganska bra. Har du lm-sensors och har kört sensors-detect? Antar att du har koll på alla såna bitar..

Fläktarna startar ju pga datorn drar mera ström och blir varmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Har kört Arch Linux ett tag nu på min Dell XPS 15 9950
Börjar rent ut sagt älska det, kan ändra utseendet och få systemet att uppföra sig som jag vill. Men har två grund problem som irriterar mig en hel del och över väger nästan att gå tillbaks till windows tyvärr.

1. Batteri tiden är horrible, från dom 10 timmar jag kan få ut i windows 10 ligger jag på ~3 timmar här.
2. Fläktarna drar igång i datorn av att bara använda terminal, i windows 10 startade dom nästan bara vid spel eller tyngre beräkningar.

Några tips?

Låt Moderkortet sköta fläktarna, se till att ställa in önskade värden i BIOS/UEFI.
max varv och max temp, samt min temp som fläktarna får gå igång...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Har kört Arch Linux ett tag nu på min Dell XPS 15 9950
Börjar rent ut sagt älska det, kan ändra utseendet och få systemet att uppföra sig som jag vill. Men har två grund problem som irriterar mig en hel del och över väger nästan att gå tillbaks till windows tyvärr.

1. Batteri tiden är horrible, från dom 10 timmar jag kan få ut i windows 10 ligger jag på ~3 timmar här.
2. Fläktarna drar igång i datorn av att bara använda terminal, i windows 10 startade dom nästan bara vid spel eller tyngre beräkningar.

Några tips?

Båda har ju, som redan andra kommenterat, att göra med högre energiåtgång.

Kolla att grafikkortet avbelastar processorn när man spelar upp filmer, att skrivbordsmiljön använder sig av grafikkortet, osv.

Permalänk
Medlem

@Garderoben: Prova boota från en annan dist och se om det uppstår där. I Linux Mint Cinnamon finns både den vanliga och software rendering. Om du får fläktarna igång i software rendering så är inte det grafiska avlastat till din GPU i din Arch.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@NodCommander: NTFS Skulle jag säga. Lättare att reparera både i Linux och i Windows.

Däremot är det mera korrekt att dela ut filerna "till sig själv" och sedan ta ner dom från sin server / ssh.

Det är både bortom mig och inte alltid lämpligt. Har väldigt långsamt internet bland annat. Jag använder dock SyncThing flitigt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Har kört Arch Linux ett tag nu på min Dell XPS 15 9950
Börjar rent ut sagt älska det, kan ändra utseendet och få systemet att uppföra sig som jag vill. Men har två grund problem som irriterar mig en hel del och över väger nästan att gå tillbaks till windows tyvärr.

1. Batteri tiden är horrible, från dom 10 timmar jag kan få ut i windows 10 ligger jag på ~3 timmar här.
2. Fläktarna drar igång i datorn av att bara använda terminal, i windows 10 startade dom nästan bara vid spel eller tyngre beräkningar.

Några tips?

Körs tlp på den?

https://wiki.archlinux.org/index.php/TLP

Troligtvis annat, men värt att kontrollera

Permalänk
Skrivet av Peter77:

Är ju garanterat det med fläktarna som drar ner batteritiden men hur du får rätt på det i arch vet jag inte. Vad har du för kärna? Hyfsat nyare ska väl styra upp det ganska bra. Har du lm-sensors och har kört sensors-detect? Antar att du har koll på alla såna bitar..

Skrivet av Kronvrak:

Låt Moderkortet sköta fläktarna, se till att ställa in önskade värden i BIOS/UEFI.
max varv och max temp, samt min temp som fläktarna får gå igång...

Skrivet av Gropenator:

Båda har ju, som redan andra kommenterat, att göra med högre energiåtgång.

Kolla att grafikkortet avbelastar processorn när man spelar upp filmer, att skrivbordsmiljön använder sig av grafikkortet, osv.

Skrivet av OldComputer:

@Garderoben: Prova boota från en annan dist och se om det uppstår där. I Linux Mint Cinnamon finns både den vanliga och software rendering. Om du får fläktarna igång i software rendering så är inte det grafiska avlastat till din GPU i din Arch.

Skrivet av cheben:

Körs tlp på den?

https://wiki.archlinux.org/index.php/TLP

Troligtvis annat, men värt att kontrollera

Tack för tipsen, kan dock inte reglera fläktarna i bios på denna laptop tyvärr.
Ska installera och konfigurera Nvidia Optimus ikväll som borde rätta till när GPU / Intel ska användas.

Installerade även TLP som nämdes tidigare och såg en liten förbättring.

Har dock ett annat problem nu, kollade lite film igår för första gången på laptopen och när det blir ett vist ljud så skär/skakar/skriker nästan högtalaren sjukt svårt att förklara. Har googlat lite men hittar inget på det.

Är det något nån känner igen?
Har testat sänka med alsamixer men verkar inte vara beroende på högtalaren, funkar bra i windows...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Heh, testade runt några dagar med lite olika distrubitioner och valde Arch själv, installerade Mint åt mor@far på deras laptops. Vi alla trivs bra

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Tack för tipsen, kan dock inte reglera fläktarna i bios på denna laptop tyvärr.
Ska installera och konfigurera Nvidia Optimus ikväll som borde rätta till när GPU / Intel ska användas.

Installerade även TLP som nämdes tidigare och såg en liten förbättring.

Har dock ett annat problem nu, kollade lite film igår för första gången på laptopen och när det blir ett vist ljud så skär/skakar/skriker nästan högtalaren sjukt svårt att förklara. Har googlat lite men hittar inget på det.

Är det något nån känner igen?
Har testat sänka med alsamixer men verkar inte vara beroende på högtalaren, funkar bra i windows...

Om du inte installerat optimus så kör väl datorn konstant på nvidiakortet? Då är det inte konstigt om det drar mer ström.

Permalänk
Inaktiv

7 år sedan jag bytte från windows till ubuntu nu och det var lite problem i början, ganska brant inlärningskurva. Men man fick lära sig väldigt mycket bakom, partitioner t.ex.
Nu använder jag arch och det fungerar bra för mig nu.

Tror jag gjorde mig en liten otjänst genom att börja med ubuntu, skulle nog kört på något Arch liknande direkt men svårt att säga i efterhand.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon59807:

7 år sedan jag bytte från windows till ubuntu nu och det var lite problem i början, ganska brant inlärningskurva. Men man fick lära sig väldigt mycket bakom, partitioner t.ex.
Nu använder jag arch och det fungerar bra för mig nu.

Tror jag gjorde mig en liten otjänst genom att börja med ubuntu, skulle nog kört på något Arch liknande direkt men svårt att säga i efterhand.

skulle nog säga tvärt om att det är lätt att hata linux om man börjar med arc då det är mycket pill innan man får det som man vill och ubuntu är enkelt att komma in i mot arc så är nog bättre att göra ett byte när man vant in sig lite så slipper det bli så mycket att ta in men förstår hur du menar när jag själv kört på samma sätt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

skulle nog säga tvärt om att det är lätt att hata linux om man börjar med arc då det är mycket pill innan man får det som man vill och ubuntu är enkelt att komma in i mot arc så är nog bättre att göra ett byte när man vant in sig lite så slipper det bli så mycket att ta in men förstår hur du menar när jag själv kört på samma sätt

Inte så mycket pill i arch, partionera ställ in konton gör fstab mounta installera, bara följa en guide och köra. Var själv lite nervös över att ta det steget då alla säger som du, jag säger istället kör direkt bara. Körde en vecka mint/ubuntu men kände mig begränsad/bloatad så bytte fort till arch.

Ett tips är arch-anywhere, gör installationen till en simpel sak och du får rent arch efteråt (ingen dist alltså, installerare).

Säkert många purister som menar att man bör göra allt själv från början, kan förstå det men kör själv den installern nu, fortare enklare att dra in Arch och sen fortsätta med livet..nog värt att köra själv första gångerna så man hänger med i vad som händer dock..
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu på min Zenbook ux305 som veckoarbetare men behöll Windows på en 20 gb partition ifall man skulle sälja den någongång. Till en början var det mest som ett experiment men nu känns det otroligt arkaiskt att välja windows-booten och kan i ärlighetens namn ej minnas när jag var inne i win senast. Har ej provat någon vm-liknanade mjukvara pga är osäker på om datorn fixar det.

Ubuntu server på hemmaservern som mest fungerar som enklare web/vpn/nas.

Har nyligen också köpt ny stationär dator mest för gamingens skull och kommer väl lägga in någon linuxdist även där - mest för att det skulle kännas konstigt utan den möjligheten nu. Möjligheten att skräddarsy funktioner samt att det är open source är otroligt mycket värd i mina ögon.

Således kan jag verkligen rekommendera dig som funderar på att byta till att prova miljön medd en live usb eller en dualboot för att bekanta dig - det är lite nya menyer osv men i regel finns det bra how-tos för allehanda problem..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleepyoh:

Inte så mycket pill i arch, partionera ställ in konton gör fstab mounta installera, bara följa en guide och köra. Var själv lite nervös över att ta det steget då alla säger som du, jag säger istället kör direkt bara. Körde en vecka mint/ubuntu men kände mig begränsad/bloatad så bytte fort till arch.

Ett tips är arch-anywhere, gör installationen till en simpel sak och du får rent arch efteråt (ingen dist alltså, installerare).

Säkert många purister som menar att man bör göra allt själv från början, kan förstå det men kör själv den installern nu, fortare enklare att dra in Arch och sen fortsätta med livet..nog värt att köra själv första gångerna så man hänger med i vad som händer dock..
Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte så avancerat men helt ny så blir det lite rörigt och man kan följa guide som du säger och finns bra dokumentation på deras sida men beror nivån man själv ligger på och många som vill testa linux har noll förståelse om partitioner, filsystem ,rättigheter, konton och mounta enheter låter kinky är ubuntu/mint enklare och mer likt windows man antagligen kommer ifrån och blir en snällare övergång och därför man rekommenderar så

Som när man tog steget från amiga till pc och sitter som ett spån med en dos prompt och tror det var i mitten/slutet av 90 talet när man testade redhat och mandrake tankade det på 56k modem och krånglade som fan och tillslut funkade det tills man raserade det 30 min senare så vist man lär sig men blir mer uppförsbacke som avskräcker många även om arc är bra tror jag det kan ha den effekten på nybörjare

men arc kräver inga uberskills där man spenderat sista 10 åren i en källare med terminalen som enda kompis utan är bra att lära sig lite grundläggande saker så man är lite bekväm med linux och har enklare terminal förståelse och ett hum om hur saker är upplagt och fungerar som gör upplevelsen trevligare och är så jag tänker

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Det är inte så avancerat men helt ny så blir det lite rörigt och man kan följa guide som du säger och finns bra dokumentation på deras sida men beror nivån man själv ligger på och många som vill testa linux har noll förståelse om partitioner, filsystem ,rättigheter, konton och mounta enheter låter kinky är ubuntu/mint enklare och mer likt windows man antagligen kommer ifrån och blir en snällare övergång och därför man rekommenderar så

Som när man tog steget från amiga till pc och sitter som ett spån med en dos prompt och tror det var i mitten/slutet av 90 talet när man testade redhat och mandrake tankade det på 56k modem och krånglade som fan och tillslut funkade det tills man raserade det 30 min senare så vist man lär sig men blir mer uppförsbacke som avskräcker många även om arc är bra tror jag det kan ha den effekten på nybörjare

men arc kräver inga uberskills där man spenderat sista 10 åren i en källare med terminalen som enda kompis utan är bra att lära sig lite grundläggande saker så man är lite bekväm med linux och har enklare terminal förståelse och ett hum om hur saker är upplagt och fungerar som gör upplevelsen trevligare och är så jag tänker

Jag tror som du att om man inte är speciellt sugen på att läsa manualer och googla på fel så är ubuntu eller annan färdig dist bäst.
Men jag var redan intresserad och motiverad att lära mig. I början visste jag inte vad linux var riktigt, tänkte fortfarande i windows tankar. Tror att om en sådan person börjar med ubuntu eller liknande blir man snabbt less och vill ha mer därav börja med arch eller liknande.

Installerar man arch får man t.ex. ingen fönsterhanterare osv, jag trodde det ingick liksom när det alltid kommit med tidigare, från windows till ubuntu hade jag aldrig ens tänkt på att man behövde en sådan.
Men är man osäker kan man ju börja med ubuntu, om det känns bra stannar man där annars är det bara att hoppa på nästa dist.

Permalänk
Medlem

Sitter här på nyårsdagen med lite "fritid" till övers för ovanlighetens skull...

Har väl egentligen aldrig kört Windows för att jag vill göra det, det är ju något man hela tiden har varit tvungen att göra för att kunna spela. Med åren har man ju dock vant sig o 7an har ju snurrat på så länge nu att det känns väldigt tryggt o bekant.
Men senaste åren har ju MS gått käpprätt rakt ner i skiten fullständigt.
Hela spektaklet med 8an gjorde ju en fruktansvärt irriterad, hur kunde det tillåtas gå så fel? Varför satte ingen stopp i tid?
Men utrullningen av 10an gjorde mig redigt förbannad, hur i hel*ete kan de ens ha en kundkrets kvar efter det blodbadet?
Men att jag nu även tvingas ägna mycket tid åt att sortera "uppdateringarna" till gamla hederliga 7an blev det som fick det att rinna över för mig.

Insåg för nån vecka sen att det var över 6 månader sen jag startade Steam sist, tiden finns inte längre. Spelandet har ju i alla tider varit det som tvingat mig ha Windows på "riktiga" datorn.
Det jag kallar server hemma hos mig är egentligen bara en Ubuntu-maskin med massa utdelade mappar, funkar för mina behov.
Under tv´n står en NUC som kör Xbmcbuntu, finns även nån chromecast här o där.
Routern har sen många år Tomato firmware.
Alla telefoner är Android.
Frun i huset bytte sin utdaterade laptop till en chromebook för 2år sen o är toknöjd.

Har väl egentligen inte spelat nått alls på 2-3år nu, men intalat mig själv att jag kommer göra det. Kanske mest för att lura mig själv, för att inte behöva erkänna för mig själv att det är lite läskigt att lämna trygga MS-famnen efter alla dessa år?... Jag kanske stöter på nått problem jag inte reder ut? Vilken dist ska man välja till sin "daily-driver"?

Jag pillar absolut inte med något avancerat, 95% av tiden handlar det mest om slösurfande om man ska vara ärlig. Har även en hel del office-dokument som jag pillar med, använder openoffice till det idag, men det funkar ju lika bra (om inte bättre) i linux?

Lovar iaf mig själv nu att 2018 ska det vara helt fritt från Microsoft-mjukvara i mitt hem. Nu har jag ett år på mig att vänja mig vid tanken och lära mig det jag behöver lära mig.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

@Kasken: som svar på frågan vilken dit du ska köra så är det en smaksak. Jag tycker det underlättar att köra samma dist på alla maskinerna hemma. Eftersom du redan kör Ubuntu påserver och htpc så kan prova med någon ubuntuvariant.

Jag kör Arch Linux på mina datorer eftersom det passar mig bra. Har Libre Office som "officepaket" och är nöjd med det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sleepyoh:

Säkert många purister som menar att man bör göra allt själv från början, kan förstå det men kör själv den installern nu, fortare enklare att dra in Arch och sen fortsätta med livet..nog värt att köra själv första gångerna så man hänger med i vad som händer dock..

Det är svårt att vara purist, något som även kan ses av hur enkelt det blivit att installera Arch. Det är inte många filer man behöver redigera och med systemd "automatiseras" vissa moment, och xorg lever ett liv mer i skymundan och om man vill lägga till något är det enklare än tidigare.

Arch nuvarande installationsteknik är riktigt trevlig. Ett plus är att det därför även är superenkelt att plugga in en extra hårddisk, lokalt eller be någon göra det på ett fjärrsystem, och från ett system i drift köra en installation på nolltid.

(Kommentaren är utifrån utvecklingen av Arch i ett lite längre tidsperspektiv, och inte i jämförelse med andra distributioner. Arch har inte "stretat" emot så mycket, utan mer eller mindre anammat de lösningar som framstått som mest framtidssäkra, som t ex systemd. Fast min kommentar kanske utgår ifrån en annan föreställning om vad en purist är.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

skulle nog säga tvärt om att det är lätt att hata linux om man börjar med arc då det är mycket pill innan man får det som man vill och ubuntu är enkelt att komma in i mot arc så är nog bättre att göra ett byte när man vant in sig lite så slipper det bli så mycket att ta in men förstår hur du menar när jag själv kört på samma sätt

Så äre.. jag harvade runt i lite Mint, Debian, Ubuntu, provade diverse. Hade uppehåll en stund, drog nyss in Arch igen på en annan SSD (win på 1 , och Arch på 1), och änr man kan iallafall lite av Linux så är Arch tämligen lätt att installera.

Det enda jag bråkade med va UEFI/GPT och att Grub skulle hitta windows också. Gjorde först en Fat32 boot som vanligt, men då hittade den inte windows.. gjorde om hela skiten med en riktig /boot och efi, problem solved.

Linux är roligt tidsfördriv, helt klart. Men alla battlefield gör Win10 till ett måste ;P

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av magican:

Så äre.. jag harvade runt i lite Mint, Debian, Ubuntu, provade diverse. Hade uppehåll en stund, drog nyss in Arch igen på en annan SSD (win på 1 , och Arch på 1), och änr man kan iallafall lite av Linux så är Arch tämligen lätt att installera.

Det enda jag bråkade med va UEFI/GPT och att Grub skulle hitta windows också. Gjorde först en Fat32 boot som vanligt, men då hittade den inte windows.. gjorde om hela skiten med en riktig /boot och efi, problem solved.

Linux är roligt tidsfördriv, helt klart. Men alla battlefield gör Win10 till ett måste ;P

Jag föredrar och tipsar om att vid post välja bootdevice och växla mellan win/arch istället, behöver aldrig bråka med grub eller bry mig i övrigt. Bios (uefi meny) löser det utmärkt och 110% pålitligt.

Arch = Kiss

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jag gick över till Ubuntu från Windows efter att få höra om spionerandet. För några månader sedan.

Permalänk
Medlem

Alright, så har jag slutligen kommit till skott med att sparka igång Linux på en dator. Valde Linux Mint 18.1 Cinnamon och körde från skiva. Och mitt första intryck är besvikelse. Hur gör man någonting egentligen? GUI:t är väldigt sparsmakat minst sagt. Ljudet fungerade till min förvåning (Soundblaster X-fi elite pro), men ethernet gör det inte, trots att det är ett gammalt moderkort med en gammal och vanlig NIC, ett Realtek 8111C på ett GA-MA770-UD3. OS:et försöker hela tiden upprätta en anslutning till min ruoter men misslyckas konstant. Inställningarna säger inte ett jota om vilka drivrutiner som finns inne. Inställningarna lämnar förresten en hel del övrigt att önska. Hur ändrar jag bilduppdateringsfrekvens?

Laddade ner drivrutiner från Realteks hemsida och förde över, men installeringsinstruktionerna var rena gregiskan. Det var så på djupet att de inte ens bemödade sig att skriva att saker och ting skulle skrivas in i en kommandotolk (vilket jag antar). Och det hela känns så off putting. Intrycket är att GUI:t är en efterhandskonstruktion främst tänkt som fönsterhanterare och ingenting annat, kontrollen sköts med CLI.

UNIX-världen finner jag extremt ointuitiv. Säkert bra om man kan grejerna, men jag är inte tillräckligt autistisk för det. Jag kan hantera CLI, men jag är oerhört allergisk mot det, och särskilt mot *nix-saker blir jag lätt illamående av. Jag känner att den tiden är förbi för sånt, jag har inget intresse av det alls längre, det är bara jobbigt.

Vad gör jag? Är det kört för mig?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Alright, så har jag slutligen kommit till skott med att sparka igång Linux på en dator. Valde Linux Mint 18.1 Cinnamon och körde från skiva. Och mitt första intryck är besvikelse. Hur gör man någonting egentligen? GUI:t är väldigt sparsmakat minst sagt. Ljudet fungerade till min förvåning (Soundblaster X-fi elite pro), men ethernet gör det inte, trots att det är ett gammalt moderkort med en gammal och vanlig NIC, ett Realtek 8111C på ett GA-MA770-UD3. OS:et försöker hela tiden upprätta en anslutning till min ruoter men misslyckas konstant. Inställningarna säger inte ett jota om vilka drivrutiner som finns inne. Inställningarna lämnar förresten en hel del övrigt att önska. Hur ändrar jag bilduppdateringsfrekvens?

Laddade ner drivrutiner från Realteks hemsida och förde över, men installeringsinstruktionerna var rena gregiskan. Det var så på djupet att de inte ens bemödade sig att skriva att saker och ting skulle skrivas in i en kommandotolk (vilket jag antar). Och det hela känns så off putting. Intrycket är att GUI:t är en efterhandskonstruktion främst tänkt som fönsterhanterare och ingenting annat, kontrollen sköts med CLI.

UNIX-världen finner jag extremt ointuitiv. Säkert bra om man kan grejerna, men jag är inte tillräckligt autistisk för det. Jag kan hantera CLI, men jag är oerhört allergisk mot det, och särskilt mot *nix-saker blir jag lätt illamående av. Jag känner att den tiden är förbi för sånt, jag har inget intresse av det alls längre, det är bara jobbigt.

Vad gör jag? Är det kört för mig?

Tror det var mint jag körde på skoj och var då inte så svårt med drivers, men då hade datorn internetanslutning. Kommer inte exakt ihåg hur. Jag gjorde, men var i inställngar eller liknande där man kunde välja 3 olika drivers för wifi har för mig (som jag var då intresserad av).

Tror det finns appstore med drivers och sånt direkt i oset. Vet inte om det komma åt det på annan dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Testa Manjaro, det är min nya favoritdist. (Sitter fortfarande kvar me windows men försöker "ta mig över kanten" hela tiden)
https://manjaro.org/about/

Enda vettiga (imo) disten jag testat där man inte får boot problem om man har en uefi bios tex och som där du samtidigt enkelt kan byta kernel för att supporta diverse hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Alright, så har jag slutligen kommit till skott med att sparka igång Linux på en dator. Valde Linux Mint 18.1 Cinnamon och körde från skiva. Och mitt första intryck är besvikelse. Hur gör man någonting egentligen? GUI:t är väldigt sparsmakat minst sagt. Ljudet fungerade till min förvåning (Soundblaster X-fi elite pro), men ethernet gör det inte, trots att det är ett gammalt moderkort med en gammal och vanlig NIC, ett Realtek 8111C på ett GA-MA770-UD3. OS:et försöker hela tiden upprätta en anslutning till min ruoter men misslyckas konstant. Inställningarna säger inte ett jota om vilka drivrutiner som finns inne. Inställningarna lämnar förresten en hel del övrigt att önska. Hur ändrar jag bilduppdateringsfrekvens?

Laddade ner drivrutiner från Realteks hemsida och förde över, men installeringsinstruktionerna var rena gregiskan. Det var så på djupet att de inte ens bemödade sig att skriva att saker och ting skulle skrivas in i en kommandotolk (vilket jag antar). Och det hela känns så off putting. Intrycket är att GUI:t är en efterhandskonstruktion främst tänkt som fönsterhanterare och ingenting annat, kontrollen sköts med CLI.

UNIX-världen finner jag extremt ointuitiv. Säkert bra om man kan grejerna, men jag är inte tillräckligt autistisk för det. Jag kan hantera CLI, men jag är oerhört allergisk mot det, och särskilt mot *nix-saker blir jag lätt illamående av. Jag känner att den tiden är förbi för sånt, jag har inget intresse av det alls längre, det är bara jobbigt.

Vad gör jag? Är det kört för mig?

Det låter som att du installerade utan internetanslutning, installera om med kabelanslutning.
Att hålla på med drivrutiner behöver man nästan aldrig göra med Linux, det är `Windowstänk'. Om Mint hittar andra drivrutiner än de som finns i kärnan så säger systemet till och föreslår att de skall användas.
Det mesta som installeras installeras 'inuti' systemet via Programhanteraren eller Synaptic, det är mycket krångligare och onödigt att tanka ned separat och installera.