Router DIR-605L tappar fart efter en tid

Permalänk
Medlem

Router DIR-605L tappar fart efter en tid

Jag bytte upp mig till 100/100 Mb/s för en tid sedan. Jag använder en D-Link DIR-605L router ansluten via kabel till en äldre Dell XPS M-1530 laptop. Jag har senaste mjukvara såvitt jag kan förstå av D-Links röriga webbsida, Firmware Version : 2.09, Wed 20 Jan 2016

Med nystartad router får jag runt 95/95 Mb/s från bredbandskollen och svarstid 7 msek från Sundsvall. Efter några timmar har hastigheten sjunkit till hälften. Om jag kopplar in datorn före routern, så har jag 95/95 hela tiden.

Jag har sökt runt på nätet och på Sweclockers, men inte hittat någon med liknande problem. Kanske någon här har en hint om vad det kan bero på. Klarar mig bra med 40-50 Mb/s, men jag blir nyfiken på varför routern beter sig så här.

Permalänk
Medlem

Finns det andra saker på nätverket som håller på med något tex någon platta som säkerhetskopierar sig eller liknande? Det känns som det mest troliga, annars gissar jag på värmeproblem i routern.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Routern är för dålig för 100mbit.
De små D-linkarna brukar ha problem när det blir många samtidiga uppkopplingar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Finns det andra saker på nätverket som håller på med något tex någon platta som säkerhetskopierar sig eller liknande? Det känns som det mest troliga, annars gissar jag på värmeproblem i routern.

Tack för svar! Nej, det enda utöver PCn som är inloggad på routern är en Sony Z3.

Skulle det vara värmeproblem, så skulle inte ett 5 sekunders DC off-on ge full fart igen, värmen kan ju knappast hinna sjunka på den tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Routern är för dålig för 100mbit.
De små D-linkarna brukar ha problem när det blir många samtidiga uppkopplingar.

Kan väl vara så att den inte är så bra, men det är bara laptopen via kabel och en Sony Z3 via WiFi. Fast den fixar ju 95 Mb/s när den är nystartad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_N:

Tack för svar! Nej, det enda utöver PCn som är inloggad på routern är en Sony Z3.

Skulle det vara värmeproblem, så skulle inte ett 5 sekunders DC off-on ge full fart igen, värmen kan ju knappast hinna sjunka på den tiden...

Enkelt att kolla om det är värmeproblem rikta en liten bordsfläkt mot den & se om problemet kvarstår.

Btw; routern står "luftigt" nu?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

D-link är skräp och de billigare modellerna är ännu värre.
Precis det du beskriver är typiskt för dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Den får säkert slut på bitar. Tjöp en påse och fyll på mer hastigheten går ner!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Enkelt att kolla om det är värmeproblem rikta en liten bordsfläkt mot den & se om problemet kvarstår.

Btw; routern står "luftigt" nu?

Bra tips, tror jag har en i källarförrådet, skall test!

Den har iofs stått ovanpå en Ping IP-adapter, men med 15 mm mellanrum. Nu har jag ställt den bredvid för sig själv. Fast jag tvivlar på värmeproblem, det är nog helt enkelt en dålig router!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

D-link är skräp och de billigare modellerna är ännu värre.
Precis det du beskriver är typiskt för dem.

Okej Json_81, vad skulle du vilja rekommendera? Känner väl inte för att lägga ut flera tusen på en router, bor i lägenhet så jag behöver ingen superrouter, men det vore trevligt om den höll samma hastighet hela tiden...

PC för Alla testade nyligen billiga AC-routrar och just en D-link DIR 810L blev bäst i test.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.640815/router-test/sida/5/ro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_N:

Bra tips, tror jag har en i källarförrådet, skall test!

Den har iofs stått ovanpå en Ping IP-adapter, men med 15 mm mellanrum. Nu har jag ställt den bredvid för sig själv. Fast jag tvivlar på värmeproblem, det är nog helt enkelt en dålig router!

Dålig & dålig snarare så att det finns bättre routrar kör själv med en DIR-880L.

Om du vill kolla in tester av routrar så kika in på www.smallnetbuilder.com

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_N:

Okej Json_81, vad skulle du vilja rekommendera? Känner väl inte för att lägga ut flera tusen på en router, bor i lägenhet så jag behöver ingen superrouter, men det vore trevligt om den höll samma hastighet hela tiden...

PC för Alla testade nyligen billiga AC-routrar och just en D-link DIR 810L blev bäst i test.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.640815/router-test/sida/5/ro...

Just den modellen vet jag inte, men d-link har en lång historia med precis dina problem både på lågbudget och dyrare modeller.

Jag brukar vara positiv till Asus, men blev lite missnöjd när min RT-AC66u gick sönder 1 månad efter garantin tog slut.
Det är såklart bara otur och den har varit extremt stabil under hela tiden.
Jag kommer nog välja ubiquiti som ersättare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Sir_N: Är det hårdvaru version B2 du har så finns det en FW: 2.10 daterad 13/12-2016

http://tsd.dlink.com.tw/downloads2008detailgo.asp

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Just den modellen vet jag inte, men d-link har en lång historia med precis dina problem både på lågbudget och dyrare modeller.

Jag brukar vara positiv till Asus, men blev lite missnöjd när min RT-AC66u gick sönder 1 månad efter garantin tog slut.
Det är såklart bara otur och den har varit extremt stabil under hela tiden.
Jag kommer nog välja ubiquiti som ersättare.

Konstigt att D-LINK tillåter sig att ha såna brister i sina routrar, men det är ju bara på senare tid som flertalet användare har 100 Mb/s eller mer.

Ubiquiti har jag inte hört talas om, men jag ser att bl a Kjell har dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

@Sir_N: Är det hårdvaru version B2 du har så finns det en FW: 2.10 daterad 13/12-2016

http://tsd.dlink.com.tw/downloads2008detailgo.asp

Tack för tipset, fick ett litet hopp, men det är en B1:a!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_N:

Konstigt att D-LINK tillåter sig att ha såna brister i sina routrar, men det är ju bara på senare tid som flertalet användare har 100 Mb/s eller mer.

Ubiquiti har jag inte hört talas om, men jag ser att bl a Kjell har dem.

Jag har haft 100/100 i drygt 7 år och jag bor på landet.
Så skulle inte kalla det på senare tid, även om många fortfarande får lida med ADSL/liknande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_N:

Tack för tipset, fick ett litet hopp, men det är en B1:a!

Ok, men har du provat backa till en äldre FW? Typ denna DIR-605L B1 FW V2.04 for WW.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_N:

Ubiquiti har jag inte hört talas om, men jag ser att bl a Kjell har dem.

Det är ett bra märke, sinnessjukt bra prestanda till priset. Lite på bekostnad av användarvänlighet, de är lite struliga att konfigurera (även om det enligt många har blivit mycket bättre på senaste tiden).

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Ok, men har du provat backa till en äldre FW? Typ denna DIR-605L B1 FW V2.04 for WW.

Nej, det har jag inte gjort. Jag uppdaterade till den senaste för bra länge sedan och fick bättre funktion/räckvidd på WiFi. Så jag är inte intresserad av att backa...

Man skulle ju kunna skriva till supporten, men man blir ju bara skickad runt till olika FAQ-sidor. Dagens IT-värld vill slippa mail från besvärliga kunder!

Permalänk
Medlem

Provat Dlinks eget forum? http://forums.dlink.com/

Eller forumet på DSLReports? http://www.dslreports.com/forum/dlink

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_N:

Kan väl vara så att den inte är så bra, men det är bara laptopen via kabel och en Sony Z3 via WiFi. Fast den fixar ju 95 Mb/s när den är nystartad!

Hade en gång en DIR-635 som betedde sig likadant. När den hade varit uppe ett tag gick det bara i 2Mbit...
Finns ju routrar under 500 kr, t.ex. Asus RT-AC51U

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Hade en gång en DIR-635 som betedde sig likadant. När den hade varit uppe ett tag gick det bara i 2Mbit...
Finns ju routrar under 500 kr, t.ex. Asus RT-AC51U

2 Mb/s låter väldigt lite, vad hade du vid full fart då?

Tack för tipset om Asusroutern, skall kolla på den.

Fast det är ju surt att en ganska ny router beter sig som min. Enligt konsumentköplagen så kan man reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället. Måste leta fram kvittot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Provat Dlinks eget forum? http://forums.dlink.com/

Eller forumet på DSLReports? http://www.dslreports.com/forum/dlink

Nej, det har jag inte gjort! Sweclockers väger ganska tungt i forumvärlden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_N:

Nej, det har jag inte gjort! Sweclockers väger ganska tungt i forumvärlden...

Har du sett någon dedikerad Dlink avdelning här på SweC?

Att låsa sig till ett forum på nätet när man söker information är ingenting jag gör iaf!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Har du sett någon dedikerad Dlink avdelning här på SweC?

Att låsa sig till ett forum på nätet när man söker information är ingenting jag gör iaf!

Nej, det kan du ha rätt i! Jag har varit inne på D-linkforumet senaste timmen, men huvudet är lite för trött nu. Hittade dock inget i första svepet.

Permalänk
Medlem

@Sir_N:
Köp inte dlink skräp eller någon annan konsumentrouter som säljs av typ elgiganten. Då får man denna typ av problem. Speciellt i kombination med wlan. Skulle du inaktivera det så skulle jag inte bli förvånad om du kommer få bättre hastighet på lanet. Det du kan göra för att skrämma liv i den är att se om dd-wrt har stöd för den och uppgradera till det isf. Observera att ev garantier slutar troligen att fungera. Utöver det så är det enda sättet att köpa bättre prylar. Den enda konsumentprylen som verkar vara bra som man läser om här på swec så är det Asus RT-AC66U (nånting åt det hållet) T o m original firmware så verkar den vara bland de bästa konsumentprylarna som finns.
Vill du köpa bättre prylar för samma pris, som är företagsklassade, så kolla på ubiquiti. Upp till 500/500 mbit internet så fungerar edgerouter X kanon. Upp till 1000/1000 mbit så rekommenderar jag edgerouter lite isf. Tänk på att detta är router, portarna kan användas som switch men är inte optimalt. Så mao bör du ha en switch efter routern om du har flera enheter än 1-2. Och du behöver en AP också. Tips där är ubiquitis AC-lite AP. Alternativet är att du byter ut firmwaren på din dlink och använder den som AP (dd-wrt ex).

Edgerouter X kostar runt 700 kr, liten 1000 kr. Och är bättre än alla konsumentprylar som finns.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@Sir_N: Gör så men sanningen är förmodligen att den du har inte är lämplig för en 100Mbps lina, men värme kan vara ett problem min bror har en Dlink DIR-825 när den ligger ner får han starta om den typ 1 gång i veckan men efter att jag ställde den så den står upp för typ 7-8 månader sedan har han inte behövt starta om den en enda gång, han har en 250Mbps lina... Jag misstänker att den kan bli av med värmen bättre när den står upp det är den enda rimliga förklaring jag har.

dvs, står upp såhär!

Edit: Annars är Asus RT-N56U en erkänt bra router om jag inte misstar mig, lite till åldern bara men vad jag hört mer eller mindre bara att plugga in den & köra.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Hade en gång en DIR-635 som betedde sig likadant. När den hade varit uppe ett tag gick det bara i 2Mbit...
Finns ju routrar under 500 kr, t.ex. Asus RT-AC51U

Tittade tyvärr inte på specen till Asus RT-AC51U. Det är ingen vidare router. Har bara 100 Mbit på LAN portarna.
Om man vill ha nåt från Asus med med 802.11ac så är Asus RT-AC53 den billigaste.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Tittade tyvärr inte på specen till Asus RT-AC51U. Det är ingen vidare router. Har bara 100 Mbit på LAN portarna.
Om man vill ha nåt från Asus med med 802.11ac så är Asus RT-AC53 den billigaste.

Okej, tack för tipset. Detta är en djungel om man inte satt sig in i tekniken och utbudet, å andra sidan, det man kunde för ett halvår sedan är plötsligt historia i den snabba teknikutvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

@Sir_N: Gör så men sanningen är förmodligen att den du har inte är lämplig för en 100Mbps lina, men värme kan vara ett problem min bror har en Dlink DIR-825 när den ligger ner får han starta om den typ 1 gång i veckan men efter att jag ställde den så den står upp för typ 7-8 månader sedan har han inte behövt starta om den en enda gång, han har en 250Mbps lina... Jag misstänker att den kan bli av med värmen bättre när den står upp det är den enda rimliga förklaring jag har.

Edit: Annars är Asus RT-N56U en erkänt bra router om jag inte misstar mig, lite till åldern bara men vad jag hört mer eller mindre bara att plugga in den & köra.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738

Tack för tipset, jag har den stående vertikalt nu, men det gjorde ingen skillnad. Det kan inte vara värmeproblem för den går ok i 6-8 timmar och blir "frisk" efter 1 sekunds brytning av spänningen.