Bärbar/stationär jämvikt med budget på 15-17k kr

Permalänk

Bärbar/stationär jämvikt med budget på 15-17k kr

Hej alla, hoppas ni fått påbörja en kommande trevlig helg!
Efter lång tid av sökande, så är även min tid kommen,det är dags för mig att be om hjälp angående ett datorer. Jag ber i förhand om förlåtelse ifall texten upplevs som rörig.

Jag tänkte att jag ska verkligen upp bakgrundshistoria, mina tankar och önskemål om specifikationer och avslutar med några modeller jag tänkt mig.

1. Bakgrundshistoria
Jag har under en längre tid stått mellan valet att köpa gaming laptop eller en stationär. Motivet bakom laptop var att ha något enkelt portabelt då jag var och annan dag befinner mig hos flickvännen (som också gillar att spela) samtidigt som den kan användas vid resande och slutligen så skall jag plugga till hösten.
I början valde jag att vänta in 1050ti så att 1060 skulle sänkas i pris för att inte förlora troliga konsumenter till 1050ti (ja de är båda Nvidia, men de ingår i olika prisklasser).
Under den tiden jag väntade så kollade jag upp för- och nackdelar med laptops. Jag fick snabbt för mig att kylsystemet är ett stort problem och om det inte är det så tenderar vikten vara det. Dessa två stora problem tillsammans med skärmstorlek och det dyrare priset i jämförelse med en stationär fick mig att överväga att dela upp kostnaden i en stationär och en bärbar. Det som satte spiken i kistan, var när jag spelade med en väns laptop och bara kände hur irriterad jag blev på att jag inte kunde ha tangentbordet och hur litet en 15 tummare kändes.

2. Mina tankar och specifikationer
Jag har då tänkt mig att köpa en billigare laptop som klarar av exempelvis Csgo på minst medel inställningar utan att någon gång hamna under 70fps ( Gtx 950,940 (?) . Datorn skall klara av skolarbeten i form av programmering och att ha fler flikar uppe ( 8gb ram och i5a(?) ). Jag har ingen brådska med köpet och har då tänkt att invänta reor. Med en total budget på 15-17k så hade jag tänkt att max 7k borde gå åt den bärbara och 8-10k för stationära. Därför tänker jag att förslag på laptops upp till 9000kr låter rimligt då vid nedsänkning kan de hamna vid min budget.
Nu när ryzen är påväg in så kanske man lika gärna bör vänta på konkurrensen att anlända på riktigt?

3. laptop modeller
Precis som de flesta små spelarna, så har jag kollat upp Lenovo Y700 modellerna (ideapad och vanliga) , dock så är tydligen kylningen ett problem. Jag föredrar självfallet ett bra kylsystem över en lättare dator, då jag vill ha den utbildningen ut (5år) och värmeproblem kan skada datorn.

Skriver på mobilen så vet inte riktigt hur man länkar men även: Msi gl72 har fått upp mina ögon.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få, var inte rädda att säga emot mina tankar
MVH R

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av improwise:

Hej! Tack för länken, den tråden hade jag missat helt. Tyvärr handlar den tråden om det jag skall undvika, en bärbar som u stort sett skall agera som ersättare, samt att budgeten är olik min.kommentarerna på den tråden känns väldigt överdrivna där det återigen försöka utsträckning av budget.

Det jag i grund och botten behöver hjälp med är att hitta en laptop som klarar av medelinställningar. Kan tillägga att om datorns grafikkort flaskhalsar i framtiden så gör det inget, så länge det går att jobba på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är rekonditionerade datorer något att ha, om man ska försöka ha de i 5år?
Isåfall vilka fler än www.elgreen.se och www.inrego.se är trovärdiga återförsäljare?

Skickades från m.sweclockers.com