Permalänk

Koppla betalterminal trådlöst

Har en fråga ang nätverks koppling trådlöst till betalterminal.

Har fått fiber installerat och en netgear 1200 router från Telia där allt fungerar perfekt.
Har en Andersson WSR 1.5 wireless mini router (WPS finns) som skall kopplas upp till min router trådlöst. Från den trådlösa miniroutern ska en nätverkskabel kopplas in till betal terminalen.

Hur ska jag sätta upp miniroutern, finns 4 ST olika inställningar att välja på?

1. Router
2. AP
3. Repeater
4. WISP

Tacksam för förslag

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/routermodem/anderss...

Manualen finns under teknisk specifikation

Permalänk
Medlem

Kör du den som Repeater kommer du kunna koppla in terminalen via kabel, den enda nackdelen jag personligen kan se där är att den samtidigt fungerar som just Repeater, den kommer alltså skicka vidare den trådlösa signalen. Detta medför högre latency och lägre hastighet för de klienter som ansluter trådlöst till Repeatern.

Det andra alternativet är WISP, där kommer den fungera som en vanlig router, alltså NAT, DHCP och hela faderullan, med den enkla skillnaden att den kommer sätta det trådlösa som WAN, alltså, den tar in internet trådlöst och delar ut via kabel. Fördelen är att den då bara kommer vara en trådlös klient, nackdelen är att det kommer bli ett separat nät, fast det kanske inte spelar någon roll för din betalterminal.

Om terminalen inte ska prata med några andra enheter på ditt nät så skulle jag kört WISP, annars Repeater.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Inaktiv

WISP då kommer en agera som en trådlös "klient" och du kan koppla in din terminal i nätverksuttaget och den kommer inte agera som repeater.

Permalänk

Körde in den WISP och kopplade kabel från till min bärbara dator utan problem.
Kopplade bort miniroutern från uttaget och flyttade ner den till butiken och kopplade in betalaterminalen.

Köp medges ej!!!

Kopplar 20 m kabel direkt efter routern till terminalen så funkar det igen.

Har använt den till adsl tidigare och då funkar perfekt.
Tydligen någon form av handhavde fel.

Fler tips

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av haloguilty:

Har en fråga ang nätverks koppling trådlöst till betalterminal.

Har fått fiber installerat och en netgear 1200 router från Telia där allt fungerar perfekt.
Har en Andersson WSR 1.5 wireless mini router (WPS finns) som skall kopplas upp till min router trådlöst. Från den trådlösa miniroutern ska en nätverkskabel kopplas in till betal terminalen.

Hur ska jag sätta upp miniroutern, finns 4 ST olika inställningar att välja på?

1. Router
2. AP
3. Repeater
4. WISP

Tacksam för förslag

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/routermodem/anderss...

Manualen finns under teknisk specifikation

Du kan börja med att förklara hur lanet är kopplat, du har väl fått en smart (Thomson) av Telia eller har du nått annat för att det är ett företagsabonnemang ? Netgear 1200 (PL1200 ?) är en homeplugenhet och inte nån router https://www.netgear.com/home/products/networking/powerline/PL... ?
Det är svårt att förstå hur du kopplat ihop de delarna och vart smarten tagit vägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Fiber från Telia genom svenska stadsnät (1 ipadress)

Källare mediaomvandlare placerad
Gatuplan betalterminal i butik med Andersson WSR 1.5 miniroutern konfigurerad som WISP
Plan 1 Netgear AC 1200 smart wifi router dual band gigabit placerad som jag fått från Telia med kabel från källaren.
Plan 2 lägenhet som uthyres

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av haloguilty:

Fiber från Telia genom svenska stadsnät (1 ipadress)

Källare mediaomvandlare placerad
Gatuplan betalterminal i butik med Andersson WSR 1.5 miniroutern konfigurerad som WISP
Plan 1 Netgear AC 1200 smart wifi router dual band gigabit placerad som jag fått från Telia med kabel från källaren.
Plan 2 lägenhet som uthyres

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, allt i lanet är verkligen på lansidan av Netgearen ?
Källare mediaomvandlare
kopplad till wanporten på
Plan 1 Netgear AC 1200
lansidan kopplas till
Plan 2 lägenhet
och wifi till
Andersson WSR 1.5 som ska agera repeater

Det finns inga andra kopplingar ?
Har du kontrollerat så att adresseringen i lanet stämmer, att alla apparater har egna unika ipnummer och allt är placerat i samma nät ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Inget är inkopplat före routern, vad det gäller IP adresser och så vet jag inte hur man kollar det mm.

Kanske inte den bästa lösningen, kanske koppla annorlunda?

Källare mediaomvandlare till router i källare
Kabel till betalterminal från router och kabel till plan 1

Plan 1 någon form av accesspunkt som jag kan skicka ut trådlöst till surfplatta Netflix mm

Har 100/100 eller tappar jag för mycket bandbredd på detta sättet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av haloguilty:

Inget är inkopplat före routern, vad det gäller IP adresser och så vet jag inte hur man kollar det mm.

Kanske inte den bästa lösningen, kanske koppla annorlunda?

Källare mediaomvandlare till router i källare
Kabel till betalterminal från router och kabel till plan 1

Plan 1 någon form av accesspunkt som jag kan skicka ut trådlöst till surfplatta Netflix mm

Har 100/100 eller tappar jag för mycket bandbredd på detta sättet?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du koppla betalterminalen med kabel och även få bort repeatern är det en klar fördel, repeatern går nog dessutom att konfigurera om till accesspunkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Då Andersson WSR 1.5 mini router har några år på nacken så kanske en ny repeater eller accesspunkt som stöder 2.4 och 5 vore bra.

Några tips då vi strax ska iväg och shoppa lite!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av haloguilty:

Då Andersson WSR 1.5 mini router har några år på nacken så kanske en ny repeater eller accesspunkt som stöder 2.4 och 5 vore bra.

Några tips då vi strax ska iväg och shoppa lite!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är aldrig fel att byta bort Andersson och liknade märken, en eller flera Ubiquiti AC Lite är ett vettigt val i de flesta fall om du ska ha nått inomhus.
https://www.dustinhome.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Varför kopplar du inte in din dator i din minirouter i butiken? Hur vet du att miniroutern har Wi-Fi access? Kan du se på din kortterminal på någon statussida om den har fått en IP adress?

Permalänk

Köpte en Netgear WN3000RP v2 och kopplade in den med WPS trådlöst till min router. Netgear WN3000RP v2 sitter i butiken med kabel till betalterminalen och nu verkar allt fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Bra att det löste sig, verkar som du inte hade tillräckligt bra signal helt enkelt!