Permalänk

Låg upphastighet med gigabitnätverk

Hej!

Jag har ett väldigt frustrerande problem som jag inte kommer tillrätta med.

Jag har en 100/100 Mbit/s-uppkoppling och om jag kör Bredbandskollen så har jag ungefär 130-140 Mbit/s i nedladdning, men bara 20-30 Mbit/s i uppladdning. Datorerna jag har testat med har alla gigabitkort och det gör ingen skillnad om jag kör via router eller direkt mot min fiberswitch.

Av en händelse upptäckte jag dock att om jag körde Bredbandskollen via Wi-Fi så hade jag 60-70 Mbit/s i uppladdning.

Jag har nu provat att ändra hastigheten i nätverkskorten från Auto Negotiation (1 Gbit/s) till 100 Mbit/s full duplex och då visar Bredbandskollen 95 Mbit/s både ned och upp helt plötsligt.

Hur ska jag komma tillrätta med det här fast genom att ha kvar mitt gigabitnät?

Datorerna har olika nätverkskort, men ger precis samma symptom. Alla kort har senaste drivrutiner och all form av QoS är avstängd.

Rent krasst gäller alltså att datorer med 100 Mbit/s nätverkskort får ut den bandbredd som jag ska ha (mot internet), men alla med gigabitkort får mycket bra nedladdning, men kass uppladdning.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förstår inte hur du kopplat för att kunna använda wifi utan router, har du en accesspunkt direktkopplad till fiberkonvertern när du gjorde det ? Eller menar du att kabel via routern stryper farten men att wifi via routern går fortare ?
Har du något moderkort med Killer nätverkskretsar eller nått annat som kallas speloptimerat i samband med nätverket ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag menar att det inte spelar någon roll om jag kopplar via router eller direkt till fiberkonverter, samma hastighet ändå (trådat alltså). När jag testar en enhet via Wi-Fi så är det via router.

Ja, en dator har faktiskt Killer network, ett MSI 970 Gaming moderkort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Schlbuditz:

Jag menar att det inte spelar någon roll om jag kopplar via router eller direkt till fiberkonverter, samma hastighet ändå (trådat alltså). När jag testar en enhet via Wi-Fi så är det via router.

Ja, en dator har faktiskt Killer network, ett MSI 970 Gaming moderkort.

Har du provat med en dator utan Killernick eller nått annat "speloptimerat" direktkopplat till fiberomvandlaren ? Du borde även prova om säkerhetsprogrammet påverkar för de kan ibland reagera på att du byter uppkoppling eller nätverksdelar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schlbuditz:

Hej!

Jag har ett väldigt frustrerande problem som jag inte kommer tillrätta med.

Jag har en 100/100 Mbit/s-uppkoppling och om jag kör Bredbandskollen så har jag ungefär 130-140 Mbit/s i nedladdning, men bara 20-30 Mbit/s i uppladdning. Datorerna jag har testat med har alla gigabitkort och det gör ingen skillnad om jag kör via router eller direkt mot min fiberswitch.

Av en händelse upptäckte jag dock att om jag körde Bredbandskollen via Wi-Fi så hade jag 60-70 Mbit/s i uppladdning.

Jag har nu provat att ändra hastigheten i nätverkskorten från Auto Negotiation (1 Gbit/s) till 100 Mbit/s full duplex och då visar Bredbandskollen 95 Mbit/s både ned och upp helt plötsligt.

Hur ska jag komma tillrätta med det här fast genom att ha kvar mitt gigabitnät?

Datorerna har olika nätverkskort, men ger precis samma symptom. Alla kort har senaste drivrutiner och all form av QoS är avstängd.

Rent krasst gäller alltså att datorer med 100 Mbit/s nätverkskort får ut den bandbredd som jag ska ha (mot internet), men alla med gigabitkort får mycket bra nedladdning, men kass uppladdning.

Har du provat med nya kablar?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du provat med en dator utan Killernick eller nått annat "speloptimerat" direktkopplat till fiberomvandlaren ? Du borde även prova om säkerhetsprogrammet påverkar för de kan ibland reagera på att du byter uppkoppling eller nätverksdelar.

Ja, det är nästan identiska hastigheter, oavsett dator jag testar med.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har du provat med nya kablar?

Jag har provat med olika kablar, men överväger att köpa en ny ändå, bara i rent felsökningssyfte.

Permalänk
Medlem

Killernetwork suger-fett-programvaran stryper uppladdningshastigheten. Finns en inställning i deras app för typ "stream Control", stäng av den. Du kan även under egenskaper på själva nätverkskortet "bocka ur" Killer Control eller vad den heter

// LZ

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Schlbuditz:

Ja, det är nästan identiska hastigheter, oavsett dator jag testar med.

Symptomen du beskriver spretar år olika håll, hade det berott på operatören så skulle det även gått slött över wifi och är det slött via olika datorer är det antagligen inte Killermjukvaran.
Du skulle kunna prova köra med en livelinux och mäta för att kunna eliminera din nuvarande installation för win 10 innebär hela tiden nya buggar och de har ju haft nätverksproblem för en dryg månad sedan men det innebar att kontakten bröts och inte att det går sakta, sakta åt ett håll är däremot nått som Killer och liknade mjukvaror ofta orsakar (eller routern)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har nu köpt helt nya CAT6-kablar, men det var en onödig utgift då det inte hjälpte.

Jag har avinstallerat alla medföljande program till Killer network och bara installerat drivrutinerna, men inte heller det blev någon skillnad.

Tvingar jag nätverkskortet att köra 100/100 istället för 1000/1000 så får jag ut den bandbredd mot internet som jag ska ha, men i mitt intranät vill jag ju gärna köra gigabit.

Jag testade också att köra Linux istället för Windows och det resulterade i ungefär 60 Mbit/s ner och 40 Mbit/s upp, så en liten förbättring gällande uppladdningshastigheten.

Det som är märkligast i allt är att det är samma fel på alla mina datorer med gigabitnät. Så frågan är om ett annat nätverkskort skulle hjälpa.

Permalänk
Medlem

Ifall du ser samma märkliga värden för alla datorer i nätverket, men det blir bättre när du låser fast till Fast Ethernet, så kanske det är switchen/routern som felar. Har du någon annan att prova med?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat göra en reset på routern om inte gör det och kolla även om det finn nån nyare firmware till den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med jumbo frames. Hade en äldre mediaspelare som inte gick i rätt hastighet och störde hastigheten i nätverket. Så jag inaktiverade jumbo frames och fick då rätt hastighet. /när jag fick fiber återaktiverade jag jumbo frames och fick full speed efter att ha skrotat den gamla mediaspelaren.
Bara en sten att lyfta i felsökningen. Lycka till

Permalänk

Routern är en Asus RT-AC87U med senaste firmware från Merlin, men det spelar ingen roll om jag kör via den eller direkt mot fiberkonvertern utan routern. Det var samma fel även med min förra router som var en Asus RT-N66U.

Ska testa att labba med jumbo frames också.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Vad händer om du låser WAN-porten på routern till 100? Blir det rätt hastighet via kabel då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schlbuditz:

Ska testa att labba med jumbo frames också.

Har nog inget med jumbo frames att göra om du har provat från flera enheter med olika typer av NIC. Det hela har troligtvis nåt att göra med duplex mis-match från nät leverantörens sida, om du får bra med 100 Mbit med dåligt med 1000 Mbit eftersom det inte verkar vara ett fysiskt kabel problem.

Så enklaste lösningen blir att ställa wan porten till 100 Mbit på din router för 100/100 internet och sedan köra Gigabit internt i nätverket. Eller så får du ringa och felanmäla det, förklara att du provat allt, köpt nya kablar och att det fungerar bra med 100 Mbit med dåligt med 1000 Mbit.

Annars instämmer jag med andra om att problemet skulle kunna vara Killer NIC, otroligt många som har haft hastighets problem med dessa kort.

Permalänk

Korrekt, jumbo frames gjorde ingen skillnad.

Att tvinga routern att köra i 100 Mbit/s kanske kan lösa det, men borde det egentligen göra någon skillnad? Det är ju inställningen på mina klienter som påverkar resultatet just nu.

Det känns mer som brandsläckning än att förebygga bränder också, jag vill lösa grundorsaken istället för att bota ett symptom. Om jag skulle vilja öka hastigheten på mitt internetabonnemang så står jag där med skägget i brevlådan ändå.

Jag har konstaterat att de datorer jag har att tillgå här hemma alla har antingen Atheros- eller Realtek chipset (5 NIC) och att alla har samma problem. Om jag kör Linux på samma datorer så får jag en lägre nedladdningshastighet, men också en något högre uppladdningshastighet.

Finns det något chipset som anses vara jättebra? Jag skulle kunna tänka mig att köpa ett nytt NIC i felsökningssyfte. Gör Intel bra kort?

Tack igen för alla svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Ta reda på data över de nätverksdelar som används och kontrollera vilket typ av länk som finns var, det är inte så ovanligt att det fortfarande finns 100Mbit delar kvar i nätet närmast fram till kunden, du kan ju även försöka ta reda på vem som är nätägare och fråga om nätets hårdvarukapacitet, en del har Gbithårdvara men de är nedkonfade till 100Mbit.
Det kan också handla om en ren felkonfiguration i nätet och även om det inte är samma tjänsteoperatör som nätoperatör eller nätägare så brukar tjänsteoperatörerna vara de som ska beställa jobben om det är nått en kund upplever fungera dåligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem men kom på att kopplade jag ur en TP-Link GB switch så fungerade det som vanligt. Denna switch låg sist i nätverket men påverkade ändå. WiFi fungerade utmärkt.

Men en felande switch är nog inte ditt problem då du kopplat ur allt och testat en datorn direkt till fiber-konverteraren?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]