980ti vs 1080 - Värt det, eller vänta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har själv kört både 980Ti och 980Ti SLI samt nu 1080 på en 1440p/144Hz/G-sync skärm och tycker följande:

¤ Haft SLI i tre omgångar och känns som att stödet och förutsättningarna för SLI försämras varje år. Sist jag hade det så var det nästan alltid något problem vid varje spelsläpp plus att skalningen ofta var dålig. Om något så är SLI pengarna i sjön enligt mig.
¤ Varken 980Ti eller 1080 är tillräckligt för att driva 1440p/144Hz om man krämar på med maxinställningar. Jag kommer med största sannolikhet byta till ett 1080Ti när det släpps. Min sweet spot är runt 80fps eller mer vilket oftast går men med nöd och näppe.

Jag hade börjat med att hitta en trevlig skärm. När du väl hittat den kollar du hur långt bort Mars är och om du orkar vänta tills dess (allt pekar på att 1080Ti presenteras vid PAX och att partnertillverkarna kommer att ha kort redo). Har du klöver över kan du köpa ditt 1080 nu och sedan ett 1080Ti. Du verkar kräsen så detta är nog priset om du skall ha det du vill ha

Håller med, har precis samma erfarenheter..
Kommer att skaffa ett 1080Ti när det släpps sen får man se om det är värt att skaffa ett till men det är ju som en drog och det slutar med att man skaffar ett till och förtränger att man haft några sli problem

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Att vänta och se hur AMD Vega blir och köpa en freesync/adaptive sync skärm kan man spara många tusenlappar på. Hade själv aldrig köpt en g-sync skärm, Nvidia smäller på bra med överpriset utan anledning.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Det känns ju skapligt ovärt tycker jag iallafall. Vänta åtminstonde till 1080 Ti släpps så kommer priserna dyka för 1080-korten. Att byta oftare än varannan generation känns som pengarna i sjön. Prestandahoppet är inte värt de extra 7-8k du ska lägga ut.

Mitt hopp kommer bli fint fint. 570 -> Vega/1080

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Vicarate:

Tack för dina länkar!
Jag har gjort en tråd om detta innan, därför att jag inte riktigt vet vad jag ska göra...

Eftersom att jag inte bara spelar spel men gör grafisk design även hemma, så ville jag gärna ha en IPS panel. Men dom kostar en hel del mer när man vill ha G-Sync och 144hz och dessutem så verkar dom alla ha extrema problem med BLB på grund av taskig QC.

Jag har tänkt på DELL varianten som du länkade, men så är det en TN panel. Jag vet inte om det kommer att duga färg mässigt. Men å andra sidan så lär inte BLB vara ett problem.

Jag är kluven...

Jag hade en Asus ROG PG279Q som jag sålde för att jag ska börja pendla mycket i och med studier. Bästa skärmen jag ägt och värd varenda krona i mitt tycke.
BLB var inte alls så extrem så som folk verkar få det att låta, enda gången man märkte det i huvudtaget var mot en kolsvart bakgrund - Och i ärlighetens namn, när stirrar man på en svart bakgrund? Märkte aldrig något i spel eller film i alla fall.
Nu kan det vara så att jag hade tur med mitt exemplar med, men ändå.

Angående grafikkortsdilemmat så skulle jag köpa ett begagnat 980Ti så länge, sedan sälja båda i förmån för ett 1080Ti. Att gå från 980Ti till 1080 känns inte 5000kr värt (tänker att du får 3-3500kr för ditt gamla 980Ti). Skulle hellre spara pengarna så länge och skruva ner inställningarna om du ska spela i 1440p.

Men som ägare av 1070 SLi lär jag varna dig om att det är långt ifrån optimalt. Brukar ta ett par veckor/månader för nya spel att få bra stöd om ens alls för SLi. Men tycker fortfarande det är en mer ekonomisk lösning i ditt fall då jag fortfarande anser att ett single 1080 inte kommer ge dig resultat du är ute efter.
1080Ti kommer med största sannolikhet prestera runt Titan X(P), så kolla Benchmarks på det om du känner att det är värt att invänta - Eller om du ska bita ihop med sänkta inställningar i 1440p och invänta Tesla 2018.

I bästa fall så droppar priserna på 1080 när VEGA/1080Ti släpps, då kan det vara mer värt att bumpa upp det

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har själv kört både 980Ti och 980Ti SLI samt nu 1080 på en 1440p/144Hz/G-sync skärm och tycker följande:

¤ Haft SLI i tre omgångar och känns som att stödet och förutsättningarna för SLI försämras varje år. Sist jag hade det så var det nästan alltid något problem vid varje spelsläpp plus att skalningen ofta var dålig. Om något så är SLI pengarna i sjön enligt mig.
¤ Varken 980Ti eller 1080 är tillräckligt för att driva 1440p/144Hz om man krämar på med maxinställningar. Jag kommer med största sannolikhet byta till ett 1080Ti när det släpps. Min sweet spot är runt 80fps eller mer vilket oftast går men med nöd och näppe.

Jag hade börjat med att hitta en trevlig skärm. När du väl hittat den kollar du hur långt bort Mars är och om du orkar vänta tills dess (allt pekar på att 1080Ti presenteras vid PAX och att partnertillverkarna kommer att ha kort redo). Har du klöver över kan du köpa ditt 1080 nu och sedan ett 1080Ti. Du verkar kräsen så detta är nog priset om du skall ha det du vill ha

Haha, ja jag är nog lite kräsen när det gäller 1080 och ultra.
Tror inte att jag hade varit lika kräsen om jag körde på 1440p.

FPS > Grafik alla dagar i veckan.

Skrivet av Blackie:

"Eftersom att jag inte bara spelar spel men gör grafisk design även hemma, så ville jag gärna ha en IPS panel. Men dom kostar en hel del mer när man vill ha G-Sync och 144hz och dessutem så verkar dom alla ha extrema problem med BLB på grund av taskig QC."

Det är bara om man måste ha en Asus...
Fattar inte varför folk envisas med att skaffa Asus när Asus just har problem med sin urusla Quality Check och BLB men det handlar väl om okunskap och att många kanske inte vet om att Acer har en skärm med likvärdiga egenskaper.
Acer har inte samma omfattning problem som Asus på sin motsvarighet, jag gick igenom tre stycken Asus PG279Q innan tröttnade och valde Acers XB271Hu istället och fick en bra skärm direkt på första har även tre bekanta som också skaffat XB271 och likadant där fått en bra skärm direkt XB271Hu är den skärm som gäller om du vill ha IPS 1440p med G-sync väljer du Asus då får du räkna med ett par returer, tyvärr..

Jag är definitivt ingen expert på monitorer, har bara läst reviews etc.
Om du tycker att XB271Hu'n är bra, så kommer jag ha den i åtanke också.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag hade en Asus ROG PG279Q som jag sålde för att jag ska börja pendla mycket i och med studier. Bästa skärmen jag ägt och värd varenda krona i mitt tycke.
BLB var inte alls så extrem så som folk verkar få det att låta, enda gången man märkte det i huvudtaget var mot en kolsvart bakgrund - Och i ärlighetens namn, när stirrar man på en svart bakgrund? Märkte aldrig något i spel eller film i alla fall.
Nu kan det vara så att jag hade tur med mitt exemplar med, men ändå.

Angående grafikkortsdilemmat så skulle jag köpa ett begagnat 980Ti så länge, sedan sälja båda i förmån för ett 1080Ti. Att gå från 980Ti till 1080 känns inte 5000kr värt (tänker att du får 3-3500kr för ditt gamla 980Ti). Skulle hellre spara pengarna så länge och skruva ner inställningarna om du ska spela i 1440p.

Men som ägare av 1070 SLi lär jag varna dig om att det är långt ifrån optimalt. Brukar ta ett par veckor/månader för nya spel att få bra stöd om ens alls för SLi. Men tycker fortfarande det är en mer ekonomisk lösning i ditt fall då jag fortfarande anser att ett single 1080 inte kommer ge dig resultat du är ute efter.
1080Ti kommer med största sannolikhet prestera runt Titan X(P), så kolla Benchmarks på det om du känner att det är värt att invänta - Eller om du ska bita ihop med sänkta inställningar i 1440p och invänta Tesla 2018.

Jag kommer att skita i SLI kan jag säga redan nu. Jag kanske inväntar ett 1080ti istället och för tillfället dra ner inställningarna. PG279Q'an var den skärm jag hade högst hopp om, men alla reviews skrämmer en. Har inte lyckats hitta en i butik så att man kan kolla på en. Om jag skaffar den lär det bli "QC lotto" antar jag.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Vicarate:

Jag kommer att skita i SLI kan jag säga redan nu. Jag kanske inväntar ett 1080ti istället och för tillfället dra ner inställningarna. PG279Q'an var den skärm jag hade högst hopp om, men alla reviews skrämmer en. Har inte lyckats hitta en i butik så att man kan kolla på en. Om jag skaffar den lär det bli "QC lotto" antar jag.

Haha, kan förstå det lite!
Inet brukar ha det mesta "populära" på display i sina butiker, så om du har möjlighet besök dem. Lokala Alina/Mediamarkt här i Gävle har också en på display sist jag var där, så dem kanske finns nära dig med.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

För mig var det värt det i princip enbart på grund av att 1080 håller käften och 980Ti lät som en dammsugare. Prestandaskillnaden hade jag knappast motiverat whatever mellanskillnaden var, 3500kr uppgraderingskostnad typ. Aldrig.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imaculent:

Prestandaförbättring ser du på tester här på Sweclockers.

Jämfört med referens*

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

För mig var det värt det i princip enbart på grund av att 1080 håller käften och 980Ti lät som en dammsugare. Prestandaskillnaden hade jag knappast motiverat whatever mellanskillnaden var, 3500kr uppgraderingskostnad typ. Aldrig.

Som en dammsugare? Mitt är grymt tyst enligt mig...

Men jag håller med om att det är mycket pengar för vad som kanske är en "liten" uppgradering.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Vänta på Vega och kör det i Crossfire!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Masyve:

För mig var det värt det i princip enbart på grund av att 1080 håller käften och 980Ti lät som en dammsugare. Prestandaskillnaden hade jag knappast motiverat whatever mellanskillnaden var, 3500kr uppgraderingskostnad typ. Aldrig.

Nu är jag nyfiken på vad för 980Ti du hade?
Låter som en defekt i kylaren eller taskig fläktkurva

Skrivet av Dizzö:

Vänta på Vega och kör det i Crossfire!

VEGA blir inte så bra om man köper/äger en G-Sync skärm

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Nu är jag nyfiken på vad för 980Ti du hade?
Låter som en defekt i kylaren eller taskig fläktkurva
VEGA blir inte så bra om man köper/äger en G-Sync skärm

Jag har MSI Gaming versionen. Tycker inte att den låter mycket alls. Sedan hjälper nog mitt R5 chassi också en del med att hålla ljudnivån nere...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett till 980ti, om jag ville ha något bättre!

har själv haft 1080, 980ti och 980ti sli.

prestandan är till SLI,'s fördel, samt pris också..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

Jag hade köpt ett till 980ti, om jag ville ha något bättre!

har själv haft 1080, 980ti och 980ti sli.

prestandan är till SLI,'s fördel, samt pris också..

Dock kostar ett 980ti typ lika mycket som ett 1080 gör...
Hade nog blivit mindre kostsamt om jag sålde mitt 980ti medans jag väntar på 1080ti versionen. Eller?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Haha, kan förstå det lite!
Inet brukar ha det mesta "populära" på display i sina butiker, så om du har möjlighet besök dem. Lokala Alina/Mediamarkt här i Gävle har också en på display sist jag var där, så dem kanske finns nära dig med.

Tror inte Gävle hade gått så bra med tanke på att jag bor i England.
Tyvärr är dom taskiga på "dator butiker" här och om man är entusiast så är det online som gäller.

"PC World" som är butiks kungen här har mer grejer för low-mid tier folk.
Men som tur är så har Amazon rätt bra CS och man har bytes rätt och retur rätt en hel del.

Måste bara välja en skärm och KÖRA på den

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Nu är jag nyfiken på vad för 980Ti du hade? Låter som en defekt i kylaren eller taskig fläktkurva

Ett Strix och ett EVGA SC. EVGA:t var mindre kaos men fortfarande distraherande. Tål att tilläggas att jag är den sorten som ersatt hårddiskar med ett par terabyte SSD för att diskljudet driver mig till vansinne också, jag hör väldigt bra.

Och fläktkurvorna lär det inte ha varit, om jag är nitisk nog att köpa ett grafikkort för över 7 lax som jag inte behöver uträkningskraften ifrån lär jag också ta 3 minuter gratis att göra egna fläktkurvor på de korten jag har.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Ett Strix och ett EVGA SC. EVGA:t var mindre kaos men fortfarande distraherande. Tål att tilläggas att jag är den sorten som ersatt hårddiskar med ett par terabyte SSD för att diskljudet driver mig till vansinne också, jag hör väldigt bra.

Och fläktkurvorna lär det inte ha varit, om jag är nitisk nog att köpa ett grafikkort för över 7 lax som jag inte behöver uträkningskraften ifrån lär jag också ta 3 minuter gratis att göra egna fläktkurvor på de korten jag har.

Jag är på sätt och vis glad att jag INTE hör så pass bra.
Dock verkar min hörsel också vara rätt bra då min monitor håller på att paja och ger ifrån sig ett pip-ljud som gör mig galen. Dock kunde min partner inte höra det alls så hon fattade inte varför jag ville skaffa ny monitor så himla fort.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vicarate:

Jag är på sätt och vis glad att jag INTE hör så pass bra.

Det är en dyr gåva i drift, och en solitär livsstil då t.ex. middagsbjudningar är bland det värsta som finns.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken @Vicarate.

Du verkar vara väldigt insnöad på Nvidia, men du har inte någon g-sync skärm.

Varför inte vänta 2-3~ månader tills du har ett hum om hur Vega presterar? Bara Freesync vs G-Sync kan vara en skillnad på 2-3 000 kr på enbart skärmen.

Jag är varken för eller emot AMD/Nvidia, men jag tycker att när en ny release ligger såhär nära så bör man avvakta och se vad som händer för att ta ett bra beslut och om Vega ger bra prestanda per krona och du köper en freesync skärm så kan du spara allt från 2 000 kr till 5 000 kr för likvärdig/bättre prestanda (Om Vega nu leverar som ryktat..)

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Jag är nyfiken @Vicarate.

Du verkar vara väldigt insnöad på Nvidia, men du har inte någon g-sync skärm.

Varför inte vänta 2-3~ månader tills du har ett hum om hur Vega presterar? Bara Freesync vs G-Sync kan vara en skillnad på 2-3 000 kr på enbart skärmen.

Jag är varken för eller emot AMD/Nvidia, men jag tycker att när en ny release ligger såhär nära så bör man avvakta och se vad som händer för att ta ett bra beslut

Well, jag körde på ett AMD 7970 innan jag köpte mitt nuvarande 980ti.
Jag är varken för eller emot, tyckte helt enkelt att "den gröna sidan" kändes bättre när jag uppgraderade den här gången, när det gäller deras CA som var bättre. Nu vet jag att AMD har släppt en nytt CA som tydligen ska vara bättre både i navigering och prestanda settings, så vem vet vad jag hade tyckt idag.

Så klart kan prestanda uppgradering också ha gjort mig lite omedvetet "biased" och att de flesta "comparison reviews" jag har läst/sett så har Nvidias kort nästan alltid legat på top.

Min nuvarande monitor håller på att lägga av så jag är rätt "keen" att skaffa en ny väldigt snart och då gäller det ju att "välja sida". Jag vill gärna inte lägga runt 8000kr på en G-Sync skärm om jag om 3-4 månader tänker köpa ett AMD kort, och vise versa.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska vänta till Vega och se vad det blir av det. Chipet är ju större än GP102 (Titan XP) så det borde ju vara biffigt, men vi får se.

Finns inget kort idag som klarar av max grafik i 2560x1440 i 144hz, möjligen Titan XP.

Skrivet av Beatnutz:

Det känns ju skapligt ovärt tycker jag iallafall. Vänta åtminstonde till 1080 Ti släpps så kommer priserna dyka för 1080-korten. Att byta oftare än varannan generation känns som pengarna i sjön. Prestandahoppet är inte värt de extra 7-8k du ska lägga ut.

Varför tror du Nvidia skulle sänka priset på 1080 för att 1080Ti kommer? Ti lär bara lägga sig mellan.

Skrivet av Vicarate:

Vad jag har hört så lär 1440p på medium-high settings se mycket bättre ut än 1080p på ultra settings, plus att man då inte direkt behöver köra på någon form av AA vilket hade hjälpt fps:en.

Har även ögonen på några G-sync skärmar så det kvittar om jag lyckas hålla 120+ eller inte. Så länge det är någorlunda stabilt och inte dippar under 60 hela tiden.

Hade nog sålt det oavsett för att spara lite pengar

Hur tänker du nu? Upplösning kommer ju inte göra att spelets innehåll ser snyggare ut. Upplösning kan inte kompensera för texturer och annat, det blir ju snarare tvärtom, att högre upplösning kommer göra att sämre texturer syns tydligare.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Digital fyndjägare

@GilbertG:
Finns inget kort idag som klarar av max grafik i 2560x1440 i 144hz, möjligen Titan XP.

Jo, typ alla kort klarar det, men... däremot inte så silkesmjukt som Mr. Jen (nVidia) upplever det.
Man kan ju få vissa grafikkort att bete sig som en diabilds visning i skolan, andra kort klarar sig något bättre ihop med Gsync/Fsync.

@Vicarate:
Jag tycker som de allra flesta att TS ska vänta in VEGA och GTX 1080Ti.
Månaderna går snabbt så istället för att ångra sig senare så är det nog värt att vänta så du blir nöjd direkt från start.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@GilbertG:
Finns inget kort idag som klarar av max grafik i 2560x1440 i 144hz, möjligen Titan XP.

Jo, typ alla kort klarar det, men... däremot inte så silkesmjukt som Mr. Jen (nVidia) upplever det.
Man kan ju få vissa grafikkort att bete sig som en diabilds visning i skolan, andra kort klarar sig något bättre ihop med Gsync/Fsync.

@Vicarate:
Jag tycker som de allra flesta att TS ska vänta in VEGA och GTX 1080Ti.
Månaderna går snabbt så istället för att ångra sig senare så är det nog värt att vänta så du blir nöjd direkt från start.

Ja, jag har bestämt mig för att vänta för tillfället.
Verkar som att många tycker att prestanda ökningen skulle vara väldigt liten för de pengar som jag hade behövt lägga ut. Låt oss hoppas att någon bra kommer ut i snar framtid

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vicarate:

Dock kostar ett 980ti typ lika mycket som ett 1080 gör...
Hade nog blivit mindre kostsamt om jag sålde mitt 980ti medans jag väntar på 1080ti versionen. Eller?

jag pratar såklart om ett begagnat 980 ti.. att kompletera med. annars är det för dyrt. och andra alternativ är bättre.

tex vänta.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

[quote postid="16617942" userid="274542" name="Bl4ckIce"]
@GilbertG:
Finns inget kort idag som klarar av max grafik i 2560x1440 i 144hz, möjligen Titan XP.

Jo, typ alla kort klarar det, men... däremot inte så silkesmjukt som Mr. Jen (nVidia) upplever det.
Man kan ju få vissa grafikkort att bete sig som en diabilds visning i skolan, andra kort klarar sig något bättre ihop med Gsync/Fsync.

klarar max grafik kanske men inte hålla konstant fps på 144hz, jag har själv testat 1080 och upplever 980ti sli som stabilare...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

jag pratar såklart om ett begagnat 980 ti.. att kompletera med. annars är det för dyrt. och andra alternativ är bättre.

tex vänta.

Är inte jätte glad för att köpa begagnat, lol...

Men efter allas input så lär jag vänta och se vad som kommer ut.
Lär nog bli ett 1080TI, men vi får se.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

@Vicarate:

man måste inte vara glad

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Varför tror du Nvidia skulle sänka priset på 1080 för att 1080Ti kommer? Ti lär bara lägga sig mellan.

Det är ju bara en naturlig utveckling, precis som alla andra gånger nya kort har kommit. 980 Ti'n gick ju från
7-8k till 5k på bara någon månad när 1080'n släpptes. Nu kan man ju hitta dem för under 3000:-.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Det är ju bara en naturlig utveckling, precis som alla andra gånger nya kort har kommit. 980 Ti'n gick ju från
7-8k till 5k på bara någon månad när 1080'n släpptes. Nu kan man ju hitta dem för under 3000:-.

Det är ganska monumental skillnad i marknadsstrategi på när ett nytt flaggskepp, en ny arkitektur och en helt ny serie lanseras kontra när man bara fyller i ett glapp mellan de två bästa nuvarande korten. Kolla istället på 780 när 780Ti kom, 980 när 980Ti kom osv. om du vill ha något att jämföra med. 980Ti är discontinued, folk rear ut dem för att hela serien tappat sin plats på marknaden och behöver försvinna.

Visa gärna vart jag hittar ett nytt för under 3000:- förresten, köper nog ett till min bonusbror isf.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!