Tips inför kabeldragning i befintliga 16mm rör?

Permalänk
Medlem

Tips inför kabeldragning i befintliga 16mm rör?

Har ett hus byggt 2003. Tiden går fort och vid det tillfället hade vi bara
en dator och ADSL.
Vi gjorde ingen patchpanel eller fast nätverksdragning.
Bara kanaler och uttag för tv och telefoni.
Nu har vi 3-4 datorer, nätverksmusikspelare och Ipads och flera mobiler.
Kort sagt en helt annan miljö på bara 14 år..
Min idé vilket jag säkert inte är ensam om är att använda befintliga kanaler
för att dra trådat.
Även om jag har en bra trådlös router så tycker jag att det känns dumt att inte utnyttja
befintliga kanaler som bara har "dåtidens" teknik och inte används idag.
TV kanalerna är ett stjärnnät så jag kan ta mig upp från routern och till det nätets början.
När det gäller telefonikanalerna så nöjer jag mig med att nå ett uttag.
Samtliga kanaler är 16 mm VP.
Har sett i många trådar att "det går bra att dra två TP kablar om det inte är tvära böjar"
Det är ju något svårt att veta detta om man inte var med när rören drogs eller har röntgensyn..
Men det är ett lösvirkeshus med proffs som installerat elen så det borde väl vara ok.

Försöker bena upp några frågor:

1: Vad är oddsen för att få igenom två TP kablar i ett 16 mm rör? (12-14 invändigt kanske..)
har hittat Gigamedias slim som bara är 5,3 mm i diameter.
https://www.elbutik.se/product.html/gigamedia-cat6-x-slim-u/u...

2: vad är bästa teknik för dragningen? En del säger att man ska använda koaxialkabel resp telekabel som dragfjäder.
Pratade med en elektriker och han förespråkade en nylondragfjäder. Fick dock inte riktigt kläm på hur han menade.
Jag tror han menade att fästa koaxial i dragfjädern och först dra ut koaxial och på så sätt få igenom dragfjädern och sedan
dra de två TP kablarna med hjälp av dragfjädern. Men helt säker är jag inte..man är ju en glad amatör..haha.
För det går väl inte att dra ur coaxialkabeln och styra in dragfjädern till uttaget?
Samtliga distanser är cirka 10-20 m men samtliga har ju en del böjar.
Om man använder befintligt kablage så vet jag inte om det finns nåt speciellt bra sätt att förbinda TP och dessa?
Tvinna och tejpa..eller vad?

3: Friktionssänkning..proffsmedel är går det lika bra med mjukmedel eller diskmedel..har sett båda förslagen.

4: Om det skulle vara omöjligt att få igenom två i vissa kanaler så kan man ju dela upp med en switch för att få fler förgreningar.
Kan man seriekoppla 3-4 switchar..dvs dela upp en signal 2-3 ggr från en port i switchen.
Ställer detta speciella krav på switchen? Jag förstår att man kanske tappar lite bandbredd..men det är väl inte hela världen.
Har 100 normalt och 250 mb på prov tre månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IngemarB:

4: Om det skulle vara omöjligt att få igenom två i vissa kanaler så kan man ju dela upp med en switch för att få fler förgreningar.
Kan man seriekoppla 3-4 switchar..dvs dela upp en signal 2-3 ggr från en port i switchen.
Ställer detta speciella krav på switchen? Jag förstår att man kanske tappar lite bandbredd..men det är väl inte hela världen.
Har 100 normalt och 250 mb på prov tre månader.

Japp, det enda "problemet" är att du bara har 1 Gbit att dela på mellan varje switch.
Enheter på samma switch har alltså 1Gbit var, men de får dela på 1Gbit mot enheter i en annan switch.
Sällan något problem i hemmanät, jag har en switch vid tv'n som enheterna där får dela på och en i datorrummet som datorerna får dela på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag hade litat mer på att använda koaxialkabeln att dra med än en dragfjäder i nylon. Om något, skaffa en riktigt tålig dragfjäder.

Ang hur många kablar som får plats så beror det på hur många skarpa böjar det är som sagt. Men generellt om det inte är tvära böjar så om det går in 2, så går det in 3 lika gärna.. typ. Använd något smörjmedel och tryck i ena änden samtidigt som man drar i andra.

Jag hade dock försökt nöja med 1 kabel. Och dra den med befintlig kabel.
Ja, frilägg kanske 7 cm av trådarna, kapa bort 4 av dem och behåll 4. skala koaxialkabeln 7 cm. Böj dem omlott om varann och tejpa som satan (utan att det blir tjockt på något ställe). Avsluta tejpen åt det hållet som kabeln dras ifrån (inte dit den ska).

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

1. Dåligt svar men 50/50, blir ganska trångt. Se till så du köper en tunnarenätverkskabel nätverkskabel, jämför ytterdiameter.

2. Längre sträckor eller om du ska försöka få i två kablar skulle jag hängt i och dragit igenom dragfjäder först (nylon-liknande kör vi på jobbet, vid långa sträckor någon form av glasfiber). Tvinna hop väl och sträck tejpen när du tejpar så slipper du att det släpper eller tar i mer än nödvändigt. Skala alltid upp så du får fram kopparn, skulle jag säga.
Ha en som skjuter på kablarna i andra änden och se till att de inte tvinnas utan hela tiden går i likadant utan att rotera (underlättar om du ska försöka med 2st i ett 16 rör.

3. Kan vara problematiskt att använda kemikalier som inte är avsedda för glid, t.ex. diskmedel blir som klister när det börjar torka.
~80:- kanske kan vara värt för att lyckas.

Permalänk
Medlem

Har precis gjort liknande i mitt hus som är byggt på 70-talet.
Först beställde jag att min en elektriker som även drog om elen i huset skulle göra det.
Han lyckades dock bara få in en kabel i varje rör men eftersom jag ville ha två fick jag lösa det själv.
Köpte då en tunnare TP-kabel. (liknande den du länkade till)

Jag har använt både en dragfjäder i nylon och en gammal TP-kabel.
Började först med att dra igenom dragfjädern bredvid den befintliga kabeln för att se hur långt jag kom.
På några ställen gick det lätt att dra igenom dragfjädern, tejpade då fast den nya TP-kabeln på dragfjädern och drog tillbaka.

Vissa andra ställen var svårare, ibland tog det stopp efter någon meter. Kunde då vara att dom inte skarvat VP-röret tillräckligt bra.

Fick då använda den befintliga TP-kabeln att dra med.
Lokaliserade VP-röret uppe på vinden under all isolering, ibland hittade jag en skarp böj som var boven.
Oftast var det ett vanligt VP rör som dom hade böjt, på några ställen sågade jag av röret vid böjen och satte dit en "riktig" böj.
Drog då två nya tunnare TP-kabelar istället för att ha den befintliga och en tunnare.

Jag hade försökt att dra i den befintliga kabeln först, koppla ihop dom som 900-Mange beskriver.

Skrivet av 900-Mange:

2. Längre sträckor eller om du ska försöka få i två kablar skulle jag hängt i och dragit igenom dragfjäder först (nylon-liknande kör vi på jobbet, vid långa sträckor någon form av glasfiber). Tvinna hop väl och sträck tejpen när du tejpar så slipper du att det släpper eller tar i mer än nödvändigt. Skala alltid upp så du får fram kopparn, skulle jag säga.
Ha en som skjuter på kablarna i andra änden och se till att de inte tvinnas utan hela tiden går i likadant utan att rotera (underlättar om du ska försöka med 2st i ett 16 rör.

Permalänk
Medlem

3: Om du inte vill kladda med vätskor kan du använda babypuder/talkpuder.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Använd dragfjäder så långt det går.
Ligger befintlig kabel i slangen, använd den som dragtråd för att få i fjädern.
När du har fjädern igenom:
1. Skala upp ca 5 cm av ny nätverkskabel.
2. Klipp av 4 tråd (du ska ha 4 kvar)
3. Dra igenom de kvarvarande 4 tråden genom öglan i dragfjädern och tvinna dem så att den sitter fast. Så fin tvinning som möjligt så att det inte blir en böld som tar stopp.
4. Tejpa med eltejp HÅRT så att det inte blir några "vassa" kanter.
5. Tejpa fast nästa kabel ca 10 cm bakom HÅRT. Använd mycket tejp där kabel nr 2 börjar så att det blir en backe mot den tjockare delen.
6. Använd mycket glidmedel!! Ju mer desto bättre! Det ska drypa om glid. Och tro mig det gör skillnad! Använd inte tvål, diskmedel eller liknande utan riktigt kabelglid.
7. En person trycker på i ena änden och den andra drar i den andra änden.
8. Gör korta ryck och tryck i samma takt.

Så borde det gå. Men det absolut viktigaste är glidmedlet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Japp, det enda "problemet" är att du bara har 1 Gbit att dela på mellan varje switch.
Enheter på samma switch har alltså 1Gbit var, men de får dela på 1Gbit mot enheter i en annan switch.
Sällan något problem i hemmanät, jag har en switch vid tv'n som enheterna där får dela på och en i datorrummet som datorerna får dela på.

Det går inte att dra två tp-kablar mellan varje switch då? För att så dubbla bandbredden mellan dom?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

Det går inte att dra två tp-kablar mellan varje switch då? För att så dubbla bandbredden mellan dom?

Det går, men där lämnar jag till någon med mer kunskap att svara, det kräver mer än att bara ha två sladdar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kör cat53 eller cat6. Se till att få tag på en tunn så som du är inne på. Undvik cat6a då den har en kärna i plast.

Oavsett om du kör dragfjäder, så töm inte röret på kabel först. Skulle där vara brott i en skarv blir det ännu mer strul när du påtar i dragfjädern. Ta hjälp av en som matar på kabel samtidigt som du drar, det underlättar. Även någon form av kabelfett

Permalänk
Medlem

Kabelfett av någon sort skulle jag undvikit så långt det går, inte roligt sen när det kladdar. Även om det mesta är i rören. Potatismjöl kan funka. Blir ju också rätt "skitigt" men sätter sig inte på samma sätt som fett gör. Och som flera har påpekat, även om cat6 är önskvärt så kanske det är bättre för dig att köra 2 cat5e i ett rör och använda det på ställen där det inte räcker med en sladd. Vad gäller utökad bandbredd genom att använda 2 kablar så kan du använda 2 st om du har switchar som klarar trunkning (vilket de flesta managerbara gör).
På ställen där det inte är så krävande enheter (tv-bänken etc) så skulle jag nog överväga att ställa en switch för att koppla in tv, blueray, div spelkonsoller etc.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Vad gäller utökad bandbredd genom att använda 2 kablar så kan du använda 2 st om du har switchar som klarar trunkning (vilket de flesta managerbara gör).

Trunkning används oftast för att beskriva det motsatta. 2 virtuella nät i en kabel. Vad du är ute efter här är link aggregation. Link_aggregation

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Finns även fiber som inte är jättedyrt, kanske kan vara ett alternativ?

Visa signatur

störst går först.....

Permalänk

Då måste man väl räkna med 2st switchar med stöd för fiber typ SFP, 2st SFP och svetsning av fiber?
Låter dyrt, men helt klart ett bra alternativ för hastigheten skull.

Permalänk
Medlem

1. Två kablar är inga problem. Det har jag precis genomför själv.

2. En sådan här borde fungera:
http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/ka...
Jag har också köpt en sådan här och tycker att den i många fall fungerar bättre. Problemet med nylonfjädern är att den inte blir så stabil över längre avstånd. Den från elbutik är styvare och därmed klarar sig bättre vid längre avstånd.
https://www.elbutik.se/product.html/dragfjader-proffs-lagfrik...

3. Jag köpte och använde denna, fungerar mycket bra.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

4. Det är klart att du kan använda flera switchar. Nackdelen blir ju att alla enheter som du hänger på delar på den första kabeln.

Permalänk
Medlem

Bra tips!

Skrivet av kallabaz:

Använd dragfjäder så långt det går.
Ligger befintlig kabel i slangen, använd den som dragtråd för att få i fjädern.
När du har fjädern igenom:
1. Skala upp ca 5 cm av ny nätverkskabel.
2. Klipp av 4 tråd (du ska ha 4 kvar)
3. Dra igenom de kvarvarande 4 tråden genom öglan i dragfjädern och tvinna dem så att den sitter fast. Så fin tvinning som möjligt så att det inte blir en böld som tar stopp.
4. Tejpa med eltejp HÅRT så att det inte blir några "vassa" kanter.
5. Tejpa fast nästa kabel ca 10 cm bakom HÅRT. Använd mycket tejp där kabel nr 2 börjar så att det blir en backe mot den tjockare delen.
6. Använd mycket glidmedel!! Ju mer desto bättre! Det ska drypa om glid. Och tro mig det gör skillnad! Använd inte tvål, diskmedel eller liknande utan riktigt kabelglid.
7. En person trycker på i ena änden och den andra drar i den andra änden.
8. Gör korta ryck och tryck i samma takt.

Så borde det gå. Men det absolut viktigaste är glidmedlet.

Skrivet av jocke92:

Kör cat53 eller cat6. Se till att få tag på en tunn så som du är inne på. Undvik cat6a då den har en kärna i plast.

Oavsett om du kör dragfjäder, så töm inte röret på kabel först. Skulle där vara brott i en skarv blir det ännu mer strul när du påtar i dragfjädern. Ta hjälp av en som matar på kabel samtidigt som du drar, det underlättar. Även någon form av kabelfett

Tack för alla tips! Enormt stöd för att våga gå vidare när så många kommer med goda råd.
Många svar sammanfaller men det skiljer sig lite på en punkt. Låta befintlig kabel vara kvar och använda den som dragtråd eller använda befintlig kabel för att få igenom dragtråden. Hur man kan kombinera detta som någon var inne på förstår jag inte.
Hur får du då in dragfjädern?

kallabaz tips är ju verkligen konkreta och det verkar som om han gjort detta ett antal ggr:)
Det enda jag undrar över i hans inlägg är om bara den första kabeln ska fästas i dragfjädern och sedan
tejpar man fast kabel 2? Håller det verkligen om man får ta i..?
Eller är det så att man BÅDE använder de fina ledarna på kabel 1+2 men sedan tejpar fast hela kabeln
10 cm bakom?

Permalänk
Medlem

Mitt tips blir att tvinna trådarna runt varandra och inte använda tejp till annat än att få bort "spretigheten" och minska risken att det fransar upp sig och tar i någonstans.

Du vill ju få igenom en kabel till om jag förstår det rätt och tycker därför att du ska börja med en dragfjäder. Får du den igenom så fäster du en kabel på den och drar igenom den för att få totalt två.

Är det svårt att få igenom dragfjädern, medan det ändå går att dra i den befintliga kabeln, då skulle jag fästa 2 nya kablar i den befintliga och dra igenom dem båda på en gång.

Om du har köpt dig installationskabel på rulle så är det ju smidigast att fästa ena änden i dragfjädern och dra en ny kabel. Om du ska dra två nya så måste du ju klippa till åtminstone en i rätt längd först.
Det kan vara smidigare att ha två rullar istället.

kallabaz tips tror jag avser att inte skapa en "klump" där flera kablar hänger direkt under dragöglan.
Jag skulle istället förorda att skala den andra kabeln extra mycket och se till att även de 4 ledarna från denna kabel går igenom dragöglan för att inte behöva förlita dig på tejp.

Beakta också tipset om att inte använda en kabel med kärna i plast. Den är mycket styvare och kan vara svårare att få runt trånga böjar.

Permalänk
Medlem

Jag har dragit sådan Gigamedia 5,3mm CAT6 i 20mm VP och körde då 5st kablar per rör i en sträcka på 12m med 2st 90graders skarvar på vägen. Använde en 20m dragfjäder modell 80-tal. Kämpigt och en satans massa såpa. Nu i efterhand skulle jag kört max 4st i ett 20mm rör och satt ett 16mm rör vid sidan av för övrigt.
Men att få 2st kablar runt 5mm diameter i ett 16mm rör ser jag inte som något problem. Går det dessutom befintlig kabel redan i rör så anslut de nya på den och dra igenom allt. Glöm inte att såpa!

Glömde nämna att jag och en kollega köpte ett par lådor 100m härifrån https://www.elgrossisten.se/gigamedia-x-slim-u-utp-kat-6-data...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av IngemarB:

Tack för alla tips! Enormt stöd för att våga gå vidare när så många kommer med goda råd.
Många svar sammanfaller men det skiljer sig lite på en punkt. Låta befintlig kabel vara kvar och använda den som dragtråd eller använda befintlig kabel för att få igenom dragtråden. Hur man kan kombinera detta som någon var inne på förstår jag inte.
Hur får du då in dragfjädern?

kallabaz tips är ju verkligen konkreta och det verkar som om han gjort detta ett antal ggr:)
Det enda jag undrar över i hans inlägg är om bara den första kabeln ska fästas i dragfjädern och sedan
tejpar man fast kabel 2? Håller det verkligen om man får ta i..?
Eller är det så att man BÅDE använder de fina ledarna på kabel 1+2 men sedan tejpar fast hela kabeln
10 cm bakom?

Precis som du säger verkar det inte tillräckligt pålitligt att enbart tejpa kabel 2. Jag har behövt dra extremt j:a svinhårt ett antal gånger och då hade sånt lossnat.
Du behöver egentligen inte dra trådarna från kabel 2 ända upp till dragtråd/fjäder utan egentligen bara trä dem mellan ledarna på kabel 1 och tillbaka bakåt, för att sedan tejpa.

Det är lika viktigt att undvika en bulle som det är att trådarna verkligen inte glider ur varann.

Ps. Nylonfjädrar har gått av ett antal gånger för mig så jag litar inte en sekund på dem. Dvs själva öglan har lossnat från nylonet. (Även dyra märkes-fjädrar).
Nylonfjädrarna är dock riktigt bra på att lirka sig fram i tomma utrymmen med mera. Läs "sökfjäder".

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@Knightmare:
Ah just det, tänkte på trunkning av vlan inte lanet i sig

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IngemarB:

Tack för alla tips! Enormt stöd för att våga gå vidare när så många kommer med goda råd.
Många svar sammanfaller men det skiljer sig lite på en punkt. Låta befintlig kabel vara kvar och använda den som dragtråd eller använda befintlig kabel för att få igenom dragtråden. Hur man kan kombinera detta som någon var inne på förstår jag inte.
Hur får du då in dragfjädern?

kallabaz tips är ju verkligen konkreta och det verkar som om han gjort detta ett antal ggr:)
Det enda jag undrar över i hans inlägg är om bara den första kabeln ska fästas i dragfjädern och sedan
tejpar man fast kabel 2? Håller det verkligen om man får ta i..?
Eller är det så att man BÅDE använder de fina ledarna på kabel 1+2 men sedan tejpar fast hela kabeln
10 cm bakom?

Det jag menar är att om du använder drag-fjäder är att använda den gamla ledaren för att dra in dragfjädern.

Du skalar bort det yttre skalet. Du tvinnar ihop kablarna och även viker tillbaka lite så de blir så att de krokar i varandra. Sedan tejpar man hårt med eltejp för att den inte fastnar i röret

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kör cat53 eller cat6. Se till att få tag på en tunn så som du är inne på. Undvik cat6a då den har en kärna i plast.

Oavsett om du kör dragfjäder, så töm inte röret på kabel först. Skulle där vara brott i en skarv blir det ännu mer strul när du påtar i dragfjädern. Ta hjälp av en som matar på kabel samtidigt som du drar, det underlättar. Även någon form av kabelfett

Det beror helt på vilket fabrikat du använder. Cat6A är nog för tjock vilken TS än väljer.
Jag hade valt en Cat6 UTP.

Skrivet av fragwolf:

Kabelfett av någon sort skulle jag undvikit så långt det går, inte roligt sen när det kladdar. Även om det mesta är i rören. Potatismjöl kan funka. Blir ju också rätt "skitigt" men sätter sig inte på samma sätt som fett gör. Och som flera har påpekat, även om cat6 är önskvärt så kanske det är bättre för dig att köra 2 cat5e i ett rör och använda det på ställen där det inte räcker med en sladd. Vad gäller utökad bandbredd genom att använda 2 kablar så kan du använda 2 st om du har switchar som klarar trunkning (vilket de flesta managerbara gör).
På ställen där det inte är så krävande enheter (tv-bänken etc) så skulle jag nog överväga att ställa en switch för att koppla in tv, blueray, div spelkonsoller etc.

Om du på båda platser lägger tidning på golv, inte smetar på så att det sprutar och torkar av direkt när kabeln kommer ut från väggen så går det bra. Kabelfett är dessutom väldigt snäll mot övriga material och torkar snabbt. Jag som jobbar med det blir lika förvånad varje gång när jag kämpat med en kabel och sedan tar till kabelfett, då fungerar det hur bra som helst.
Lite kuriosa: Inom branschen kallas kabelfett för "uggleronk". Fråga mig inte varför

Skrivet av raver:

Finns även fiber som inte är jättedyrt, kanske kan vara ett alternativ?

Fibern är billig, den är nere på 6:- / meter och uppåt, det dyra är den aktiva utrustningen..

Skrivet av Igelkott:

Precis som du säger verkar det inte tillräckligt pålitligt att enbart tejpa kabel 2. Jag har behövt dra extremt j:a svinhårt ett antal gånger och då hade sånt lossnat.
Du behöver egentligen inte dra trådarna från kabel 2 ända upp till dragtråd/fjäder utan egentligen bara trä dem mellan ledarna på kabel 1 och tillbaka bakåt, för att sedan tejpa.

Det är lika viktigt att undvika en bulle som det är att trådarna verkligen inte glider ur varann.

Ps. Nylonfjädrar har gått av ett antal gånger för mig så jag litar inte en sekund på dem. Dvs själva öglan har lossnat från nylonet. (Även dyra märkes-fjädrar).
Nylonfjädrarna är dock riktigt bra på att lirka sig fram i tomma utrymmen med mera. Läs "sökfjäder".

Som sagt, jag jobbar med det och tejpar på kabel varje dag och det håller. Om du använder eltejp och tejpar riktigt tight och hårt så håller det för det mesta.

Permalänk
Medlem

Har dragit en hel del TP det senaste året, och det första jag skulle försöka med är att dra i en kabel till med hjälp av en dragfjäder i nylon. Annars skulle jag tömma röret på befintlig kabel och dra i dragfjädern med hjälp av den, sen dra i två nya kablar.

Under 25m skulle jag använda en nylonfjäder. Över det så så skulle jag säga glasfiber. Att använda befintlig kabel skulle jag inte göra, har varit med om att dra av coax och telekablar inne i röret. Det är inte kul.

Alternativet du har är att dra i 3 st så länge du inte har skarpa böjar. Men då skulle jag tro att det krävs någon form av glidmedel för det. Oavsett vad så skulle jag välja att använda någon form av glidmedel. Det underlättar extremt mycket.

2 kablar brukar inte vara några problem så länge man ser till att inte ha några "vassa" kanter eller för mycket kabel i dragöglan.
De andra här har beskrivit detta bra.

Angående uppbyggnad av nätet så beror det helt på hur det ser ut. Vad det är för enheter som ska anslutas och vilken bandbredd man vill få ut till dem internt. Någon skiss eller beskrivning om vad som ska anslutas och vart hade underlättat om du vill ha hjälp med detta.

Sen är frågan om du har el vid mittpunkten i "stjärnnätet"? Finns det plats för att få in en patchpanel där? Är det tillräckligt mycket ventilation för att hantera en switch som klarar av prestandakraven?

Var någon har som pratade om att dra fiber istället. Hade undvikit detta då utrustningen som behövs i ändarna kostar mer än vad det ger i dagsläget. Samt att det kostar en hel del att få det insvetsat. Sen är det en del ytterligare att tänka på om man ska ha det korrekt med dragavlastning osv. Sen kan det däremot vara kul, och man kan göra det bara för att man kan. Men det är en helt annan situation.

PS. Nylon dragfjädern var bara första länken som dök upp när jag sökte på det.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Slutsummering kabeldragning

Skrivet av Mayth:

Har dragit en hel del TP det senaste året, och det första jag skulle försöka med är att dra i en kabel till med hjälp av en dragfjäder i nylon. Annars skulle jag tömma röret på befintlig kabel och dra i dragfjädern med hjälp av den, sen dra i två nya kablar.

Under 25m skulle jag använda en nylonfjäder. Över det så så skulle jag säga glasfiber. Att använda befintlig kabel skulle jag inte göra, har varit med om att dra av coax och telekablar inne i röret. Det är inte kul.

Alternativet du har är att dra i 3 st så länge du inte har skarpa böjar. Men då skulle jag tro att det krävs någon form av glidmedel för det. Oavsett vad så skulle jag välja att använda någon form av glidmedel. Det underlättar extremt mycket.

2 kablar brukar inte vara några problem så länge man ser till att inte ha några "vassa" kanter eller för mycket kabel i dragöglan.
De andra här har beskrivit detta bra.

Angående uppbyggnad av nätet så beror det helt på hur det ser ut. Vad det är för enheter som ska anslutas och vilken bandbredd man vill få ut till dem internt. Någon skiss eller beskrivning om vad som ska anslutas och vart hade underlättat om du vill ha hjälp med detta.

Sen är frågan om du har el vid mittpunkten i "stjärnnätet"? Finns det plats för att få in en patchpanel där? Är det tillräckligt mycket ventilation för att hantera en switch som klarar av prestandakraven?

Var någon har som pratade om att dra fiber istället. Hade undvikit detta då utrustningen som behövs i ändarna kostar mer än vad det ger i dagsläget. Samt att det kostar en hel del att få det insvetsat. Sen är det en del ytterligare att tänka på om man ska ha det korrekt med dragavlastning osv. Sen kan det däremot vara kul, och man kan göra det bara för att man kan. Men det är en helt annan situation.

PS. Nylon dragfjädern var bara första länken som dök upp när jag sökte på det.

Mvh
Mattias

Har nu slutfört projektet nästan helt.
Jag gav upp försöket att få in två kablar Cat6, även
om jag hade tunn kabel på 5,3 mm.
För långa sträckor och böjar. Kabelfettet från Kjell o co
är dock riktigt bra.
Jag kunde fortsatt men risken att fastna eller dra sönder
flexrören gjorde att jag valde "Switch-spåret "
Dvs dra en kabel och grena upp med en enkel omanagerad 8 portars
Netgear Switch för 350:-
Med gigabitportar ser jag ingen större nackdel.
Sedan konstaterade jag att det är vettigt att köra med patchpanel istället för att kontaktera RJ45 på installations
kabel direkt i switchen.
Annars oroar man sig för brott på kontakter när man
vrider o bökar med kabel.
Gigamedias modularkontakter inköpta på Elgrossisten
var ett riktigt fynd.
Stabilt och "under-2-minuter"
Jag säger inte att det är omöjligt att få in två kablar men välj om det är värt besväret!

Skickades från m.sweclockers.com