Stämma Sony - Föråldrad platta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

8.1 har support till 10 januari 2023, när vi talar säkerhetsuppdateringar. 8 har redan tappat all support för länge sedan. Tredjepart övergav det innan Microsoft officiellt så gjorde.

8.1 har 1+ år av Main steam support än:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/13853/windows-lifecy...
Till: 9 januari 2018

Om du syftade på 8.0 så håller jag med dig, men du kan uppgradera dessa utan kostnad till 8.1 (som tekniskt sett är inte mycket mer än ett Service Pack).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

8.1 har support till 10 januari 2023, när vi talar säkerhetsuppdateringar. 8 har redan tappat all support för länge sedan. Tredjepart övergav det innan Microsoft officiellt så gjorde.

Fast min poäng, som tydligen gick dig rakt över huvudet, är att Windows 7, 8-8.1 och 10, är samma OS, med olika servicepackar. Det är fullt normalt att man inte supportar lösningar körda utan servicepackar sedan flera år tillbaka.
Det är inte utan anledning som Microsoft faktiskt gav bort uppgraderingen. Det är helt klart så de ser på det, och de kommer fortsätta arbeta efter den principen.

Skrivet av Paddanx:

Sen att du har som unikt fall haft förra årets "gratis" Windows 10 uppgradering till ett beta OS anser jag inte relevant, då jag inte vill ha beta mjukvara. Jag kan dock inte köpa Windows 10, "icke beta" som privatperson utan att modda det efter. Jag kan mao inte köpa samma version som Win 7/8, och kommer troligen aldrig kunna göra mer.

Ja sa inte att jag odelat håller med, jag förstår helt klart din synpunkt, och håller med i många delar. Men det kan inte komma som någon överraskning för dig att 7, 8-8.1 och 10 är samma OS i botten med smink för att få till en ny produkt att "sälja", och det är fullt naturligt att man erbjuder användarna en väg att uppgradera, för att sen sluta supporta de äldre versionerna.

Det finns MASSOR av klagomål att ha på Windows 10, men faktum är att Microsoft har erbjudit en uppgraderingsväg, där användare valt att stanna på en äldre servicepack, och då lite blir tvingade att stå för det valet själva. Hade samma möjlighet erbjudits till Surfplattan tråden handlar om, hade alla varit mer än nöjda, för att göra en trådrelevant jämförelse.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

4-5år verkar vara som surfplatta telefon ges max gällande mjukvara. tror apple brukar dra en gräns på 4år för att man ska kunna fått det senate från att produkten varit släppt?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast min poäng, som tydligen gick dig rakt över huvudet, är att Windows 7, 8-8.1 och 10, är samma OS, med olika servicepackar. Det är fullt normalt att man inte supportar lösningar körda utan servicepackar sedan flera år tillbaka.
Det är inte utan anledning som Microsoft faktiskt gav bort uppgraderingen. Det är helt klart så de ser på det, och de kommer fortsätta arbeta efter den principen.

Det är inte riktigt samma princip som tidigare. Att det bygger på samma bas är däremot varför Windows 7, 8.1 och Server 2012 R2 har säkerhetsuppdateringar till 14 januari 2020 respektive 10 januari 2023. Windows 10 har bara säkerhetsuppdateringar 2.5 år längre, det rullar inte på för evigt med sina uppgraderings-installationer, hårdvarutillverkare kommer också i flera fall överge support så du får slänga dina prylar innan 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkelimokk:

Vår iPad 2 är seg som sirap och blir bara segare och segare för varje uppdatering, trots att jag gjort fabriksåterställning.
Går knappt att använda idag till youtube eller surf. Barnkanalen appen till barnen är det bara att glömma.
Ni upplever inte alls samma sak alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har också en Ipad 2, men jag stannade på 7.0.2 och den är inte så farligt seg. Det har funkat perfa fram tills nu ungefär när appar har ios 8 som lägsta version. Men uppdaterar jag den till ios 9 eller vilken som år nyaste till ipad 2 gissar jag att den blir så seg att den bara är att hiva.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast min poäng, som tydligen gick dig rakt över huvudet, är att Windows 7, 8-8.1 och 10, är samma OS, med olika servicepackar. Det är fullt normalt att man inte supportar lösningar körda utan servicepackar sedan flera år tillbaka.
Det är inte utan anledning som Microsoft faktiskt gav bort uppgraderingen. Det är helt klart så de ser på det, och de kommer fortsätta arbeta efter den principen.

Ja sa inte att jag odelat håller med, jag förstår helt klart din synpunkt, och håller med i många delar. Men det kan inte komma som någon överraskning för dig att 7, 8-8.1 och 10 är samma OS i botten med smink för att få till en ny produkt att "sälja", och det är fullt naturligt att man erbjuder användarna en väg att uppgradera, för att sen sluta supporta de äldre versionerna.

Jasså?
Varför fungerar inte funktioner på de olika Windows lika då?
En drivare kan fungera kanon för tex Realtek i Win 8, men totalt hopplös kraschande i Win 10.
Och du måste tom ibland ha en annan drivare för Win 7?
De är tydligen så pass lika att man ska se dem som samma OS enligt dig, men Win 8.1 är ändå så föråldrat, trots att det är samma OS, så det inte kan användas längre samtidigt...

Håller inte med din "poäng".

Och de har aktiv support på den som jag sa i 1 år+ till. De ska stöda den. Detta är ffs hela problemet när folk accepterar att man överger mjukvara som ska ha aktivt stöd.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det finns MASSOR av klagomål att ha på Windows 10, men faktum är att Microsoft har erbjudit en uppgraderingsväg, där användare valt att stanna på en äldre servicepack, och då lite blir tvingade att stå för det valet själva. Hade samma möjlighet erbjudits till Surfplattan tråden handlar om, hade alla varit mer än nöjda, för att göra en trådrelevant jämförelse.
B!

Jag begär att de fullföljer det som har sålts med produkten. Dvs:
Full mainsteam support till 2018
Extended säkerhets support till 2023.

Annars hävdar jag att Win 8 har sålts med falsk marknadsföring, då det inte håller vad det lovar.

Om surfplattan säljs med ett löfte att ha support till 2018 så ska den också ha det, men surfplattan såldes inte med detta, så alla erbjudanden därefter är frivilliga, och det var Windows 10 versionen också... eller ja.. den skulle vara det.

Android har ju också säkerhets patcher och fixningar, och Google brukar stöda 2-3 versioner bak iaf. Microsoft vill inte ens stöda det de lovar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Många skriver att man inte kan förvänta sig uppdateringar i fyra år. Visst, jag håller med om att det låter lite orimligt. Men tre år tycker jag faktiskt att tillverkarna ska hålla prylarna vi köper uppdaterade. Det skulle i så fall innebära att TS skulle ha hunnit få Android 5.0 till sin platta innan supporttiden gått ut. Hade den fått det skulle livslängden varit bättre helt klart.

Jag tycker att vi som konsumenter ska ställa högre krav på tillverkarna att verkligen hålla med uppdateringar under åtminstone den lagstadgade tiden för reklamationsrätt, dvs tre år. Detta är inte orimligt på något sätt.

Kanske nåt för EU att ta upp...

Till skillnad från apple så säljs ju androidlurar som kostar ex 295 (utan abb). Är ju inte värsting hårdvara. Kan man kräva att android om 3 år ska stödja dessa? Hmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Till skillnad från apple så säljs ju androidlurar som kostar ex 295 (utan abb). Är ju inte värsting hårdvara. Kan man kräva att android om 3 år ska stödja dessa? Hmm

Microsoft stödjer ju inte W10M på en telefon som kom augusti 2013, men väl andra som kom augusti/oktober 2013. Hårdvara är helt avgörande, det är SoC-tillverkaren som bestämmer om en krets ska kunna uppdateras till senare Android då de står för mjukvaran, drivrutiner och kernel samt en rudimentär AOSP-version. I Microsofts fall var det dock lite mer komplicerat, de droppade alla 512MB-enheter även de som hade fått W10M Preview (och alltså drivrutiner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Microsoft stödjer ju inte W10M på en telefon som kom augusti 2013, men väl andra som kom augusti/oktober 2013. Hårdvara är helt avgörande, det är SoC-tillverkaren som bestämmer om en krets ska kunna uppdateras till senare Android då de står för mjukvaran, drivrutiner och kernel samt en rudimentär AOSP-version. I Microsofts fall var det dock lite mer komplicerat, de droppade alla 512MB-enheter även de som hade fått W10M Preview (och alltså drivrutiner).

Ja därför tror jag blir svårt att sätta en lag "en mobil som säljs måste få uppdateringar i 3 år"

Men även om en sådan lag skulle skapas så blire ju ändå svårt i verkligheten. Exempel är ju windows 7 som uppdaterades till win 7.8 för många mobiler när win 8 kom. Var ju en uppdatering men ändå inte riktigt vad folk ville ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja därför tror jag blir svårt att sätta en lag "en mobil som säljs måste få uppdateringar i 3 år"

Men även om en sådan lag skulle skapas så blire ju ändå svårt i verkligheten. Exempel är ju windows 7 som uppdaterades till win 7.8 för många mobiler när win 8 kom. Var ju en uppdatering men ändå inte riktigt vad folk ville ha.

Telefonen jag syftar på började dessutom säljas i praktiken i januari 2014. Alltså mindre än två år före första W10M-enheten. Trotts att de i princip hade ett löfte om att uppdatera alla telefoner med WP8+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Microsoft stödjer ju inte W10M på en telefon som kom augusti 2013, men väl andra som kom augusti/oktober 2013. Hårdvara är helt avgörande, det är SoC-tillverkaren som bestämmer om en krets ska kunna uppdateras till senare Android då de står för mjukvaran, drivrutiner och kernel samt en rudimentär AOSP-version. I Microsofts fall var det dock lite mer komplicerat, de droppade alla 512MB-enheter även de som hade fått W10M Preview (och alltså drivrutiner).

När det gäller Android så har olika Custom ROM byggare lärt sig att få gamla enheter att fungera igen. Ett Ex är min gamla Samsung Galaxy II kom ju med 2.3 men fick tom officiell 4.1.2 på dens dual-core Exynos SoC, I9100.

Men det finns och jag kör själv custom ROM på den, för mig 5.0.2, men det finns betydligt nyare:
http://galaxys2root.com/galaxy-s2-roms/how-to-install-cm13and...

Så det hänger nog också mycket på hur populär enheten är. Är den välanvänd och masspridd så finns där många som gärna vill jobba på att uppdatera den. Anledningen till varför jag byter telefon är pga min hårdvara faktiskt håller på att ge upp, inte mjukvaran. Synd... för med extra stora batteriet, energisparfunktionerna i 5.0+ och liknande så är denna kanonbra vs billiga andra android lurar.

Detta kan du ju aldrig få med Windows och MS, utan när de säger... "död" så är den det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja därför tror jag blir svårt att sätta en lag "en mobil som säljs måste få uppdateringar i 3 år"

Men även om en sådan lag skulle skapas så blire ju ändå svårt i verkligheten. Exempel är ju windows 7 som uppdaterades till win 7.8 för många mobiler när win 8 kom. Var ju en uppdatering men ändå inte riktigt vad folk ville ha.

Jag tror att @iDEOT hade en bra ide faktiskt som han skrev ovan.

Nämligen att du får en kvalités-stämpel, som gör den till "Premium". Detta sätter du på dyrare, bättre android produkten, och där garanterar du support och uppdateringar i tex 3 år. Då väljer kunden själv om han/hon vill ha skräp utan support, eller betala mer för support och bra enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag tror att @iDEOT hade en bra ide faktiskt som han skrev ovan.

Nämligen att du får en kvalités-stämpel, som gör den till "Premium". Detta sätter du på dyrare, bättre android produkten, och där garanterar du support och uppdateringar i tex 3 år. Då väljer kunden själv om han/hon vill ha skräp utan support, eller betala mer för support och bra enhet.

Låter svårt i praktiken.. Men men. Om google fixar det så varför inte, är enbart positivt. Microsoft lyckades inte med det trots en betydligt mindre fragmenterad marknad.

Aja. Tur man kör med iphone numera. iPhone 4s fick uppdateringar i cirka 4 år å 10 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

När det gäller Android så har olika Custom ROM byggare lärt sig att få gamla enheter att fungera igen. Ett Ex är min gamla Samsung Galaxy II kom ju med 2.3 men fick tom officiell 4.1.2 på dens dual-core Exynos SoC, I9100.

Men det finns och jag kör själv custom ROM på den, för mig 5.0.2, men det finns betydligt nyare:
http://galaxys2root.com/galaxy-s2-roms/how-to-install-cm13and...

Så det hänger nog också mycket på hur populär enheten är. Är den välanvänd och masspridd så finns där många som gärna vill jobba på att uppdatera den. Anledningen till varför jag byter telefon är pga min hårdvara faktiskt håller på att ge upp, inte mjukvaran. Synd... för med extra stora batteriet, energisparfunktionerna i 5.0+ och liknande så är denna kanonbra vs billiga andra android lurar.

Detta kan du ju aldrig få med Windows och MS, utan när de säger... "död" så är den det.

Att hålla på med hack för att få gamla drivrutiner att fungera fungerar bara ett tag. Krävs dessutom att någon vill göra jobbet. Oftast måste de stanna kvar på äldre kernel, och till slut kräver något i Android nyare kernel.

OMAP4430 fick till exempel CM upp till CM 11, trotts att Texas Instruments lade ner avdelningen som sysslade med AP SoCs ett par år tidigare. Du kan däremot glömma CM 14.1. Likaså kommer inte någon Exynos 4210-enhet få CM 14.1.

Vad det gäller W10M så finns det knep för att få det att installeras på enheter som inte har något officiellt stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Hej,
Jag har en Sony Xperia Tablet S, köpte den 2012, bara 4 år sen. Jag använder den enbart som en e-book reader, dvs ett par gånger om året på semester, eller då jag måste läsa en tråkig pdf

Hur som helst så har den i princip aldrig fått någon uppdatering, kör Android 4.0.2 - Har inte varit några större problem, de flesta apparna fungerar.

Dock så har ett par root certifikat gått ut nu rätt nyligen, och jag är helt fucked. Inte tusan tänker jag köpa en ny platta, den fungerar ju bra som det är, bara för att Sony inte vill släppa en Androiduppdatering.

Vad ska jag göra? Borde man inte kunna få ha en pryl i 4 år ens innan den blir värdelös?

Google måste släppa en Android-version med stöd för SOC innan Sony kan släppa en ny version. Gör inte Google det så blir det ingen uppdatering.
Sedan förstår jag inte riktigt problemet, du har fått det om bakfoten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Google måste släppa en Android-version med stöd för SOC innan Sony kan släppa en ny version. Gör inte Google det så blir det ingen uppdatering.
Sedan förstår jag inte riktigt problemet, du har fått det om bakfoten.

Fel ordning, det är Nvidia som måste stödja senaste Android-versionen och inte tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Att hålla på med hack för att få gamla drivrutiner att fungera fungerar bara ett tag. Krävs dessutom att någon vill göra jobbet. Oftast måste de stanna kvar på äldre kernel, och till slut kräver något i Android nyare kernel.

OMAP4430 fick till exempel CM upp till CM 11, trotts att Texas Instruments lade ner avdelningen som sysslade med AP SoCs ett par år tidigare. Du kan däremot glömma CM 14.1. Likaså kommer inte någon Exynos 4210-enhet få CM 14.1.

Jo jag säger inte att detta är perfekt, men jag säger att om dessa personer är villiga att göra jobbet mot lite donationer mm, så går det till en viss bit iaf. Sen förstår jag att när hårdvaran säger stopp så är det så.

Tänkte för skojs skull testa slänga in 6.0 i G S IIan sen, när jag bytt till nya luren... bara för att se. Alt lägga in 5.1.1 iaf, som finns som fullt optimerad och bra version och ge den en chans. Jag tror dock att det är hårdvarufel på den som det är nu, men vi får se.

Min poäng är ju att de kan komma rätt långt även på gammal hårdvara.

Du som har lite koll... finns det nått "memtest"-liknande eller system test man kan göra på dessa? För att se om alla hårdvara fungerar?

Skrivet av Petterk:

Vad det gäller W10M så finns det knep för att få det att installeras på enheter som inte har något officiellt stöd.

Coolt. Mer än jag visste.

Men o andra sidan sätt kör jag Windows 7 från USB minne som också skulle vara helt omöjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo jag säger inte att detta är perfekt, men jag säger att om dessa personer är villiga att göra jobbet mot lite donationer mm, så går det till en viss bit iaf. Sen förstår jag att när hårdvaran säger stopp så är det så.

Tänkte för skojs skull testa slänga in 6.0 i G S IIan sen, när jag bytt till nya luren... bara för att se. Alt lägga in 5.1.1 iaf, som finns som fullt optimerad och bra version och ge den en chans. Jag tror dock att det är hårdvarufel på den som det är nu, men vi får se.

Min poäng är ju att de kan komma rätt långt även på gammal hårdvara.

Självklart går det, men tillverkare ger såklart upp när SoC-leverantören slutar leverera nya/uppdaterade Android BSP:s. Att hobbyister fortsätter ett tag till hjälper inte så mycket när man egentligen inte får distribuera allt som krävs för att bygga en ROM, och när tillverkarna lägger in olika saker för att hindra enheter från att låsas upp, vilket de i någon mån måste eftersom olika DRM-tekniker inte fungerar annars.

I Tegra 2:s fall så lär exempelvis en hel del tredjepartsprogram vägra köra, även om du hade senare OS eftersom NEON saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men o andra sidan sätt kör jag Windows 7 från USB minne som också skulle vara helt omöjligt

Det är ju mer en fråga om att alla trodde att USB-minnen skulle skrivas sönder, samt att de inte tänkte på att man kan bygga en WinPE image och köra in på USB-minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ju mer en fråga om att alla trodde att USB-minnen skulle skrivas sönder, samt att de inte tänkte på att man kan bygga en WinPE image och köra in på USB-minne.

Detta är inget WinPE... det är en fullt fungerande (bantad) Win 7 version som kan spela DX spel, köra VM, använda steam, Webbläsare osv... Du kör och installerar program på den precis som vilket annat Windows 7 som helst.

Den kan även flyttas mellan olika maskiner, likt WinToGo, men som sagt... gjort på en kärna och grund som inte borde stöda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta är inget WinPE... det är en fullt fungerande (bantad) Win 7 version som kan spela DX spel, köra VM, använda steam, Webbläsare osv... Du kör och installerar program på den precis som vilket annat Windows 7 som helst.

Den kan även flyttas mellan olika maskiner, likt WinToGo, men som sagt... gjort på en kärna och grund som inte borde stöda det.

Att du inte kör WinPE förstod jag mycket väl. Windows To Go är byggt för att minska skrivningarna och har stängt av lite funktioner som standard, annars är det inget märkvärdigt och det finns gott om USB-minnen som inte har något större problem att användas som disk direkt, likväl många minnen som inte fungerar med Windows To Go. Windows hade stöd för att boota från USB innan Windows To Go kom, men då bara officiellt i embedded-varianterna. Men det är i praktiken samma kärna som du kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Varför fungerar inte funktioner på de olika Windows lika då?

För att man har ändrat? Det kallas utveckling, ibland bra, i bland dålig.

Skrivet av Paddanx:

En drivare kan fungera kanon för tex Realtek i Win 8, men totalt hopplös kraschande i Win 10.

Som ovan, även om jag faktiskt inte råkat ut för det själv, utan snarare tvärt om. Drivrutiner som påstås bara fungera på det ena fungerar utmärkt på både äldre och nyare, om man bara tar bort kontrollen av vilket OS man kör vid installationen av drivrutinen.

Skrivet av Paddanx:

De är tydligen så pass lika att man ska se dem som samma OS enligt dig, men Win 8.1 är ändå så föråldrat, trots att det är samma OS, så det inte kan användas längre samtidigt...

Klart det kan användas samtidigt. Men Microsoft har aldrig fortsatt uppdatera OS utan servicepack tidigare. Likaså förutsätter tredjepartsleverantörer att man har den senaste servicepacken installerad. Jag håller som sagt med dig, jag tycker Microsoft har skött det dåligt, men med de förutsättningar som finns i dag är det inte ett dugg oväntat att de valt att göra så här.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Att du inte kör WinPE förstod jag mycket väl. Windows To Go är byggt för att minska skrivningarna och har stängt av lite funktioner som standard, annars är det inget märkvärdigt och det finns gott om USB-minnen som inte har något större problem att användas som disk direkt, likväl många minnen som inte fungerar med Windows To Go. Windows hade stöd för att boota från USB innan Windows To Go kom, men då bara officiellt i embedded-varianterna. Men det är i praktiken samma kärna som du kör.

Av vad vet var denna rätt hemmasnickrad. De har modifierat så att USB systemet laddas före med ursprungliga drivarna till kärnan, något som normalt inte sker. De förklarade det med WinToGo som att ladda in USB innan USB laddats in
Men det knepiga här är att många USB minnen är "removable". Och Windows vägrar jobba normalt med dessa... Denna versionen hanterar det bättre, samt du kan med en extra drivare "lura den" att det är en "fixed disc".

Men jag förstår dig. Det är samma kärna, samma OS.
Notera dock... denna hade jag innan WinToGo ens presenterades, dvs Win 7 RTM

Skrivet av -=Mr_B=-:

För att man har ändrat? Det kallas utveckling, ibland bra, i bland dålig.

Som ovan, även om jag faktiskt inte råkat ut för det själv, utan snarare tvärt om. Drivrutiner som påstås bara fungera på det ena fungerar utmärkt på både äldre och nyare, om man bara tar bort kontrollen av vilket OS man kör vid installationen av drivrutinen.

Klart det kan användas samtidigt. Men Microsoft har aldrig fortsatt uppdatera OS utan servicepack tidigare. Likaså förutsätter tredjepartsleverantörer att man har den senaste servicepacken installerad. Jag håller som sagt med dig, jag tycker Microsoft har skött det dåligt, men med de förutsättningar som finns i dag är det inte ett dugg oväntat att de valt att göra så här.
B!

Då får vi väl säga att det iaf retar mig mer än dig

Men jag lägger ner det, då vi som sagt är överens, så God Jul på dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Av vad vet var denna rätt hemmasnickrad. De har modifierat så att USB systemet laddas före med ursprungliga drivarna till kärnan, något som normalt inte sker. De förklarade det med WinToGo som att ladda in USB innan USB laddats in
Men det knepiga här är att många USB minnen är "removable". Och Windows vägrar jobba normalt med dessa... Denna versionen hanterar det bättre, samt du kan med en extra drivare "lura den" att det är en "fixed disc".

Men jag förstår dig. Det är samma kärna, samma OS.

Microsoft hade officiellt stöd i Windows Embedded 7, som är Windows 7 rätt och slätt när vi talar sånt som kärnan, sen att det är lite mer modulärt utan tredjepartsverktyg då. Embedded-varianten POSReady baserat på W7 har för övrigt extended support till oktober 2021.

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff793778(v=winembedd...
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff794931(v=winembedd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Microsoft hade officiellt stöd i Windows Embedded 7, som är Windows 7 rätt och slätt när vi talar sånt som kärnan, sen att det är lite mer modulärt utan tredjepartsverktyg då. Embedded-varianten POSReady baserat på W7 har för övrigt extended support till 2023.

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff793778(v=winembedd...
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff794931(v=winembedd...

Nice, inte tänkt på detta.

Tackar för infon, o God Jul på dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Det är nog dags att vi kunder..köpare kräver mera av dom som säljer.Köp inte produkter som är utan feedback när du rundar butikens utgång. Köp och släng drabbar våra barn glöm inte det.

Det hjälper ju inte, människor ger ju feedback så fort dom har lagt ut pengar sen blir det highchaparall och defacto det är upplevelsen av köpet inte produktnen som recenseras.

Asbra köttändande växt, jag köpte den just till min pysslings pyssling farmor, hoppas den växer upp bra. 10 av 10 möjliga flugor
Bästa lurarna, har just förbeställt dom 5/5,
Bästa spelet ever, asgrymt (kollar man speltid så är det total speltid på 0.2h inköp 16månader sedan) 15 getingar av 15 möjliga
Grym produkt, jag har typ unboxat den osar kvaaaaalitet 100% av möjliga 50%

Sen ger människor feedback åt det andra hållet

Skit företag, det tog 3dagar med posten eller DHL så jag har inte ens provade produkten 0 näsborrar av 5 möjliga
Jag fick inte med en lakritsstång från inet , undvik 0 / 1000
Bästa spelet ever, men jag gillar inte att det var DRM 5 skiftnycklar av 66.3 möjliga skiftnycklar

Permalänk
Medlem

@Paddanx

Nu har CM lagt ner efter Cyanogen slog ihop, så vi får se hur det blir på customfronten i framtiden. All bygginfrastruktur och liknande är iaf borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Samma här, upplever min Nexus 2013 känns ljusår bort när man går runt och petar på nyare plattor i butiker idag.
Den är dock inte utdaterad än, men stor besvikelse på att de inte kom något officiellt stöd för Marshmallow till den.

Tycker min 7:a (2013) snurrar på rätt bra fortfarande. Officiellt stöd för marshmallow kom för rätt längesedan. 6.0.1. dvs som google släppte till den. Du kanske menade nougat/7.0? Isf är det qualcomm som är boven i dramat då de bestämde sig för att inte stödja 800/801 och kanske 805.

Permalänk
Medlem

@creatve
Ah sorry menade nougat, men de snurrar på fint ändå.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Är i alla fall väldigt glad att jag köpte en Windowsplatta. Köpte den med W8, uppdaterade den sedan till 8.1 och sen till W10 och nu senast med Anniversary Update. Nu ser jag fram emot Creators Update. Har inte pyntat ett öre för de uppdateringarna.

Gillar den bara bättre och bättre för varje uppdatering. Blir det som MS sagt så kommer jag få uppdateringar till denna under många år till.

Visa signatur

NO MAAM