Permalänk
Medlem

Switch inkopplingsproblem

Jag har min TV i källaren. Min router har jag haft i köket på ovanvåningen. Från köket har jag en kabel ned till TV: n. Detta har fungerat perfekt.
Nu har två saker inträffat:
1 Jag har fått fiber installerat
2 Jag har köpt en Smartplugg

Fibern är installerad i ett annat rum på ovanvåningen. Jag har därför satt in en Homeplug från routern som jag flyttat till tjänsteföredelaren alltså där fibern kommer in i huset. Den andra Homepluggen är kopplad till min kabel i köket som går ned till Tv:n. Detta fungerar utmärkt och här bör inte mitt problem ligga tror jag.
Däremot är det att få Smartpluggen att fungera. Routern har jag i ovanvåningen och då TV:n står bakom en tegelvägg så når inte signalen från routern dit.
Jag har därför kopplat in en acesspunkt på kabeln som går ned i källaren. Och det fungerar bra. Här får jag en stark Wi-fi signal. Men då jag bara har en kabel så måste jag med Switch fördela denna kabel till acesspunkt resp. TV. Men då fungerar inte accesspunkten.
Är det fel på Switchen?(plexgear SW105). Eller gör jag något fel? Var för sig fungerar TV resp access punkt men inte tillsammans.
Hjälp!
Mr Hult

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Hult:

Jag har min TV i källaren. Min router har jag haft i köket på ovanvåningen. Från köket har jag en kabel ned till TV: n. Detta har fungerat perfekt.
Nu har två saker inträffat:
1 Jag har fått fiber installerat
2 Jag har köpt en Smartplugg

Fibern är installerad i ett annat rum på ovanvåningen. Jag har därför satt in en Homeplug från routern som jag flyttat till tjänsteföredelaren alltså där fibern kommer in i huset. Den andra Homepluggen är kopplad till min kabel i köket som går ned till Tv:n. Detta fungerar utmärkt och här bör inte mitt problem ligga tror jag.
Däremot är det att få Smartpluggen att fungera. Routern har jag i ovanvåningen och då TV:n står bakom en tegelvägg så når inte signalen från routern dit.
Jag har därför kopplat in en acesspunkt på kabeln som går ned i källaren. Och det fungerar bra. Här får jag en stark Wi-fi signal. Men då jag bara har en kabel så måste jag med Switch fördela denna kabel till acesspunkt resp. TV. Men då fungerar inte accesspunkten.
Är det fel på Switchen?(plexgear SW105). Eller gör jag något fel? Var för sig fungerar TV resp access punkt men inte tillsammans.
Hjälp!
Mr Hult

Hur har du satt upp allt? Vad har du för router? Är det IPtv som inte fungerar eller smart-tv?
Sitter homeplugsen på samma fas?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Fortfarande problem

Jag har nu bytt switchen till en snabbare och som jag tror bättre.
Men problemen kvarstår. Så fort jag kopplar in TV:n i switchen slutar accespunkten ha förbindelse med internet.
Routern kommer från Telia och har alltid fungerat perfekt. Den heter Thomson.
Accesspunkten heter N300 Linsys. TV är en vanlig platttv men ingen HD.
Till saken hör att jag har Telia digital-tv. Det kanske är häri felet ligger.

Mr Hult

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Hur har du satt upp allt? Vad har du för router? Är det IPtv som inte fungerar eller smart-tv?
Sitter homeplugsen på samma fas?

Tror nu jag vet vad problemet är. Min accesspunkt och min TV (digital) har olika wlan och detta löser ej switchen. Eller någon Switch överhuvudtaget tror jag. Kommer att jobba på annan lösning.
Tack för ditt engagemang!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr Hult:

Tror nu jag vet vad problemet är. Min accesspunkt och min TV (digital) har olika wlan och detta löser ej switchen. Eller någon Switch överhuvudtaget tror jag. Kommer att jobba på annan lösning.

Nej Switchar har inte trådlöst LAN (Wireless LAN = WLAN) - Varför du har olika WLAN förstår jag inte, eller om du verkligen behöver en Switch som faktiskt klarar VLAN (Virtual LAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Nej Switchar har inte trådlöst LAN (Wireless LAN = WLAN) - Varför du har olika WLAN förstår jag inte, eller om du verkligen behöver en Switch som faktiskt klarar VLAN (Virtual LAN)

Från min router har jag en kabel ned i källaren. Denna delade jag upp via en Switch till två. En gick till TV:n och en till accesspunkten.
En kille på Telia sa att internet hade en wlan (150 tror jag) och en annan till min digital tv (143 tror jag). Kabeln kunde inte överföra båda samtidigt.
Enkelt eller?

Mr Hult

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Anledningen till att bara en sak funkar i taget beror mest troligt på att du bara får en IP-adress från din internetleverantör. Du ska se till att dra signalen från tjänstefördelaren till WAN på routern och sedan vidare därifrån. Om du använder homeplug för den länken och samtidigt har fler homeplugs så måste du se till att de inte pratar med varandra. Allt måste gå genom routern.

Jag tror inte att det är ett vlan-problem, för då borde TV'n aldrig funka.

Edit: Vill du ha mer hjälp så är det nog enklast att du gör en enkel ritning över hur du har kopplat, för det verkar vara en ganska rörig installation.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tror inte killen från Telia pratade om WLAN, utan tidigare nämda VLAN

VLAN är ett virtuellt nätverk inom det fysiska, som telia använder för att separat från ditt vanliga internet prata med tv-nätet, på sätt och vis.
För antar att du kopplar in kabeln i en box till tv'n, och inte som vanlig "smart tv internet"?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Det går att köra bägge VLAN på samma kabel om man har intelligenta switchar.
En switch vid routern och en vid Tv/AP hopkopplade med 1 kabel.
Två kablar in från routern till switchen däruppe och en till tv och en till AP från switchen där nere.
Sen får man ju konfa switcharna så rätt VLAN kommer ut i rätt port.
Alternativet är dra 2 kablar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Mr Hult: Jag har aldrig varit med om att tjänsteleverantörern levererar VLAN-taggad trafik från sina tjänstefördelare (CPE) till sina kunder. VLAN-taggningen generellt först i tjänstefördelaren och trafiken mot kund är otaggad då kunders utrustning i 99% av fallen ej har stöd för VLAN.

Om din switch i källaren har stöd för VLAN måste du placera dina enheter på samma VLAN för att de ska kunna kommunicera med varandra utan att routas. Om din switch har stöd för VLAN är den också med största sannolikhet managerbar. Vad jag kan läsa mig till ser Plexgear sw105 ej ut att vara en managerbar switch och bör därför ej använda olika VLAN på sin portar.

Frågan är om din accesspunkt verkligen är en AP och inte en router+ap. Om din accesspunkt också är en router kan ytterligare konfiguration krävas.

Är detta din access-punkt? har du möjlighet att länka accesspunkten du använder?
http://www.linksys.com/us/p/P-E900/

Visa signatur

"Why do I have to be Mr.Pink? "

Permalänk
Medlem

Tack alla för era synpunkter. Jag är inte så bra med allt det tekniska och försöker pröva mig fram. Nu har gjort följande.

TVn har jag kopplat direkt från tjänstefördelaren där fibern går in. Förstod att det fanns en egen anslutning för detta så den går nu inte via min router. Rent fysiskt har jag gjort så att jag har från tjänstefördelaren en kabel till en Homeplug och sen till en annan Homeplug i köket varifrån jag utnyttjar en redan befintlig kabel som går ned i källaren och direkt in i Digitalboxen. Så då kan vi lämna TVn. Den är klar.

Återstår att lösa problemet med att få en Chromcast att kunna ta emot Wi-fi signal vid TVn. Då behöver jag en repeater har jag förstått. Jag var inne hos Kjell o Co och ville byta min accesspunkt N300 Linksys. Då sa dem att denna går att använda som repeater. Det följde ju med en installationsskiva som jag använt. Men hur jag än trycker på de fåtal instruktioner som finns så vill den inte fungera. Dvs trådlöst från min router. Med kabel är det ju inga problem. Men det är just det: jag vill slippa dra en ny kabel till källaren.

Mr Hult

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Ditt nät verkar ganska rörigt uppbyggt och skulle nog må bra av att saneras lite, bor du så att det inte finns några andra wifinät inom radioräckvidd och har du låga krav på hastighet så kanske det kan fungera med en repeater annars tycker jag att du ska rensa upp i nätet, köra med vlan till källaren och montera en accesspunkt där så du slipper repeater.
Det vore nog även bra att få bort homepluglänken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ditt nät verkar ganska rörigt uppbyggt och skulle nog må bra av att saneras lite, bor du så att det inte finns några andra wifinät inom radioräckvidd och har du låga krav på hastighet så kanske det kan fungera med en repeater annars tycker jag att du ska rensa upp i nätet, köra med vlan till källaren och montera en accesspunkt där så du slipper repeater.
Det vore nog även bra att få bort homepluglänken.

Ja, visst går det att sanera.
Men just nu vill jag inte dra mer sladdar till källaren.
Tjänstefördelaren sitter i vardagsrummet och jag vill inte borra i parketten.

Det enda frågan för mig som kvarstår är:

Hur sjutton gör jag för att koppla in min LinksysN300 för att få den att kommunicera trådlöst med min router???

Hjälp någon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Hult:

Hur sjutton gör jag för att koppla in min LinksysN300 för att få den att kommunicera trådlöst med min router???

Hjälp någon.

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerar inte den process som Linksys har specat: http://www.linksys.com/us/support-article?articleNum=141108 ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr Hult:

Ja, visst går det att sanera.
Men just nu vill jag inte dra mer sladdar till källaren.
Tjänstefördelaren sitter i vardagsrummet och jag vill inte borra i parketten.

Det enda frågan för mig som kvarstår är:

Hur sjutton gör jag för att koppla in min LinksysN300 för att få den att kommunicera trådlöst med min router???

Hjälp någon.

Skickades från m.sweclockers.com

Sanering är inte en fråga om att borra i golvet, det är en fråga om att reda ut hur du har kopplat just nu. Då kan man också se vilka möjligheter som finns att hjälpa dig på bästa sätt. Annars så föreslår jag att du kolla i manualen där det står precis hur man gör för att slå om den till en repeater.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Fungerar inte den process som Linksys har specat: http://www.linksys.com/us/support-article?articleNum=141108 ?

Tackar, tackar!

Nu fungerar allt som det ska. Men det var en hel del bök att få allt iordning. Men fungerar min Linksys N300 som en repeater.
Och jag har kunnat koppla in min chromecast till TVn.
Problemet var att jag inte skulle hålla på och trixa med installationsskivan. Det bara rörde till det hela.

Dock såg jag en grej där. Jag kunde välja mellan 2,4 och 5 GHz. Men nu är den på 2,4. Det stod någonstans att jag skulle ha 5 GHz när jag strömmade. Har det någon betydelse? Chromecasten verkar fungera i alla fall.
Mr Hult

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr Hult:

Dock såg jag en grej där. Jag kunde välja mellan 2,4 och 5 GHz. Men nu är den på 2,4. Det stod någonstans att jag skulle ha 5 GHz när jag strömmade. Har det någon betydelse? Chromecasten verkar fungera i alla fall.
Mr Hult

Skickades från m.sweclockers.com

5GHz ger kortare räckvidd vilket är en stor fördel om man vill ha hög kapacitet i lanet eftersom det ger kraftigt minskad risk att kollidera med grannarnas nät och andra enheter som främst finn på 2,4GHz bandet.
De nyaste näten (802.11ad) går av den anledningen upp till 60 GHz vilket gör att det i princip blir helt omöjligt att passera genom väggar och det gör att farten ökar rejält, 7 Gbit data men även stöd för att överföra hdmi.

Välj alltså det högsta frekvensband som dina prylar stödjer för att få så kort räckvidd som möjligt så att kapaciteten för allt inom radioräckvidd blir så stor som möjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

5GHz ger kortare räckvidd vilket är en stor fördel om man vill ha hög kapacitet i lanet eftersom det ger kraftigt minskad risk att kollidera med grannarnas nät och andra enheter som främst finn på 2,4GHz bandet.
De nyaste näten (802.11ad) går av den anledningen upp till 60 GHz vilket gör att det i princip blir helt omöjligt att passera genom väggar och det gör att farten ökar rejält, 7 Gbit data men även stöd för att överföra hdmi.

Välj alltså det högsta frekvensband som dina prylar stödjer för att få så kort räckvidd som möjligt så att kapaciteten för allt inom radioräckvidd blir så stor som möjligt.

Tack!
Det var bra förklarat! T.o.m. Jag som inte är datanörd förstod det.
Börjar TVn hacka så ställer jag om det.
Mr Hult

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mr Hult:

Tänk på att den router (Thomson TG789vn) du har från Telia är en rätt gammal modell som inte har stöd för 5GHz wifi.

Denna har även problem när man försöker köra tv kopplat via den i vissa fibernät, vilket troligen är anledningen till att tv'n krånglade för dig.

De har 3 modeller som kommit efter den. Alla från technicolor med modellnr TG799vn v2, TG799vac och TG799vac-xtream. De två sista har stöd för 5GHz. Den sista har även stöd för att köra tv trådlöst från den. Krävs dock att man köper till en enhet som heter technicolor TG234 för det just nu.

Nackdelen med dessa är att de har sämre antenner än den router som du har nu. Så man kommer få en kortare räckvidd.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Tack alla som engagerat sig i denna tråd!
Jag har nu äntligen löst alla problem och inte bara det, lärt mig mycket nytt.
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com