Permalänk

Dela/splitta surfmängd

Hejsan! Jag undrar om det på något sätt går att dela upp/splitta surfmängd från ett mobilt bredband (TELIA)?? Vi är 3 personer i familjen och surfmängden tar ofta slut, därför vill vi på något sätt kunna dela upp surfen så att alla får ~33,3 GB var (Våran måntliga surfmängd är 100GB)
Tacksam för svar!!
/Irriterad Telia-kund

Permalänk
Medlem

Ehm mer info, vad har ni flr utrustning? Är det ett 4G modem med router? Isf modell?
Vad använder ni för enheter när ni förbrukar data osv?
Kommer någon användare försöka kringgå begränsningen eller är ni överens om en sån här lösning?
Det kan vara skillnaden mellan om begränsningen kan vara på klientsidan eller inte.

Mer info = bättre hjälp

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Ehm mer info, vad har ni flr utrustning? Är det ett 4G modem med router? Isf modell?
Vad använder ni för enheter när ni förbrukar data osv?

Mer info = bättre hjälp

Vi har en 4G router från Huawei, modell: B593u-12
Jadu, vi använder en stationär dator (från HP), jag använder en Samsung Galaxy Note 3, sen används också en iPhone 5c & en Xperia L. Ibland används också en liten Lenovo laptop.
Behövs mer information?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Kommer någon användare försöka kringgå begränsningen eller är ni överens om en sån här lösning?
Det kan vara skillnaden mellan om begränsningen kan vara på klientsidan eller inte.

Mer info = bättre hjälp

Vi är nog ganska överens om detta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AIexander:

Vi har en 4G router från Huawei, modell: B593u-12
Jadu, vi använder en stationär dator (från HP), jag använder en Samsung Galaxy Note 3, sen används också en iPhone 5c & en Xperia L. Ibland används också en liten Lenovo laptop.
Behövs mer information?

Skickades från m.sweclockers.com

Detta blir nog knöligare än jag tänkte när det är flera enheter per användare, då kan man inte tilldela 1/3-del till varje enhet utan måste ge flera enheter en pott på 1/3-del den kan disponera som den hur den vill. Sedan gissar jag att stationära används av flera personer oxå?

Överkurs för mig, men känns som man skulle behöva göra någon form av inloggning på nätet för varje användare..

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Detta blir nog knöligare än jag tänkte när det är flera enheter per användare, då kan man inte tilldela 1/3-del till varje enhet utan måste ge flera enheter en pott på 1/3-del den kan disponera som den hur den vill. Sedan gissar jag att stationära används av flera personer oxå?

Överkurs för mig,

Ja, den stationära används mestadels bara av 2 personer, dock oftast jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Överkurs för mig, men känns som man skulle behöva göra någon form av inloggning på nätet för varje användare..

Hmm.. Vilken slags inloggning??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag vet att det skall finnas och jag är ganska säker på att en router där du kan köra med dd-wrt eller ipfire kan vara lösningen. Dom saker man "normalt" får av t.ex Telia brukar inte vara så bra.
Nu vet jag inte riktigt varför ni just har mobilt bredband. Har ni tillgång till ADSL, VDSL, coaxial eller fiber?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Det finns ingen lätt lösning för detta. Kräver antingen massa tid o/e pengar.
Se http://www.howtogeek.com/222740/how-to-the-monitor-the-bandwi... för litet idéer.

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Jag vet att det skall finnas och jag är ganska säker på att en router där du kan köra med dd-wrt eller ipfire kan vara lösningen. Dom saker man "normalt" får av t.ex Telia brukar inte vara så bra.
Nu vet jag inte riktigt varför ni just har mobilt bredband. Har ni tillgång till ADSL, VDSL, coaxial eller fiber?

Vi skulle kunna ha ADSL fast vi har ju "kontrakt" med Telia.. -.-

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av AIexander:

Vi skulle kunna ha ADSL fast vi har ju "kontrakt" med Telia.. -.-

Skickades från m.sweclockers.com

Då skulle jag tagit ADSL direkt. Stabilare anslutning och fri data. Då menare jag fri data. Ingen begränsning som ni har nu!
Kolla med dom om dom kan erbjuda VDSL. Lite snabbare.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz