Ny 17tums gaming laptop 15.000 till 20.000kr

Permalänk
Medlem

Ny 17tums gaming laptop 15.000 till 20.000kr

Hej!

Jag är på jakt efter en ny gaminglaptop för att ersätta min G750JX. Prövade först en Clevo från PC konsulten med 6700HQ processor och Geforce 1070 men den hade riktigt störiga fläktar som varvade upp och ner bara man surfade så den åkte tillbaka. Nästa dator jag prövade var en MSI GT72VR med 6700Hq och ett 1060 kort. Den var tyst och fin men kändes väldigt plastig och hade väldigt mycket backlight bleed på skärmen och efter att ha läst lite så verkar MSI ha problem med mycket bleed på deras IPS skärmar. Så nu står jag utan dator igen och undrar vad jag ska pröva härnäst. Asus g752 går bort då jag tycker den är för dyr och ful.

Jag vill gärna ha en dator som är tyst när man surfar åtminstone, fattar att man inte kan få en gaming dator som är tyst när man spelar tunga spel men det värsta jag vet är fläktar som varvar upp och ned för minsta lilla.

De jag tittat på är:

Lenovo Y910 som verkar väldigt prisvärd men som jag är rädd har précis sånna fläktar som jag hatar, dvs sådana som varvar upp och ner hela tiden. Åtminstone hade Y900 problem med detta men det kan ju vara fixat med Y910. Tycker den är extremt snygg och verkar ha bra ljud och prestanda I övrigt. Denna har 6700HQ processor och ett 1070 och kostar 19.990

https://www.komplett.se/product/898942/datorer/datorer-barbar...

MSI GT72VR 7RD med TN skärm istället för IPS skärm Tänker att denna skärmen kanske inte har lika mycket bleed, annars är det ju en likadan som jag prövat innan. Så kommer ju få samma plastighet men det skulle jag kunna leva med sålänge skärmen är ok.

https://www.komplett.se/product/907981/datorer/datorer-barbar...

Acer Predator G5 eller G9 Dessa ser också fina ut men I recensioner jag läst ska det finnas vissa problem med pulserande fläktar på dessa. Men det kan ju vara löst.

https://www.komplett.se/product/903994/datorer/datorer-barbar...

Vad tycker ni jag ska satsa på? Har ni erfarenheter av några av ovanstående datorer eller har andra tips och råd så är jag väldigt tacksam då jag nu inte riktigt vet vad jag ska hitta på.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

@Jaxione: Jag har tyvärr inget tips att komma med då jag själv är i färd med att köpa dator i samma klass.

Jag har varit helt inne på Clevo. Vilken modell var det du hade? Jag har tittat på deras 172p. Säljaren sa att den är ganska tyst. Han jämförde med HP Omen som skulle väsnas mer. Men nu säger du att den varierar i fläktljud... det skulle inte frun gilla som sitter bredvid i soffan. I andra trådar har Predator fått riktigt bra betyg och även då har de sagt att fläktljudet är lägre.

Permalänk
Visa signatur

Stationär: i7 4790k/BeQuiet!Dark Rock 3 /Msi H97I AC/8gb 1600mhz/Msi GTX 980 Gaming 4gb/Intel 530-series 180gb/Ncase M1 "BeQuiet! Edition"/
Laptop: ASUS Zenbook UX32VD-R4002V
Skärm: BenQ GL2440H
Utrustning: Steelseries all in=Qck Prism/APEX 750m/800m/Sensei 310

Permalänk
Medlem

Det finns ofta program för fläktstyrning, ibland följer de med datorn (speciellt om det är en gaminglaptop). Kanske kan bli enklare i längden att köra med en sådan än att byta dator hela tiden

Annars finns det inga genvägar, desto större/tyngre dator, desto bättre kylning. Sen bör du nog skippa en som har GSync på interna skärmen utifrån det du tar upp, för det gör att Optimus inte fungerar och därför tvingas du alltid köra med dGPUn och kan inte använda den inbyggda Intel iGPUn som normalt är mkt energieffektivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det finns ofta program för fläktstyrning, ibland följer de med datorn (speciellt om det är en gaminglaptop). Kanske kan bli enklare i längden att köra med en sådan än att byta dator hela tiden

Annars finns det inga genvägar, desto större/tyngre dator, desto bättre kylning. Sen bör du nog skippa en som har GSync på interna skärmen utifrån det du tar upp, för det gör att Optimus inte fungerar och därför tvingas du alltid köra med dGPUn och kan inte använda den inbyggda Intel iGPUn som normalt är mkt energieffektivare.

Haha ja Dock funkar inte den styrningen som den ska på Clevo datorerna utan fläkten beter sig jättekonstigt.

Därför åkte den tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommtysnake:

@Jaxione: Jag har tyvärr inget tips att komma med då jag själv är i färd med att köpa dator i samma klass.

Jag har varit helt inne på Clevo. Vilken modell var det du hade? Jag har tittat på deras 172p. Säljaren sa att den är ganska tyst. Han jämförde med HP Omen som skulle väsnas mer. Men nu säger du att den varierar i fläktljud... det skulle inte frun gilla som sitter bredvid i soffan. I andra trådar har Predator fått riktigt bra betyg och även då har de sagt att fläktljudet är lägre.

Jag hade en 172p. Hade en Asus innan som sällan förde liv. Men min sambos första kommentar på Clevo var: "Ska den verkligen låta sådär mycket"

Jag har inga problem med fläktar som väsnas när man spelar. Men när dom börjar varva bara man surfar runt lite på nätet så är något galet. Det blev "bättre" med Clevo control center men då blev fläktarna jätte random och varvade upp och ner hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Jag skulle starkt rekommendera dig att gå in på alienware.se. De är inte lika dyra som de brukade vara. Och är förmodligen de bäst byggda. De flesta reviews av de nya modellerna (13,15 och 17 tum) är väldigt positiva. Bland de bästa kyllösningarna också. De har precis släppt uppdaterade modeller med Kaby Lake på svenska sidan, modeller som tyvärr är aningen dyrare. Men går du in på kampanjer där så kan man t.ex skrapa ihop en sprillans 15-tummare med i7 6700HQ och ett 1070 (och SSD+HD) för under 20K (då också inklusive deras galet billiga ettåriga drulleförsäkring, tror den går på strax över trehundra spänn). Jag är själv riktigt sugen på en av de nya.

Galet fint byggda och kvalitetsskärmar och komponenter rakt igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?sel=NTB&id...

En av få jag hittade på 17'' under 20,000kr som hade 1070 istället för 1060. Kanske är värt något för dig med lite extra uträkningskraft. Gsync, 1080p IPS-skärm och typ samma godsaker som de flesta andra.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Digital fyndjägare

@Jaxione:
Ett Tips med Superpressade priser!

Just nu REA på HP Omen med GTX1070.
19 990 kr - >>>17 490 kr<<<
http://pc-konsulten.se/produkt/hp-omen-notebook-17-w104no/

Eller denna HP Omen med GTX1060
14 990 kr - 13 990 kr
http://pc-konsulten.se/produkt/hp-omen-notebook-17-w103no/

Eller så kan du ju typ "bygga" din egen variant.
http://pc-konsulten.se/

PS: Välj den med GTX1070 - Den ser riktigt prisvärd ut, jag själv hade nog valt den om jag fick.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Byggde precis ihop en 2016-års Alienware 15 (jag vet att du är ute efter en 17, men hear me out..). Det är fortfarande den senaste modellen, enda skillnaden är i7 6700HQ istället för Kaby Lake-7700:an.

Den har 8GB Ram (2400Mhz), resten kan man stoppa i senare om man vill (och för bara ett par hundra till så får man 2667Mhz). 256GB SSD + 1TB 7200v HD, en 4K IGZO-skärm(!), ett års drulleförsäkring som gäller för en katastrof/olycka/överkörd av bil/buss/whatever, GTX 1070, plus att datorn förmodligen är den bäst byggda av alla just nu. Galet stabilt bygge, dessutom endast 2.5cm tjock.. Och fortfarande bland de bästa kylningslösningarna. Plus RGB-belysning och annat lull-lull (bl.a Tobi Eye tracking och Windows Hello). Kanske det bästa tangentbordet dessutom (metallplatta under hela tangentbordet, typ noll kännbar svikt vid användning). Allt detta (plus allt jag glömt) för 20.500:-

Jag beställer exakt den själv nästa vecka.

4K-skärm kan tyckas vara aningen overkill för de mest krävande spelen osv. Men man kan fortfarande köra i 1440p och det ser ändå bättre ut än alla 1080p-skärmar på övriga laptops.

Permalänk
Medlem

Alienware 15 R3 har inte Tobii Eyetracking (iaf inte den fulla varianten som 17" modellen har). Kyllösningen är väl i teorin bra men Dell har tyvärr (som vanligt) slaravat med tillverkningen och QC.

Permalänk

Kolla på att plocka ihop en egen laptop här. https://www.mysn.de/xmg Svärfarsan plocka ihop en riktigt bra dator där som funkar fruktansvärt bra. Finns alla möjliga prisklasser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Jag skulle starkt rekommendera dig att gå in på alienware.se. De är inte lika dyra som de brukade vara. Och är förmodligen de bäst byggda. De flesta reviews av de nya modellerna (13,15 och 17 tum) är väldigt positiva. Bland de bästa kyllösningarna också. De har precis släppt uppdaterade modeller med Kaby Lake på svenska sidan, modeller som tyvärr är aningen dyrare. Men går du in på kampanjer där så kan man t.ex skrapa ihop en sprillans 15-tummare med i7 6700HQ och ett 1070 (och SSD+HD) för under 20K (då också inklusive deras galet billiga ettåriga drulleförsäkring, tror den går på strax över trehundra spänn). Jag är själv riktigt sugen på en av de nya.

Galet fint byggda och kvalitetsskärmar och komponenter rakt igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av improwise:

Alienware 15 R3 har inte Tobii Eyetracking (iaf inte den fulla varianten som 17" modellen har). Kyllösningen är väl i teorin bra men Dell har tyvärr (som vanligt) slaravat med tillverkningen och QC.

Jag slog faktiskt till på en 17tums Alienware 2016.

@improwise Vad är det som strulat för dig? Något särskilt man ska hålla ögonen på? Är R3 förra årets och R4 årets? vad skiljer?

Dålig QC är ju mer vanligt än ovanligt just nu. Spelar ingen roll vilket märke man köper. MSI GT72VR som jag hade knakade och lät så fort man tog i den, hade plastbitar som inte passade ordentligt där dom satt och en skärm med backlight bleed så man blev gråtfärdig

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Skrivet av simonliten:

Kolla på att plocka ihop en egen laptop här. https://www.mysn.de/xmg Svärfarsan plocka ihop en riktigt bra dator där som funkar fruktansvärt bra. Finns alla möjliga prisklasser.

De skickar inte till Sverige. Då får man gå in på deras systersida som är dyrare... Synd för annars kunde man beställt utan moms...

Permalänk
Skrivet av Tommtysnake:

De skickar inte till Sverige. Då får man gå in på deras systersida som är dyrare... Synd för annars kunde man beställt utan moms...

Jasså? Vet dock inte vilken sida de va vi beställde hans på. Så syster sidan kanske e dyrare jämfört med om man köper en laptop i Sverige. Men de e ganska Nice med en "vanlig" processor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu kanske jag kapar tråden lite men eftersom Alienware har varit uppe på tapeten, och vi letar dator i samma prisklass, och användsningsområde, så testar jag. Jag är intresserad av en laptop mellan 15-20k, runt 15 är såklart bättre men 20 funkar det med. Behöver inte 17" då jag har en 15 nu och är ganska nöjd med storleken på skärmen, plus att datorn får bra plats i mina väskor. Behöver såklart inte vara alienware, men de verkar vara fint byggda osv. Så vad har ni för förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Jag slog faktiskt till på en 17tums Alienware 2016.

@improwise Vad är det som strulat för dig? Något särskilt man ska hålla ögonen på? Är R3 förra årets och R4 årets? vad skiljer?

Dålig QC är ju mer vanligt än ovanligt just nu. Spelar ingen roll vilket märke man köper. MSI GT72VR som jag hade knakade och lät så fort man tog i den, hade plastbitar som inte passade ordentligt där dom satt och en skärm med backlight bleed så man blev gråtfärdig

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1442967-ska-bestalla-ny...