Vad behöver jag för att fixa trådlös täckning hemma?

Permalänk

Vad behöver jag för att fixa trådlös täckning hemma?

Hej allihopa,

Tänkte höra om någon kan hjälpa mig med mitt täckningsproblem hemma. Jag har en Telia-router i ett kopplingsskåp vid ingången till lägenheten. Därifrån kan jag koppla in de ethernet-uttag jag behöver ute i lägenheten och just nu har jag två uttag inkopplade. Ett vid speldatorn och ett vid min TV för att få ip-tv. Problemet är att WIFI-täckningen blir riktigt dålig när routern står i ett plåtskåp ingjutet i en betongvägg.

En sak jag kan göra är att sätta en ethernetkabel mellan internetuttaget och uttaget vid TV:n och sätta routern ute vid TV:n som är mitt i lägenheten utan skymmande betongväggar. Det skulle ge mig Wifi-täckning i hela lägenheten men då har jag ingen ethernet-anslutning till speldatorn.

Vad behöver jag för att fixa så att den trådlösa accesspunkten blir ute vid TV:n men samtidigt ha kvar Telia-routern i kopplingsskåpet?

Jag har gjort två schematiska skisser som visar hur det ser ut idag i kopplingsskåpet och i lägenheten:

http://i.imgur.com/GAMTQ4g.jpg
http://i.imgur.com/C31PVmj.jpg

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Det enklaste är att sätta en accesspunkt kopplat till uttag 3 på smarten, det går även att lösa det bredvid tvn men det kräver vlan eller kabeldelare om du bara har en enda kabel dragen dit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du dubbla kablar till TVn så kan du ju lösa det rätt enkelt.

I skåpet, patcha WAN till ena som går till TVn och flytta routern dit.
Koppla in Router bakom TVn i den inkommande kabeln.
Koppla in TVboxen direkt in i routern.
Koppla en kabel till andra uttaget vid TVn till en utgång på routern.
I skåpet igen, patcha den andra kabeln från TVn till Speldatorns uttag i patchpanelen.

Så bör det ju fungera fint.

Har du dock bara en kabel ut till TVn så kan du ju alltid sätta en switch bakom TVn där du kopplar in TVboxen och en accesspunkt, så är det ju också löst.

Permalänk
Medlem

Sätt AP:s på dom ställena där du vill ha bra täckning.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av loefet:

Har du dubbla kablar till TVn så kan du ju lösa det rätt enkelt.

I skåpet, patcha WAN till ena som går till TVn och flytta routern dit.
Koppla in Router bakom TVn i den inkommande kabeln.
Koppla in TVboxen direkt in i routern.
Koppla en kabel till andra uttaget vid TVn till en utgång på routern.
I skåpet igen, patcha den andra kabeln från TVn till Speldatorns uttag i patchpanelen.

Så bör det ju fungera fint.

Har du dock bara en kabel ut till TVn så kan du ju alltid sätta en switch bakom TVn där du kopplar in TVboxen och en accesspunkt, så är det ju också löst.

I så fall behöver jag en switch och en accesspunkt. Jag har en 100 mbit switch liggandes så då måste jag införskaffa en accesspunkt. Tack för tipsen.

Om någon kan tipsa om en accesspunkt som är bra så är det välkommet!

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det enklaste är att sätta en accesspunkt kopplat till uttag 3 på smarten, det går även att lösa det bredvid tvn men det kräver vlan eller kabeldelare om du bara har en enda kabel dragen dit.

Ja jag skulle kunna dra en accesspunkt från kopplingsskåpet och en bit längre in i lägenheten så det inte ligger bakom betongväggarna i hallen. Det är alltså bara att koppla den på port 3 på routern då?

Skrivet av _niko_:

Sätt AP:s på dom ställena där du vill ha bra täckning.

Vet du av någon bra AP? Kanske finns det någon med ethernet som man kan koppla tv-boxen i.

Som jag ser det har jag 3 alternativ nu:
1. Sätta en accesspunkt direkt i routern och dra en kabel efter väggen så accesspunkten kommer en bit in i lägenheten.
2. Sätta en switch vid tv:n där en port går till ethernet-uttaget som går till routern, en port går till TV-boxen och en port går till en accesspunkt.
3. En accesspunkt med ett extra ethernet-uttag på vid tv:n så tv-boxen går att koppla in där. Om det finns en sådan produkt?

Stänger man av routerns egna WIFI när man använder extern AP eller? Är det bara att koppla den på vilket ethernet-uttag som helst där det finns internet, ställa in ssid och wpa och sedan köra? Har aldrig använt extern AP.

Ursäkta att jag ej använde citera flera på förra inlägget.

citera flera
Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kolla på Ubiquiti. Rekommenderade APs.

Exempelvis: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Du vill ha en AP som har PoE (Power over ethernet) så du slipper dra ström till den. Dra en ethernet-kabel och sätt den i taket centralt i bostaden.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Om AP täcker hela bostaden så kan du stänga av wifi på routern.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av soderkvist:

Ja jag skulle kunna dra en accesspunkt från kopplingsskåpet och en bit längre in i lägenheten så det inte ligger bakom betongväggarna i hallen. Det är alltså bara att koppla den på port 3 på routern då?

Vet du av någon bra AP? Kanske finns det någon med ethernet som man kan koppla tv-boxen i.

Som jag ser det har jag 3 alternativ nu:
1. Sätta en accesspunkt direkt i routern och dra en kabel efter väggen så accesspunkten kommer en bit in i lägenheten.
2. Sätta en switch vid tv:n där en port går till ethernet-uttaget som går till routern, en port går till TV-boxen och en port går till en accesspunkt.
3. En accesspunkt med ett extra ethernet-uttag på vid tv:n så tv-boxen går att koppla in där. Om det finns en sådan produkt?

Stänger man av routerns egna WIFI när man använder extern AP eller? Är det bara att koppla den på vilket ethernet-uttag som helst där det finns internet, ställa in ssid och wpa och sedan köra? Har aldrig använt extern AP.

Ursäkta att jag ej använde citera flera på förra inlägget.

1 Ja funkar bra, men hade du inte redan kablar dragna, jag tolkade din skiss av nätverksskåpet så.
2 Tv och data går inte på samma nät, det kan kräva vlan för att fungera. Å andra sidan har du även Play+ om du har Telia till tv och det använder internet för att överföra tvn men kräver en webbläsare eller att du kan köra appen i nån enhet.
3 Det finns kombinationer av AP och switch och AP med dubbla uttag. En del hemmaroutrar går även att konfigurera om på det viset.

Du behöver inte stänga av wifi på smarten men kommer inte signalen fram till nått ställe där du har nytta av den så är det bra att stänga av radiodelarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Kolla på Ubiquiti. Rekommenderade APs.

Exempelvis: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Du vill ha en AP som har PoE (Power over ethernet) så du slipper dra ström till den. Dra en ethernet-kabel och sätt den i taket centralt i bostaden. Ska kolla på Ubiquiti, tror det är såna vi har på jobbet också så de är säkert fina.

Tackar för tipset. Jag har ethernet inbyggt på en massa ställen, uttagen finns här och där. Uttaget vid tv:n är centralt så därför vill jag använda det. Men nu känns det som man har hyfsad koll.

Skrivet av mrqaffe:

1 Ja funkar bra, men hade du inte redan kablar dragna, jag tolkade din skiss av nätverksskåpet så.
2 Tv och data går inte på samma nät, det kan kräva vlan för att fungera. Å andra sidan har du även Play+ om du har Telia till tv och det använder internet för att överföra tvn men kräver en webbläsare eller att du kan köra appen i nån enhet.
3 Det finns kombinationer av AP och switch och AP med dubbla uttag. En del hemmaroutrar går även att konfigurera om på det viset.

Du behöver inte stänga av wifi på smarten men kommer inte signalen fram till nått ställe där du har nytta av den så är det bra att stänga av radiodelarna.

Jag har inte dragit några kablar utan det finns uttag inbyggda i väggarna. Jag kom på nu att det finns ett till bakom tv-bänken så då kan jag ju dra till tv-boxen därifrån och sätta accesspunkten i ett eget uttag, då behöver jag inte dra fram switchen. Tack för hjälpen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro