Permalänk
Medlem

Bahnhof Northern Light

"Bahnhof genomför just nu den största investeringen i bredbandskvalitet i bolagets historia. Snart kommer vi att skicka 100 Gbit/s genom Sverige, med ökad kapacitet och minskad latens. Uppgraderingen gäller såväl privatpersoner och företag som BRF:er. Namnet på nätet är Northern Light." Länk

100Gbit/s = 12.5GB/s

Alltså ska man i teorin kunna ladda ner ett spel på 50GB på endast 4 sekunder! Vad tycker ni på Sweclockers?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UltraPro:

"Bahnhof genomför just nu den största investeringen i bredbandskvalitet i bolagets historia. Snart kommer vi att skicka 100 Gbit/s genom Sverige, med ökad kapacitet och minskad latens. Uppgraderingen gäller såväl privatpersoner och företag som BRF:er. Namnet på nätet är Northern Light." Länk

100Gbit/s = 12.5GB/s

Alltså ska man i teorin kunna ladda ner ett spel på 50GB på endast 4 sekunder! Vad tycker ni på Sweclockers?

100Gbps avser länkhastigheten i deras core, det handlar inte om att du ska få 100Gbps hem till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UltraPro:

"Bahnhof genomför just nu den största investeringen i bredbandskvalitet i bolagets historia. Snart kommer vi att skicka 100 Gbit/s genom Sverige, med ökad kapacitet och minskad latens. Uppgraderingen gäller såväl privatpersoner och företag som BRF:er. Namnet på nätet är Northern Light." Länk

100Gbit/s = 12.5GB/s

Alltså ska man i teorin kunna ladda ner ett spel på 50GB på endast 4 sekunder! Vad tycker ni på Sweclockers?

Låter fantastiskt om man sitter ensam på linan. Nu har jag ingen exakt koll på hur många kunder Bahnhof har, men det ser ju inte ut som att uppgraderingen är tillräcklig med tanke på hur många som klagar på tillförlitligheten här på SWEC. Får hoppas att det gör tillräcklig skillnad helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kapaciteten ökar dramatiskt i hela nätet till initialt 96x100Gbit. Bahnhof bygger nu Sveriges kraftfullaste och snabbaste bredbandsnät.

Intressant!

Jag undrar om det är 96 våglängder á la 100 Gbit/s genom hela nätet, eller om de menar att de initialt kommer ha 96 x 100 Gbit/s länkar genom landet för nätet?

Ifall det är det förstnämnda, så kommer nätet ha en kapacitet på 9.6Tbit/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

100Gbps avser länkhastigheten i deras core, det handlar inte om att du ska få 100Gbps hem till dig.

Jaha, har inte så bra koll på hur det funkar, kan du förklara lite mer?

Visa signatur

:)

Permalänk

Lite äldre pressrelease där man indirekt pratar om Northern Light
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2015/12/11/stader...

I delårsrapport 3 2016 pratar man mer om Northern Light
http://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/file/Bahnhof_Rapp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Intressant!

Jag undrar om det är 96 våglängder á la 100 Gbit/s genom hela nätet, eller om de menar att de initialt kommer ha 96 x 100 Gbit/s länkar genom landet för nätet?

Ifall det är det förstnämnda, så kommer nätet ha en kapacitet på 9.6Tbit/s?

Garanterat det sistnämnda. Inte en chans att de sätter DWDM med 96 våglängder à 100 Gbit/s mellan varje termineringspunkt i landet. 100 Gbit räcker rätt långt i ett corenät. Särskilt när det finns redundans vid extrem belastning. Sen skulle du även ha coreswitchar som pallar av 9,6 Tbit/s. Men coolt hade det varit. way overkill dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av UltraPro:

Jaha, har inte så bra koll på hur det funkar, kan du förklara lite mer?

här är en artikel som förklarar det rätt simpelt http://www.sweclockers.com/artikel/19339-sa-ar-det-globala-in... det är alltså på nivån land som bahnhof nu ökar upp till 100Gbit överallt mot att tidigare haft 1-10Gbit på många ställen..

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk

"Kapaciteten ökar dramatiskt i hela nätet till initialt 96x100Gbit", så det gäller väl hela nätet då. Sen spelar det ju ingen roll vilken teknik som används eller hur många fysiska fiber. Dom skriver 96x100Gbit.

Intressant att man överallt påpekar att man använder mikroskop för att kontrollera renheten på sina installationer. Det gör man väl alltid och är väl en fiberteknikers standardutrustning iaf. om man jobbar i stora nät och hos många operatörer även krav ända ut till kundinstallation. Eftersom man belyser det i alla sina meddelanden om det nya nätet så får man förmoda att detta är nytt för Banhof och att de tidigare näten man byggt är helt okänd renhetsstatus på.

Tyvärr ingen "fördel" och exklusivt att man börjar med det NU. Däremot en gigantisk nackdel och på gränsen till tjänstefel att bygga och patcha nät utan inspektion. Iaf om man pratar om byggnationer efter 2008...

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

I kvartalsrapporten skriver man:

"Ännu är inte
höghastighetsnätet NL17 driftsatt, men i stad efter
stad installerar Bahnhof nu den nya generationens
ljusförstärkare, med världsledande optik från
Tyskland."

och

"Bahnhofs
flotta av verktygsbilar har i över ett års tid rullat,
packade med fibertvättar av olika modeller, ljusmätare,
multimeter för 48-volts spänning, ett
stort antal kablar av olika dimensioner både
för spänning och fiber, OTDR-mätare (optical
time-domain reflectometer) handgjorda kopparbleck
för de stora routrarna och förstås ett
mikroskop för att undersöka om fibern är tvättad
ordentligt vid kontaktytorna."

Antar att de nya ljusförstärkarna kräver ännu mer noggrant rengjord fiber därav skrivningen av mikroskop.

Permalänk

Noggrannheten har varit av stor betydelse i många år. Från första början just för man gått över i stort sett på singelmode överallt, vilket har mindre kärna. Och sedan för att man successivt ökat kapaciteten mer och mer på olika sätt/olika tekniker. Därför har renheten varit en kritisk faktor i många år. Men en del företag/bolag har inte förstått innebörden, utan har förlitat sig på t.ex. OTDR-mätning som inte skvallrar om att man har ett smutsproblem på fiberkontakten, men som kommer visa sig senare. Smuts direkt i kärnan ser man ju vid en OTDR-mätning, men dessa problem åtgärdas ju då vid installationstillfället. De driftproblem man får av smuts visar sig i regel senare.

Självklart kan en viss utrustning, t.ex. den du nämner, vara mer eller mindre känslig. Men man har för många år sedan passerat maxgränsen för hur smutsig en fiberkontakt får vara räknat i antal partiklar och dess storlek och placering på kontaktytan. Den renhet som krävs idag är i stort sett fullständigt ren utan partiklar. Det finns ingen utrustning som kräver renare än helt ren då det är omöjligt. Så hade man haft renhetsprincipen tidigare så hade det inte varit någon skillnad mot hur man inspekterar detta nya nät. Därav heller ingen nyhet.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

Garanterat det sistnämnda. Inte en chans att de sätter DWDM med 96 våglängder à 100 Gbit/s mellan varje termineringspunkt i landet. 100 Gbit räcker rätt långt i ett corenät. Särskilt när det finns redundans vid extrem belastning. Sen skulle du även ha coreswitchar som pallar av 9,6 Tbit/s. Men coolt hade det varit. way overkill dock

Jag har nu fått ett förtydligande från Bahnhof.
De kör med DWDM upp till 96 kanaler. Initialt kommer de köra med 100Gbit/s mellan länkarna, men detta går att uppgradera om det skulle behövas.

Skrivet av Bahnhofs Nätchef:

"Bahnhof har ett fiberpar där vi har DWDM transmissionsutrustning, som har möjlighet att transportera 96 kanaler. Initialt kommer det tändas våglängder över detta system till städerna med hastigheten 100Gbit/s åt varje håll men denna hastighet är uppgraderingsbar framåt både med mer än en våglängd per stad samt med högre kapacitet per våglängd.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av UltraPro:

Alltså ska man i teorin kunna ladda ner ett spel på 50GB på endast 4 sekunder! Vad tycker ni på Sweclockers?

detta kommer aldrig hända oavsett hastidhet på ditt bredband, då servern du laddar ner från inte kommer kunna matcha din internethastighet. Fort går det, men inte 4 sekunder

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

detta kommer aldrig hända oavsett hastidhet på ditt bredband, då servern du laddar ner från inte kommer kunna matcha din internethastighet. Fort går det, men inte 4 sekunder

Aldrig är en väldigt vääääldigt lång tid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

detta kommer aldrig hända oavsett hastidhet på ditt bredband, då servern du laddar ner från inte kommer kunna matcha din internethastighet. Fort går det, men inte 4 sekunder

I teorin skulle man kunna. Ifall servern kan hantera det.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UltraPro:

I teorin skulle man kunna. Ifall servern kan hantera det.

aa precis, i teorin. har haft 100/100 i 5 år, har aldrig varit i närheten. piratebay, av alla ställen, har jag haft snabbast hastighet hos, men inte ens hälften av taket på min anslutning.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Aldrig är en väldigt vääääldigt lång tid...

Skrivet av Marticus:

aa precis, i teorin. har haft 100/100 i 5 år, har aldrig varit i närheten. piratebay, av alla ställen, har jag haft snabbast hastighet hos, men inte ens hälften av taket på min anslutning.

På inte tala om hårddiskens skriv hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

aa precis, i teorin. har haft 100/100 i 5 år, har aldrig varit i närheten. piratebay, av alla ställen, har jag haft snabbast hastighet hos, men inte ens hälften av taket på min anslutning.

Underligt, när jag hade 500/100 gick jag över taket på min download via steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

aa precis, i teorin. har haft 100/100 i 5 år, har aldrig varit i närheten. piratebay, av alla ställen, har jag haft snabbast hastighet hos, men inte ens hälften av taket på min anslutning.

Jag ligger typ alltid maxad på 12.5mb/s upp och ner på min 100/100, och har gjort i flera år.
Torrent, Steam, Blizzard download etc etc etc.
Hade gärna tagit snabbare.

Men ja, detta var ju väldigt teoretiska hastigheter som inte diskarna hade kunnat hantera ändå

Men ja i ditt fall är något fel för nå max hastigheten på 100/100 ska man göra väldigt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

aa precis, i teorin. har haft 100/100 i 5 år, har aldrig varit i närheten. piratebay, av alla ställen, har jag haft snabbast hastighet hos, men inte ens hälften av taket på min anslutning.

Då är något fel. Jag maxar mitt 100/100 dagligen från nästan alla ställen. Steam, origin, uplay är alltid max direkt. P2P nära nog max alltid.

Kan du inte få ut dina 100 Mbit är något garanterat fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Så nu ska det (snart?) vara igång, någon som märkt någon skillnad? Alla länkar till informationen om det på Bahnhof hemsida är borttagna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

aa precis, i teorin. har haft 100/100 i 5 år, har aldrig varit i närheten. piratebay, av alla ställen, har jag haft snabbast hastighet hos, men inte ens hälften av taket på min anslutning.

Då vet du nog inte skillnaden mellan megabit och megabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

Så nu ska det (snart?) vara igång, någon som märkt någon skillnad? Alla länkar till informationen om det på Bahnhof hemsida är borttagna

Såg det med?! Vad händer?
Jag har väntat och till och med lagt in det i kalendern!

Trubbel tro? Lite halv-osmart att ha en nedräkning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vissa bara lovar och lovar men i verkligheten blir det något annat.
Har gett upp Bahnhof. De klarar inte av att skriva villkor eller lägga ut erbjudanden. Ibland så ljuger dom också fullt medvetet.

Permalänk

Tydligen ska hälften av det nya nätet nu vara igång?

Citat:

2017-02-21

Hälften av Bahnhofs nya, tunga nät ”Northern Light” är nu aktiverat. Under natten har tekniker anslutit Södertälje och Landskrona. Många av våra kunder bör redan kunna känna skillnad oavsett adress! Bättre kapacitet, snabbare och stabilare streaming, minskad pingtid.

Nyligen har Varberg, Jönköping, Växjö, Norrköping, Mjölby, Nässjö, Värnamo, Lund, Landskrona, Laholm och Halmstad anslutits till Northern Light. Förbättringen gynnar alla kunder. Vi fortsätter nu med återstående orter!

Så här säger Christian Karlsson, Nätchef:
– Jag är stolt över gänget som kämpat hårt med att bygga Bahnhofs nya nät Northern Light. Nätet som ska lysa vår väg mot framtiden och möjliggöra fortsatt hög kvalité och kapacitet i vårt nät.
Denna uppgradering ger oss upp till 100 Gbit/s och mängder av kapacitet i stamnätet. I nätet får varje stad en ”motorväg” med diversifierade vägar upp till vårt stamnät där vi ansluter mot knutpunkter, operatörer och innehållsleverantörer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M