Permalänk
Medlem

Hur gör man spel?

Har en sjukt grymm ide, vill veta om det går att förverkliga men som hur gör man spel? eller finns det nån som vill joina mig och göra dena ide? går det att göra spel utan att kunna koda?

Permalänk
Inaktiv

Beror väl på vad för typ av spel. Finns ju unity osv där man hyffsat enkelt kan göra simpla spel med ingen eller lite kodning.

Permalänk
Medlem

@anon188021: nja inte riktigt något simpelt ganska stor ide som inte alls finns ute på marknaden just nu

Permalänk

Vilken plattform är spelet tänkt till?

Visa signatur

Intel core i5 6600k, Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB, 16GB RAM
MacBook Pro 13 tum 2017 i7 16GB RAM 512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Jag som alkemistens har en grym ide att man kan göra guld från bly men jag ej hur, någon som vet och kan joina?

Min poäng är att din frågeställning är för otydlig och det kan hända att din ide inte är unik på något sätt utan det handlar om rent arbete.

För att få bättre svar på din fråga bör du specificera mer som till vilken/vilka plattformar, vilken typ av spel, fps, strategi eller textspel? Ska grafiken på något sätt vara avancerad?
Liksom att göra ett nytt kortspel kräver ej samma kunskaper som att göra ett nytt GTA till mobilen när det gäller det grafiska.

Om jobbet är mycket och du ej har något mer än ide så är det nog kört, liksom det är ofta inte iden som är svår att få.
Jag själv har många idéer där jag skulle vilja ett bra löparspel, alltså som pokemon fast fokus ligger på att springa snabbt och man får bonus för detta. Sedan lösa olika gåtor och man får bonusar. Fokus ska vara träning och spelet ska rikta sig emot de som borde träna men ej gör det, denna kategori är kapitalstark och skulle kunna lägga ner mycket pengar på en bra produkt.
Problemet är att det ej är så enkelt att göra något bra. Det är dock väldigt lätt att komma med olika ideer på hur bra spel skulle kunna se ut.
Jag själv skulle kunna tänka mig ett Zeldaklon som kräver att man är ute och går för att hitta nya områden, slott etc, men varför inte bara mainstream spel för den stora skaran..

Min poäng är som sagt att ideer är ofta enkla att ha inom spel, men det svåra är att genomföra dem.

Permalänk
Medlem

Tell me your idea, nu blev jag nyfiken.

Permalänk
Skrivet av Rixen:

Har en sjukt grymm ide, vill veta om det går att förverkliga men som hur gör man spel? eller finns det nån som vill joina mig och göra dena ide? går det att göra spel utan att kunna koda?

Skrivet av Rixen:

Har en sjukt grymm ide,

Vad är idén?

Skrivet av Rixen:

vill veta om det går att förverkliga

Beror på idén, hur mycket jobb och kunskap du kan bidra med och hur mycket pengar du har. För ett mer specifikt svar behöver jag veta vad idén är.

Skrivet av Rixen:

hur gör man spel?

Om det är ett datorspel så gör man det i programmeringskod. Finns många alternativ. Rätt val beror på dig, spelidén och vem som ska spela spelet. För ett mer specifikt svar behöver jag veta vad idén är.

Skrivet av Rixen:

går det att göra spel utan att kunna koda?

Ja, om det är en väldigt simpel idé. Om det är cookie clicker 2 så visst. World of Warcraft 2, nej.

Permalänk
Medlem

@DozeN: Altså bara en ide saknat denhär typen av spel länge nu snackat med även 50+ pers som saknar denna typen av spel och det är ett hunting spel platform pc, kanske inte låter så wow vilken ny ide men finns inte något jägar spel just nu på marknaden som är bra grafik som går att spela utan att man får grafik skräck. Det går såklart att fila på iden 1000 gånger och ändra iden men alla fall det jag tänkte att man skulle göra ett nytt hunting spel med bra grafik och stora värdar saknar riktigt hunting spel spelade alltid det när jag var liten stora maps kan bara se framför mig att man skulle vara i nån stor alaska skog och jaga en grizzly björn bra grafik och även att man skulle kunna köra fordon kanske ha ett hus med thropies med djur man har skjutit sälja djuren man skjuter köpa nya vapen uppgradera vapnen ha ett hus köpa fordon spela online med vänner jaga tillsammans i stora skogar det som skilljer sig från till exempel the hunter är att det börjar dö ut inga nya hunting spel kommer finns bara med usel grafik inget roligt att göra alls! så det var vel lite som kom upp i min ide skrev det kort men skulle jag skriva hela iden går det säkert att skriva 1000 ord på det som sakt har ganska livlig fantasi xD men tänkte bara om det är möjligt att göra ett sånt här spel med bra grafik eftersom det inte finns på marknaden och inte något som är på kommande heller!

Permalänk
Medlem

@BrokenFractalDust: läs nedan men som sakt villa bara fråga men har ganska livlig fantasi så xD

Permalänk
Medlem

och som sakt finns säkert 1000 survival games som man även kan jaga på men inte samma sak som denna ide

Permalänk
Medlem

"Det mest realistiska online-jaktspelet som någonsin producerats. Upplev spänningen med jakt i massiva och realistiska miljöer med allt från armborst till toppmoderna cylinderrepeterstudsare."

http://store.steampowered.com/app/253710/

Något åt det hållet du tänker på?

Det är inget man knåpar ihop på några veckor, framförallt inte utan kunskaper i programmering.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixen:

@DozeN: Altså bara en ide saknat denhär typen av spel länge nu snackat med även 50+ pers som saknar denna typen av spel och det är ett hunting spel platform pc, kanske inte låter så wow vilken ny ide men finns inte något jägar spel just nu på marknaden som är bra grafik som går att spela utan att man får grafik skräck. Det går såklart att fila på iden 1000 gånger och ändra iden men alla fall det jag tänkte att man skulle göra ett nytt hunting spel med bra grafik och stora värdar saknar riktigt hunting spel spelade alltid det när jag var liten stora maps kan bara se framför mig att man skulle vara i nån stor alaska skog och jaga en grizzly björn bra grafik och även att man skulle kunna köra fordon kanske ha ett hus med thropies med djur man har skjutit sälja djuren man skjuter köpa nya vapen uppgradera vapnen ha ett hus köpa fordon spela online med vänner jaga tillsammans i stora skogar det som skilljer sig från till exempel the hunter är att det börjar dö ut inga nya hunting spel kommer finns bara med usel grafik inget roligt att göra alls! så det var vel lite som kom upp i min ide skrev det kort men skulle jag skriva hela iden går det säkert att skriva 1000 ord på det som sakt har ganska livlig fantasi xD men tänkte bara om det är möjligt att göra ett sånt här spel med bra grafik eftersom det inte finns på marknaden och inte något som är på kommande heller!

The Hunter finns ju

Permalänk
Medlem

@Lennoz: det är ju värsta skiten xD

Permalänk
Medlem

Man gör det med massor av kunskap, jobb och artisteri. Ett stort open world jaktspel med "bra grafik" av 2017 års standard är inget man slänger ihop med ett gäng kompisar som aldrig gjort nåt liknande förut.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@HenKenny: aa nått sånt med jävlit bra grafik eftersom thehunter grafiken är totalt skit och jag javet att inte är nått dags projekt xD men drf undrade jag om det är nån programmerare som är intresserad av samma ide

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: nää javet sa jag har bra fantasi men undrade bara om det är nån pogrammerare som tycker iden låter bra och vill testa

Permalänk
Skrivet av Rixen:

Har en sjukt grymm ide

Ett jaktspel där man skjuter djur har en rätt liten marknad. Men jaktenthusiaster kanske har klöver så det räcker.

Skrivet av Rixen:

vill veta om det går att förverkliga men som hur gör man spel?

C++ och OpenGL/Vulkan/DirectX eller Unreal 4.

Skrivet av Rixen:

eller finns det nån som vill joina mig och göra dena ide?

Hur mycket betalar du i timmen? Hur många fulltidsanställda och hur lång tid har du budgeterat för?

Skrivet av Rixen:

går det att göra spel utan att kunna koda?

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixen:

@HenKenny: aa nått sånt med jävlit bra grafik eftersom thehunter grafiken är totalt skit och jag javet att inte är nått dags projekt xD men drf undrade jag om det är nån programmerare som är intresserad av samma ide

Grafiken är totalt skit säger du..

Att göra något i stil med The Hunter har nog tagit (minst) ett tiotal programmerare / utvecklare åtskilliga år att göra. Säkert ännu fler, jag bara drar till med det jag tror är absolut minimum. Det är dyrt att göra bra grafik, texturer och så vidare, inget man bara slänger ihop med någon random programmerare. Lycka till!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Om du vill veta hur man gör spel, Sätt dit och spela https://screeps.com/a/#!/sim/tutorial/1 Hela spelet går mer eller mindre ut på att man gör spel

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rixen:

@Nioreh83: nää javet sa jag har bra fantasi men undrade bara om det är nån pogrammerare som tycker iden låter bra och vill testa

Det du behöver är troligen mera åt detta hållet:
Ett gäng utvecklare med ansvar för olika områden och några grafiker, lite marknadsförare och övrigt folk runt om på heltid som du kommer få betala löner till under några år.

Du behöver antingen kunna programmera väldigt bra själv, eller ha kapitalet att ta in rätt människor själv, eller vara väldigt bra projektledare och entreprenör och leta finansiärer och hålla i trådarna för ett större projekt. Har du inte erfarenhet av detta tidigare så är det lämpligt att börja med mindre projekt och ro dessa i land för att senare kunna få förtroende för större grejer.

Det där med att leta efter någon som kan programmering och kan lägga lite timmar vid sidan av är inte riktigt realistiskt däremot. Varken gällande storleken eller att du inte bidrar till projektet utan att programmeraren ska göra "jobbet".

Det du skulle kunna börja med om du vill lära dig mer kring spelskapande är att börja göra moddar för spel. Testa att göra om lite skins till left4dead2 eller någon funktionsmod till fallout 4 kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixen:

@Nioreh83: nää javet sa jag har bra fantasi men undrade bara om det är nån pogrammerare som tycker iden låter bra och vill testa

Någon programmerare kommer inte klara av det, du behöver stort team av grafiska designers och utvecklare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv

Inte för att vara taskig, men iden är inte unik och frågan är vad du själv kan bidra med? I detta fall skulle någon annan i princip göra hela jobbet.

Mitt råd är att sätta betydligt mindre krav och gör jobbet själv. T.ex försök att göra ett snake i din mobil och du behöver inte ha lika snygg grafik som en Nokia 3310 till att börja med. Om du är ung och börjar med detta och flytigt kämpar på i skolan så kan du kanske en dag göra spelet du tänkte på, men det inträffar nog inte före om minst 5 år. (utan att veta något om dig, vare sig ålder eller något)

Googla på programming android och du hittar massor av info för att bygga snakespelet eller något liknande.

Permalänk
Medlem

TheHunter får en uppföljare i februari.

http://store.steampowered.com/app/518790/

Permalänk
Medlem

Utvecklarna bakom The hunter som för övrigt är svenskar har 250 anställda och omsätter ungefär lika många miljoner per år. Nånstans där ligger riktvärdet om du vill göra ett bättre spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skorm:

TheHunter får en uppföljare i februari.

http://store.steampowered.com/app/518790/

Det där såg coolt ut

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag brukade hänga på några programmerinsforum och då och då - med jämna mellanrum - kom det in någon som var nyfiken på hur man programmerar då de hade en riktigt bra och unik idé. Vid närmare efterfrågningar visade det sig att de ville göra facebook, World of Warcraft, eller någon annan #1 titel, fast deras idé var att "göra den bättre". De fick alltid en reality check. Under de dussin eller så år jag frekventade forumen kom de aldrig tillbaks med ett projekt där de hade vidare frågor, så jag kan bara anta att deras idéer förblev just det - idéer.

Det har i min erfarenhet alltid varit unga naiva grabbar som har svårt att stava propert, och när jag såg denna tråd blev jag direkt nyfiken på om gamingforum kan ha något liknande (återkommande) fenomen, så jag lät bli att posta för att inte styra diskussionen mot ett cyniskt håll. Allt jag skrivit hittills handlar om mig, mina erfarenheter och i tid upp till den här tråden, dvs inga reflektioner på denna tråd (ännu).

@OP
Jag har själv varit ung och naiv, och jag har själv haft "bästa" idéerna. Men jag tillhörde den skaran som inte ville dela med mig av min superhemliga idé så någon mer kompetent än mig inte skulle stjäla den och bli superrik. Så jag lärde mig programmera. Min första idé blev inte som jag tänkte mig, min andra idé var såååå mycket bättre men även den sket sig. Fortsätt några idéer och sen fick jag erfarenhet inom en branch jag upptäckte hade ett behov jag aldrig hade kunnat förutse om jag inte bara råkade vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Det här var för flera år sen och jag håller fortfarande på utveckla produkten, men har börjat langa betatester med vansinnigt bra feedback och stående ovationer (nu överdriver jag lite då feedbacken kommit via telefon, så vettefan om de stod upp eller inte).

Du har ivf varit betydligt mer öppen än dina naiva forum-föregångare, och det tycker jag är ett stort plus, det tar ibland årtionden för en person att inse att ingen bryr sig vad en tycker (insert superglad smiley som gråter bakom masken). Fast att bolla ens idé med andra ökar chansen att hitta samarbetspartners som har kompetens inom områden du saknar, något jag envist insisterar att jag inte behöver (och lever med konsekvenserna, men each to their own!).

Som andra nämnt är du föga verklighetsförankrad i dina mål (läs: drömmar; fantasier). Du behöver antingen väldigt mycket pengar, eller väldigt mycket kompetens och drivkraft för att få en feting/bäst titel. Mitt tips till din situation som jag förstår den är att du tar några år och totalt råpluggar spelprogrammering (låt det totalt konsumera ditt liv vid sidan av skolan), drar ihop något presenterbart och går via kickstarter eller motsvarande, och fortsätter utveckla titeln 60+ timmar i veckan i ett gäng år. Fast jag misstänker att det inte är aktuellt för att förverkliga just den här idéen. Mitt förslag är att du gör det ändå, för nästa idé (eller mer realistiskt, idé #500).

Med allt det sagt, låt ingen döda dina drömmar. Fortsätt dröm! Använd fantasin! Våga ifrågasätta status quo, och hitta vad som saknas i andras liv. Ingen träffar rätt första gången oavsett hur smarta eller begåvade de är, för att träffa rätt behöver du kompetens och en stor skopa tur. Och med en stor skopa tur så menar jag 10% är allt du gör och 90% är universums tärningskast, tills du hittat rätt (dvs den väg du vill gå i livet, något vi alla söker och känner igen den först när vi äntligen står där).

Sidnot: Jag säger inte att du inte träffat rätt redan nu med din idé, bara du kan avgöra om den är värd att dedikera resurserna på.

Så, lite cynisism, reality check och några råd, ta det för vad det är. En människa som delar med sig sina åsikter och erfarenheter.

Lycka till!

MVH,
Före detta naiv ungdom, numera selektivt naiv vuxen

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid göra ett brädspel... Tälja trägubbar?
Hej, jag vill bli rockstjärna. Måste man vara musikalisk? Kunna spela eller sjunga?
Hej, jag vill börja jobba som elektriker. Måste man kunna ellära eller är det bara att koppla?
Hej, jag vill regissera en film, men jag är blind. Är det någon som vill joina? (hum, det här skulle kanske bli intressant)

Jag skriver inte det här för att slå ned på din idé eller så... Jag är själv en person med galet mycket idéer men helt värdelös på att skrida till verket. Alla i min familj har lite av det i oss och det är något jag fått jobba med i hela mitt liv för att komma någonstans. Att ha en idé är en bra start. Men gå inte händelserna i förväg och tro att det räcker med att ha en idé är farligt, och det är lätt att fastna i att "endast ha en massa idéer". Vill du verkligen genomföra din idé så måste du antagligen börja på steg ett... Lär dig koda. Räkna med att det tar några år innan du verkligen kan påbörja arbetet. Det kanske kan kännas tungt, men kom ihåg... "resan är målet" hah
Lycka till!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...