Ubiquiti AP med Edgerouter eller Asus router?

Permalänk
Medlem

Ubiquiti AP med Edgerouter eller Asus router?

En bekant ville ha tips på billig router med bra täckning, då deras dåvarande tänkte ca 20% av huset. De använde därför en portabel 4G-router i de rum där routern ej täckte.

Tipsade om en Asus RT-AC68U, denna visade sig dock enbart täcka ca 40% av huset (dock avsevärt förbättrad hastighet och latens jämfört med föregående router). Routern är placerad i mitten av huset, det är dock ett väldigt gammalt hus, tror att teorin om Faraday's bur spelar in (hönsnät i väggarna?!).

Jag ska därför tipsa om två styck Ubiquiti AC AP PRO, men funderar om dessa ska kombineras med en EdgeRouter Lite/X eller om det är bättre att behålla Asus RT-AC68U.

Någon som har erfarenhet av Ubiquiti och kan ge input?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Ubiquiti's AP funkar med alla routers. Dock så får du ju bara överlämning mellan enheterna om du har alla av samma märke. Så du får överlämning mellan de två Ubiquiti AP'na, men helst ska du då stänga av WiFi på routern tycker jag.

Och med det sagt har även ASUS en lösning för det som heter Roaming Assist. Så det funkar utmärkt att köpa till en ASUS accesspunkt och få den att lira tillsammans med den nya routern. Tex https://www.dustinhome.se/product/5010990569/rp-ac66
Kör du på denna lösningen så kan du även använda WiFi på routern.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag kör Ubiquiti edgerouter och deras AP, det jag tycker är lite omständigt är att man har Unifi controllern för att pilla på APn och sen GUIt i edgeroutern för resten. Hade jag köpt idag skulle jag nog köpt en Ubiquiti Security Gateway (USG) som man också verkar konfigurera i Unifi Controllern.
Vet inte om man har alla funktioner som finns i edgerouterns mjukvara men det kommer säkert på sikt och du ha säkert kvar CLIn där du kan göra allt som inte funkar i controllern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ubiquiti's AP funkar med alla routers. Dock så får du ju bara överlämning mellan enheterna om du har alla av samma märke. Så du får överlämning mellan de två Ubiquiti AP'na, men helst ska du då stänga av WiFi på routern tycker jag.

Och med det sagt har även ASUS en lösning för det som heter Roaming Assist. Så det funkar utmärkt att köpa till en ASUS accesspunkt och få den att lira tillsammans med den nya routern. Tex https://www.dustinhome.se/product/5010990569/rp-ac66
Kör du på denna lösningen så kan du även använda WiFi på routern.

Har tänkt på detta, och kör isåfall ett nätverk för Ubiquiti och ett för routern (kan ju likväl använda wifi när det finns).

Tänkte mest om det är någon funktion som man missar om man inte har deras EdgeRouter, och/eller att den är bättre/smidigare än Asus routern.

Tack för tipset! Ubiquiti verkar dock göra lite vassare produkter, det är en väldigt stor yta som ska täckas och vill att allt ska lira bra. Helst ska det också räcka till grannbygnaden 80m bort, vilket bör gå om man sätter ena (eller en tredje) på husväggen (122m räckvidd).

Skrivet av DrPepper:

Jag kör Ubiquiti edgerouter och deras AP, det jag tycker är lite omständigt är att man har Unifi controllern för att pilla på APn och sen GUIt i edgeroutern för resten. Hade jag köpt idag skulle jag nog köpt en Ubiquiti Security Gateway (USG) som man också verkar konfigurera i Unifi Controllern.
Vet inte om man har alla funktioner som finns i edgerouterns mjukvara men det kommer säkert på sikt och du ha säkert kvar CLIn där du kan göra allt som inte funkar i controllern.

Ska inte konfigurera så mycket, allt ska monteras och installeras sedan är det tänkt att det ska sköta sig själv, då ingen i hushållet kan administrera tekniken. Då bör EdgeRoutern räcka, eller vad tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Ska inte konfigurera så mycket, allt ska monteras och installeras sedan är det tänkt att det ska sköta sig själv, då ingen i hushållet kan administrera tekniken. Då bör EdgeRoutern räcka, eller vad tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog sak samma mellan USG och EdgeRouter. Det finns wizards i EdgeRoutern som man kan utgå från när man ska börja konfigurera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CROE:

Har tänkt på detta, och kör isåfall ett nätverk för Ubiquiti och ett för routern (kan ju likväl använda wifi när det finns).

Tänkte mest om det är någon funktion som man missar om man inte har deras EdgeRouter, och/eller att den är bättre/smidigare än Asus routern.

Tack för tipset! Ubiquiti verkar dock göra lite vassare produkter, det är en väldigt stor yta som ska täckas och vill att allt ska lira bra. Helst ska det också räcka till grannbygnaden 80m bort, vilket bör gå om man sätter ena (eller en tredje) på husväggen (122m räckvidd).

Ska inte konfigurera så mycket, allt ska monteras och installeras sedan är det tänkt att det ska sköta sig själv, då ingen i hushållet kan administrera tekniken. Då bör EdgeRoutern räcka, eller vad tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ingen nytta med att använda ASUS'en också av den enkla anledningen att inga enheter kommer att byta mellan näten. Så den enda gången det kan vara till nytta är om du har någon enhet som bara rör sig nära routern. Så länge alla WiFi-sändare är samma fabrikat och stödjer överlämning så kommer enheter att alltid prata med den starkaste sändaren. Annars kommer de att byta först när de tappar den de för tillfället valt, vilket brukar vara betydligt sämre. Detta är just en av styrkorna med lösningen från Ubiquiti.

122m räckvidd är vi optimala förhållanden. Tänk också på att bara för att accesspunkten kan sända så långt är det inte säkert att mottagaren har samma räckvidd. Jag tycker inte att du ska räkna med täckning så långt ut från huset som 80m. I så fall ska du sätta en Nanostation på utsidan åt rätt håll. Allra helst ska du sätta upp en radiolänk mellan husen som matar en accesspunkt i grannbyggnaden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Den stora nackdelen med Ubiquiti routrar att det är bra mycket krångligare att sätta upp jämfört med en ASUS.
Har inte testat den men jag misstänker att av Ubiquiti routrar så är USG lättast att få igång.

Jag skulle i så fall sätta en USG som router och två AP i huset.

För att få nätverk i den andra stugan kan man skapa en länk med 2 st Ubiquiti NanoStation M5. Sedan sätter man Asus RT-AC68U i den stugan så blir det full täckning även där.

Det är max 100Mbit på Ubiquiti NanoStation M5 eftersom LAN intefacet inte är på mer.
Om det är träd och/eller annan bråte i vägen så blir det långsammare.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Om dom inte är i behov av en ny router så är det klart enklare och billigare att hänga på ett par nya APn. Samt som sas ovanför ha någon form av "radiolänk" ut till det andra huset.

Edgeroutern är inte direkt svår att sätta upp och det finns bra information att hitta i deras Community, men det kan vara en del CLI-jobb för att få det att fungera ibland.