Kan inte logga in på min router Technicolor TG799vn v2

Permalänk
Medlem

Kan inte logga in på min router Technicolor TG799vn v2

Hej.

Jag är ansluten med kabel till routern och det står att webbplatsen kan inte nås när jag skriver in adressen 192.168.1.1 som ska vara rätta Gateway IPn i webbläsaren. Har prövat 3 webbläsare men ingen funkar.

Jag kan däremot logga in på routern på mobilen via Wifi och då krävs det inte ens ett användarnamn eller lösenord för att logga in.
Är det någon som vet vad som kan vara fel? Vill gärna kunna logga in via datorn.

Permalänk
Medlem

Helt säker på vilken IP adress den sitter på ? Testa att öppna CMD och skriv /ipconfig . Det kommandot kommer vissa IP till din gateway (router). Så du med all säkerhet använder rätt IP adress.
Hoppas detta löser ditt problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

Testa 254 på slutet istället för 1

Permalänk
Medlem

Det första du måste kontrollera är att din dator ligger på samma subnät. Kolla ipadressen på eth0 eller wifi och den ska ha en adress i spannet 192.168.1.2-253. Har den inte det så fungerar det inte.

Permalänk
Medlem

@Duktig: Nämnde tidigare att Gateway är 192.168.1.1 då jag kollat det via ipconfig i CMD och jag kan även logga in på mobilen på den ip adressen. Något annat tips?

Permalänk
Medlem

@joalin: Det är ett Klass C nät så 254 adresser är reserverade åt hostar. Min dator ligger inom det spannet ja. Något annat tips?

Permalänk

är du HELT hundra på att datorn är ansluten till routern samt att du har rätt gateway adress

Permalänk
Medlem

@perelli38: Kabeln från min dator går in i ett uttag i väggen som går ner till en patch panel på sidan om routern som sedan har en kabel från panelen till routern. Om jag loggar in på routern via mobilen och går in på hemmanätverk så kan jag se att ethport2 på routern är kopplad till min dator. Och jag kan väl inte ta fel Gateway adress om jag skrivit in ipconfig i CMD ett antal gånger och läst Gateway 192.168.1.1 och även kunnat logga in på mobilen via 192.168.1.1. Förstod du?

Permalänk
Medlem

Kollade lite i manualen till routern, vet inte om detta är till någon hjälp det som jag har klistrat in nedan i från manualen.
4.1 Det grafiska användargränssnittet för MediaAccess
Gateway
Inledning
Det grafiska användargränssnittet för MediaAccess Gateway ger dig möjligheten att konfigurera MediaAccess Gateway
med webbläsaren.
Krav
JavaScript måste vara aktiverat i webbläsaren (det här är standardinställningen). Mer information finns i hjälpen för webbläsaren.
Bläddra till http://dsldevice.lan eller till IP-adressen för MediaAccess Gateway (standardvärde: 192.168.1.254).

Permalänk
Skrivet av OzTRoz:

@perelli38: Kabeln från min dator går in i ett uttag i väggen som går ner till en patch panel på sidan om routern som sedan har en kabel från panelen till routern. Om jag loggar in på routern via mobilen och går in på hemmanätverk så kan jag se att ethport2 på routern är kopplad till min dator. Och jag kan väl inte ta fel Gateway adress om jag skrivit in ipconfig i CMD ett antal gånger och läst Gateway 192.168.1.1 och även kunnat logga in på mobilen via 192.168.1.1. Förstod du?

nä jag FATTAR INTE !!!!!

Permalänk
Medlem

@perelli38: Tråkigt att du ska vara såhär, behöver din expertis om jag ska lösa detta problem

Permalänk
Medlem

@thomson: Javascript är aktiverat i webbläsaren. 192.168.1.254 funkar inte heller att logga in på. Det står bara att webbplatsen inte kan nås så 192.168.1.1 måste vara Gatewayen då jag kan logga in på mobilen.

Permalänk
Medlem

Den är inte bryggad?

Testa då port 4.

EDIT: fast då borde inte WLAN vara aktiverat...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Kan du pinga dina router? Testat annan webbläsare? Startat om den?

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Kan du pinga dina router? Testat annan webbläsare? Startat om den?

Har testat pinga då svarar den och 2 andra webbläsare och startade om den via min mobil 1 dag sen :/ det är något riktigt skumt. Tack för alla tips iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Den är inte bryggad?

Testa då port 4.

EDIT: fast då borde inte WLAN vara aktiverat...

Vad mer kan jag pröva?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av OzTRoz:

Vad mer kan jag pröva?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du provat att resetta routern? Det behövde jag och då var min ändå ny i kartong.

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfilip92:

Har du provat att resetta routern? Det behövde jag och då var min ändå ny i kartong.

Det har jag inte gjort, får ta och pröva det. Hör av mig hur det går

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfilip92:

Har du provat att resetta routern? Det behövde jag och då var min ändå ny i kartong.

Verkar inte funka, har provat det mesta. Det verkar inte gå att logga in på routern via ethernet

Permalänk
Medlem

@OzTRoz:

Har du testat en annan ethernetansluten enhet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Låter mer som om det är nåt fel i datorn.
Installera telnet klient i datorn och gör sedan telnet 192.168.1.1 80 i cmd prompten.
Om du då får kontakt så är det fel i webläsaren. Testa med nån annan.
Om du inte får kontakt så kolla brandvägg m.m.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det är operatörens router?
Många operatörer stänger sina routrar så att det inte går att komma in i dem.

Permalänk
Medlem

@saturday_sun:

Jag prövade på min gamla dator och den funkade det på, sen tog jag samma kabel som min gamla använde och stoppade in i min stationära dator och det funkar inte. Så det måste vara någon inställning på datorn.

Permalänk
Medlem

Du har inte ställt statisk IP på din stationära dator?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

@kallabaz: Kommer in på routern på min gamla stationära och prövade sedan att byta ut kablarna till min och det funkar inte för min nya stationära. Och även Wifi funkar men inte via ethernet på min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olol:

Du har inte ställt statisk IP på din stationära dator?

Jo det har jag men har även prövat DHCP och det blir ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Låter mer som om det är nåt fel i datorn.
Installera telnet klient i datorn och gör sedan telnet 192.168.1.1 80 i cmd prompten.
Om du då får kontakt så är det fel i webläsaren. Testa med nån annan.
Om du inte får kontakt så kolla brandvägg m.m.

Ska ladda ner och kolla det.

Permalänk
Medlem

@OzTRoz:

Låter väldigt konstigt.

Antar att detta är Telias TG799vn v2? I sådana fall kan det vara så att du behöver ställa ner ditt nätverkskort till 100Mbit full duplex. Den routern har något konstigt kompabilitetsproblem med vissa nätverkskort. Främst realtek kort. Men även vissa andra. Visar sig ofta som packetloss och att man inte kommer åt gränssnittet på routern.

Har ingen aning om varför det är såhär, bara kunnat konstatera att det är så. Har väl inte heller satt mig in något vidare i det mer än att konstatera att så är fallet.

Bara sett detta på just TG799vn v2 från Telia. Inte på någon av deras andra modeller eller någon av konkurrenternas.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

@OzTRoz:

Om du kopplar nätverkskabeln till din stationära igen och kör cmd och skriver ipconfig /all.

Klistra sedan in outputen så får vi se hur det ser ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Det är inte du som är han jonte eller? Isåfall kan det vara felet... Prova om det hjälper att ta av de stålbågade brillorna och försök igen.

Skickades från m.sweclockers.com