Permalänk
Medlem

Corsair H60 v2 på 40 - 50 grader?

Har byggt en ny dator...

Spec:

PSU: Seasonic Fanless Platinum 460W
MOBO: Gigabyte GA-Z97MX-GAMING 5
CPU: i7 4790K S1150
CPU-Kylare: Corsair H60 v2.
Pasta: Artic Silver 5
Övrigt: 2 st SP120 fläktar (Quiet Edi.)
Chassi: Fractal Design R5 Black
Kontroller: Schyte Master II

Tidigare hade jag en Noktua NH-U12P SE2 och låg på 25 - 30 grader i princip konstant t.om strax efter spelat CS GO på lägsta inställningar utan GPU. Drygt 45 min efter montering och lite CS GO ligger den nya kylaren på 40 - 50 grader i BIOS. Då ligger fläktstyrning av Corsair CPU fläkten uppe på 1100 RPM. Jag monterar loss kylaren, spretar ut kylpastan helt och hållet samt skruvar åt tills det tar helt stopp utan att riskera att den skadas. Ligger fortfarande på 35 grader+ i Windows 10.

Jag kan tillägga att den INTE är överklockad i dagsläget. Är inte detta lite högt? Borde den inte ligga snäppet lägre än min Noktua?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xhrone:

Har byggt en ny dator...

Spec:

PSU: Seasonic Fanless Platinum 460W
MOBO: Gigabyte GA-Z97MX-GAMING 5
CPU: i7 4790K S1150
CPU-Kylare: Corsair H60 v2.
Pasta: Artic Silver 5
Övrigt: 2 st SP120 fläktar (Quiet Edi.)
Chassi: Fractal Design R5 Black
Kontroller: Schyte Master II

Tidigare hade jag en Noktua NH-U12P SE2 och låg på 25 - 30 grader i princip konstant t.om strax efter spelat CS GO på lägsta inställningar utan GPU. Drygt 45 min efter montering och lite CS GO ligger den nya kylaren på 40 - 50 grader i BIOS. Då ligger fläktstyrning av Corsair CPU fläkten uppe på 1100 RPM. Jag monterar loss kylaren, spretar ut kylpastan helt och hållet samt skruvar åt tills det tar helt stopp utan att riskera att den skadas. Ligger fortfarande på 35 grader+ i Windows 10.

Jag kan tillägga att den INTE är överklockad i dagsläget. Är inte detta lite högt? Borde den inte ligga snäppet lägre än min Noktua?

Nej, Noctuan är i alt väsentligt en bättre kylare men du kan alltid kolla så att pumpen får full ström.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Låter som din Corsair ligger något högt, min ligger runt 30-38

Visa signatur

Fågel fisk eller mitt på dasen

Permalänk
Medlem

Kontrollera pumpens hastighet i bios.
Sätt den på max hastighet.

Visa signatur

[ASUS ROG STRIX X470-I GAMING] [AMD Ryzen 7 2700 @ 4.1Ghz] [G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z] [GTX 1070 ROG Strix] [ASUS 24" VG248QE 144Hz]

Permalänk
Medlem

Säger som de andra kolla att pumpen går med full fart.
Sedan förstår jag inte varför du bytte från Noctuan då jag anser att den är bättre på alla vis.

Permalänk

min ligger på 18-24 idle och runt 40-42 i under flera timmars bf1 spelande. kör en oc 8350@ 4,4 ghz med h80i V2 visserligen. Dock inte så mkt som skiljer kylarna åt.

Skulle rekomendera dig att kika igenom dina settings och försöka sätta en custom fläktkurva i corsair link. hjälpte mig med både temps och oljud

MVH