Marknaden för spelhårdvara omsatte 266 miljarder kronor under 2016

Permalänk
Melding Plague

Marknaden för spelhårdvara omsatte 266 miljarder kronor under 2016

Marknaden för spelinriktad hårdvara fortsätter växa och slog under förra året försäljningsrekord, där nästan hälften utgjordes av entusiastinriktade produkter i de övre prisklasserna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns det nån bra aktie för spelhårdvara eller är det aktier i olika tillverkare som gäller

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag varför de lanserar nya, dyra, och meningslösa gamingprylar helatiden

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv

Min gissning till den höga summan: Det finns gott om förädlar som ser sina barn prestera dåligt och tänker att en i7a med dubbla 1080ti säkerligen kommer höja skolresultatet, då både word och excel kommer flyta på som en dans.

Nå jag välkomnar gamers pengar som satsats i teknik, vore det inte för gamers hade vi säkerligen suttit kvar med datorer som presterar som en 486a.

Permalänk
Entusiast

Trevligt! Konsolerna dominerar ju såklart fortfarande marknaden men det är intressant att marknaden för gaming PC's ökar trots bättre hårdvara i till exempel mobiltelefoner och andra handhållna enheter.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Trevligt! Konsolerna dominerar ju såklart fortfarande marknaden men det är intressant att marknaden för gaming PC's ökar trots bättre hårdvara i till exempel mobiltelefoner och andra handhållna enheter.

Var kan du se att konsolerna dominerar marknaden?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Trevligt! Konsolerna dominerar ju såklart fortfarande marknaden men det är intressant att marknaden för gaming PC's ökar trots bättre hårdvara i till exempel mobiltelefoner och andra handhållna enheter.

Pc spel som Lol har generat enormt mycket pengar och detta har speltilverkarna insett och gett mer Pc spel från grunden.

Kan garantera att hela pc marknaden inklusive allt, Spelen, Hårdvaran + Gamingtillbehör tillsammans utklassar Konsollernas omsättning.

Tänk alla skins folk köper i Lol, Cs, Wow m.m.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Trevligt! Konsolerna dominerar ju såklart fortfarande marknaden men det är intressant att marknaden för gaming PC's ökar trots bättre hårdvara i till exempel mobiltelefoner och andra handhållna enheter.

Spel på PC är en större marknad än alla konsolerna tillsammans. Men det är andra spel som LOL och MMOs, jag gissar att du tänker på stora konsoltitlar som Last of Us och liknande.

Permalänk
Medlem

Själv lirar jag på både PC och konsol

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Min gissning till den höga summan: Det finns gott om förädlar som ser sina barn prestera dåligt och tänker att en i7a med dubbla 1080ti säkerligen kommer höja skolresultatet, då både word och excel kommer flyta på som en dans.

Nå jag välkomnar gamers pengar som satsats i teknik, vore det inte för gamers hade vi säkerligen suttit kvar med datorer som presterar som en 486a.

Om du kommer med en så pass vild gissning så vågar jag göra en likadan och påstå att jag inte tror att föräldrar generellt är sååå pantade. Speciellt med tanke på pengarna de skulle få pyssla ut under en inte så väldigt köpkraftig period och faktumet att föräldrar födda på 80 och 90 tal sannolikt använt Word+Excel själva och iakttagit att det fungerar på samtliga datorer sedan 1998.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Skulle vara intressant att veta definitionerna för de olika segmenten. Letade efter svar på JPRs sida men det verkar endast stå i fördjupningen vilken är bakom en betalvägg.

Någon annan som vet? Kanske någon på redaktionen?

Visa signatur

Dator: Corsair Graphite 600t Vit|Intel Core i7 2600K|Corsair H100|EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid|ASUS P8P67-PRO|16GB Corsair Vengeance 1600MHz|ASUS Xonar Essence STX|120GB Force GT|1TB WD Caviar Black|Corsair AX850|Samsung SH-S222AB|Windows 7 Home Premium 64-bit
Kringutrustnig: Asus ROG Swift PG279Q|DELL U2311H|QPAD MK-80|Func MS-3-v.2|Logitech G930|Corsair SP2500

Permalänk

Om två år är PC-marknaden död!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Fisken1986:

Var kan du se att konsolerna dominerar marknaden?

Det är egentligen ganska enkelt. Vi är nog alla överens om att Battlefield 1 är ett storspel oavsett plattform, kikar vi på dess siffror från battlefieldtracker så ser vi att andelen spelare på PC är relativt låg.

Det är bara ett exempel.

Edit:
Orange PS4
Blå X1
Grön PC

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av in a bodybag:

Det är egentligen ganska enkelt. Vi är nog alla överens om att Battlefield 1 är ett storspel oavsett plattform, kikar vi på dess siffror från battlefieldtracker så ser vi att andelen spelare på PC är relativt låg.

https://i.imgur.com/7YQi5zw.png

Det är bara ett exempel.

Edit:
Orange PS4
Blå X1
Grön PC

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har sett annat...konsol på botten efter mobiler..PC överst, 2016 iofs.

Liten överblick

http://www.pcgamer.com/pc-gaming-market-worth-36-billion-in-2...

''Mobile gaming, powered by huge hits like Pokemon Go and Clash Royale, led the way with a total estimated market value of $41 billion, but the PC acquitted itself very well, pulling in just shy of $36 billion over the year''

De nämner inte ens konsolvärlden...Playstation eller MS Xbox..men som sagt, sett siffror på att dessa 2 konsoler ligger nederst dock PS4 ligger lite över Xbox.

Här är lite info

''Premium game revenues on the PC hit $5.4 billion for the year, not too far off of the $6.6 billion earned across consoles. Overwatch led the way, earning $586 million, followed by CS:GO, Guild Wars 2, Minecraft, and Fallout 4. But the real money remains with free-to-play games: League of Legends once again tops that chart at $1.7 billion, followed by Dungeon Fighter Challenge, Crossfire, World of Tanks, and Dota 2, which brought in a relatively paltry $260 million. ''

Visst konsolerna ligger lite före här, dock ligger _alla_ konsoler rejält efter på ''Free to play''

Sen vet man inte om de räknar Xbox1 och PS4 med alla dess generationer bakåt i en klunga eller var för sig?

Sen har väl Steam mer aktiva användare än alla konsolerna tillsammans?

Fast, vem bryr sig..finns viktigare saker i livet.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Det är egentligen ganska enkelt. Vi är nog alla överens om att Battlefield 1 är ett storspel oavsett plattform, kikar vi på dess siffror från battlefieldtracker så ser vi att andelen spelare på PC är relativt låg.

Kan det kanske vara så att på PC spelar man andra sorters spel?

Permalänk
Medlem

När dom visar dåliga siffror för pc så räknas inte steam med eller wow eller andra onlinespel. Räknar man med dessa så är pc sidan betydligt större än konsollerna då får man pc 1,mobiler 2, & konsoller långt efter. Men räknar man bara sålda spel från EA & dom stora som säljer i butik så är konsoller störst, men allt beror på vad man räknar. Räknar man med allt (onlinespel nätförsäljning (steam,origin osv ) Då hamnar konsoller tillsammans klart sist. Fast det dröjer nog inte länge innan dom säger att både pc & konsoller kommer dö ut & att det är telefoner som är framtiden men det visar sig nog.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Så detta har inget att göra med att t ex Nvidias nya grafikkort varit skitdyra förra året?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Pc spel som Lol har generat enormt mycket pengar och detta har speltilverkarna insett och gett mer Pc spel från grunden.

Kan garantera att hela pc marknaden inklusive allt, Spelen, Hårdvaran + Gamingtillbehör tillsammans utklassar Konsollernas omsättning.

Tänk alla skins folk köper i Lol, Cs, Wow m.m.

WoW?

Nu är du ute och cyyyyyyyyyyklar

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Lite intressant att den största delen utgörs av "high-end" enligt diagrammet. Annars får man ju ofta höra att high-end är bara för "skryt" och de riktiga pengarna tjänas på mid-range och low-end produkter som säljs i större volymer. Fast det beror kanske på hur man räknar och hur man definierar de olika segmenten.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Så detta har inget att göra med att t ex Nvidias nya grafikkort varit skitdyra förra året?

Beror på. Jag köpte mitt 1070 från Netonnet nytt ingen fyndvara för 4200kr, det är lågt pris för ett högpresterande grafikkort. Nej jag är ingen fanboy vare sig av Nvidia eller AMD.

Permalänk
Skrivet av Ytbehandlad:

Om två år är PC-marknaden död!

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet jag inte om ditt inlägg var ironiskt.

Men jag tror PC-marknaden är död när molntjänsterna kan erbjuda bättre grafik än vad grafikkorten kan och har samma låga fördröjning som att spela lokalt. Och då är nog konsolerna döda med.

Permalänk
Skrivet av Fisken1986:

Jag har sett annat...konsol på botten efter mobiler..PC överst, 2016 iofs.

Liten överblick

http://www.pcgamer.com/pc-gaming-market-worth-36-billion-in-2...

''Mobile gaming, powered by huge hits like Pokemon Go and Clash Royale, led the way with a total estimated market value of $41 billion, but the PC acquitted itself very well, pulling in just shy of $36 billion over the year''

De nämner inte ens konsolvärlden...Playstation eller MS Xbox..men som sagt, sett siffror på att dessa 2 konsoler ligger nederst dock PS4 ligger lite över Xbox.

Här är lite info

''Premium game revenues on the PC hit $5.4 billion for the year, not too far off of the $6.6 billion earned across consoles. Overwatch led the way, earning $586 million, followed by CS:GO, Guild Wars 2, Minecraft, and Fallout 4. But the real money remains with free-to-play games: League of Legends once again tops that chart at $1.7 billion, followed by Dungeon Fighter Challenge, Crossfire, World of Tanks, and Dota 2, which brought in a relatively paltry $260 million. ''

Visst konsolerna ligger lite före här, dock ligger _alla_ konsoler rejält efter på ''Free to play''

Sen vet man inte om de räknar Xbox1 och PS4 med alla dess generationer bakåt i en klunga eller var för sig?

Sen har väl Steam mer aktiva användare än alla konsolerna tillsammans?

Fast, vem bryr sig..finns viktigare saker i livet.

Några hypade spel och hur det ser ut idag:

Skulle vilja lägga till Titanfall 2 på den listan men hittar ingen data. Även BF4 var intressant att spela dagtid i höstas, conquest large på Golmud Railway fanns det att välja på.

Vet inte vad man tjänar på att blunda för att pc-plattformen blöder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Justerade siffror.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av keffosteffo:

Nu vet jag inte om ditt inlägg var ironiskt.

Men jag tror PC-marknaden är död när molntjänsterna kan erbjuda bättre grafik än vad grafikkorten kan och har samma låga fördröjning som att spela lokalt. Och då är nog konsolerna döda med.

Nu är vi ganska långt ifrån där dock.
Inte ens lokalt LAN fungerar de riktigt reaktionssnabba spelen än. Men visst det kommer det tvivlar jag inte på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det var nytt! SweClockers som hela tiden rapporterat om att det är mellanklass grafikkkort som säljer de stora volymerna så stämmer det inte!

Känns som Nvidia drog storvinsten på det här....Men jag är glad att entusiasthårdvara säljer bättre än annan hårdvara!

Skrivet av Gender Bender:

Ah precis ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

@Campaigner: Mellanklass säljer de stora volymerna, men high-end omsätter de stora pengarna. Blanda inte ihop antal sålda exemplar med mängden lappar som lämnat plånboken

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

@Campaigner @dpom86 Kan mycket väl vara så att det som anses vara midrange på SweC är highend enligt rapportförfattaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Србо: Evga SC 1070? Fick mitt från Netonnet för 4190:- , 100:- julcheck = 4090:-.. Bra pris!!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Det är egentligen ganska enkelt. Vi är nog alla överens om att Battlefield 1 är ett storspel oavsett plattform, kikar vi på dess siffror från battlefieldtracker så ser vi att andelen spelare på PC är relativt låg.

https://i.imgur.com/7YQi5zw.png

Det är bara ett exempel.

Edit:
Orange PS4
Blå X1
Grön PC

Skickades från m.sweclockers.com

Det visar också att spelen dör väldigt fort på andra plattformar än PC. Titta på kurvorna... konsolerna dyker ju mer och mer och är snart på samma nivå på låg perioden. Så ett spel du köper dyrt "en gång" så får ju spelutvecklarna pengar, helt klart, och det är mer ekonomiskt att göra konsol, men PCn verkar ha mer stabil spelarbas.

Samtidigt så kommer PC spelarna att fortsätta spela, skaffa skins, mods, expansioner, tillbehör och även köp i spelet på en helt annan nivå. Konsolanvändarna verkar istället vilja köpa det en gång och sen är det klart. De är konstigt nog villig att betala dyrt för det också.

Men ett spel som är free2play kommer gynnas av en stabil PC marknad som inte köper spelet (det är emot PC spelares tänk att köpa dyra spel), så kommer du tjäna som F på in-game köp. Detta spel kan leva vidare på PC i 5+ år utan problem. Titta på Planetside 2 som typ fortfarande är beta och rätt gammalt och folk har lagt alldeles för mycket pengar på, trots "free2play".

Detta är ju vad som håller på att ske med spel, även på surfplattan/telefonen. Folk vägrar köpa en app för 10-20kr, men de kan ha annonser som stör, in-game köp för 1000-tals kronor.

Håller dock med dig att för vanliga utvecklare dominerar spel vinsten för konsolen. Men för hårdvaran (som artikeln handlar om) så är det utan tvekan high-end produkter som är vinnaren, inte konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Det är egentligen ganska enkelt. Vi är nog alla överens om att Battlefield 1 är ett storspel oavsett plattform, kikar vi på dess siffror från battlefieldtracker så ser vi att andelen spelare på PC är relativt låg.

https://i.imgur.com/7YQi5zw.png

Det är bara ett exempel.

Edit:
Orange PS4
Blå X1
Grön PC

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju inte bara jämföra ett spel. Hur många Spelar LoL, Dota 2, CS:GO, Hearthstone och WoW på PS4 samt Xbox One? Alla spel som ligger i top på twitch på antal viewers är PC-exclusives.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB