Titanfall-utvecklare: "Switch får lika dåligt tredjepartsstöd som Wii U"

Permalänk
Avstängd

Vad förvånande. Switch är dödfödd och nu börjar utvecklare bekräfta det man antagit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För att marknaden för mobiler är enorm? Man kan inte säga samma sak om Nintendo dock vars kundkrets sjunkit ganska rejält. Dessutom kodas mobilspel enbart emot ett fåtal mobiler medan spelen det handlar om här finns redan eller kommer till PS4/Xbox One så ditt argument haltar ganska rejält.

Jag var sarkastisk.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Den marknadsförs som "stationär" i en enda mening på Nintendo of Americas site.
Hur är det möjligt att se deras announcement trailer, och deras reveal och INTE fatta att det är en mobil konsol som kan anslutas till en TV!?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske skulle löna sig att läsa Nintendos presentation av produkten, eller hur?

https://www.nintendo.se/nyheter/303-nintendo-switch-slaepps-d...

"Nintendo Switch är en helt ny form av spelkonsol för hemmet som erbjuder många olika sätt att spela på"

"Nintendo Switch är ett stort genombrott för spelkonsoler. Den här spelkonsolen är inte bara en spelkonsol som du ansluter till din TV, den kan också bli en bärbar spelkonsol så att du kan spela utanför hemmet. "

Ganska tydligt att de marknadsför den som en stationär konsol där det bärbara läget är en bonus.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Kollar man på utbudet av de företag som redan nu är intresserade av Switch som tredjeparts tillverkare så känns ju uttalandet om att det blir dåligt stöd ganska irrelevant.

Bara tiden som utvisar.

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overlord_Manga:

Kollar man på utbudet av de företag som redan nu är intresserade av Switch som tredjeparts tillverkare så känns ju uttalandet om att det blir dåligt stöd ganska irrelevant.

Bara tiden som utvisar.

Jag tror det blir bra, och framförallt för alla tredjepartsutvecklare som vill göra grymma spel för den mobila marknaden. Här kommer Switch att bli referensmaskinen som alla jämför sig med. Finns inget lika tungt presterande och lika grafiskt raffinerande.

Sedan kan jag faktiskt instämma i kritiken att Nintendo borde anpassa marknadsföringen för att spegla detta. På den stationära sidan så är Switch verkligen tvärt om. Den lägst presterande och grafiskt svagaste konsolen.

Som Anders var inne på i tidigare inlägg så kan det ju ligga något i att Switch ifrån början endast var tänkt att ersätta 3DS som en bärbar lösning, men när de skrotade planerna på en next gen stationär, så fick den plötsligt även dubblera som en efterföljare och ersättare till Wii U.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Nu tillhör jag de som inte är besvikna på N då jag varigt N nörd i tonåren och till viss del så är jag det fortfarande. Men, förstår inte varför en utvecklare av Titanfall skulle vara relevant för ett uttalande?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Raderat några inlägg med bristande argumentationsteknik

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Nintendo Wii var banbrytande och kul - höll i många år pga att spelen bara fanns på wii/bara gick att spela med wii kontroller. Sen kom Wii U, slog till direkt - men insåg ganska snabbt att det speciella inte följde med i denna generation. Touchscreen-kontrollen som de skickade med var ju helt kass - så dålig att barnen undviker spel där den krävs(typ Splatoooon). Nu har vi ju ändå köpt 15 spel till Wii U - känns ju klart surt att dessa inte kommer vara spelbara på den nya Switchen. Blir ju mycket pengar i sjön liksom, framförallt om Switchen oxo bara "lever" i 2 år innan den överges. Nintendo är grymma på spel och spelidéer, kan de inte satsa på det? o släppa sina titlar till PC, Xbox o PS...o kanske som Android/ios-appar.

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Kanske skulle löna sig att läsa Nintendos presentation av produkten, eller hur?

https://www.nintendo.se/nyheter/303-nintendo-switch-slaepps-d...

"Nintendo Switch är en helt ny form av spelkonsol för hemmet som erbjuder många olika sätt att spela på"

"Nintendo Switch är ett stort genombrott för spelkonsoler. Den här spelkonsolen är inte bara en spelkonsol som du ansluter till din TV, den kan också bli en bärbar spelkonsol så att du kan spela utanför hemmet. "

Ganska tydligt att de marknadsför den som en stationär konsol där det bärbara läget är en bonus.

Va?!
Hur kan du titta på lanseringstrailern och INTE förstå att det är en mobil konsol som kan anslutas till TV?
Finns det NÅGONTING i citatet du gör som motsäger det och som säger att detta är en nätansluten 100W stationär konsol?

Det är helt meningslöst att komma till tråden och pissa på Switchen för att den inte är en PSBox. Den gör och vill något annat. Man kan spekulera i om den blir en marknadsframgång eller inte, eller tekniska frågor som om de borde gjort joy-cons spegelvända istället.

Men att med en druckens envishet kritisera en cykel för att den inte är en gaffeltruck ("jävligt korta gafflar där, och nästan ingen lutning. Kommer aldrig att hålla en överlastad europa-pall stadig!") är helt meningslöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag nu inte skall vara så irriterad, så har ju Nintendo problemet att de måste kommunicera att Switchen är deras nya konsol för hemmabruk i den bemärkelsen att de inte kommer att släppa någon NintendoBox. De vill inte att en del av deras kundkrets skall gå och vänta på en stationär uppföljare till WiiU.

Om man utgår (fullt rimligt) från att alla med ögon i skallen ser att det är en mobil konsol, är budskapet som behöver trummas hem till ointresserade och stressade föräldrar att Switchen dessutom är Nintendos produkt för "mysigt hemma i soffan framför TVn".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bara Switch-försäljningen drar igång kommer nog möjligheterna att sänka priserna också att öka. Spelförsäljningen är det viktiga och då speciellt attach rate, vilket Wii, som sett till antalet konsoller sålde väldigt bra men relativt få spel per konsol.

Nintendo är inte kända för att prissänka, speciellt inte när något säljer bra..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Inget ovanligt att 3rd party vill att konsolskaparna producerar konsoler enligt deras behov. Men snart är deras tid förbi. AAA-spel är på väg att försvinna då det inte finns pengar att tjäna där mer i och med att "hardcore" gamers kräver allt högre produktionskostnader samtidigt som dom inte är en växande marknad.

Samma sak sa man om Wii och det är en av de bästa konsolerna genom tiderna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Nintendo är inte kända för att prissänka, speciellt inte när något säljer bra..

Dom höjde även priset på Wii 2008 mitt i bankkrisen pga av att den sålde så bra Den var mao för lågt prissatt från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bekric:

Det jobbiga är att köpa en konsoll där det inte finns utvecklare , Om Nintendo släpper en kraftfull konsoll som man kan både spela Nintendos exklusiva titlar och sedan t.ex. Fifa o COD så ökas ju spelutbudet markant.

Men det är inte sant. WiiU satsade på 3rd party, var kraftfullare än ps3 och xbox 360, ändå kom inte 3rd party. sanningen är den att 3rd party inte vill släppa spel på Nintendo konsoler då dom inte kan konkurrera mot nintendos titlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Va?!
Hur kan du titta på lanseringstrailern och INTE förstå att det är en mobil konsol som kan anslutas till TV?
Finns det NÅGONTING i citatet du gör som motsäger det och som säger att detta är en nätansluten 100W stationär konsol?

Det är helt meningslöst att komma till tråden och pissa på Switchen för att den inte är en PSBox. Den gör och vill något annat. Man kan spekulera i om den blir en marknadsframgång eller inte, eller tekniska frågor som om de borde gjort joy-cons spegelvända istället.

Men att med en druckens envishet kritisera en cykel för att den inte är en gaffeltruck ("jävligt korta gafflar där, och nästan ingen lutning. Kommer aldrig att hålla en överlastad europa-pall stadig!") är helt meningslöst.

Skickades från m.sweclockers.com

***bort/mod*** "En konsol för hemmet" är ganska uppenbart liksom, likaså ligger inte fokus på portabilitet i deras trailers. Det första man ens såg av Switch förra året var någon som satt hemma och spelade för att sedan tillfällgt plocka med sig konsolen när han var ute med hunden. Alla citat jag postade talar ytterligare om en konsol där portabilitet är sekundärt.

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Nintendo skjuter sig i foten återigen, vet inte om jag ska skratta eller gråta...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av martinot:

Sedan kan jag faktiskt instämma i kritiken att Nintendo borde anpassa marknadsföringen för att spegla detta. På den stationära sidan så är Switch verkligen tvärt om. Den lägst presterande och grafiskt svagaste konsolen.

Och ändå handlar allt om hur bra utvecklarna är på att använda konsolens hårdvara... Breath of the Wild ser fortfarande underbart ut och utifrån vad man har sett flyter det på riktigt smidigt.

Kolla på släpptitlar till PS2 och sedan jämför med hur mycket de klämde in i spel som släpptes mot slutet av generationen när utvecklarna lärt sig konsolen.

"lägst presterande" och "grafiskt svagaste konsolen" känns irrelevant. Är spelen roliga så spelar man dem. Mer ska egentligen inte krävas. Som en klar reflektion på det? NES Classic släpptes och sålde slut väldigt väldigt fort. Bara retroögon på den konsolen? Nepp. Bara det att Nintendo lyckas sälja det första Mario Bros. så fort de väljer att släppa det till alla tänkbara konsoler via nerladdning säger hur viktig det är att spelen är roliga.

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Wii U ligger snarare på ~176Gflops (0.176Tflops) tom hemsidorna övergav Wii U snabbare än experterna/utvecklare kunde få fram slutgiltiga Gflops siffror genom officiell SDK info.

Tegra X1 @ 1ghz är 512Gflops (fp32) och 1Tflops (fp16), för att jämföra med Wii U's 176Glops (fp32).

Switch om baserad på Tegra X1 med Eurogamers Mhz siffror för GPU, 786Mhz dockad, och 307.2Mhz bärbart, ger då ca ~393Gflops (fp32) dockad, och ~157Gflops bärbart (fp32)

Hur kommer man fram till dessa siffror;

2 x Shader Count x Frequency / 1000;
Vilket blir: 2 x 256 CUDA cores (om Nintendo inte ändrat Tegra X1 alls) x 768Mhz eller 307.2Mhz / 1000

Dockad (768.0Mhz): 393Gflops (fp32), 786Gflops (fp16)
Bärbart (307.2Mhz): 157Gflops (fp32), 314Gflops (fp16)

Nu skall ju också tilläggas att Tegra X1 är mycket mer modern än vad som sitter i Wii U, och trots att Switch "bara" i detta exempel kommer upp i ~157Gflops (i Bärbart format) mot Wii U's ~176Gflop är Switch bättre.

Intressant och bra inlägg, dock får man ju ta hänsyn till CPU-delens prestanda också och inte bara stirra sig blind på GPU-delen. Enligt min samlade uppfattning av olika grejer jag läst verkar CPU-delen vara förhållandevis svagare än GPU-delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overlord_Manga:

Och ändå handlar allt om hur bra utvecklarna är på att använda konsolens hårdvara... Breath of the Wild ser fortfarande underbart ut och utifrån vad man har sett flyter det på riktigt smidigt.

Kolla på släpptitlar till PS2 och sedan jämför med hur mycket de klämde in i spel som släpptes mot slutet av generationen när utvecklarna lärt sig konsolen.

"lägst presterande" och "grafiskt svagaste konsolen" känns irrelevant. Är spelen roliga så spelar man dem. Mer ska egentligen inte krävas. Som en klar reflektion på det? NES Classic släpptes och sålde slut väldigt väldigt fort. Bara retroögon på den konsolen? Nepp. Bara det att Nintendo lyckas sälja det första Mario Bros. så fort de väljer att släppa det till alla tänkbara konsoler via nerladdning säger hur viktig det är att spelen är roliga.

Egentligen så borde Nintendo gjort NES Classic Mini möjlig att ladda in nya spel. Antingen via SD-kort eller nätbutik.

Hoppas att detta kommer in en framtida uppföljare (fast kanske SNES Mini i det fallet).

Kunde då helt enkelt blivit deras nya konsol 2018!

Gällande PS2 så var den arkitekturen väldigt svårprogrammerad för många av utvecklarna. Där hade Xbox en klar fördel som både till hårdvara och mjukvara var väldigt lik PC (x86 med Win2000-kärna i botten). Det var som du säger inte förrän efter ett par år, och då ofta bara de största studiorna med de största resurserna, som kunde utveckla spel som använde 100% av PS2.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Nintendo är inte kända för att prissänka, speciellt inte när något säljer bra..

Det är inget annat företag heller kända för. Saker som säljer bra brukar inte sänkas i pris av uppenbar anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är inget annat företag heller kända för. Saker som säljer bra brukar inte sänkas i pris av uppenbar anledning.

Skulle säga att Nintendo är extra kända på den punkten tillsammans med Apple inom elektronikbranschen. Se bara vad Nintendo höll på med i början av 90-talet i Europa..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@anon5930:

Sant, men nu verkar väl ändå inte Wii U varit någon storsäljare om man jämför med tidigare konsoller. Jag har inte kollat några siffror men det lät ju lite på Nintendo själva som det var fallet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Skulle säga att Nintendo är extra kända på den punkten tillsammans med Apple inom elektronikbranschen. Se bara vad Nintendo höll på med i början av 90-talet i Europa..

Något specifikt du tänker på som skulle skilja sig mot vad Sega och alla andra företag gjorde? Lite väl långt bakåt i tiden du blickar för något du anser Nintendo gör idag kan jag tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elajt_1:

@anders190:

Sant, men nu verkar väl ändå inte Wii U varit någon storsäljare om man jämför med tidigare konsoller. Jag har inte kollat några siffror men det lät ju lite på Nintendo själva som det var fallet.

Nu vet jag inte vilket inlägg du citerar så förmodar att du är i muSashi-diskussionen. Priser på spel sänks och hamnar efter ett tag i Nintendo Selects (tänk Sonys Platinum).

Hårdvaran sänkte både Nintendo och olika återförsäljare priset på ganska tidigt för att få fart på försäljningen. Här i Sverige gick det att få Wii U Basic för strax under tusenlappen som billigast. Priserna gick upp då de i princip kostade att göra sig av med.

Handkontroller är alltid dyra, oavsett tillverkare. Man får i regel alltid lägga ut minst 500kr för en kontroller till ett modernt system. Själv har jag alla möjliga kontroller och till och med Xbox One Elite-kontrollern som kostar över tusen kronor. Min favoritkontroller för övrigt även om den blir overkill i enklare titlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker att priset på switch är svårt att motivera och att den släpps vid ett dåligt tillfälle med tanke på hårdvara.

Priset till att börja med.
Konsol: 3600
Headset: 500
Minneskort: 1000(finns billigare men den ska helst räcka tills nästa konsol byte.)
Abonnemang: 3000 (500kr/år i 6 år)
Fodral: 349
Spel: 7788 (2x spel för 649kr/år i 6 år)
Batteripack: 300
Ca:16500
Sen tillkommer det pro kontroller och kontroller för att spela spel tillsammans.

Det kanske är något jag missat men för det priset så kan man t.ex få en duglig laptop. Spelutbudet på steam är bra mycket större, den kan kopplas till tv och man kan ofta använda den handkontroll man känner för.

Att jämföra folks nostalgi mellan nes classic och switch tycker jag är konstigt, eftersom att många är nog villiga att lägga en 1000lapp på något lite kul medans ett fullskaligt system är bra mycket mer omfattande och kostsamt.

När det kommer till hårdvaran så hade det nog varit bättre att vänta ett till år.
Jag tror att ifall dom kunde fått med BT5, HDMI 2.1 (VRR) och nyare gpu så hade konsolen varit mycket mer funktionell utan att behöva öka priset nämvärt. Skulle man ställa upp en sådan version jämter den vi kommer få nu i en affär så skulle nog den för 500kr mer som slipper screen tearing, har mycket mindre input lag och antagligen orkar med zelda i 60/720 vid bärbart läge sälja mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Jag tycker att priset på switch är svårt att motivera och att den släpps vid ett dåligt tillfälle med tanke på hårdvara.

Priset till att börja med.
Konsol: 3600
Headset: 500
Minneskort: 1000(finns billigare men den ska helst räcka tills nästa konsol byte.)
Abonnemang: 3000 (500kr/år i 6 år)
Fodral: 349
Spel: 7788 (2x spel för 649kr/år i 6 år)
Batteripack: 300
Ca:16500
Sen tillkommer det pro kontroller och kontroller för att spela spel tillsammans.

Det kanske är något jag missat men för det priset så kan man t.ex få en duglig laptop. Spelutbudet på steam är bra mycket större, den kan kopplas till tv och man kan ofta använda den handkontroll man känner för.

Att jämföra folks nostalgi mellan nes classic och switch tycker jag är konstigt, eftersom att många är nog villiga att lägga en 1000lapp på något lite kul medans ett fullskaligt system är bra mycket mer omfattande och kostsamt.

När det kommer till hårdvaran så hade det nog varit bättre att vänta ett till år.
Jag tror att ifall dom kunde fått med BT5, HDMI 2.1 (VRR) och nyare gpu så hade konsolen varit mycket mer funktionell utan att behöva öka priset nämvärt. Skulle man ställa upp en sådan version jämter den vi kommer få nu i en affär så skulle nog den för 500kr mer som slipper screen tearing, har mycket mindre input lag och antagligen orkar med zelda i 60/720 vid bärbart läge sälja mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet återfinns ju oavsett vad man köper. utvecklingen går ständig framåt och man behöver även köpa till en massa med de andra plattformarna.

Nu tycker jag du dragit till lite väl på kostnaderna, headset hamnar även det på en bärbar, finns ingen anledning att köpa ett så dyrt minneskort alla redan, vad kostnaden för online vet vi inte (men priset du satt känns rimligt då det är vad MS och Sony också tar) och spelpriset är lite kryddat, bör bli strax under 600kr vid lansering även här.

Och jämför vi med en laptop så kommer denna dateras väldigt fort så man kanske måste räkna in minst två spellaptops i priset, då drar det iväg fort. Samt spelköp på Steam. Nya spel där kostar 60 euro digitalt vilket med bara två köp per år drar iväg priset väldigt fort också. För jag antar att vi räknade priser på lanseringsdagen även i Switch-fallet, priserna tenderar att sjunka med tiden.

Håller dock med om valet av hårdvara i Switchen, känns lite som en nödlösning. Men sett till vad den är, en portabel konsol som går att dockas med en TV, så är den i en helt annan klass. PS Vita är det närmaste och den är mer eller mindre död och betydligt klenare på alla vis.

Edit: Har man ingen dator så hade jag prioriterat iallafall en duglig laptop som täcker de flesta behoven. Nog för att en smartphone och tablet ersätter de flesta användningsområden för en dator idag men skadar inte att ha en tillgänglig så fort man ska skriva mer än någon enstaka mening. Hade det stått mellan en Switch och en laptop (låt säga för 10 000kr som iallafall kan spela nya större spel iallafall i 2 år framåt) och man inte har någon dator eller spelplattform innan så hade jag valt en PC alla dagar i veckan. Men så använder jag mina datorer för mer än spel med förstås.

Hade jämförelsen gällt en PS4 eller Xbox One hade PC också vunnit då dessa två inte tillför något speciellt. För litet exklusivt spelutbud på bäggedera för att motivera någon av dom när man förlorar alla möjligheter en dator ger utöver att spela.

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

Jag tycker att priset på switch är svårt att motivera och att den släpps vid ett dåligt tillfälle med tanke på hårdvara.

Priset till att börja med.
Konsol: 3600
Headset: 500
Minneskort: 1000(finns billigare men den ska helst räcka tills nästa konsol byte.)
Abonnemang: 3000 (500kr/år i 6 år)
Fodral: 349
Spel: 7788 (2x spel för 649kr/år i 6 år)
Batteripack: 300
Ca:16500
Sen tillkommer det pro kontroller och kontroller för att spela spel tillsammans.

Det kanske är något jag missat men för det priset så kan man t.ex få en duglig laptop. Spelutbudet på steam är bra mycket större, den kan kopplas till tv och man kan ofta använda den handkontroll man känner för.

Att jämföra folks nostalgi mellan nes classic och switch tycker jag är konstigt, eftersom att många är nog villiga att lägga en 1000lapp på något lite kul medans ett fullskaligt system är bra mycket mer omfattande och kostsamt.

När det kommer till hårdvaran så hade det nog varit bättre att vänta ett till år.
Jag tror att ifall dom kunde fått med BT5, HDMI 2.1 (VRR) och nyare gpu så hade konsolen varit mycket mer funktionell utan att behöva öka priset nämvärt. Skulle man ställa upp en sådan version jämter den vi kommer få nu i en affär så skulle nog den för 500kr mer som slipper screen tearing, har mycket mindre input lag och antagligen orkar med zelda i 60/720 vid bärbart läge sälja mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är en av dem som tycker Switchen är för dyr för att köpa vid lansering, kommer själv vänta säkert ett år eller så innan det blir dags, men din liknelse är väl lite VÄL att krydda?

Priset till att börja med.
Konsol: 3600 - Stämmer

Headset: 500 - Varför behöver du köpa ett headset? och om du nu inte har NÅGRA hörlurar hemma så finns det bra mycket billigare bra lurar.

Minneskort: 1000(finns billigare men den ska helst räcka tills nästa konsol byte.) - Ser ingen anledning att köpa ett så dyrt minneskort, även om du inte behöver det dyraste.

Abonnemang: 3000 (500kr/år i 6 år) - Stämmer om man räknar på PS4/Xbox-priser

Fodral: 349 - Inte heller direkt något du måste ha?

Spel: 7788 (2x spel för 649kr/år i 6 år) - Spekostnaden är hög ja, men det är den på alla konsoler, här finns dessutom en stor begagnatmarknad att tillgå.

Batteripack: 300 - Inte heller något du måste ha, och en powerbank kan dessutom användas till mer än bara din switch.

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lathranir:

Fodral: 349 - Inte heller direkt något du måste ha?

Spel: 7788 (2x spel för 649kr/år i 6 år) - Spekostnaden är hög ja, men det är den på alla konsoler, här finns dessutom en stor begagnatmarknad att tillgå.

Fodral tycker jag iofs. är vettigt till många portabla enheter (och något man borde räkna med att skaffa, om det inte redan kommer att ingå i priset/paketet, vilket faktiskt är möjligt och återstår att se).

Men däremot så måste man ju inte köpa original. Finns säkert möjlighet att hitta billigare alternativ om det inte ingår ifrån början.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag tycker att priset på switch är svårt att motivera och att den släpps vid ett dåligt tillfälle med tanke på hårdvara.

Priset till att börja med.
Konsol: 3600
Headset: 500
Minneskort: 1000(finns billigare men den ska helst räcka tills nästa konsol byte.)
Abonnemang: 3000 (500kr/år i 6 år)
Fodral: 349
Spel: 7788 (2x spel för 649kr/år i 6 år)
Batteripack: 300
Ca:16500
Sen tillkommer det pro kontroller och kontroller för att spela spel tillsammans.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man ska räkna får man ju också räkna hela vägen till slutet. Det blir alltså 230:- i månaden, knappt en procent av medianlön efter skatt för en svensk man 25-34 år. Om det är värt det får man väl bedöma utifrån hur mycket man förväntar sig att använda den.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Ja, alltså aldrig haft ett stort konsollintresse och speciellt inte vart så förälskad i Nintendo, men måste säga att denna produkt inte är för mig.
Håller ungefär med om att den är billig i inköp, dyr i drift.

Jag har ibland vart lite nyfiken på Wii, Wii U m.m. om de kunde släppa gamla titlar på Virtual Console till nåt annat än i stort sett nyspelspriser, om och och igen.

Sen så är det käckt att man har en hybrid mellan en portabel och stationär spelkonsoll, gillar den idén men jag avvaktar recensioner när den varit ute ett tag.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|