Får "bara" ut 650mb/s ur min netgear R7000

Permalänk
Medlem

Får "bara" ut 650mb/s ur min netgear R7000

Har fått fiber installerat och är inte riktigt nöjd med hastigheten. Har bryggat den medföljande routern på väggen och skaffat en netgear R7000. Kopplar jag in dator rakt in i väggen så får jag ut ca 960 mb/s i bredbandskollen men kör jag via min netgear blir det "bara" 650 mb/s.

Vad kan detta bero på? Är det någon inställning som kan göra detta? Finns det nån bättre firmware? (har den senaste)

Tack för hjälpen.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@DanielTe:

Vad är det för uppkoppling? Om det är fiber, kopplar du då direkt i fiberboxen när du säger "rakt i väggen" eller just rakt i väggen?
Vad är det för router/modem du har bryggat?

Det låter lite som du har kopplat: Fiberjack--->router---->R7000 vilket då kan bli väldigt fel

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Att routerns cpu klarar ej 1gbit routing tyvärr.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på det är problem med netgears firmware, jag kör själv xvortex-rmerlin firmware. Denna routern är specad enligt smallnetbuilder att klara 900+.

http://www.linksysinfo.org/index.php?threads/asuswrt-merlin-o...

Testa ovan och se om det blir bättre.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem

Kopplingen är rätt, det är via sydantenn och de använder sig av genexis hybrid. Man ringer Sydantenn och de bryggar. Kvar blir bara funktionen från nätverksingången, allt annat disablat. Flera i grannskapet som gjort likadant och fått samma hastigheter (i vissa fall tom högre).

Routerns Cpu ska klara av det väl, då det är en Gigabitrouter? Netgears firehawk serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielTe:

Kopplingen är rätt, det är via sydantenn och de använder sig av genexis hybrid. Man ringer Sydantenn och de bryggar. Kvar blir bara funktionen från nätverksingången, allt annat disablat. Flera i grannskapet som gjort likadant och fått samma hastigheter (i vissa fall tom högre).

Routerns Cpu ska klara av det väl, då det är en Gigabitrouter? Netgears firehawk serie.

Att det är en gigabit-router indikerar egentligen bara att den klarar av 1gbit LAN till LAN. Att översätta WAN till LAN är en helt annan sak, och kräver mycket mer av CPUn.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Yes, ta fram ett faktablad på din routermodell och leta efter "Throughput WAN-LAN"

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Yes, ta fram ett faktablad på din routermodell och leta efter "Throughput WAN-LAN"

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3223...

WAN - LAN 931.4 Mbps
LAN - WAN 941.7 Mbps
Total Simultaneous 1378.3 Mbps

Har du QoS på? Loggning av någon typ? Eller någon annan funktion som skulle kunna ställa till det kanske?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

En snabb googling: https://community.netgear.com/t5/Nighthawk-WiFi-Routers/Netge...

------------------------------
I'm using a R7000 with a symmetrical 1 Gbps connection and get ~950 Mbps real world IPv4-NAT throughput:

I have set "NAT Filtering" to "Open", maybe that disabled the SPI Firewall. DMZ is not necessary to get these speeds.
-----------------------------

Permalänk
Medlem

"Har du QoS på? Loggning av någon typ? Eller någon annan funktion som skulle kunna ställa till det kanske?"

-Det vet jag inte dessvärre. Får kika på detta. Vad ska jag mer lita efter som kan ställa till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielTe:

"Har du QoS på? Loggning av någon typ? Eller någon annan funktion som skulle kunna ställa till det kanske?"

-Det vet jag inte dessvärre. Får kika på detta. Vad ska jag mer lita efter som kan ställa till det?

Vet inte exakt, de FL3JM skrev kan vara relevant.
Jag läste bara vad dom gör när dom testar på smallnetbuilder. Ser till att den är uppdaterad, återställd till factory settings. Stänger av QoS, ställer in LAN klienten på DMZ och stänger av SPI om det existerar. Sedan testar dom på bara.

Men det verkar ju inte som andra har behövt göra det om man läser FL3JM's post. Skadar dock inte att pröva.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Routern klarar gigabit utan problem.
Jag har R7000 och får ut 930mbit.

jag kör dock Merlin firmware i den http://xvtx.ru/xwrt/index.htm

Men du får ut full hastighet med orginal firmware också. Uppdatera den och gör factory reset.