Är det värt att köpa DAC/amp?

Permalänk

Är det värt att köpa DAC/amp?

Beställde precis ett par AKG K7XX Massdrops variant av AKG K702 65th. Och undrar om det är värt att köpa DAC/amp till Datorn har just nu ett ASUS Z170 PRO GAMING moderkort med standard ljudkort.

Budget: 3000kr

Permalänk
Medlem

om du tror att du kommer få något bra ljud ur moderkortets onboard realtec eller "Supreme FX 8" så ja.. har du fel, du behöver ett ordentligt ljudkort alt DAC annars är det meningslöst att köpa sånna dyra hörlurar för du kommer inte höra förbättringen över ett par 1000kr hörlurar

Permalänk
Medlem

@Hottestbacon: Det du skulle kunna göra är att gå till en lokal handlare och prata med denne om att eventuellt få låna hem lite utrustning.
Ingen kan med säkerhet säga vad som är rätt eller fel i ditt fall utan detta är något som du själv bör ta reda på.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Det är definitivt värt med en DAC och förstärkare till så fina lurar, allt annat vore stor synd och skam.

För att hålla dig inom 3000:- skulle jag säga att ett riktigt säkert kort du garanterat inte blir besviken på är en Objective2 +ODAC. Där har du både en riktigt bra DAC och en välgjord hörlursförstärkare i en nätt liten snygg låda.

Det har blivit något av en standard att rekommendera denna till folk i din situation, och anledningen är att man får så oerhört bra saker för pengarna att det är nästintill oslagbart. Fram till jag fick prova en själv med bland annat mina K701 var jag oerhört nyfiken på all hype kring denna produkt, nu vet jag att den inte är obefogad och kan helhjärtat rekommendera denna. Helt plug n play, inget nonsens... bara bra ljud!

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Skrivet av backspace:

@Hottestbacon: Det du skulle kunna göra är att gå till en lokal handlare och prata med denne om att eventuellt få låna hem lite utrustning.
Ingen kan med säkerhet säga vad som är rätt eller fel i ditt fall utan detta är något som du själv bör ta reda på.

Det låter som en bra idé ska kolla upp var man kan möjligen låna.

Tack för tipset!

Skrivet av MadMantiz:

Det är definitivt värt med en DAC och förstärkare till så fina lurar, allt annat vore stor synd och skam.

För att hålla dig inom 3000:- skulle jag säga att ett riktigt säkert kort du garanterat inte blir besviken på är en Objective2 +ODAC. Där har du både en riktigt bra DAC och en välgjord hörlursförstärkare i en nätt liten snygg låda.

Det har blivit något av en standard att rekommendera denna till folk i din situation, och anledningen är att man får så oerhört bra saker för pengarna att det är nästintill oslagbart. Fram till jag fick prova en själv med bland annat mina K701 var jag oerhört nyfiken på all hype kring denna produkt, nu vet jag att den inte är obefogad och kan helhjärtat rekommendera denna. Helt plug n play, inget nonsens... bara bra ljud!

Låter väldigt bra ska investera lite tid i det och kolla.

Tack för tipset!

Permalänk

@Hottestbacon: Det här är en fantastisk Dac men kör den med batteridrift utan USB ström från datorn bara digital signal in https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3681323
Med denna kabel och ett USB batteri på 2600mA så spelar den i 20 timmar
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...
pilla bort dom två sid kontakterna på den USB kontakten in till datorn som är +- brusig matningen

Permalänk

En Dragonfly Black borde räcka till dom lurarna ( som ett budgetalternativ ) men odac / o2 är bra dom med. Billigaste från shiit ska vara bra också.

Permalänk
Skrivet av OnkelBlue:

@Hottestbacon: Det här är en fantastisk Dac men kör den med batteridrift utan USB ström från datorn bara digital signal in https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3681323
Med denna kabel och ett USB batteri på 2600mA så spelar den i 20 timmar
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...
pilla bort dom två sid kontakterna på den USB kontakten in till datorn som är +- brusig matningen

Går det inte med att bara använda den utan ett extra batteri?

Permalänk
Skrivet av Hottestbacon:

Går det inte med att bara använda den utan ett extra batteri?

Ja, det är en helt vanlig usb dac/amp.

Permalänk
Skrivet av Hifisnubben:

Ja, det är en helt vanlig usb dac/amp.

Ska nog testa dem båda på hifiklubben då, tack för hjälpen. Och vad tycker ni om jitterbug är det bara försäljnings snack eller är det värt det?

Permalänk
Skrivet av Hottestbacon:

Ska nog testa dem båda på hifiklubben då, tack för hjälpen. Och vad tycker ni om jitterbug är det bara försäljnings snack eller är det värt det?

Har du inga problem med dina usbuttag så nej. Försäljningssnack ? Nja, en sån där mojäng kan faktiskt fylla en funktion så på så sätt är det inte bullsh*t, men vette tusan om det är värt dom extra pengarna. En vettig dac bör ha ordentliga kretsar att ta ha hand om suspekta usbuttag enligt min mening.

Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hottestbacon:

Ska nog testa dem båda på hifiklubben då, tack för hjälpen. Och vad tycker ni om jitterbug är det bara försäljnings snack eller är det värt det?

Äger en. Inte värt det.

Det enda gången den har hjälpt mig är på jobbet där jag måste ansluta mina enheter i en USB-docka (blev av med lite brus).

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har en usbansluten digitaluttgång som även går att driva på batteri och den kan ibland göra skillnad, den utför förutom galvanisk separering även jittertvätt och det finns även en enkel dac i den, det handlar inte om nån jättelik skillnad och det kräver att ljudsystemet i övrigt är bra och att datorn är "dålig" skillnaden finns där men annat är väldigt mycket viktigare så det är väl inte en pryl som alla kan ha nytta av, jag använder den egentligen främst för att jag vill ha en AES/EBU digitalutgång på datorn.

Saknar man bra drivförmåga så kan det däremot bli stor skillnad på hörlursförstärkare och många integrerade ljuddelar på moderkort har både dålig drivförmåga och ganska högt brusgolv jämfört med hur det kan vara, en del låter däremot ganska bra, störnivån är ju enkel att höra och hörs det det minsta störljud i brusmattan så är en riktig dac eller ljudkort en fördel.
Drivförmågan finns däremot sällan på moderkorten men en del ljudkort har hörlursförstärkare.
Man behöver alltså oftast först å främst en hörlursförstärkare så man får låg utimpedans och analog nivåkontroll men man kan även ha behov av ljudkort/dac men har man råd så skaffar man båda samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns få onboard chip som fungerar. På bärbara datorer tenderar de va bättre mindre störningar och renare ström med batteri som strömkälla verkar de som eller så tycker de det bara är värt att kosta på lite mer.

Skaffade ett Xonar AU7 igår och det är en absolut dröm. Jag blir nästan öronbedövad av tystnaden efter att ha testat onboard på mitt Asus Z-87 Pro. De var tillräckligt fräcka att försöka marknadsföra det med ljudet också. Jag matar det verkligen inte med referens Hyperx Cloud Revolver men det gör en sjuk skillnad att komma bort från onboard. nForce Soundstorm är det bästa jag lyssnat på i moderkortsljudväg men det håller inte så bra mot moderna ljudkort/externa DACar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Ingen som har testat en Schiit Stack (Magni + Modi) som har ungefär samma pris som O2+ODAC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hottestbacon:

Ingen som har testat en Schiit Stack (Magni + Modi) som har ungefär samma pris som O2+ODAC?

Inte hela stacken, men jag kör en Magni 2 Uber till mina AKG K7XX, tycker att det låter riktigt bra med tanke på priset. Enda saken som jag inte gillar med Magni:n är att strömbrytaren sitter på baksidan. Som DAC till Magni:n så kör jag en SMSL M8.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Skrivet av Drivknuten:

Inte hela stacken, men jag kör en Magni 2 Uber till mina AKG K7XX, tycker att det låter riktigt bra med tanke på priset. Enda saken som jag inte gillar med Magni:n är att strömbrytaren sitter på baksidan. Som DAC till Magni:n så kör jag en SMSL M8.

Hur tycker du basen är med den kombon?
tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med endast en amp eftersom jag inte upplever några problem med DACen på mitt mobo. Tänktet i hur man ska spendera sina pengar ligger i Hörlurar>Amp>DAC med tanke på vad som ger dig mest skillnad per krona.

Permalänk
Skrivet av Simon^L:

Själv kör jag med endast en amp eftersom jag inte upplever några problem med DACen på mitt mobo. Tänktet i hur man ska spendera sina pengar ligger i Hörlurar>Amp>DAC med tanke på vad som ger dig mest skillnad per krona.

Låter ganska vettigt borde nog testa hörlurarna då ett tag innan jag gör något förhastat.
Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hottestbacon:

Hur tycker du basen är med den kombon?
tack för tipset!

Ja det är väl lite en definitionsfråga, jag tycker att basen är riktigt bra, det är en bra balans mellan alla frekvenser inget som sticker ut jättemycket utan bara en liten förhöjning på basen bara.
Men om man gillar riktigt mycket bas så kan man nog uppfatta det som att det är för lite.
Om jag kör samma DAC/AMP på mina Fidelio X2:or så är det nästan för mycket bas, tycker jag iallafall det är roligt ett tag men sen blir man trött på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk

Hittade en som verkar vara bra som är väldigt portabel också om man skulle vilja det OriGen+, det lutar nämligen åt den pågrund av priset.

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Det är definitivt värt med en DAC och förstärkare till så fina lurar, allt annat vore stor synd och skam.

För att hålla dig inom 3000:- skulle jag säga att ett riktigt säkert kort du garanterat inte blir besviken på är en Objective2 +ODAC. Där har du både en riktigt bra DAC och en välgjord hörlursförstärkare i en nätt liten snygg låda.

Det har blivit något av en standard att rekommendera denna till folk i din situation, och anledningen är att man får så oerhört bra saker för pengarna att det är nästintill oslagbart. Fram till jag fick prova en själv med bland annat mina K701 var jag oerhört nyfiken på all hype kring denna produkt, nu vet jag att den inte är obefogad och kan helhjärtat rekommendera denna. Helt plug n play, inget nonsens... bara bra ljud!

Har bara en fråga, det verkar finnas många olika varianter av O2+ODAC vad är skillnaden egentligen?

Permalänk
Medlem

Tänkte passa på att låna tråden lite. Sitter för närvarande med en PreSonus Audiobox 22VSL, dvs ett inspleningskort som jag har kopplat till datorn. Till hörlursuttaget kör jag ju där in bla mina Fidelio X2 och Sennheiser HD280 Pro. Tycker det låter bra, men har sedan ett tag funderat på ifall det skulle vara en idé att skaffa en separat hörlursförstärkare (exempelvis Objective2 +ODAC) om det skulle resultera i bättre ljud. Någon som vet om ljudet skulle bli nämnvärt bättre i en sådan config?

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Det är definitivt värt med en DAC och förstärkare till så fina lurar, allt annat vore stor synd och skam.

För att hålla dig inom 3000:- skulle jag säga att ett riktigt säkert kort du garanterat inte blir besviken på är en Objective2 +ODAC. Där har du både en riktigt bra DAC och en välgjord hörlursförstärkare i en nätt liten snygg låda.

Det har blivit något av en standard att rekommendera denna till folk i din situation, och anledningen är att man får så oerhört bra saker för pengarna att det är nästintill oslagbart. Fram till jag fick prova en själv med bland annat mina K701 var jag oerhört nyfiken på all hype kring denna produkt, nu vet jag att den inte är obefogad och kan helhjärtat rekommendera denna. Helt plug n play, inget nonsens... bara bra ljud!

Ser i din sig att du har ett par DT-770, nu vet jag inte vilken impedans du valde på dem men går själv i tankarna om att köpa mig en amp och tänkte köra på en O2, känns lite overkill att köpa DACen också, hör inga störningar alls från lurarna när jag kopplar till mitt Xonar DX ljudkort, finns det någon annan anledning att köpa DAC utöver elstörningar i moderkortets inbyggda eller dyl. ljudkort? Samt märker du någon skillnad på dina DT-770 med amp/utan?

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Folk gillar att klanka ner på mobo-kretsarna och varje gång det kommer på tal får man alltid minst några inlägg som säger att det är skräp garanterat, oavsett. Nu är jag visserligen ingen superljudfantast, men jag tror inte de bättre varianterna låter så dåligt som folk fått för sig. Men det är ju klart, lägger man ut några tusen på en extern DAC/AMP så ska det låta mycket bättre, verkligheten är sedan mindre relevant.

Har samma moderkort som trådskaparen, Z170 Pro Gaming, som använder sig av Realtek ALC1150 med integrerad hörlursförstärkare. Skaffade en FiiO E10K och jag kunde inte höra någon som helst skillnad med vare sig mina Sennheiser HD595 eller DT770 Pro. Dock värt det då Realteks drivers hade problem med svagt elektriskt poppande vid start/stopp av ljud (gissar att det är någon strömsparfunktion) och det är rätt trevligt med fysisk volymkontroll också.

Permalänk
Medlem

@Hottestbacon: Det är lite vart de har utgångarna och vilken typ av anslutningar som finns. Man kan välja vilken konfiguration den skall ha vid beställningen. Den jag länkade till, "Objective2 +ODAC - digital version", har visat sig vara ett populärt val så därför har de gjort den modellen och kunnat pressa priset. Den vanliga varianten går att få mer skräddarsydd så att säga.

Framförallt vad jag ser är skillnaden mot icke digital version, är att digital version har strömförsörjning på baksidan och även analoga linjeutgångar så du kan använda den som en förförstärkare. I det fallet behövs inte ens strömförsörjningen vara ansluten, då funkar den som en vanlig DAC med volymratt som du får koppla in i en annan förstärkare istället.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Ser i din sig att du har ett par DT-770, nu vet jag inte vilken impedans du valde på dem men går själv i tankarna om att köpa mig en amp och tänkte köra på en O2, känns lite overkill att köpa DACen också, hör inga störningar alls från lurarna när jag kopplar till mitt Xonar DX ljudkort, finns det någon annan anledning att köpa DAC utöver elstörningar i moderkortets inbyggda eller dyl. ljudkort? Samt märker du någon skillnad på dina DT-770 med amp/utan?

Hej,

Jag har DT-770 250ohms. Jag upplever stor skillnad på att köra med och utan förstärkare på dessa. Möjligt att de mer lättdrivna varianterna av DT-770 kanske skulle klara sig bättre utan förstärkare, men generellt är det att rekommendera att ha någon form av förstärkare och det behöver inte vara någon tokdyr historia. Har du en vanlig stereoförstärkare med hörlursutgång får du ofta ett rejält lyft bara genom att koppla via den. Du har ju ett dedikerat ljudkort med en DAC som säkerligen är milsvida bättre än det som är inbyggt på moderkortet, så om du är nöjd med den borde det klart räcka att komplettera med en förstärkare så har du kraft att spela både bra och högt.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

@Hottestbacon: Det är lite vart de har utgångarna och vilken typ av anslutningar som finns. Man kan välja vilken konfiguration den skall ha vid beställningen. Den jag länkade till, "Objective2 +ODAC - digital version", har visat sig vara ett populärt val så därför har de gjort den modellen och kunnat pressa priset. Den vanliga varianten går att få mer skräddarsydd så att säga.

Framförallt vad jag ser är skillnaden mot icke digital version, är att digital version har strömförsörjning på baksidan och även analoga linjeutgångar så du kan använda den som en förförstärkare. I det fallet behövs inte ens strömförsörjningen vara ansluten, då funkar den som en vanlig DAC med volymratt som du får koppla in i en annan förstärkare istället.

Okej nu förstår jag, tack för svar.

Permalänk
Inaktiv

Hijackar tråden lite, var en av dom som köpte X2: orna under elgigantens rea, men är faktiskt inte så imponerad. Jämfört med mina gamla skruttiga AKG K512 så är ljudkvaliten inte sån stor "step up". Treblen känns lågupplöst, bättre än mina K512, men inte med så mycket. Kan det vara pågrund av avsaknaden av en riktig DAC/Amp? Kör genom mobilen för det mesta, vilket dom flesta har sagt är helt okej att göra med X2: orna, men jag känner mig faktiskt ganska besviken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hottestbacon:

Har bara en fråga, det verkar finnas många olika varianter av O2+ODAC vad är skillnaden egentligen?

O prylarna är egentligen ett projekt för hemmabygge och konstruktionen är fri, det innebär att det finn ett par företag som monterar ihop det för de som inte kan bygga själv, grundkonstruktionen av ljudkretsarna är densamma men det skiljer i mekaniskt utförande, dacen har däremot ändrats en gång, tekniska egenskaperna påverkades lite av det men det handlade mest om att några kretsar utgick när kretstillverkaren uppdaterade dem med en del "småsaker"
Du får läsa på den officiella konstruktörsbloggen om du vill följa resonemanget som ledde fram till konstruktionen, det finns också mycket bra teknisk info om hörlurslyssnande i allmänhet där.
http://nwavguy.blogspot.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.