Permalänk
Medlem

Vart är flaskhalsen

Hej,

I dagsläget använder jag följande setup för nedladdat material;

- En hårddisk ansluten till min ASUS router genom USB.
- PLEX Media Server installerat på laptop som är på 24/7.
- Jag laddar ner material genom utorrent i laptopen, men väljer hårddisken kopplad till routern som destination.
- Det är även till den destinationen jag hänvisar PLEX för att hämta material.
- PLEX som bas används när jag kastar materialet till TVn med hjälp av chromecast.

Problemet; 1 av 3 gånger jag kollar på film, så börjar filmen lagga efter man kollat ca 70-80%. Omstart av datorn brukar lösa problemet.
Men vad är det som orsakar problemet, bör inte vara datorn eftersom problemet inte uppstår om materialet ligger på datorn?

För er som undrar kastade jag in en liten SSD hårddisk i laptopen för något år sedan, väldigt begränsat minne, därav anledningen till att jag inte placerar innehållet där.

Router = Nyinköpt ASUS för ca 1k
Laptop = 4 år gammal ASUS, men flyter väldigt bra.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

om det är så att problemet inte finns när det ligger på datorn så kan usb hårddisken vara för seg eller att connection lägger av. kanske hårddisken har en sleep funktion?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

@jekstrom:
Min gissning är att routern är problemet.
Kan du testa ha disken kopplad direkt till laptopen?

Permalänk

Kanske är din laptop inte är kraftig nog att transcoda materialet. Plex är en kul grej men jävlar vad den äter resurser.

*Edit Missade att hårddisken var kopplad till Routern.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Är datorn kopplad till routern med kabel eller trådlöst?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Jag gissar på Usb disken iaf.-

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrazzorXx:

@jekstrom:
Min gissning är att routern är problemet.
Kan du testa ha disken kopplad direkt till laptopen?

Det fungerar fint om den är kopplad till datorn, men lösningen är klumpig då jag använder datorn överallt i lägenheten.

Skrivet av Pentagram:

Kanske är din laptop inte är kraftig nog att transcoda materialet. Plex är en kul grej men jävlar vad den äter resurser.

*Edit Missade att hårddisken var kopplad till Routern.

Möjligt, har en ASUS K53S, 4gb ram, Intel Core i7 2,2GHz?

Skrivet av Senseye:

Är datorn kopplad till routern med kabel eller trådlöst?

Skickades från m.sweclockers.com

Trådlöst - det är en laptop som används lite överallt - stor lägenhet.

Mer info; hårddisken jag använder är WD Scorpio Black 500 GB SATA 7200 RPM 16 MB Cache Bulk/OEM 2.5" Mobile Hard Drive (WD5000BPKT). Den satt i laptoppen innan jag valde att byta ut den mot en SSD.

Kabinetten som hårddisken sitter i, och som är kopplad till routern är Deltaco ext kabinett för 1x2,5" SATA 6Gb/s-hårddisk USB 3.0

Permalänk
Medlem

När det börjar lagga gå in i laptoppen och titta vad det är som drar resurser innan du startar om den.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av jekstrom:

Det fungerar fint om den är kopplad till datorn

Det skulle kunna vara något i laptopen som hanteras annorlunda när det streamas från nätverk men jag tror ändå problemen beror på routern.
Tyvärr har routrar sällan den hårdvara som krävs för att streama från en disk samtidigt som den ska hantera all annan nätverkstrafik.
Routern kanske blir överhettad efter ett tag och då klockar ner sig.

Vilken kvalitet har du på filmerna? Testa med lägre kvalitet för att se om det fungerar bättre.
Du kan även testa uppdatera routerns firmware, alternativt testa något custom firmware för att se om det fungerar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrazzorXx:

Det skulle kunna vara något i laptopen som hanteras annorlunda när det streamas från nätverk men jag tror ändå problemen beror på routern.
Tyvärr har routrar sällan den hårdvara som krävs för att streama från en disk samtidigt som den ska hantera all annan nätverkstrafik.
Routern kanske blir överhettad efter ett tag och då klockar ner sig.

Vilken kvalitet har du på filmerna? Testa med lägre kvalitet för att se om det fungerar bättre.
Du kan även testa uppdatera routerns firmware, alternativt testa något custom firmware för att se om det fungerar bättre.

att många routrar inte fixar de vet jag inte om jag håller med om. jag har en 1kkr router (asus rt-ac66) med stock firmware och jag skickar från min nas, till en starkare maskin, som sedan skickar till min chromecast och den enda gången de inte fungerar är när jag försöker directstreama för fint material eller mottagande datorn har sämst uppkoppling eller dåligt wifi kort

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

att många routrar inte fixar de vet jag inte om jag håller med om. jag har en 1kkr router (asus rt-ac66) med stock firmware och jag skickar från min nas, till en starkare maskin, som sedan skickar till min chromecast och den enda gången de inte fungerar är när jag försöker directstreama för fint material eller mottagande datorn har sämst uppkoppling eller dåligt wifi kort

Självklart finns det säkert routrar som klarar detta utan problem.

TS disk är ansluten direkt till routern men om jag förstår dig rätt har du en separat NAS?
Det gör ju att det är lite svårt att jämföra TS setup med din eftersom din router helt kan koncentrera sig på nätverkstrafiken medans TS router även måste läsa från disk.

Permalänk
Medlem

Min första fundering är varförf du överhuvudtaget kopplar hårddisken till routern om din laptop är på dygnet runt och kör Plex. Varför inte använda den och strunta i att blanda in så många andra prylar?
ALLT är en potentiell flaskhals i din setup.

Generellt sett har SOHO-routrar totalt värdelös hastighet när det gäller USB-diskar. De duger till att dela ut skrivare och webcams men inte mycket mer än så.
Har testat alltifrån 5000-kronorsmonstret Netgear R8500 till TP-Link Archer C5 och det bara går inte.
Den billigaste NAS du kan hitta klarar minst 4 gånger högre hastighet.
Dessutom är Plex (enligt mig) en sjukt dålig programvara, en riktig resursbov med uruselt stöd för olika filformat (och den klarar inte ens RAR wtf).

Vill du komma riktigt billigt undan kan du köpa en Raspberry Pi som du kopplar hårddisken till, den kan du koppla direkt till TVn och använda Kodi så var den saken ur världen, den klarar att strömförsörjas via vanlig USB (många SmartTVs har iallafall en port som kan ge ut 1A vilket räcker gott och väl, annars behöver du bara en vanlig nätadapter och en microUSB-kabel) men det går att strömma till Chromecast också om man nu skulle vilja det. Sjukt nog klarar en sån liten enhet med minst sagt modesta specifikationer av mycket mer än de flesta hemmaroutrar gör i detta sammanhang.
Det kräver dock en del pillande och kan vara överväldigande om du inte har några som helst kunskaper om Linuxsystem.

Jag skulle tro att en NAS med inbyggd HDMI skulle passa dig bra, vet att QNap har några som fungerar bra men själv är jag väldigt nöjd med Synology. Även om jag bara kör dem som ren lagring har de generellt sett fått mycket lovord för sina "NAS-mediacenter". Dessa har suffixet "play" i slutet av modellnamnet.
Det kan nog finnas plugins/addons eller vad respektive tillverkare väljer att kalla det som kan strömma till Chromecast direkt. Synologys NASar har iallafall Plex som nerladdningsbar plugin, de billigaste enheterna klarar inte att transcodea men om du ändå ska använda Plex med det urusla formatstödet antar jag att det inte innebär mer problem än du redan har

Det är dock en viss utgift med 2500 spänn men det känns som att det kommer att spara dig en hel del frustration och det är aldrig fel att ha en NAS med alla andra fördelar det bär med sig.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Min första fundering är varförf du överhuvudtaget kopplar hårddisken till routern om din laptop är på dygnet runt och kör Plex.

Vill inte vara sån, men min första fundering är varför du drar upp en 9 månader gammal tråd och skriver till en person som inte varit online på forumet på 9 månader.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.