Steam uppdateras med möjlighet att flytta spel mellan hårddiskar

Permalänk
Medlem

Bra funktion! Nu är det som saknas ett enkelt sätt att se vilken hårddisk spelet är installerat på. Grymt frustrerande att behöva gå in i properties->local files eller att utforska steam\steamapps\common och leta efter spel att ta bort/flytta varje gång man vill installera det fräna nya spelet på SSD.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Fan på tiden!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

först trump nu detta, 2017 here we come

Permalänk
Medlem

På god tid att vi fick detta. Innan behövde man ju flytta allt för hand och pilla i Steam, eller använda Steam Mover.

Skrivet av aki04:

först trump nu detta, 2017 here we come

Du var iaf hälften rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Funkar utmärkt med familjedelning

Det funkar väl bara om man delar dator?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Det var där jag kollade, enda jag har att välja på är: Browse local files, backup game files, uninstall game, verify integrity of game files. Sen close knappen. Kanske inte har nyaste steam ändå?

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

En ny uppdatering till speltjänsten Steam gör det nu lättare att flytta spel mellan hårddiskar och SSD-enheter, detta med en ny funktion som finns inbyggd direkt i mjukvaran.

Läs hela artikeln här

1TB Samsung 960... do I need one? No, but my steam lib does

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller nyheten, själv har man inte installerat ett gammalt steamspel sen.. 2008? Har tappat räkningen. Trots byte av operativsystem och hårddiskar haha.. Men visst, kul att dom gör det "officiellt" att det går att göra på detta viset.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Paddanx:
Det var där jag kollade, enda jag har att välja på är: Browse local files, backup game files, uninstall game, verify integrity of game files. Sen close knappen. Kanske inte har nyaste steam ändå?

Troligen inte. Min ena Steam klient uppdaterades 2 dagar innan den andra dock, så det kanske kommer snart till dig med. Märkte också att den verkar starta klienten lite snabbare på ena maskinen... placebopiller kanske, inte säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Nackdelen är att endast en användare kan få åtkomst till biblioteket.

Alltså man kan inte spela ett spel samtidigt som någon annan spelar ett annat ifrån biblioteket.

Jo, det är väl sant. De hade väl inget bra sätt att hålla koll på "vilket spel" du spelar samtidigt.
Jag vill dock minnas att du kan spela offline med ursprungliga klienten, medan den andra spela online.

Skrivet av brainlessbob:

Bra funktion! Nu är det som saknas ett enkelt sätt att se vilken hårddisk spelet är installerat på. Grymt frustrerande att behöva gå in i properties->local files eller att utforska steam\steamapps\common och leta efter spel att ta bort/flytta varje gång man vill installera det fräna nya spelet på SSD.

Blir väl nyheten 2020
Tog dem några år att ens komma så här långt... förvänta dig inte mirakel

Skrivet av BrottOchStraff:

Det funkar väl bara om man delar dator?

Du måste logga in på den datorn som ska spelas en gång med det kontot som ska delas. Sen kan du ge godkännande på distans, men det är ju inte så svårt att göra allt även på distans med tex teamviewer. Litar man inte på personen ger man ju inte tillgång till ens bibliotek ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det funkar väl bara om man delar dator?

Nej, bara att båda loggar in på kontona på samma dator sen är det frittfram att dela, fungerade förut iaf och har inte sett någon ändring på det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Äntligen släpper dom en riktigt uppdatering. Det har varit ett helvete att flytta saker fram och tillbaka, gött om dom kan fixa så man kan flytta flera åt gången och få en översikt på vilka som är var.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Paddanx:
Det var där jag kollade, enda jag har att välja på är: Browse local files, backup game files, uninstall game, verify integrity of game files. Sen close knappen. Kanske inte har nyaste steam ändå?

Skrivet av Paddanx:

Troligen inte. Min ena Steam klient uppdaterades 2 dagar innan den andra dock, så det kanske kommer snart till dig med. Märkte också att den verkar starta klienten lite snabbare på ena maskinen... placebopiller kanske, inte säker.

Det är inte så att det här bara funkar och dyker upp ifall man har bara steam installerat i c: standardsökväg?

För jag har hela mitt steam ink. biblioteket på sekundär disk och det här har fortfarande inte dykt upp som val, trots att steam uppdaterat sig säkert 5-7 ggr sedan den här nyheten kom

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Det är inte så att det här bara funkar och dyker upp ifall man har bara steam installerat i c: standardsökväg?

För jag har hela mitt steam ink. biblioteket på sekundär disk och det här har fortfarande inte dykt upp som val, trots att steam uppdaterat sig säkert 5-7 ggr sedan den här nyheten kom

Mjo det låter kanske inte helt orimligt. Jag har inte fått upp länken ännu. Jag flyttade alla installationer till en egen SSD för några månader sedan.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Det är inte så att det här bara funkar och dyker upp ifall man har bara steam installerat i c: standardsökväg?

För jag har hela mitt steam ink. biblioteket på sekundär disk och det här har fortfarande inte dykt upp som val, trots att steam uppdaterat sig säkert 5-7 ggr sedan den här nyheten kom

Har inte Stream på D: disk, så nej. Men dock måste du ha 2 "platser" i steam, annars har den ju ingenstans att flytta. Den flyttar mao inte till valfritt ställe, utan den flyttar till annat steam bibliotek.