Permalänk

Villafiber Bredbandsbolaget

Hej!

Undrar om det är någon som lyckats byta från Bredbandsbolagets villafiber (som ska vara öppen dock med egen fiberconverter) efter bindningstid till annan leverantör via tex Telias öppen fiber?

Hur har ni i så fall gått till väga och har det blivit någon extra kostnad vid bytet för att koppla om i stationen mm?

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att en annan leverantör går in och friköper just din villafiber från ett annat bolag. Den ända chansen är om den nya leverantören skulle köpa hela fibernätet där just du bor.

Många där jag bor är uppbunda på en leverantör och en ny med öppenfiber ska etablera sig här. Så dom nya fick frågan av privat personer om dom nya kan friköpa deras linor. Men alla fick nej som svar, det skulle bli för dyrt att friköpa än att dra en ny fiber in i kåken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bror Duktig:

Hej!

Undrar om det är någon som lyckats byta från Bredbandsbolagets villafiber (som ska vara öppen dock med egen fiberconverter) efter bindningstid till annan leverantör via tex Telias öppen fiber?

Hur har ni i så fall gått till väga och har det blivit någon extra kostnad vid bytet för att koppla om i stationen mm?

Aldrig behövt byta men det är en knapptryckning som initieras av din nya operatör. Gissar att Telia bara blir glada att få en ny kund och inte tar ut någon inkopplingsavgift... fibern finns ju redan.

Vad menas med "dock med egen fiberkonverter". Är det relevant?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Lurta:

Tvivlar starkt på att en annan leverantör går in och friköper just din villafiber från ett annat bolag. Den ända chansen är om den nya leverantören skulle köpa hela fibernätet där just du bor.

Många där jag bor är uppbunda på en leverantör och en ny med öppenfiber ska etablera sig här. Så dom nya fick frågan av privat personer om dom nya kan friköpa deras linor. Men alla fick nej som svar, det skulle bli för dyrt att friköpa än att dra en ny fiber in i kåken.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Aldrig behövt byta men det är en knapptryckning som initieras av din nya operatör. Gissar att Telia bara blir glada att få en ny kund och inte tar ut någon inkopplingsavgift... fibern finns ju redan.

Vad menas med "dock med egen fiberkonverter". Är det relevant?

Det här rör sig om ett halvöppet fiber som jag förstått det där underleverantören (typ Skanova) äger fibern men bbb ägen fiberconvertern. För att byta till annan leverentör efter bindningstid hos bbb måste en tekniker fysiskt ut till stationen och byta switch från bbb till tex Telias öppen fiber som båda sitter i stationen ute på gatan. Sedan lär inte bbb:s utrustning som sitter inne i mitt hus fungera med annan leverantör så antar att den då måste bytas eftersom det är bbb som dessutom äger den.

Intresserad att höra om någon har praktisk erfarenhet av ett sådant byte (som enl uppgift ska gå att genomföra). Antar dock att det medför krångel och kostnader för mig som kund.

Permalänk
Medlem

@Bror Duktig: Osäker på om det verkligen förhåller sig på det viset som du beskriver. Jag fick öppen fiber i villan med tjänstefördelare och fiberkonverter av fiberleverantören, därefter fick jag välja internetoperatör (som kunde leverera bredbandsrouter, jag valde egen lösning).
Att skicka någon som fysiskt byter fiberkonverter är så 2000-tal...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

@Dr.Mabuse: Öppen fiber med Telia funkar så. Verkar dock inte vara detsamma med bbb som sagt.

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget / Telenor fick ej tillstånd att gräva i våran kommun.

http://www.frilagt.se/2017/01/26/kommunen-nekar-telenor-marka...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Det är Skanova fiber det är inte detsamma som Telia öponana nät, Skanova står för kablarna och openuniversewww.openuniverse.se som sköter Core nätet så efter bindnings tiden så stor det nog dig fritt att byta