Permalänk
Medlem

Skaffa fiber, installation

Jag har tänkt skaffa fiber och har erbjudande från ComHem att det kostar 15900 (Telia skulle ta 23-24 däromkring) för att få det ingrävt och så.

Har folk vetskap eller erfarenhet om vilka andra företag som gör sådant här och vad det kostar?

Har försökt googla, och kolla här på SweClockers, men det enda man får fram är vad det kostar för själva tjänsterna (efter installation).

Erbjudandet från ComHem går ut 27/1 -17 så snabba svar uppskattas!

Visa signatur

-=Acer Aspire V5-591G (NX.G5WED.063)=-

Permalänk
Medlem

vi betalade 14000 efter rot, detta var för ip only
telia ville ha strax över 20000 för samma tjänst

detta var år 2014 har jag för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarManB:

Jag har tänkt skaffa fiber och har erbjudande från ComHem att det kostar 15900 (Telia skulle ta 23-24 däromkring) för att få det ingrävt och så.

Har folk vetskap eller erfarenhet om vilka andra företag som gör sådant här och vad det kostar?

Har försökt googla, och kolla här på SweClockers, men det enda man får fram är vad det kostar för själva tjänsterna (efter installation).

Erbjudandet från ComHem går ut 27/1 -17 så snabba svar uppskattas!

Det är helt normala priser, vill man ha öppet fiber så brukar det kosta ännu mer.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Betalar 15600 efter rot, från IP only.

Permalänk
Medlem

Telia är bättre, därför dyrare.

@WarManB Antar att det är bara de två du väljer på? Du lär ju behöva köra den leverantören du väljer om det inte är öppet nät. Personligen hade jag valt Telia. Samtliga leverantörer gräver nog in fiber, kolla med Tele2 t.ex. Kolla med de som har stadsnät och bredband i närheten om de har fiber och vad det kostar hos dem.
Vad det kostar att gräva in hos dig kan vi omöjligt svara på. Varje leverantör får lämna en offert.

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag betalade 19500 för Telia öppen fiber och det var då hela min stad installerades samtidigt.
Så ditt pris låter rimligt, både ComHem då det är erbjudande men även Telia då det inte är erbjudande.
Kolla vad du får i de båda fallen.

Telia brukar vara öppen fiber så du har lite valfrihet vilken tjänsteleverantör du kan ha sedan.
Hur är det med ComHem?

Erbjudandet från ComHem, innebar det att du måste ha tjänster hos dom med bindningstid?

Samtliga dessa saker ska man ha i bejakande vid indragning.
Ett dyrare alternativ kan vara billigare och bättre i längden, men det avgör du själv.

\\Rhames

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja öppet fiber oavsett kostnad nästan, om Telia och Comhem är det vet jag dock inte så ignorera mig om de är det.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av WarManB:

Jag har tänkt skaffa fiber och har erbjudande från ComHem att det kostar 15900 (Telia skulle ta 23-24 däromkring) för att få det ingrävt och så.

Har folk vetskap eller erfarenhet om vilka andra företag som gör sådant här och vad det kostar?

Har försökt googla, och kolla här på SweClockers, men det enda man får fram är vad det kostar för själva tjänsterna (efter installation).

Erbjudandet från ComHem går ut 27/1 -17 så snabba svar uppskattas!

Betala mer för Telia och glöm Comhem de är bara skräp.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

I villkoren står det "Från och med 1/5 2018 kommer du ävemn ha möjlighet att byta till andra leverantörer för bredband, tv och telefoni inom kommunikationsoperatören iTUX öppna nät (http://itux.se/partners/)

Så då låter det (efter era kommentarer) som att 15800 (inkl. ev. ROT-avdrag) är ett bra pris?

Visa signatur

-=Acer Aspire V5-591G (NX.G5WED.063)=-

Permalänk
Medlem

Betalade 13200kr till kommunen, IP Only ville ha 20 000kr. (Båda priser efter rot, från förra året, dock grävde jag själv på tomten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarManB:

I villkoren står det "Från och med 1/5 2018 kommer du ävemn ha möjlighet att byta till andra leverantörer för bredband, tv och telefoni inom kommunikationsoperatören iTUX öppna nät (http://itux.se/partners/)

Så då låter det (efter era kommentarer) som att 15800 (inkl. ev. ROT-avdrag) är ett bra pris?

Är det Telia eller Comhem? Eller båda två?

Permalänk
Medlem

Min morsa skall få fiber via IP Only. Hon betalar 3000kr för det.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Är det Telia eller Comhem? Eller båda två?

Erbjudandet är från ComHem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-=Acer Aspire V5-591G (NX.G5WED.063)=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Min morsa skall få fiber via IP Only. Hon betalar 3000kr för det.

För att få det ingrävt?

Skrivet av WarManB:

Erbjudandet är från ComHem

Skickades från m.sweclockers.com

Då hade jag kört Comhem och så fort du får möjlighet byta till Telia. Fibern blir ju fortfarande iTUX så då slipper du Comhem efter 1 år.

Permalänk

Runt 15000 verkar vara en bransch standard. Sen kan vissa få ett fiber par indragit, En till TV och en till Internet.

2 fiber in med detta prisläget.
Själv kommer jag bli lycklig då 4900:- installation
269:- / månad 1000/1000
TV 155:- / månad så ungefär 423:- i månaden.
Internet och Tv kommer vara genom SydAntenn, men kan i framtiden bytas mot vad som helst enligt föreningen.

Vår förenings hemsida www.ksmf.se

Visa signatur

2700X, 1080ti , X470-F.

Permalänk
Medlem

I mina föräldrars kommun kostar det öppna stadsnätet 7 500 kronor om man ansluter sig direkt när de gräver i ett nytt område eller 15 000 kronor om man vill ha det senare. Det är ett öppet nät där man kan välja mellan alla de vanliga operatörerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det är helt normala priser, vill man ha öppet fiber så brukar det kosta ännu mer.

/Lifooz

Du tjänar dock igen det snabbt när du sitter med en dålig leverantör och enkelt kan byta, samt du får konkurranspris att sätta mot bolagen.

Comhem är dyra i månaden, och det man sparar på att installera kan mycket väl ätas upp på några 100kr i månaden väldigt fort.

Av vad jag dock ser på ett av @WarManB poster ovan så verkar det vara till ett öppet nät, och då är det helt klart värt det. Blir att man är låst kanske 1 år som med telefonen, men sen har du valfrihet iaf.

Skrivet av WarManB:

I villkoren står det "Från och med 1/5 2018 kommer du ävemn ha möjlighet att byta till andra leverantörer för bredband, tv och telefoni inom kommunikationsoperatören iTUX öppna nät (http://itux.se/partners/)

Så då låter det (efter era kommentarer) som att 15800 (inkl. ev. ROT-avdrag) är ett bra pris?

Yep.
Notera dock att du kan ev få betala högre månadskostnad med Comhem mm första tiden, och du kommer ev behöva hantera med deras problem (finns en gigantisk sida på Sweclockers om dem). Men du får en öppen lina, vilket gör att om du efter den tiden inte är nöjd, kan byta iaf.

Permalänk
Medlem

Jag fick betala 25k för Örebro stadsnät, men jag var nog den enda på gatan som skaffade fiber.

Det som intresserar mig är alla skriver efter ROT. Det är nästan inget i fiberinstallation som är ROT-berättigat om jag förstått rätt. Det är egentligen bara eventuella grävarbeten på tomten samt indragningen genom husvägg. Den största kostnaden är grävarbetet utanför tomten och den är ej ROT-berättigad.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

För att få det ingrävt?

Då hade jag kört Comhem och så fort du får möjlighet byta till Telia. Fibern blir ju fortfarande iTUX så då slipper du Comhem efter 1 år.

Ja hon fick det låga priset för att få det ingrävt.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du tjänar dock igen det snabbt när du sitter med en dålig leverantör och enkelt kan byta, samt du får konkurranspris att sätta mot bolagen.

Comhem är dyra i månaden, och det man sparar på att installera kan mycket väl ätas upp på några 100kr i månaden väldigt fort.

Av vad jag dock ser på ett av @WarManB poster ovan så verkar det vara till ett öppet nät, och då är det helt klart värt det. Blir att man är låst kanske 1 år som med telefonen, men sen har du valfrihet iaf.

Yep.
Notera dock att du kan ev få betala högre månadskostnad med Comhem mm första tiden, och du kommer ev behöva hantera med deras problem (finns en gigantisk sida på Sweclockers om dem). Men du får en öppen lina, vilket gör att om du efter den tiden inte är nöjd, kan byta iaf.

Med 1 års bindningstid kommer man aldrig att spara in de ca 8000 kr mer som Telia skulle ha. Så det låter helt klart som en bättre deal.

ComHem må inte vara den bästa operatören i världen. Men de är inte så kassa som vissa får de att låta. Själv bor jag i ett Comhem-hus med en 250 Mbit-lina. Märker aldrig eller sällan av några störningar eller så. De brukar även vara ganska medgörliga när de gjort fel (i alla fall mot mig).

Om Comhem sedan inte skulle kunna leva upp till den sålda tjänsten (avbrott, bandbredd eller what ever), så har man som konsument rätt att bryta abonnemanget, även om man har bindningstid (att det kan förekomma avbrott får man såklart räkna med, men inte om det rör sig om väsentliga problem).

På vad TS delgett skulle jag rekommendera att gå på Comhem. Är man inte nöjd så kan man byta till valfri leverantör efter 12 månader.

Permalänk
Medlem

Kör på ComHem-erbjudandet. Jag gjorde det för två år sedan och bytte till Bahnhof för ett år sedan. Jag bor i villa i Göteborg och kör via stadsnätet precis som du.

Jag har, förutom 2-3 normala driftstörningar, haft noll problem sedan installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Med 1 års bindningstid kommer man aldrig att spara in de ca 8000 kr mer som Telia skulle ha. Så det låter helt klart som en bättre deal.

Helt klart.

Skrivet av Blomman90:

ComHem må inte vara den bästa operatören i världen. Men de är inte så kassa som vissa får de att låta. Själv bor jag i ett Comhem-hus med en 250 Mbit-lina. Märker aldrig eller sällan av några störningar eller så. De brukar även vara ganska medgörliga när de gjort fel (i alla fall mot mig).

Om Comhem sedan inte skulle kunna leva upp till den sålda tjänsten (avbrott, bandbredd eller what ever), så har man som konsument rätt att bryta abonnemanget, även om man har bindningstid (att det kan förekomma avbrott får man såklart räkna med, men inte om det rör sig om väsentliga problem).

På vad TS delgett skulle jag rekommendera att gå på Comhem. Är man inte nöjd så kan man byta till valfri leverantör efter 12 månader.

Beror på hur långt bak och var du bor, samt hur du ansluter...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/751858-comhem-traden
386 sidor med Comhem sedan 2008, bara o forska

Jag själv hade erfarenhet med dem både som internet leverantör innan 2005 och även som digital-TV leverantör fram till 2014 och kan säga att de var allt annat än medgörliga när de tom vägrade lägga ner ett avtal med min då avlidne mor. (Samt alla problem hon haft med dem tidigare).

Eftersom det dock är "fiber" och inte deras Kabel-TV så tror jag att chansen för bra resultat är högre. Problemet med allt vad Comhem och kabel-TV internet heter är att när alla andra bygger ut nya Cat 6/7 kablar och förstärker upp, kör de fortfarande dyrt bredband via en koaxialkabel som lades 1990, som alla dina grannar och du delar på. Det är lite fel... men de vekar ha gett sig in i äkta fiber branschen nu vilket helt klart är positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarManB:

Jag har tänkt skaffa fiber och har erbjudande från ComHem att det kostar 15900 (Telia skulle ta 23-24 däromkring) för att få det ingrävt och så.

Har folk vetskap eller erfarenhet om vilka andra företag som gör sådant här och vad det kostar?

Har försökt googla, och kolla här på SweClockers, men det enda man får fram är vad det kostar för själva tjänsterna (efter installation).

Erbjudandet från ComHem går ut 27/1 -17 så snabba svar uppskattas!

Jag betalade 21 000kr till Ip-Only

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Ja hon fick det låga priset för att få det ingrävt.

Måste varit många som grävde in samtidigt. Eller bundit upp sig i några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blommen75:

vi betalade 14000 efter rot, detta var för ip only
telia ville ha strax över 20000 för samma tjänst

detta var år 2014 har jag för mig

IPonly är lite luriga, man får inte göra rotavdrag på det viset dom har beskrivit.
Detta har skett i delar av Sörmland som jag känner till. Men om rot har gått igenom så är det väl bra:) men man ska vara på sin vakt.

Skrivet av Anaii:

Jag fick betala 25k för Örebro stadsnät, men jag var nog den enda på gatan som skaffade fiber.

Det som intresserar mig är alla skriver efter ROT. Det är nästan inget i fiberinstallation som är ROT-berättigat om jag förstått rätt. Det är egentligen bara eventuella grävarbeten på tomten samt indragningen genom husvägg. Den största kostnaden är grävarbetet utanför tomten och den är ej ROT-berättigad.

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Måste varit många som grävde in samtidigt. Eller bundit upp sig i några år.

Ja hon har fyra grannar som också har beställt.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk

vi betalade 13500 öppet stadsnät openbit för rubbet grävning fram till väggen på huset

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WarManB:

I villkoren står det "Från och med 1/5 2018 kommer du ävemn ha möjlighet att byta till andra leverantörer för bredband, tv och telefoni inom kommunikationsoperatören iTUX öppna nät (http://itux.se/partners/)

Så då låter det (efter era kommentarer) som att 15800 (inkl. ev. ROT-avdrag) är ett bra pris?

Kolla så att båda priserna är efter ROT, så att du jämför samma sak.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarManB:

Erbjudandet är från ComHem

Skickades från m.sweclockers.com

Om du väljer Comhem säg då att tv, telefoni & internet ska du ha gratis/ingå i 1 år.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

För att få det ingrävt?

Då hade jag kört Comhem och så fort du får möjlighet byta till Telia. Fibern blir ju fortfarande iTUX så då slipper du Comhem efter 1 år.

Förutom att itux är ett bolag under comhem då 😏
Minns inte om comhem direkt äger itux eller om riskkapitalbolaget som äger comhem också äger itux. Men itux = comhem. Typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian