Permalänk
Medlem

Ubuntu fryser sig

När min dator får slut på RAM-minne så fryser Ubuntu . Kan endast röra musen och tvingas starta om datorn.
När min Mac får slut på minne kraschar programmet som tar för mycket minne och jag kan fortsätta använda datorn.

Skulle önska att Ubuntu fungera som OS X. Vad kan man göra åt det ? och har ni liknande erfarenheter av Linux?

Permalänk
Medlem

Min gissning är att det inte finns någon swap-partition? Ev trasigt minne?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag har en swap på en 1GB

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av Ubuntu är att den ska stänga av programmet som tar mest minne när minnet tar slut, precis som du önskar, så jag tycker det är väldigt konstigt att det inte blir så för dig.

Hm, 1GB Swap? Det var inte mycket...

Permalänk
Medlem

Storleken på swap bör vara dubbla ramminnet som huvudregel.

Permalänk
Medlem

Vad har du för version på Ubuntu? Vad för dator använder du dig av?

Som övriga skriver - öka swap partition till minst 2x storleken av ditt RAM, speciellt om du har väldigt lite RAM (säg under 8 GB). Annars bör ca 4-8 GB swap räcka.

Vad är det för program du använder dig av innan datorn fryser?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att utöka / skapa en ny swap-partition i Ubuntu, eftersom det inte är windows det handlar om behöver den inte vara dubbelt så stor som storleken på RAM.

Följ denna guide så ska du se att det löser sig.

http://askubuntu.com/questions/33697/how-do-i-add-a-swap-part...

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är minnet som tar slut?
Det låter som om något vitalt program kraschar men det måste ju inte vara minnesrelaterat.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har liknande problem med 16.04. Misstänker starkt bugg, det är inte minnesfel/swap utan det är skrivbordsmiljön som hänger sig. Felet dök upp strax före Jul hoppas fortfarande på en fix, annars provar jag 17.04 (Tails och Puppy fungerar..;)

Phenom2 1100 och Radeon7970, 8G DDR2, utan swap -onödigt när man har koll på vilka program som används och minnesförbrukning, linux har bra minneshantering, något Windows tidigare bara haft i server och enterpriseversioner.

Visa signatur

Lek

Permalänk
Datavetare

Min gissning här: det är någon driver i kärnan som läcker minne.

Vare sig jag kör med eller utan swap (finns absolut inget som säger att man måste ha swap, på en maskin med >16 GB RAM skulle jag säga att swap är rätt meningslöst).

Kör jag detta program i Ubuntu 16.04 server

#include <stdio.h> #include <stdlib.h> int main() { while (malloc (1024 * 1024 * 1024)) { } printf ("Failed 1\n"); while (malloc (1024 * 1024)) { } printf ("Failed 2\n"); while (malloc (1000)) { } printf ("Failed 3\n"); while (malloc (1)) { } printf ("Giving up\n"); }

så uppför det sig precis som förväntat. D.v.s. om jag inte har en gräns på hur mycket RAM processen får ta så kommer man typiskt till att "Failed 1" skrivs ut sedan slår kärnan ihjäl processen då allt RAM tar slut.

Sätter jag en minnesgräns så kommer malloc() börjar returnera NULL och man ser till slut "Giving up".

Beteendet är exakt lika vare sig jag har swap eller ej. Tar lite längre tid med swap innan man når slutpunkten då man har en period då saker läggs ut på disk.

Om något i kärnan läcker RAM, t.ex. grafikkorts drivare, så är ju OSet chanslös i att försöka hantera problemet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lek:

Har liknande problem med 16.04. Misstänker starkt bugg, det är inte minnesfel/swap utan det är skrivbordsmiljön som hänger sig.

Väldigt ofta när en skrivbordslinuxmaskin verkar ha hängt sig är det som sagt bara X som behöver startas om. Ofta fungerar det att logga in via ssh.

Permalänk
Medlem

@NoWin: Får jag fråga dig hur uppdaterad du är på ämnet och om du har lust att ge ett par källor på ditt påstående?
Jag är ganska säker på att det här ämnet har uppdateras genom åren och att du sitter på gammal information och det vore därför synd om du spred felaktigheter.

@Icte kanske finner detta intressant också.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Jag borde ha klargjort att swap är inte så nödvändigt längre (använder det inte på mina datorer p.g.a. att jag inte kör hibernate och inte behöver random program göra onödiga skrivningar på min disk) men att det kan vara orsaken till frysungarna, speciellt om TS kör RAM krävande program. Men nu när jag tänker efter så är det dock mest troligt att det är något annat, t.ex. X som behöver startas om!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Om problemet dyker upp ganska ofta så skulle jag definitivt testa en annan fönsterhanterare/skrivbordsmiljö ett tag.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

vad kul med så många svar

Jag kör ubuntu 16.04 LTS och har 8GB ram. Framförallt händer det när jag har många program uppe och många flikar i chromium .
Ska ju inte heller spela någon roll om eller hur mycket swap jag har.

Skrivet av Lek:

Har liknande problem med 16.04. Misstänker starkt bugg, det är inte minnesfel/swap utan det är skrivbordsmiljön som hänger sig. Felet dök upp strax före Jul hoppas fortfarande på en fix, annars provar jag 17.04 (Tails och Puppy fungerar..;)

Phenom2 1100 och Radeon7970, 8G DDR2, utan swap -onödigt när man har koll på vilka program som används och minnesförbrukning, linux har bra minneshantering, något Windows tidigare bara haft i server och enterpriseversioner.

Ja skulle inte förvåna mig att är något med Unity i Ubuntu . Kanske ska testa Gnome .

Permalänk
Medlem

@backspace: Jag vet att det är "gammal" information och att swap inte är nödvändigt om man har mycket RAM. Men det skadar inte och att kalla det en felaktighet är en överdrift.

Permalänk
Medlem

@NoWin: Du skrev ju följande: "Storleken på swap bör vara dubbla ramminnet som huvudregel."

SWAP vara och icke-vara är jag inte så intresserad utav, jag skulle bara vilja att du backade upp ditt påstående när jag ber om det.
Det är väl inte för mycket begärt, eller hur?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Har kört Gnome3 ett tag och konstaterat att samma fel kan även uppstå där. Ibland kan det hjälpa och vänta i någon minut så kan det vakna till igen men långt ifrån alltid. Skulle kunna köpa mer ram men egentligen inte säkert att det hjälper. Undrar om det skulle vara värt och "nedgradera" till Debian stable.

Permalänk
Medlem

Kolla så att filen /proc/sys/kernel/sysrq är satt till "1". Nästa gång datorn fryser trycker du och håller ner tangenterna Alt + SysReq + f i den ordningen. Då dödas en process som använder mycket minne. Om det hjälper så är det slut på minne som orsakar frysningarna, om inte så är det något annat problem.

Alt + SysReq + knapp kallas magic sysrc keys och det finns en bunt av dom. Mycket användbart för debugging när saker fryser.
https://en.wikipedia.org/wiki/Magic_SysRq_key

Permalänk
Medlem

Har uppgraderat till 16 GB RAM och nu fryser datorn inte längre. Helt enkelt eftersom det alltid finns ledigt minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Har uppgraderat till 16 GB RAM och nu fryser datorn inte längre. Helt enkelt eftersom det alltid finns ledigt minne.

Hur kan du du behövs så mycket som 16GB ram till Ubuntu? Det är bra att det inte fryser sig längre såklart, men jag blir helt chockad av RAM-minnet som du behöver, vad kör du för program som kräver sådär sjukt mycket minne?

Jag kör ubuntu ibland i virtualbox och då ställer jag in den på 3Gb minne som mest

Det låter suspekt som något minnesläckage i något program som körs, men då borde ju inte 16GB ram-minne räcka heller.

Om det vore minnesläckage i kärnan vore det oerhört klantigt av kernel-utvecklarna, jag tror isåfall mer på minnesläckage i något program som är installerat

Permalänk
Medlem

Ja lite märkligt är det. Det som äter minne är helt enkelt alla flikar i chromium och firefox.
Nu har jag 13 flikar öppna i chromium och ram-minnet är redan uppe i 8,4 av 15,4 GB. .
Jag tror att det är något med Xorg som inte hanterar att minnet är slut på korrekt sett . Sedan kan man undra varför program ska äta så förbannat mycket minne nu för tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meto:

Nu har jag 13 flikar öppna i chromium och ram-minnet är redan uppe i 8,4 av 15,4 GB. .

Ja då är något fel. Jag har testat att öppnat 13 flikar i chromium på min Antergos (Arch) med MATE desktop, och den använder då 2,5 GB ram.

Permalänk

Du råkar inte förväxla diskcacheminne med programminne? = Vanligt misstag.
Just nu använder min dator 1,9G. Bara skrivbord och chrome igång.
Kör "top" eller "htop" i en terminal och shift-m för att se minnet som används. Det är "resident" minne som är det riktiga värdet.
Ibland är /tmp katalogen också i ram, värt att kolla det med.

Permalänk
Medlem

Jag kollar system monitor den visar just nu 5.8 GB använt och htop 5.4 GB
chromium har ett stort antal processer som drar mellan 100-500 MB.

Permalänk
Avstängd

Testa andra webbläsare.