Nvidia släpper drivrutin för Resident Evil 7: Biohazard

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper drivrutin för Resident Evil 7: Biohazard

Kort efter att AMD uppdaterat sin grafikkortsdrivrutin följer Nvidia nu efter, där de stora nyheterna är stöd för Resident Evil 7: Biohazard och mobila Geforce GTX 1050 och 1050 Ti.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer ni göra någon benchmark på spelet?

Permalänk
Digital fyndjägare

?????

Måste bara säga:
Jag fattar nada, STORT ?

Äldre driver 376.33:

NY driver: 378.49

http://www.guru3d.com/articles_pages/resident_evil_7_pc_graph...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare

Är det redan dags för NVIDIA att ta död på deras "gamla" grafikkort?
Hmmm...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Måste vara något fel på det testet. Ett Fury X presterar 6 fps sämre än 470.

Skrivet av Bl4ckIce:

Är det redan dags för NVIDIA att ta död på deras "gamla" grafikkort?
Hmmm...

Har AMD också börjat döda sina äldre kort?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Rejält trasig drivare även denna gång, rätt illa att det är just Resident Evil 7 och det faktum att det är en Nvidia-titel.

Jag kommer vara kvar på 376.33 ett tag till, drivarna innan och efter är för trasiga och just denna har inga uppenbara fel jag stött på under de veckor jag kört den nu.

Vad gäller själva spelet är det synd att Sony har ensamrätt på VR-stöd i ett helt år. Hade varit en bra titel att marknadsföra VR med, Ars Technicas recension av spelet var riktigt lovande även om den saknade kritik mot valet av att låsa VR till en specifik tillverkare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Har AMD också börjat döda sina äldre kort?

Nej. Men det har nog mer att göra med att Nvidia klantat sig med drivaren igen.

Se 2560x1440-resultatet. Näst snabbaste kortet är Radeon R9 390X:

RX 470 drar förbi GTX 1070 exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nej. Men det har nog mer att göra med att Nvidia klantat sig med drivaren igen.

Se 2560x1440-resultatet. Näst snabbaste kortet är Radeon R9 390X:

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=28327

RX 470 drar förbi GTX 1070 exempelvis.

Hur kan du få det till Nvidias drivrutins fel att Fury X ligger efter 470 i 1080p och likadant som ett 480 i 1440p?

§1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Måste vara något fel på det testet. Ett Fury X presterar 6 fps sämre än 470.
Har AMD också börjat döda sina äldre kort?

Fury X har väl bara 4GB minne? Detta spel äter minne till frukost verkar det som, använder nästan 8GB i 1080p(I demot tror jag det var)

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Kan det var nåt problem med VRAM/texturerna? det verka ju i alla fall var en typisk Day 1 släpp där drivrutinerna klanta sig på båda sidorna denna gången och vi få vänta tills det blir fixat innan vi kan verkligen jämför nåt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur kan du få det till Nvidias drivrutins fel att Fury X ligger efter 470 i 1080p och likadant som ett 480 i 1440p? Jag vet att det är inne att hata på Nvidia här på Sweclockers men någon gräns får det väl ändå finnas.

Det beror väl på spelet i första hand. Har för mig att om det är polygontungt utan mycket shaders så ska FuryX vara obalanserat och därför prestera lite sämre än exempelvis 390X. Hur det gäller med rx470 och rx480 vet jag dock inte, tror de har lite bättre balans för lägre upplösningar medan FuryX är viktat för att klara högre bättre vilket även syns i 2560x1400 där ordningen blir något mer logisk mellan AMD-korten inbördes. Nvidia verkar som sagt stört av sina nya drivrutiner bland de kraftigare korten de två senaste generationerna.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Avstängd

Resident Evil 7 fungerar utmärkt för mig med 376.33, så finns ingen anledning att uppdatera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur kan du få det till Nvidias drivrutins fel att Fury X ligger efter 470 i 1080p och likadant som ett 480 i 1440p?

Heh.. tycker mer det är AMD hat men visst, det är inte Nvidias fel att AMD kortet är efter, håller med dig. Dock kan det mycket väl vara 2 fel "i bilden" så att säga. Ena behöver inte utesluta det andra.

Om vi skippar AMD i bilden så du utesluter ev felkälla, hur kan ett 1070 prestera sämre än 980Ti? Eller ett Titan X Maxwell så så nära 1080? Något är inte rätt. Maxwell Titan X med 1070 prestanda kan jag köpa, men inte med 1080 så lågt också...

Om man ser tar ut Nvidia ur resultaten så presterar ju 480 vs 390X/390 i den högre upplösningen rätt vettigt. Avstickaren är Fury kortet och R9 Nano (samma chip), så det är mer troligt något annat. Tittar man på bilderna från @Bl4ckIce så även med gamla Nvidia drivaren så är Fury väldigt lågt, tom slaget av 1060, men nu är dock Nvidia korten rätt vettigt. Där ser man 1080 sticka iväg som det borde och inte ligga nära 390X.

Så felet verkar vara 2 saker... något med Fury kretsen + Nvidias nyaste game drivare... (igen?)

Skrivet av Ajin:

Fury X har väl bara 4GB minne? Detta spel äter minne till frukost verkar det som, använder nästan 8GB i 1080p(I demot tror jag det var)

Är lite som att säga att 970 inte klarar sig med sina 3,5GB, vilket den gör rätt bra i många spel. Det förklarar inte heller varför de är så efter i 1080p med lägre texturer i ovan bilder från @Bl4ckIce. Det är mer troligt något i kretsens design som inte hänger med så bra, eller att AMD missat att optimera kortet väl. Även 470 har ju 4GB RAM och kommer förbi...

Nvidia korten kan inte heller aktivt använda alla 8GB... finns inte nog med bandbredd. Vad de dock kan göra är att hålla mycket mer cache på texturerna och på så sätt minska antalet de måste ladda in över PCI-E bussen, vilket helt klart är en fördel. Så frågan är då hur mycket av det minnet som "aktivt" används, vs hur mycket är cache, vilket är svårare att se. Vet att på vissa kort kan GPU-Z se det i sina sensorer, inte perfekt, men delvis iaf.

Skrivet av Bernd_P1:

Kan det var nåt problem med VRAM/texturerna? det verka ju i alla fall var en typisk Day 1 släpp där drivrutinerna klanta sig på båda sidorna denna gången och vi få vänta tills det blir fixat innan vi kan verkligen jämför nåt.

Nja... Fury är verkligen inte bra, men resterande AMD korten presterar faktiskt bra. 480 och 390 ligger ju bra till i 1080p och även i 1440p presterar de helt okej. 480 har ju svårare än 390 med högre upplösning.

EDIT: Läser man updates från sidan:
** Update: Nvidia released a new driver which massively impacts performance. The results have been updated but we'd not be surprized to see something similar happening with AMD drivers. hence the results today remain subjective. The game is incredible hard to measure objectively.

Så något har varit koko iaf. Nvidia jobbar säkert på det.

** Update #2: after lots of weird results with graphics card that have less then 4 GB of VRAM we found out that the problematic settings is Shadow cache. If you have an up-to 4 GB graphics card, please turn it off and you'll be playing properly. We are current;y updating ALL results. The final numbers will be up in the next few hours.

Och det verkar som @Ajin hade rätt. Det var VRAM problem med en inställning...

Permalänk
Digital fyndjägare

@Србо: Jag nergraderade mig tydligen "igen"... Nä nu jävlar... Dags för DDU och sedan en "uppgradering" av drivrutinen, vilken ska man "uppgradera" till , 376.33 eller 376.09, har för mig att den senaste 376.09 fungerade bäst, eller minns jag helt fel?

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare

Ett litet önsketänk men ändå...
Kan inte ni på SweClockers börja testa olika drivrutiner (gamla mot nya) och visa resultat på diverse spel så man vet om man ska uppdatera eller hålla sig kvar till de gamla?

Det verkar behövas idag, då flera nyare drivrutiner fungerar sämre än gamla.

obs: önsketänkande...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur kan du få det till Nvidias drivrutins fel att Fury X ligger efter 470 i 1080p och likadant som ett 480 i 1440p?

Du kan läsa Guru3Ds artikel, kommentarer samt de som beskriver problemet i tråden.

Att Nvidiadrivaren är trasig har varit känt sedan igår. Bör undvikas tills den fixats med andra ord.

Skickades från m.sweclockers.com

§1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bl4ckIce:

@Србо: Jag nergraderade mig tydligen "igen"... Nä nu jävlar... Dags för DDU och sedan en "uppgradering" av drivrutinen, vilken ska man "uppgradera" till , 376.33 eller 376.09, har för mig att den senaste 376.09 fungerade bäst, eller minns jag helt fel?

376.33 fungerar iallafall fint med mitt 1070 så den bör vara värd att testa med.
Hade en innan jag var relativt nöjd med men tvingade uppgradera till denna då jag inte kunde få helskärm i spel emellanåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Kommer ni göra någon benchmark på spelet?

De vågar väl inte med tanke på nvidias dåliga prognos här, haha
Nej, men det var lite oväntat. Men kul att mitt fury som jag la 3600kr för går om 1070 i 1440p
Då har inte ens amd släppt någon optimerad drivrutin för detta spelet ännu.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

De vågar väl inte med tanke på nvidias dåliga prognos här, haha
Nej, men det var lite oväntat. Men kul att mitt fury som jag la 3600kr för går om 1070 i 1440p
Då har inte ens amd släppt någon optimerad drivrutin för detta spelet ännu.

http://www.sweclockers.com/nyhet/23260-amd-slapper-drivrutin-...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

De vågar väl inte med tanke på nvidias dåliga prognos här, haha
Nej, men det var lite oväntat. Men kul att mitt fury som jag la 3600kr för går om 1070 i 1440p
Då har inte ens amd släppt någon optimerad drivrutin för detta spelet ännu.

Skulle nog säga att du bör läsa min post ovan, med "Update2" delen... ang 4GB begränsningen. Och som ovan säger, jo... det var det som förvånade mig också, AMD var faktiskt före Nvidia med en ny drivare, och dessutom är den både stabil och bra vad jag märkt.

Tror skutan har verkligen vänt... AMD släpper bra drivare gång på gång, Nvidia gör vad AMD gjorde förr... så att säga. Men det ändrar nog inte en enda inbiten Nvidia fanboy mer än det ändrade AMD fanboys så

Det är oavsett kul att ha AMD kort numera. Hoppas verkligen Vega blir något bra också, men vi får se.

Permalänk
Medlem

Oops, sorry. Missade den helt!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Skulle nog säga att du bör läsa min post ovan, med "Update2" delen... ang 4GB begränsningen. Och som ovan säger, jo... det var det som förvånade mig också, AMD var faktiskt före Nvidia med en ny drivare, och dessutom är den både stabil och bra vad jag märkt.

Tror skutan har verkligen vänt... AMD släpper bra drivare gång på gång, Nvidia gör vad AMD gjorde förr... så att säga. Men det ändrar nog inte en enda inbiten Nvidia fanboy mer än det ändrade AMD fanboys så

Det är oavsett kul att ha AMD kort numera. Hoppas verkligen Vega blir något bra också, men vi får se.

Jag bara retas lite, kanske lite väl ibland? På tal om 4gb där, skuggor känns ju rätt essentiellt i ett skräckspel. Men ja, bara att vänta i sedvanlig ordning på optimeringar. Mycket kan ändras med tiden. Blir ett köp till julhandeln på valfri digital butik då priset lär ha gått ner lite tills dess.

Ja, precis. Det bor nog lite av en nvidia- och amd fanboy i oss alla

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av anon5930:

376.33 fungerar iallafall fint med mitt 1070 så den bör vara värd att testa med.
Hade en innan jag var relativt nöjd med men tvingade uppgradera till denna då jag inte kunde få helskärm i spel emellanåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för ditt svar, då ska jag köra med den också. Nu inväntar man fixen för 378.49 tillsvidare. Upptäckte att vissa äldre spel (typ Two Worlds) också börja "lagga" och får "framedrops".
Förutom RE7 så spelar jag även Watch dogs 2 och den nya drivern ska förmodligen ge nån vinst där också, hoppas de skyndar på nu utan o klanta sig igen. Är även sugen på o testa For Honor.

Jag tycker ändå Nvidia borde ha mer koll på vad deras programmerare håller på med innan de släpper dessa drivrutiner som förstör mer än fixar, som tur så funkar ju de gamla ändå.
"Men"... bara för att få det sagt..

Edit:
För de som vill köpa spelet så har Inet 11st kvar... DVD skiva ingår.
https://www.inet.se/produkt/6609267/resident-evil-7-biohazard...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerade, vänligen håll diskussionen på en saklig nivå*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...