Asus lanserar ROG GR8 II – världens minsta VR-kompatibla dator

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar ROG GR8 II – världens minsta VR-kompatibla dator

Det senaste tillskottet i Asus produktserie ROG är GR8 II, en dator i konsolstorlek med tillräckligt kraftfull hårdvara för att driva applikationer i virtuell verklighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde ha med externa PSU:n med på bild om man skall skryta med storlek. Blir svårt att köra VR utan ström. Tacka vet jag Dan Cases A4.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Kör hellre med billigare och snyggare A4-sfx

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

GTX 1060 + i5-7400 i ett litet paket för 9900 kr är lite väl dyrt. Kan nog bygga ett liknande system för en billigare peng i ett t.ex. SilverStone RVZ02 chassi, men måste ändå nog säga att detta chassi var ganska snyggt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

ROG GR8, I R8 8/8 M8

Installerat en ROG dator åt en bekant en gång och tycker de är ändå ganska snygga i design men LEDsen på denna är väl lite p12 varning men det kunde ju vara värre. Allting ska ju lysa nuförtiden så det matchar ju bara övriga komponenter..

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

GTX 1060 + i5-7400 i ett litet paket för 9900 kr är lite väl dyrt. Kan nog bygga ett liknande system för en billigare peng i ett t.ex. SilverStone RVZ02 chassi, men måste ändå nog säga att detta chassi var ganska snyggt!

Ett RVZ02 är ju dock ett betydligt större chassi än detta (t.ex. väger RVZ02 3,2 KG när hela GR8 väger 4 KG), så är man ute efter ett litet system är ju detta ett rätt bra paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ett RVZ02 är ju dock ett betydligt större chassi än detta (t.ex. väger RVZ02 3,2 KG när hela GR8 väger 4 KG), så är man ute efter ett litet system är ju detta ett rätt bra paket.

Jojo, om man verkligen vill ha ett litet system (7.2l gentemot 12l som RVZ02 är) som har helt OK prestanda så är ju detta ett bra val. Men det är dyrare än om man bygger själv i ett av de minsta chassin som finns på marknaden - det var min poäng

Det hade ju varit önskvärt om t.ex. ASUS (och även andra aktörer med små chassin, t.ex. MSI) hade släppt detta chassi utan några installerade komponenter så att man kan bygga ihop ett system i det själv. Nu får ju de som vill bygga väldigt små system köpa chassin som t.ex. DAN A4 som kostar ~2500-3000 kr vilket svider lite.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jojo, om man verkligen vill ha ett litet system (7.2l gentemot 12l som RVZ02 är) som har helt OK prestanda så är ju detta ett bra val. Men det är dyrare än om man bygger själv i ett av de minsta chassin som finns på marknaden - det var min poäng

Det hade ju varit önskvärt om t.ex. ASUS (och även andra aktörer med små chassin, t.ex. MSI) hade släppt detta chassi utan några installerade komponenter så att man kan bygga ihop ett system i det själv. Nu får ju de som vill bygga väldigt små system köpa chassin som t.ex. DAN A4 som kostar ~2500-3000 kr vilket svider lite.

Ja helt klart är det dyrare, det blir alltid dyrare att få samma prestanda i mindre format. Behöver man då inte ett litet chassi borde man köpa något annat. Om jag inte nyss byggt nytt system skulle jag nog köpt detta, trots att prestandan är avsevärt lägre än vad jag byggde, just på grund av storleken.

Permalänk
Medlem

Den här är ju rätt liten också och man kan utan problem stoppa in ett GTX 1080 osv. Tänkte bara tipsa er som gillar små lådor och vill bygga själva.

Dr Zaber Sentry Case:

Review: https://www.youtube.com/watch?v=i7nLTZ7K_TM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jojo, om man verkligen vill ha ett litet system (7.2l gentemot 12l som RVZ02 är) som har helt OK prestanda så är ju detta ett bra val. Men det är dyrare än om man bygger själv i ett av de minsta chassin som finns på marknaden - det var min poäng

Det hade ju varit önskvärt om t.ex. ASUS (och även andra aktörer med små chassin, t.ex. MSI) hade släppt detta chassi utan några installerade komponenter så att man kan bygga ihop ett system i det själv. Nu får ju de som vill bygga väldigt små system köpa chassin som t.ex. DAN A4 som kostar ~2500-3000 kr vilket svider lite.

Fast det blir inte så mycket billigare att göra själv om man räknar på det. Bara ett korrekt Windows går ju på en del. Lite billigare kommer man undan så klart, men ska du ha det ihopsatt äts det upp också. Fördelen är ju att man kan välja själv och ta bättre komponenter men då tappar man storlek också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Kör hellre med billigare och snyggare A4-sfx

Visa gärna var jag kan köpa den.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Visa gärna var jag kan köpa den.

Går inte att köpa ännu, dock kommer www.Caseking.de .

Upp med chassit i Februari

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd

Asuskontoret när marknadsföringsavdelningen tillkännager produktnamnet ROG GR8 II.

We'll call it Asus Rog Great Two, but we'll spell it gee-arr-eight.

Permalänk
Medlem

Hmm jag kommenterade när Asus hade släppt ut GR6 modellen att de borde hellre gå med GR8 för det låter ju som Great, undrar om de redan hade namnet i kikaren eller om de snappade upp det från någonstans ifrån.

*I wonder emoji*

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Hmm jag kommenterade när Asus hade släppt ut GR6 modellen att de borde hellre gå med GR8 för det låter ju som Great, undrar om de redan hade namnet i kikaren eller om de snappade upp det från någonstans ifrån.

*I wonder emoji*

Jag är helt övertygad om @asus läste här på forumet och tog din idé till det originella namnet GR8.

oh wait..

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Målgruppen är alltså de som har plats i vardagsrummet för att skutta runt med HTC Vive, men inte har tillräckligt stort för att få plats med ett midi-ATX-chassi.

Permalänk
Medlem

Trevligt men nu vill jag se klart mindre varianter.
Kan tänka mig saka 1060 till förmån för 1050ti i fall det hjälper med kostnad och storlek.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inaktiv

Som Svensk blev det lite kul när jag läste Asus GRåtta (grotta). Men rätt uppenbarr hur produktnamnet skulle läsas.

Vad gäller produkten.. nichad produkt för en redan nischad marknad. Bramed färdiga alternativ för de som vill ha npgot sådant men designvalet kändes inte helt hundra. Alltför gamer för min smak.

Permalänk
Medlem

Hu är den minst ZOTAC MAGNUS EN1060 är ju mindre.

Permalänk
Inaktiv

PSU

Anser nog storleken vara helt OK även med PSU adderat till totalen.http://imgur.com/upfCtZ1

Permalänk
Avstängd

såg en i butik igår, va riktigt snygg

Visa signatur

--
The Gear:
ROG G20CB, Swift PG248Q, Sennhesier G4me One + GSX 1000, ROG Gladius, ROG Sheath, Cerberus Keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Jag är helt övertygad om @asus läste här på forumet och tog din idé till det originella namnet GR8.

oh wait..

"oh wait.. ;)"

Varför tycker du att det skulle vara så osannolikt?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

"oh wait.. ;)"

Varför tycker du att det skulle vara så osannolikt?

dels för att asus representanter här på swec har noll och nada med att göra vad de döper sina produkter till, det är några personer som jobbar som support och troligtvis inte ens läste din kommentar.

dels för att GR8 har skrivits som "Great" inom spelvärlden i typ 20 år? Knappast något du var först med att komma på

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

dels för att asus representanter här på swec har noll och nada med att göra vad de döper sina produkter till, det är några personer som jobbar som support och troligtvis inte ens läste din kommentar.

dels för att GR8 har skrivits som "Great" inom spelvärlden i typ 20 år? Knappast något du var först med att komma på

okej. men man vet aldrig. jag tänker positivt. du negativt. synd

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

okej. men man vet aldrig. jag tänker positivt. du negativt. synd

Nix, jag tänker realistiskt, det är skillnad

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Nix, jag tänker realistiskt, det är skillnad

Säkert.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Jag gillar dessa lådor, men tycker det är synd att det inte finns drivers för XP till den första Gr8. Den hade varit perfekt att dual boota XP och Windows 7 på för att lira lite äldre spel på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Hu är den minst ZOTAC MAGNUS EN1060 är ju mindre.

+1

Dessutom kan man välja storebror Zotac Magnus EN1070 som är lika stor som EN1060 men rymmer ett GTX 1070! CPU:n sitter på en vanlig 1151-sockel så den är fri att bytas ut mot t.ex. Core i7 6700T eller 7700T om man kan tänka sig bryta mot garantin: https://translate.google.se/translate?sl=ja&tl=sv&js=y&prev=_...

Visa signatur

Fractal Design Define Mini || EVGA SuperNOVA G2 550W || Asus Z170M-Plus || Core i5 6600K @ 3.5GHz || Be-Quiet Pure Rock || Asus GeForce GTX 970 Strix OC || Samsung 950 Pro M.2 256GB || Samsung 850 Evo 500GB || Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz CL16 16GB