Kan inte överklocka Gigabyte R9 280X Windforce 3X rev.2.

Permalänk
Medlem

Kan inte överklocka Gigabyte R9 280X Windforce 3X rev.2.

Hej!
Tänkte överklocka datorn lite och tänkte börja med grafikkortet. Jag började med att dra upp power target till 20 och startade Furmark och höjde klocken i overdrive. Enligt GPU-Z så höjdes klocken men det blev ingen skillnad i Furmark och Furmark visade 1000 MHz fast orginalclocken på kortet är 1100 MHz.
Provade MSI Afterburner och det var samma sak där. Klocken höjdes i GPU-Z men det var allt. Körde också ett benchmark där jag sänkte klocken till 600 MHz utan att det gav någon skillnad så det verkar som att kortet kör i 1000 MHz. Någon som har en idé om vad problemet kan vara? Temperaturen ligger på 70 grader med fläkten på 80 % så den bör inte gå för varm och nätaggregatet är ett Corsair AX 750 W.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Visserligen inget direkt för den "okunnige". Men man kan överklocka ett grafik-kort genom att lägga in custom BIOS på det, och på så sätt få "hårdvaru" överklocking istället för "mjukvaru".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Visserligen inget direkt för den "okunnige". Men man kan överklocka ett grafik-kort genom att lägga in custom BIOS på det, och på så sätt få "hårdvaru" överklocking istället för "mjukvaru".

Jag har läst något om det men det har fungerat att överklocka kortet förut men nu efter att jag ominstallerat Windows så går det inte. Jag har funderat på att flasha ett annat bios som tillåter att justera spänningen upp till 1,3 V, kanske borde göra det och se om det går att klocka sen. Dock konstigt att det inte längre går att justera frekvenserna och att den klockat ned sig och låst sig.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Mitt r9 290x betedde sig ungefär såhär när jag uppdaterade till radeon re-live eller vad dom nu kallade det... prova en äldre version av drivrutin om det fortfarande inte fungerar. Det löste då problemet för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kanske är så att grafikkortet inte tillåter överklocken även om du ställer in den.

Vet inte om det skulle hjälpa, men har du provat att slå på "extend amd official overclocking limits" eller va de heter, som finns som alternativ i msi afterburner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Hej!
Tänkte överklocka datorn lite och tänkte börja med grafikkortet. Jag började med att dra upp power target till 20 och startade Furmark och höjde klocken i overdrive. Enligt GPU-Z så höjdes klocken men det blev ingen skillnad i Furmark och Furmark visade 1000 MHz fast orginalclocken på kortet är 1100 MHz.
Provade MSI Afterburner och det var samma sak där. Klocken höjdes i GPU-Z men det var allt. Körde också ett benchmark där jag sänkte klocken till 600 MHz utan att det gav någon skillnad så det verkar som att kortet kör i 1000 MHz. Någon som har en idé om vad problemet kan vara? Temperaturen ligger på 70 grader med fläkten på 80 % så den bör inte gå för varm och nätaggregatet är ett Corsair AX 750 W.

Problemet är att du kör furmark. Mitt furykort klockar ner sig till 900 el 950 MHz, minns inte vilket, när jag belastar det med furmark. I vanliga spel samt 3dmark jobbar det glatt på i 1050MHz som kortet är inställt på från fabrik.

Som jag förstått känner drivrutinerna av sättet furmark "torterar" kortet på och klockar ner det för att inget ska bränna sönder.

TL;DR: Kör ett vanligt spel och se ifall klockfrekvenserna går upp som de ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Problemet är att du kör furmark. Mitt furykort klockar ner sig till 900 el 950 MHz, minns inte vilket, när jag belastar det med furmark. I vanliga spel samt 3dmark jobbar det glatt på i 1050MHz som kortet är inställt på från fabrik.

Som jag förstått känner drivrutinerna av sättet furmark "torterar" kortet på och klockar ner det för att inget ska bränna sönder.

TL;DR: Kör ett vanligt spel och se ifall klockfrekvenserna går upp som de ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske får köra något spel som benchmark och stabilitetstest då istället, tack för infon!

Visa signatur

Hej