Fler detaljer om Xbox One Scorpio avslöjas

Permalänk
Melding Plague

Fler detaljer om Xbox One Scorpio avslöjas

Teknisk information om Microsofts kommande Xbox One-uppgradering Scorpio letar sig ut på webben och avslöjar bland annat hur 4K-upplösningar hanteras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt sorgligt att de ska pusha på 4K, det är ju till och med tungdrivet på en dator som kostar 5-10ggr mer än konsolen.

Jag är oerhört skeptisk till detta, jag hoppas för alla konsolspelare att det blir bra, men har svårt att tro att det kommer bli det tyvärr.

Det är ju inte speciellt vanligt med 4K TV än, långt ifrån standard, varför skulle man vilja ha 4K på en TV som visar 1080? skulle nog tro att 99% av alla har en Full HD tv, inte 4K.

De hade ju kunnat optimera för grym grafik och 60 FPS i 1080p istället, så 99% av alla konsolspelare får det bättre, istället för 1% med 4K tv.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Det är ju inte speciellt vanligt med 4K TV än, långt ifrån standard, varför skulle man vilja ha 4K på en TV som visar 1080? skulle nog tro att 99% av alla har en Full HD tv, inte 4K.

Har du ingen 4k TV köper du nog inte en scorpio/PS4 pro om de inte har andra fördelar som du vill åt. Och "alla" nya Tv apparater som inte är budget kör ju 4k . Med projektorer är det dock lite värre

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@DeFeCT79: Såvida du inte köper grundig eller electrolyx så är de flesta apparater där ute numera 4k.

Permalänk
Inaktiv

Instämmer med de tveksamma, för hur många idag har en 4K tv och dessutom är intresserad av att köpa en ny konsol? Troligtvis inte många, de skulle ha väntat in Ryzen etc innan de gjorde en ny konsol.

Just nu blir det väldigt lite prestandaökning, så det är ej värt att uppgradera för de flesta.
Visst känns det lite fel att köpa en xbox one nu, men fokusera istället på att göra den billigare.

Jag gillade uppgraderingarna som det var för..
Nes, Snes, Nintendo 64, gamecube, Wii. Varenda steg kunde man säga wow, här har det hänt saker. (sista med Wii tänker jag på kontrollen)

Sedan MS får göra som de vill det är deras pengar, jag tror dock det ekonomisk för dem hade varit bättre att vänta lite längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Just nu blir det väldigt lite prestandaökning, så det är ej värt att uppgradera för de flesta.

"Medan Microsoft tonat ned pratet om att Project Scorpio skulle vara en helt ny konsol i jämförelse med Xbox One säger nu skaparen av spelet Ori and the Blind Forest, Thomas Mahler, att vi kan vänta oss något riktigt kraftfullt. Något som i princip kan liknas med en ny konsolgeneration men som klarar av att spela dina Xbox One-spel. Han passar också på att ge en känga till Playstation och hävdar att PS4 Pro endast är en halvdan uppgradering.

"Scorpio isn't just a half-assed upgrade (which the PS4 Pro kinda is...), but a full blown next-gen machine that's just backwards-compatible to your current library.""

EDIT: sen är väl Ori ett MS exclusivt spel? så man kanske ska ta det där med en nypa salt

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Läste häromdagen att Microsoft skulle vara mer positiva till andra typer av grafiska förbättringar än 4K jämfört med Sony som tycks ha fullt fokus på upplösning. Är väl en optimeringsfråga. Lättare att bara höja upplösning på spel än att faktiskt förbättra grafiken.

Sedan får vi inte glömma att det ryktas om Vega-baserad grafik i Scorpio, kan vara en hel del kraftfullare än vad teoretiska siffror ger sken av.

Skrivet av issue:

"Medan Microsoft tonat ned pratet om att Project Scorpio skulle vara en helt ny konsol i jämförelse med Xbox One säger nu skaparen av spelet Ori and the Blind Forest, Thomas Mahler, att vi kan vänta oss något riktigt kraftfullt. Något som i princip kan liknas med en ny konsolgeneration men som klarar av att spela dina Xbox One-spel. Han passar också på att ge en känga till Playstation och hävdar att PS4 Pro endast är en halvdan uppgradering.

"Scorpio isn't just a half-assed upgrade (which the PS4 Pro kinda is...), but a full blown next-gen machine that's just backwards-compatible to your current library.""

Är Microsoft smarta så gör det inte bara en XBone "Pro". Utan lanserar det som en faktisk uppföljare i en ny generation. Då har Sony inget att kontra med mer än att framstå som gnälliga om de försöker poängtera att PS4 är "nästan lika snabb".
Problemet är väl bara att det är svårt att se skillnaden namnmässigt mellan en faktisk uppföljare och en ny variant då de har så dumt namnschema. Xbox -> Xbox 360 -> Xbox One -> ???. Hade det bara haft siffror och XBone hetat Xbox 3 så hade Xbox 4 varit ett säljande namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har du ingen 4k TV köper du nog inte en scorpio/PS4 pro om de inte har andra fördelar som du vill åt. Och "alla" nya Tv apparater som inte är budget kör ju 4k . Med projektorer är det dock lite värre

Sant, men hade de kört på 1080p med uppgraderad grafik och flyt i spelen så hade ju konsolen förmodligen varit betydligt mer värd att uppgradera till för många som kör konsol och kanske även lite intressantare för PC spelare också?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Läste häromdagen att Microsoft skulle vara mer positiva till andra typer av grafiska förbättringar än 4K jämfört med Sony som tycks ha fullt fokus på upplösning. Är väl en optimeringsfråga. Lättare att bara höja upplösning på spel än att faktiskt förbättra grafiken.

Sedan får vi inte glömma att det ryktas om Vega-baserad grafik i Scorpio, kan vara en hel del kraftfullare än vad teoretiska siffror ger sken av.

Är Microsoft smarta så gör det inte bara en XBone "Pro". Utan lanserar det som en faktisk uppföljare i en ny generation. Problemet är väl bara att det är svårt att se skillnaden då de har så dumt namnschema. Xbox -> Xbox 360 -> Xbox One -> ???. Hade det bara haft siffror och XBone hetat Xbox 3 så hade Xbox 4 varit ett säljande namn.

Xbox One Times Three känns underbart

Men ... det är inte ett dumt namnschema. Det är bara playstation som har 1,2,3,4 etc. Kolla nintendos namnschema. Nintendo entertainment system, super nintendo entertainent system, nintendo 64, game cube, wii, wii u, switch. Vissa syftar till utseende (switch, cube), vissa till vilken teknik som används (64), vissa till vad det överhuvud taget är (entertainment), etc.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

@DeFeCT79: Såvida du inte köper grundig eller electrolyx så är de flesta apparater där ute numera 4k.

Då blev det ju genast ganska mycket dyrare att uppgradera, konsol + TV. Men det var ju PC som var dyrt, konsol är ju billigare än en PC?

De flesta vill nog inte köpa ny TV också, bara för att det vill uppgradera sin konsol.
Den stora massan har ju redan en Full HD TV idag.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DeFeCT79:

Tycker det är riktigt sorgligt att de ska pusha på 4K, det är ju till och med tungdrivet på en dator som kostar 5-10ggr mer än konsolen.

Jag är oerhört skeptisk till detta, jag hoppas för alla konsolspelare att det blir bra, men har svårt att tro att det kommer bli det tyvärr.

Det är ju inte speciellt vanligt med 4K TV än, långt ifrån standard, varför skulle man vilja ha 4K på en TV som visar 1080? skulle nog tro att 99% av alla har en Full HD tv, inte 4K.

De hade ju kunnat optimera för grym grafik och 60 FPS i 1080p istället, så 99% av alla konsolspelare får det bättre, istället för 1% med 4K tv.

Fast det är ju inte som att vanliga Xbox One S försvinner från marknaden, har man en 1080p-TV så är det den man kommer välja då dessa konsoler skall samexistera.

I försäljningen av nya TV-apparater så stod 4K-TV's för 26% i USA 2016 enligt: http://4k.com/news/4k-tvs-are-popular-than-ever-in-the-u-s-an... Siffran förväntas hamna på åtminstone 40% 2017.
Sedan kan man ju tänka sig att de som faktiskt köper Xbox Scorpio köper en TV i samband med det, många har väl helt enkelt inte sett en anledning till att köpa en 4K-TV än.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Fast det är ju inte som att vanliga Xbox One S försvinner från marknaden, har man en 1080p-TV så är det den man kommer välja då dessa konsoler skall samexistera.

I försäljningen av nya TV-apparater så stod 4K-TV's för 26% i USA 2016 enligt: http://4k.com/news/4k-tvs-are-popular-than-ever-in-the-u-s-an... Siffran förväntas hamna på åtminstone 40% 2017.
Sedan kan man ju tänka sig att de som faktiskt köper Xbox Scorpio köper en TV i samband med det, många har väl helt enkelt inte sett en anledning till att köpa en 4K-TV än.

Visst, alla är olika, men hade jag köpt en konsol idag, så hade det blivit en PS4 Pro, inte den gamla, och hade Scorpion funnits hade det blivit en sådan, istället för den gamla, även om jag jag bara hade en Full HD Tv, men jag hade ju fått mer nytta av den om den var optimerad för 1080 istället för 4K.

Men som sagt, alla är olika, tycker man prestandan på de gamla konsolerna räcker till så är ju det bra, jag tycker inte de är något att ha, sjukt sega på alla sätt och vis om man jämför med i stort sett vilken dator som helst.
Så jag hade ju gärna haft den extra kraften på de nya konsolerna om jag hade köpt en.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

"Nuvarande generations spelkonsoler är den första där uppgraderade modeller lanseras under generationens livscykel."
Har artikelförfattaren missat DSi och New 3DS eller räknas dom inte av någon anledning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Alltså, vad är poängen att pusha 4k är det inte bättre dom satsar på 1080p och sen göra spelen snyggare?

Alltså lägga till bättre ljus,skuggor, högre res på textures, bättre detaljerade modeller samt mer detaljer. Gämför man Konsol och PC så har PC oftast mycket mycket mera detalj rikedom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle varit bra om man fick välja vad man vill ha från spelen
1080 + bra grafik + 60 fps eller 4k med sämre grafik alternativt 30fps

Tror några ps4 spel som är optimerade för pro har valmöjligheter som detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

"Scorpio isn't just a half-assed upgrade (which the PS4 Pro kinda is...), but a full blown next-gen machine that's just backwards-compatible to your current library.""

EDIT: sen är väl Ori ett MS exclusivt spel? så man kanske ska ta det där med en nypa salt

Fast det är ju inte sant eftersom alla nya spel måste vara bakåtkompatibla för att få släppas. Och då blir det bara som en av alla dessa misslyckade hårdvaruuppdateringar av konsoler som aldrig funkat.

"A full blown next-gen machine that's just backwards-compatible to your current library." är ju vad PS3 och Wii var vid lanseringen där de hade full bakåtkompatibilitet med sina föregångare. PS4 Pro och Xbox Scorpio är mer som N64 Expansion Pack...

Permalänk
Medlem

@Garderoben: Rätta mig om jag har fel - men mer detaljer "kostar" väl mer än högre upplösning? Hänger naturligvis på hur mycket man ökar detaljgraden. Men högre upplösning kräver väl i princip bara mer av grafikortets bandbredd mellan GPU och VRAM. Samt mängden VRAM för därför avsedda texturer då. Medans mer detaljer (mer högupplösta modeller) ger en högre beräkingslast på själva GPUn. Nu har väl alla moderna GPU'er hårdvarustöd för tesselation och grejer som gör det lättare - men ändå.

I konsollmakarnas värld är det nog enklare att kunna slänga på en 4K-logga på maskinen än att klocka upp den så högt att detaljnivån kan ökas så mycket att det är nåt att skriva hem om.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Då kommer folk klaga på att det inte är en ny generation för deras gamla spel fungerar, samtidigt som de klagar när nästa konsol kommer och eras gamla spel inte fungerar längre.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@mudde: Jag har inte missat dessa bärbara konsoler, det som åsyftades i artikeln var de stationära konsolerna. Jag uppdaterar texten för att förtydliga detta.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av BlackBird:

@Garderoben: Rätta mig om jag har fel - men mer detaljer "kostar" väl mer än högre upplösning? Hänger naturligvis på hur mycket man ökar detaljgraden. Men högre upplösning kräver väl i princip bara mer av grafikortets bandbredd mellan GPU och VRAM. Samt mängden VRAM för därför avsedda texturer då. Medans mer detaljer (mer högupplösta modeller) ger en högre beräkingslast på själva GPUn. Nu har väl alla moderna GPU'er hårdvarustöd för tesselation och grejer som gör det lättare - men ändå.

I konsollmakarnas värld är det nog enklare att kunna slänga på en 4K-logga på maskinen än att klocka upp den så högt att detaljnivån kan ökas så mycket att det är nåt att skriva hem om.

Ja det stämmer nog låter vettigt men spelet blir ju inte magiskt snyggare för det är 4K fortfarande lika detalj fattigt och fullt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dock om det är så att Scorpio har en version av Vega och Ryzen så borde det väl inte vara omöjligt med 4k och 50-60 fps eftersom spel till konsol optimeras samt kör inte lika detaljrikt som PC?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Testpilot
Skrivet av BlackBird:

@Garderoben: Rätta mig om jag har fel - men mer detaljer "kostar" väl mer än högre upplösning? Hänger naturligvis på hur mycket man ökar detaljgraden. Men högre upplösning kräver väl i princip bara mer av grafikortets bandbredd mellan GPU och VRAM. Samt mängden VRAM för därför avsedda texturer då. Medans mer detaljer (mer högupplösta modeller) ger en högre beräkingslast på själva GPUn. Nu har väl alla moderna GPU'er hårdvarustöd för tesselation och grejer som gör det lättare - men ändå.

I konsollmakarnas värld är det nog enklare att kunna slänga på en 4K-logga på maskinen än att klocka upp den så högt att detaljnivån kan ökas så mycket att det är nåt att skriva hem om.

Upplösning är oftast betydligt mer taxande än saker så som texturer och andra grafiska detaljer när det kommer till verkliga scenarion.

Exempel på detta:
Både GTX 1060 och RX 480 klarar av Witcher 3 på Ultra i 60fps+ i 1080p. Men så fort du skruvar upp till 1440p/4K lär du sänka till high/medium för att bibehålla 60fps.

Saker som kan dra lika mycket som upplösning är Super Sampling, Draw Distance, Shadows och AA. Och dessa saker är det man oftast sänker först om man behöver/vill ha mer fps.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@DeFeCT79: console master race?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

Tänk vad det ska fuskas!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Jag är iaf peppad för Scorpio, jag köpte ingen Xbox One utan bara PS4 och Wii U. Och jag har spelat nästan dom flesta exklusiva spelen för både Sony och Nintendo men inte Microsoft. Halo Remaster Collection, Halo 5 och kommande Crackdawn 3. Blir det i höst.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

"Några kommentarer beskriver hur utvecklare kan välja att låta grafikkretsen rendera grafik i 60 Hz medan processorkoden körs i 30 Hz"

processorkoden körs i 30 Hz...

Det var ingen snabb processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@mudde: Jag har inte missat dessa bärbara konsoler, det som åsyftades i artikeln var de stationära konsolerna. Jag uppdaterar texten för att förtydliga detta.

Men räknas inte Mega Drive 32x eller Mega CD som släpptes som faktiska uppgraderingar till Sega Mega Drive?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mvh Picke
Ses på slagfältet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har du ingen 4k TV köper du nog inte en scorpio/PS4 pro om de inte har andra fördelar som du vill åt. Och "alla" nya Tv apparater som inte är budget kör ju 4k . Med projektorer är det dock lite värre

Vad kommer först, hönan eller ägget?

Säg om man idag har en Full HD TV och ingen PS4 eller Xbox One.
Säg att man vill köpa en av konsolerna i höst/vinter men tycker det blir för dyrt att köpa en ny TV samtidigt.

Då kan man väl ändå lika gärna köpa en Scorpio (eller PS4 Pro) i höst/vinter, köra den på sin befintliga TV så länge och sen ett år senare eller när man tycker det passar så köper man en ny 4k TV.

Tycker det verkar onödigt att köpa två konsoler istället för en. Om man först ska köpa en av de gamla PS4 eller Xbox One och sen ett år senare köpa ny TV och sen köpa de uppgraderade versionerna av konsolerna.

Permalänk
Medlem

@balloo84 frekvens är inte allt den har nog bra IPC

Skrivet av GuessWho:

Vad kommer först, hönan eller ägget?

Säg om man idag har en Full HD TV och ingen PS4 eller Xbox One.
Säg att man vill köpa en av konsolerna i höst/vinter men tycker det blir för dyrt att köpa en ny TV samtidigt.

Då kan man väl ändå lika gärna köpa en Scorpio (eller PS4 Pro) i höst/vinter, köra den på sin befintliga TV så länge och sen ett år senare eller när man tycker det passar så köper man en ny 4k TV.

Tycker det verkar onödigt att köpa två konsoler istället för en. Om man först ska köpa en av de gamla PS4 eller Xbox One och sen ett år senare köpa ny TV och sen köpa de uppgraderade versionerna av konsolerna.

Köp det du vill. Jag säger inte att du inte bör skaffa scorpio om du kör med en Full hd tv. Tänkte mer att man kanske inte uppgraderar från en One - scorpio eller ps4 till pro om man ej har 4k tv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Fast det är ju inte som att vanliga Xbox One S försvinner från marknaden, har man en 1080p-TV så är det den man kommer välja då dessa konsoler skall samexistera.

I försäljningen av nya TV-apparater så stod 4K-TV's för 26% i USA 2016 enligt: http://4k.com/news/4k-tvs-are-popular-than-ever-in-the-u-s-an... Siffran förväntas hamna på åtminstone 40% 2017.
Sedan kan man ju tänka sig att de som faktiskt köper Xbox Scorpio köper en TV i samband med det, många har väl helt enkelt inte sett en anledning till att köpa en 4K-TV än.

Man behöver inte en 4K-tv för att ta del av den bättre grafik Scorpio kommer ge så det är inte nödvändigtvis så att "man" kommer köpa en vanlig One.

Skickades från m.sweclockers.com