Permalänk
Medlem

Router för 200 Mbit + Wifi

Hej alla,

hoppas att inte mina frågor är alltför korkade... försökt surfa runt och läsa allt, men min hjärna vill ändå inte riktigt greppa allt...

Jag har skaffat 200/200 bredband från Stockholms Stadsnät, efter att tidigare ha haft Comhem. Behöver därför köpa en router för att kunna använda Wifi.

Det jag kommer att använda Wifi till är min gamla bärbara dator, som jag lyckats klura ut att den kan klara trådlöst upp till 300 Mbps och en gammal Ipad 3. Har dessutom en Apple TV4 som jag hittills har anslutit med nätverkskabel till Comhemmodemet för att få högsta hastighet (ca 96 Mbps enligt bredbandskollen).

Jag kollade på den https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/tradlosa-routrar/d-link-dir-809-tradlos-router-ac750-p61197 men den verkar ju "bara" klara att få ut 100 Mbit/s om jag ansluter med kabel till Apple-TVn, kan verkligen hastigheten bli högre om man kör trådlöst? (Apple TV4 ska ju klara AC). Alternativet jag kollade på var den https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/tradlosa-routrar/d-link-dir-860l-tradlos-router-ac1200-p94767 som ju klarar 1Gb i portarna som jag begriper det. Är denna ett bättre val och om den är det, behöver jag då också köpa nya kablar (har 5e-kablar idag)?

Har just nu en gammal router som jag lånade av en kompis inkopplad och med den kommer datorn upp i 75 Mbps (över 200 med nätverkskabel direkt i uttaget) min Ipad upp i ca 30 Mbps och Apple-TVn, med kabel 96 Mbps, vilket ju "egentligen" räcker, men jag funderar ändå på om jag kan få bättre. Jag lyckas inte hitta något om maxhastighet på Ipad3 eller AppleTV, kanske jag som är dålig på googla - någon får gärna länka om jag är skitkorkad och blind...

Tack på förhand för all hjälp, känner mig lite förvirrad. Har någon förslag på bättre router som inte kostar alltför mycket så är det såklart välkommet också.

Permalänk
Medlem

Apple TV 4 har bara en 100mbit port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Apple TV 4 har bara en 100mbit port.

Tack,

när jag nu lyckats googla fram tekniska specifikationer så står det "Wifi med 802.11ac och MIMO" och då blir jag förvirrad... 802.11ac betyder väl upp till 433 Mbit om jag inte förstått helt fel... betyder det då att man kan nå snabbare överföringshastighet med Wifi (om man har rätt router) än med nätverkskabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohannaK:

Tack,

när jag nu lyckats googla fram tekniska specifikationer så står det "Wifi med 802.11ac och MIMO" och då blir jag förvirrad... 802.11ac betyder väl upp till 433 Mbit om jag inte förstått helt fel... betyder det då att man kan nå snabbare överföringshastighet med Wifi (om man har rätt router) än med nätverkskabel?

Det stämmer, men jag måste undra vad du behöver sådan hastighet till? Inte ens Netflix 4k HDR kommer i närheten av 100mbit, och Apple TV 4 stöder inte högre än 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Det stämmer, men jag måste undra vad du behöver sådan hastighet till? Inte ens Netflix 4k HDR kommer i närheten av 100mbit, och Apple TV 4 stöder inte högre än 1080p.

Du har såklart rätt, och det var väl kanske inte Apple TVn jag var mest fundersam kring i första inlägget, funderar bara på om jag kan få "bättre" Wifi genom att köpa ny router, eller om jag ska nöja mig med den jag har. Mest lite funderingar eftersom jag får 200 Mbit uppkoppling nu och tänkte om det på något sätt var värt att utnyttja den till max på något sätt. Men detta borde väl betyda att jag, om jag ska köpa en router, lika gärna kan ta den första som jag länkade till, eftersom jag ju då inte kommer att använda kabel till Apple-TVn utan köra trådlöst i alla fall (och kör jag med kabel så får jag ändå inte ut mer eftersom Apple-TVn begränsar). Verkar det rätt uppfattat?

Permalänk
Medlem

@JohannaK: Hade nog undvikit en router som har 2/10 på Prisjakt. Kanske värt att punga ut lite extra för en; https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3000165

Permalänk
Medlem

@tudz:
Nu är ju inte Asus RT-AC51U heller någon vidare router.
Har bara 100 Mbit på LAN sidan så den skulle jag inte välja med 200Mbit lina.

Den minsta Asus är antagligen Asus RT-AC53.
Sjlälv skulle nog lägga på lite och skaffa en Asus RT-AC68U.

Farten över Wifi blir ju sällan vad man hoppas på.
Speciellt om klienten bara har 2.4Ghz där det brukar vara trångt.
802.11n på 5Ghz skall ge 300Mbit vilket i praktiken ger 100Mbit så mer än så kan du nog inte hoppas på.

Cat5e klarar 1Gbit så nya kablar behövs inte.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W