Permalänk
Medlem

Hjälp! Tror jag fått virus!

Mitt internet har varit trögt lite då och då, så gisande på att de bara var tillfäliga störningar i nätverket. Sen började jag märka några märkliga saker , såsom att min ms blev hög när jag spelade utan något som drog extra internet bakgrunden , kunde börja spela in videos från Geforce experience när jag inte satt vid datorn och detta hände ganska ofta. Då man behöver aktivera Alt + f10 för att de skulle börja spela in, och de är ju inte allt för ofta att man skulle missclicka dom knapparna

. Sen att mitt internet kunde lägga av helt ett tag , då lös modemets status knapp röd och internet rött. Men bredband och wireless lös grönt och kunde hitta modemet med full styrka på de trådlösa via mobilen.
Gjorde en internet felsökning och fick fram att jag saknade en giltig ip adress.
Har även sökt igenom efter virus med Norton och malwarebytes och kunde inte hitta något ?

Har också provat att systemåterställa hela datorn, starta om/ reseta modemet
Kan även tillägga att jag tror min Mobil (Android) kan vara skadad med då min kamera sätts igång av sig själv flertal gånger.

Ber om ursäkt för särskrivning, inte van att skriva via mobilen .

Hittade även detta på Via nortons historik Bild Bild 2Bild 3 Bild 4

Permalänk
Medlem

@epco
Inget skumt program eller drivrutin du har installera?
Kan du göra en systemåterställning till ett tidigare skede när datorn var problemfri?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@epco
Inget skumt program eller drivrutin du har installera?
Kan du göra en systemåterställning till ett tidigare skede när datorn var problemfri?

Inte vad jag vet om. Glömde tillägga att jag provat att systemåterställa den helt och hållet, men problemet uppstog igen.

Permalänk

Kan du formatera datorn? Det löser de flesta problem.

Permalänk
Medlem

@Flexiblus: Har testat men , samma problem har uppstått :/

Permalänk
Medlem

Du beskriver väldigt många förmodligen orelaterade problem. Allting som har med modemet och din uppkoppling att göra har förmodligen ingenting med din dator att göra. Det är relativt lätt att testa genom en annan dator eller en live-disc med ett annat os. Stäng av IPv6 så slipper du första felmeddelandet iaf.

Om jag minns rätt finns det ytterligare nån hotkey för record med nvidias suite. Alt + Z eller Alt + R. Kan det vara så att du helt enkelt kommit åt någon sån?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av epco:

. Sen att mitt internet kunde lägga av helt ett tag , då lös modemets status knapp röd och internet rött. Men bredband och wireless lös grönt och kunde hitta modemet med full styrka på de trådlösa via mobilen.

Vad betyder de indikeringarna, betyder det inte att routern saknar anslutning mot internet men att lanet fungerar

Skrivet av Flexiblus:

Kan du formatera datorn? Det löser de flesta problem.

Skilj på formatera och installera och använd rätt term.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad betyder de indikeringarna, betyder det inte att routern saknar anslutning mot internet men att lanet fungerar

Skilj på formatera och installera och använd rätt term.

Menar du att han skulle skriva "installera datorn"?
Formatera datorn är väl ett relativt vanligt uttryck, förkortat och enkelt, det är ju inte direkt så att man skulle försöka "formatera" cpu eller gpu eller moderkort om man säger det. Utan man menar nog allt för ofta att man ska formatera om hårddisken/SSD:en för att sedan installera OS:et på nytt därefter.

Ontopic:
Det som flera redan har skrivit, de lampor som du beskriver visar nog på att det är strul mellan ISP och ditt modem (modem delen av din router), för att du kan ansluta till routern via wifi säger inget om du har internet eller inte.
Så prova först att ringa till din leveratör och prata med deras support och gå vidare därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Menar du att han skulle skriva "installera datorn"?
Formatera datorn är väl ett relativt vanligt uttryck, förkortat och enkelt, det är ju inte direkt så att man skulle försöka "formatera" cpu eller gpu eller moderkort om man säger det. Utan man menar nog allt för ofta att man ska formatera om hårddisken/SSD:en för att sedan installera OS:et på nytt därefter.

Ontopic:
Det som flera redan har skrivit, de lampor som du beskriver visar nog på att det är strul mellan ISP och ditt modem (modem delen av din router), för att du kan ansluta till routern via wifi säger inget om du har internet eller inte.
Så prova först att ringa till din leveratör och prata med deras support och gå vidare därifrån.

yes, detta har hänt ett par få tillfällen bara. nu är internet trögt och modemet lyser grönt, och lyser som de ska göra tror jag iaf, inget rött vill säga. lite surt för har provat telias support och inget av de kunde lösa något, måste gå vidare via premium support som kostar en hel del pengar. men det kanske är enda lösningen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av epco:

yes, detta har hänt ett par få tillfällen bara. nu är internet trögt och modemet lyser grönt, och lyser som de ska göra tror jag iaf, inget rött vill säga. lite surt för har provat telias support och inget av de kunde lösa något, måste gå vidare via premium support som kostar en hel del pengar. men det kanske är enda lösningen.

Har du adsl ? Tappar modemet kontakten med telestationen så kolla först att det är inkopplat i förstajacket och att inget i huset är felkopplat och koppla helst bort allt utom modemet från telenätet och prova igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du adsl ? Tappar modemet kontakten med telestationen så kolla först att det är inkopplat i förstajacket och att inget i huset är felkopplat och koppla helst bort allt utom modemet från telenätet och prova igen.

ah adsl, verkar inte tappa kontakten alls. Allt ska vara rätt kopplat har bara två uttag i huset och funkar bara i ett. var även en gubbe som installerade som såg till att allt var rätt i kopplat när jag beställde hem det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av epco:

ah adsl, verkar inte tappa kontakten alls. Allt ska vara rätt kopplat har bara två uttag i huset och funkar bara i ett. var även en gubbe som installerade som såg till att allt var rätt i kopplat när jag beställde hem det.

Du får väl ge det lite tid och kolla vad dioderna indikerar, om smartens internetdiod indikerar att du tappar kontakten är det mest troligt fel på inkommande anslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderat*

Observera att vi ej tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Den här gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av epco:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Bump raderat*

Observera att vi ej tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Den här gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.
/moderator

Jag förstår, tack!

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ahh, mycket möjligt men många andra orsaker som får mig att tro att det är något annat. Får helt enkelt betala för premium support och förhoppningsvis blir det lösningen.

Permalänk
Inaktiv

@epco:
Ge gärna lite mer info. T.ex. Vilket operativsystem (Win10 Home?), hur många skärmar? Trådlös anslutning eller kabel? Mikron igång eller inte? Bor du på landet eller i stan? (jag hade t.ex. problem med mitt ADSL, på den tiden det begav sig, då teleledningen hade fått ett kabelbrott/brottanvisning som låg och glappade i luftledningen när kabeln svajade i vinden)

Vissa verkar även ha fått problem med internet iom senaste win10-uppdateringen och dubbla/flera skärmar.