Microsoft berättar mer om Game Mode i Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft berättar mer om Game Mode i Windows 10

Det har tidigare rapporterats om ett nytt Game Mode i kommande Creators Update till Windows 10 och nu går Microsoft ut med fler detaljer kring funktionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Bloat mode is the shit!

Annars detta med prioritet vill jag ha för mig att man lekte med för länge sedan, nu kan man enkelt ändra prioriteten i taskmanagern, se nedanför:
https://www.raymond.cc/blog/permanently-set-process-priority-...
Men jag har aldrig brytt mig om detta på senare år. Dock ändrat i program som SQL server så att den ej äter upp allt ram under tiden man spelat. -SQL är en glusk program

Nå det är bra att det kommer något enkel inställning för den stora skaran, även om jag hade föredragit att man enkelt kunna ställa in att alla resurser förutom spelet och något annat ska ha låg prioritet.

*edit*
Detta med att ändra prio i taskmanagern skulle jag gissa att typ 0 här på forumet har gjort för något spel, eftersom resultatet för de flesta troligen också är 0%.

Permalänk
Medlem

Bra grej men jag kan inte hjälpa att känna "tack för inget?"

Tycker det känns som en fullösning till att de inte kan optimera det utan att kunden ska behöva göra extra saker.

Optimal prestanda för samtliga program som körs är inget som finns i Microsofts vision?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Ska bli intressant att se hur mycket det hjälper.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Bloat mode is the shit!

Annars detta med prioritet vill jag ha för mig att man lekte med för länge sedan, nu kan man enkelt ändra prioriteten i taskmanagern, se nedanför:
https://www.raymond.cc/blog/permanently-set-process-priority-...
Men jag har aldrig brytt mig om detta på senare åt. Dock ändrat i program som SQL server så att den ej äter upp allt ram under tiden man spelat. -SQL är en glusk program

Nå det är bra att det kommer något enkel inställning för den stora skaran, även om jag hade föredragit att man enkelt kunna ställa in att alla resurser förutom spelet och något annat ska ha låg prioritet.

*edit*
Detta med att ändra prio i taskmanagern skulle jag gissa att typ 0 här på forumet har gjort för något spel, eftersom resultatet för de flesta troligen också är 0%.

Brukar mest sätta processor affinty då 16 cores kan ställa till det i spel som bara stödjer 2-4 cores.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Brukar mest sätta processor affinty då 16 cores kan ställa till det i spel som bara stödjer 2-4 cores.

Menar du trådar, eller du sitter o spelar på en 16 kärnig CPU?

Och blir det bättre om du väljer trådar som inte delar CPU kärna (inte har HT med varandra)?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Menar du trådar, eller du sitter o spelar på en 16 kärnig CPU?

Och blir det bättre om du väljer trådar som inte delar CPU kärna (inte har HT med varandra)?

Ja skrev lite träligt, ja 8 cores...

Ja asså inte märkt så stor skillnad på det, mest spel jag väljer 2-4 cores. ibland stänger jag av HT helt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

https://bitsum.com/

Ett bättre alternativ som redan finns. Gör att alla kärnor prioriteras till 100% när de behövs.

With ParkControl, we revealed hidden CPU settings that control core parking, and wrote about how much core parking and CPU frequency scaling can affect performance of real-world CPU loads. Put simply, these power saving technologies work well at conserving energy, but come with a trade-off.

"When the CPU is down-clocked or cores parked, it is not ready to execute code, and thus some degree of ramp-up time is required when new code needs executed. This especially impacts performance of bursting CPU loads."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja skrev lite träligt, ja 8 cores...

Ja asså inte märkt så stor skillnad på det, mest spel jag väljer 2-4 cores. ibland stänger jag av HT helt.

Oki, tack för infon

Skrivet av nicoX:

https://bitsum.com/

Ett bättre alternativ som redan finns. Gör att alla kärnor prioriteras till 100% när de behövs.

With ParkControl, we revealed hidden CPU settings that control core parking, and wrote about how much core parking and CPU frequency scaling can affect performance of real-world CPU loads. Put simply, these power saving technologies work well at conserving energy, but come with a trade-off.

"When the CPU is down-clocked or cores parked, it is not ready to execute code, and thus some degree of ramp-up time is required when new code needs executed. This especially impacts performance of bursting CPU loads."

Minns man gjorde regedit på detta med sin Core2Quad för att den inte skulle parkera kärnorna. Gav faktiskt lite mer prestanda, och fick man mindre lagg/FPS dips pga detta (som jag tyckte jag fick i dåtidens spel) så borde lite finnas att vinna på det idag, speciellt om du har fler kärnor som spelen "hoppar" mellan. Samtidigt bör man nog notera att detta ev kan påverka Turbo läget.

En/två kärnor-lägena för turbo-funktionen kan ofta ha högre frekvens än alla kärnor på max. Så frågan är hur det påverkar där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

https://bitsum.com/

Ett bättre alternativ som redan finns. Gör att alla kärnor prioriteras till 100% när de behövs.

With ParkControl, we revealed hidden CPU settings that control core parking, and wrote about how much core parking and CPU frequency scaling can affect performance of real-world CPU loads. Put simply, these power saving technologies work well at conserving energy, but come with a trade-off.

"When the CPU is down-clocked or cores parked, it is not ready to execute code, and thus some degree of ramp-up time is required when new code needs executed. This especially impacts performance of bursting CPU loads."

Vad jag förstått så har core parking inte varit ett problem sedan Win8, bara Win7 som det är värt att göra på.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

@phreec: Även i Windows 10 så varierar CPU frekvensen i spel. Vissa Intel processorer, Skylake har gått runt detta, inbyggt i sin hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bloat mode is the shit!

Annars detta med prioritet vill jag ha för mig att man lekte med för länge sedan, nu kan man enkelt ändra prioriteten i taskmanagern, se nedanför:
https://www.raymond.cc/blog/permanently-set-process-priority-...
Men jag har aldrig brytt mig om detta på senare år. Dock ändrat i program som SQL server så att den ej äter upp allt ram under tiden man spelat. -SQL är en glusk program

Nå det är bra att det kommer något enkel inställning för den stora skaran, även om jag hade föredragit att man enkelt kunna ställa in att alla resurser förutom spelet och något annat ska ha låg prioritet.

*edit*
Detta med att ändra prio i taskmanagern skulle jag gissa att typ 0 här på forumet har gjort för något spel, eftersom resultatet för de flesta troligen också är 0%.

Både lekt med prio och affinity.
Än så länge läns game mode lite för hypat ifrån vad jag tror det kommer ge.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Så länge man inte har en dator för 400kr så tror jag inte man har nytta av detta, spelar man på en dator så har man nog oftast en "speldator" i någon form och den klarar nog att köra lite applikationer i bakgrunden?

Jag har spelat på PC i snart 15 år, och de senaste 7-8 åren har jag nog aldrig haft problem med att program i bakgrunden slöar ner min dator. Har man problem med detta så kanske man skulle kolla över vad man installerar på din PC istället

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

https://bitsum.com/

Ett bättre alternativ som redan finns. Gör att alla kärnor prioriteras till 100% när de behövs.

With ParkControl, we revealed hidden CPU settings that control core parking, and wrote about how much core parking and CPU frequency scaling can affect performance of real-world CPU loads. Put simply, these power saving technologies work well at conserving energy, but come with a trade-off.

"When the CPU is down-clocked or cores parked, it is not ready to execute code, and thus some degree of ramp-up time is required when new code needs executed. This especially impacts performance of bursting CPU loads."

Alltid på max, energy saving är liks onödigt då ens dator ger en go å härlig värme
Det gäller också att CPU stödjer denna funktion för att Windows ska applicera detta.

OT: Vad var det som var bra med Game Mode?
Den ska få spel som ligger i förgrunden att prioriteras.
Vad det inte nån som skrev i föregående "nyhet" om Game mode...
"Så applikationer/spel som ligger i förgrunden är inte prioriterade?"

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

https://bitsum.com/

Ett bättre alternativ som redan finns. Gör att alla kärnor prioriteras till 100% när de behövs.

With ParkControl, we revealed hidden CPU settings that control core parking, and wrote about how much core parking and CPU frequency scaling can affect performance of real-world CPU loads. Put simply, these power saving technologies work well at conserving energy, but come with a trade-off.

"When the CPU is down-clocked or cores parked, it is not ready to execute code, and thus some degree of ramp-up time is required when new code needs executed. This especially impacts performance of bursting CPU loads."

Hur nödvändigt är detta med Speed Shift, och Windows 10? Dvs CPU har kontrollen igen. v1 (Skylake) sänkte tiden från parkering till maximal frekvens från ca 100 ms ner till 30 ms. v2 (Kaby Lake) sänker detta ytterligare till 10-15 ms. Nu är ju latens såklart viktigt i spel, men märks detta av nämnvärt i vardagligt spelande med SL/KL? Hur mycket bättre skulle det bli [upplevas] med ParkControl? Någon som har Kaby Lake och använder ParkControl som kan ge lite feedback?

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Undrar om det kommer hindra popups från exempelvis AV-program att göra så att spelet hoppar ur helskärm. Händer mig då och då.

Notifikationer kan jag klara mig utan, om de inte har med spelandet att göra.

Får väl se hur det blir.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Bra med ett förtydligande så man vet vad det handlar om. Verkar som det blir en nyttig funktion

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Citat:

..utvecklar Xbox-ingenjören Kevin Gammill ytterligare och berättar att det primära syftet med läget är att ge en jämnare spelupplevelse överlag, snarare än en direkt prestandaökning. Med detta menas exempelvis stabilare bilduppdatering och prestanda.

Jag skulle nog vilja säga att om man får en stabilare fps så är det i sig en prestandaökning.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

"Vissa bakgrundsprocesser kommer dock fortfarande vara aktiva, såsom notifikationer och andra viktiga Windows-funktioner."

Håller inte riktigt med om att notifikationer är viktiga....

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Så länge man inte har en dator för 400kr så tror jag inte man har nytta av detta, spelar man på en dator så har man nog oftast en "speldator" i någon form och den klarar nog att köra lite applikationer i bakgrunden?

Jag har spelat på PC i snart 15 år, och de senaste 7-8 åren har jag nog aldrig haft problem med att program i bakgrunden slöar ner min dator. Har man problem med detta så kanske man skulle kolla över vad man installerar på din PC istället

Jag har en i7 4790k@4,8ghz och när jag spelar till exempel bf1, kan jag ha "stutters" i 30 seconder eller nåt om jag har windows, avira eller något annat som startar uppdatera sig själv. Bra om spelläge gör att slipper det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk

Cheap bullshit gimmick. Prioritet gör inte mycket.

Permalänk
Skrivet av VinceAkStyle:

jag ha "stutters" i 30 seconder eller nåt om jag har windows, avira eller något annat som startar uppdatera sig själv.

Det är hårddisk-contention. Där hjälper inte prioritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag skulle nog vilja säga att om man får en stabilare fps så är det i sig en prestandaökning.

Stäng av energi piss läge när man eftersöker max av spel.
Alla dite dat lösningar som mjukvara erbjuder är bullshit.
Detta påhitt är ett sätt för M$ att få credit för all bloatware som dom prackat på er W10 användare som default körs.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Så länge man inte har en dator för 400kr så tror jag inte man har nytta av detta, spelar man på en dator så har man nog oftast en "speldator" i någon form och den klarar nog att köra lite applikationer i bakgrunden?

Jag har spelat på PC i snart 15 år, och de senaste 7-8 åren har jag nog aldrig haft problem med att program i bakgrunden slöar ner min dator. Har man problem med detta så kanske man skulle kolla över vad man installerar på din PC istället

Håller med dig. Tror inte detta kommer hjälpa alls faktiskt. Det mesta beror på användaren själv, drar man ned en massa skit och låter det köras så är det klart att det blir en prestandahog.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ceogar:

Bra grej men jag kan inte hjälpa att känna "tack för inget?"

Tycker det känns som en fullösning till att de inte kan optimera det utan att kunden ska behöva göra extra saker.

Optimal prestanda för samtliga program som körs är inget som finns i Microsofts vision?

De sa att det ska bli automatiskt när det når slutkund. Det är endast manuellt nu för Insiders. Läs eller kolla hela deras demo.

Permalänk
Medlem

Nu väntar vi med spänning på "Office mode".

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Det är väl kul för dom som fortfarande kör Winamp 2.6 för att det använder mindre minne

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Jag testade det igår och tycker mig få lite mindre fps. Har inte mätt så noggrant men har fått någon fördröjning från när jag joinar ett multiplayer spel. Riktigt störigt då det kan ta upp till 30 sekunder innan det börjar flyta.

Dock kör jag på en bärbar speldator. Men det har aldrig varit något problem förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Så länge man inte har en dator för 400kr så tror jag inte man har nytta av detta, spelar man på en dator så har man nog oftast en "speldator" i någon form och den klarar nog att köra lite applikationer i bakgrunden?

Jag har spelat på PC i snart 15 år, och de senaste 7-8 åren har jag nog aldrig haft problem med att program i bakgrunden slöar ner min dator. Har man problem med detta så kanske man skulle kolla över vad man installerar på din PC istället

Jag tror inte heller det kommer göra någon märkbar skillnad på en normalt fungerande dator. Backgrundsprocesser ligger på 0 - 1% CPU för mig, och väldigt få, om ens något spel belastar alla 4 kärnor till 100%.

Faktum är att jag schemalagt backupjobb av de lokala diskarna kl 19 på kvällen för att inte missa dem (har inte datorn på över natten), och inte ens det märks i spel trots att det drar 40 - 60% CPU (inställd på låg prioritet dock).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om det kanske inte behövs för en snabb dator, kan de hjälpa det minsta så är det bra.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.