LG G6 blir utan Qualcomm Snapdragon 835 – Samsung Galaxy S8 har "första tjing"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av firstofmay:

Synd att deras chip är odugliga om man inte nöjer sig med stock rom.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är ett minus, de flesta kör väl dock stock.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jo det är ett minus, de flesta kör väl dock stock.

Det stämmer nog. Men jag skulle själv aldrig köpa en android där jag inte kan välja fritt mellan roms.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hellre bra flyt i menyerna än spelprestanda om jag får välja. Därför tackar jag inte nej till Exynos.

Tycker jag också, spelar inge spel på telefonen. Sitter hellre och läser på forum etc än att spela med touch.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Vänta nu.. hur fan går denna logiken ihop??
Utveckling=> sämre prestanda...

Om något borde väl ffs appar vara mer och mer effektiva om de "utvecklas"? Tror snarare att de blir mer och mer bloatade, och börjar likna Windows Vista...

Det ska inte krävas så mycket prestanda för samma sak du gjort tidigare, då är något fel. Utveckling ska förbättra funktioner och prestanda, inte försämra dem.

Fast det är rätt naturligt att program blir tyngre och tyngre med åren att driva? Inte precis så att Windows 10 är mer lättkört än Windows 95, för att ta ett exempel.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Fan. Jag som väntar på Xiaomi Mi6 som skall släppas i Mars och nu vet man att det inte är SD835 som det ryktas helt vild om. När man vet nu att Samsung som har exklusivitet till SD835 från början.
Vet nu varför Samsung dröjer med släppa S8 tills April. Även andra släpper sina flaggskepps modeller före S8, så har ingen av dom SD835 och folk är tvungen att vänta på S8 om man nu vill ha SD835.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hellre bra flyt i menyerna än spelprestanda om jag får välja. Därför tackar jag inte nej till Exynos.

Google Pixel är den Android-telefon som är absolut bäst på detta hittills enligt vad många tester säger. Den har den lägre klockade versionen av Snapdragon 821. Visar bara att det till allra största delen är mjukvara och implementation mot hårdvaran som är viktigast för en bra upplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Kan inte säga jag skulle bry mig speciellt om det sitter förra gen kretsar i telefonen och har dom bra batteri och ett bättre pris så skulle jag tycka dom var mer intressant ändå för telefonerna är så snabb att senaste generationerna bak till z1 och g2 tiden har så marginell upplevd prestanda skillnad att man inte märker den i 98% av fallen

Däremot är det fult att Samsung som är så stora på marknaden ska ha en fördel mot andra märken och ha förtur men kanske kommer tillbaka och biter dom i röven med för om jag kollar personer jag känner så börjar dom flesta gå i från Samsung och köra bra billiga telefoner som huawei oneplus o.s.v där man får nära likvärdig prestanda för halva priset

Är ingen konstigt med det tycker jag. Om Samsung förväntar sig att tillverka, säg 1 miljon S8:or med just Snapdragon 835, och Qualcomm förväntar sig att kunna tillverka runt samma mängd Snapdragon 835 under den tid Samsung behöver tillgång till kretsen. Då är det bara naturligt att Samsung vill försäkra sig om att Qualcomm faktiskt kan leverera alla kretsar Samsung kommer att behöva. Finns nog ingen tillverkare av slutprodukter som skriver kontrakt med en tillverkare om den tillverkaren inte kan garantera att dom faktiskt kan leverera det dom säljer.

Det är möjligt att ni bara får 200 000 kretsar eftersom vi antagligen inte kommer att kunna tillverka tillräckligt med kretsar så att det räcker både till er och alla andra som vill ha den under just den tidsperioden.

Det ligger ju även i Qualcomms intresse att dom kan behålla Samsung som kund, ska dom förlora Samsung som kund bara för att LG vill köpa 100 000 kretsar? Självklart tillgodoser man den absolut största kundens behov först.

Världens företag främsta mål är ju att gå med vinst och hålla sina egna kunder nöjda. inte att vara snälla mot allt och alla bara för att lord_vasagos gärna vill kunna köpa en LG telefon istället? Du får väl gnälla på LG istället som inte kan fixa en tillräckligt bra deal med Qualcomm så att Qualcomm hellre säljer till LG istället för Samsung.

Om du t.ex. vill ha ett hus byggt och vill att det ska vara inflyttningsklart inom 12 månader. Skulle du skriva kontrakt med någon som säger att det kan bli klart om 12 månader, under förutsättning att ingen annan vill att byggföretaget ska bygga ett hus åt dom också? För i så fall är det möjligt att det istället tar 24-36 månader innan ditt hus är klart, gissar att du hade valt någon annan till att bygga ditt hus i så fall? Eller så hade du gjort en deal som hade garanterat att ditt hus hade blivit klart i tid.

Din granne som också gärna hade velat ha ett hus byggt av samma företag hade kanske gnällt lite, men det är väl inte ditt ansvar att se till att grannens hus byggs, det är väl upp till honom att hitta någon annan i så fall som kan bygga hans hus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Fast det är rätt naturligt att program blir tyngre och tyngre med åren att driva? Inte precis så att Windows 10 är mer lättkört än Windows 95, för att ta ett exempel.

Det är dock olika grunder.

Windows 10 är betydligt mer lättkört än Windows Vista tex. De har polerat och optimerat det i flera år för att få upp prestandan, först med Win 7, sen Win 8. Så njae... det är inte naturligt. Det är naturligt att mjukvara som får fler funktioner blir tyngre, men allt måste inte köra "alltid".

Litet program, litet behov på effektivitet.
Stort program, större behov på effektivitet.

Appar är helt enkelt för klent optimerade, vilket tvingar en att köpa ny hårdvara istället för att kodaren gör det bättre från början. Ställ kravet istället...
För oavsett hur du ser det med ny hårdvara så har du bara "X" batteri... varför ska du acceptera sämre batteritid bara för att kodaren inte kan göra sitt jobb?

Titta bara på Android i sig själv. Vet du hur otroligt mycket bättre Android 5.x och senare flyter på gammal hårdvara vs 2.x/4.x? Enorm skillnad, med samma sega hårdvara. Något jag märkte snabbt när jag skiftade version på min gamla Galaxy S2 genom åren. 5.0.1 var det snabbaste den någonsin varit, även vs ny. Tom så när jag fick det så var den snabbare i menyerna än S3an min vän hade. Den gamla 2 kärniga var mao "snabbare" än nyare hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Gör inte Samsung egna processorer längre? Eller duger de bara inte för att sitta i dessa telefoner?

Jag tror Sweclockers har fått det bakvänt, Samsung fick tillverkningskontraktet mot att en viss del av deras telefoner använde Qualcomms CPUer.
Sen tror jag det har varit pga av radiodelen i vissa regioner, att den ena har varit bättre på vissa frekvensband.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Casper_83:

Vad var/är skillnaden mellan Exynos och Qualcomm? Märker man skillnaden?

Skillnad märker du nog knappast förutom i benchmarks, men har för mig exynos var lite snabbare men 4G nätet inte funkade här i väst... nåt sånt..kanske har fel, men det var så en gång i tiden i alla fall vill jag minnas.

Permalänk
Medlem

Aldrig gillat Samsung och detta får mig att gilla dem ännu mindre. Har en LG G4 nu som jag är grymt nöjd med. G6 lär inte vara en försämring. Hoppas priset blir rätt bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Skillnad märker du nog knappast förutom i benchmarks, men har för mig exynos var lite snabbare men 4G nätet inte funkade här i väst... nåt sånt..kanske har fel, men det var så en gång i tiden i alla fall vill jag minnas.

Exynos hade bättre batteritid också, iaf till en början.

Skrivet av Fetskaft:

Aldrig gillat Samsung och detta får mig att gilla dem ännu mindre. Har en LG G4 nu som jag är grymt nöjd med. G6 lär inte vara en försämring. Hoppas priset blir rätt bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget fel på vissa Slamsug-lurar men dom kostar 1-2k mer här i Sverige än motsvarande andra lurar, bara på namnet, på 80 och 90-talet var Samsung-prylar low-end, lite som Made in Hong-Kong, kan inte komma på en enda bra Samsung-pryl från den tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

@lord_vasagos Lite svårt att förstå vad du menar, men telefoner med Snapdragon 835 kommer sannolikt ha märkbart bättre batteritid än Snapdragon 821. Så du borde bry dig.

@Daark Jag använder inte custom roms pga buggar, sämre batteritid och att man aldrig får en mjukvara som är färdig.

Nu behöver det nödvändigtvis inte vara så och även om strömsnålare krets är trevligt kan man kompensera det med bättre batterier och min gamla LG-G2 som min 3åring använder slår fortfarande många telefoners batteritid fast den är nått år gammal och använd och kan gämföra kirin 950 mot snapdragon 820 och om inte jag minns fel är kirin 0.16 och 820 är 0.14 och även om det är lite äpple och päron så slår en honor 8 en s7 i batteritid när båda har 3000mah batteri

Skrivet av Åsa-Nisse:

Är ingen konstigt med det tycker jag. Om Samsung förväntar sig att tillverka, säg 1 miljon S8:or med just Snapdragon 835, och Qualcomm förväntar sig att kunna tillverka runt samma mängd Snapdragon 835 under den tid Samsung behöver tillgång till kretsen. Då är det bara naturligt att Samsung vill försäkra sig om att Qualcomm faktiskt kan leverera alla kretsar Samsung kommer att behöva. Finns nog ingen tillverkare av slutprodukter som skriver kontrakt med en tillverkare om den tillverkaren inte kan garantera att dom faktiskt kan leverera det dom säljer.

Det är möjligt att ni bara får 200 000 kretsar eftersom vi antagligen inte kommer att kunna tillverka tillräckligt med kretsar så att det räcker både till er och alla andra som vill ha den under just den tidsperioden.

Det ligger ju även i Qualcomms intresse att dom kan behålla Samsung som kund, ska dom förlora Samsung som kund bara för att LG vill köpa 100 000 kretsar? Självklart tillgodoser man den absolut största kundens behov först.

Världens företag främsta mål är ju att gå med vinst och hålla sina egna kunder nöjda. inte att vara snälla mot allt och alla bara för att lord_vasagos gärna vill kunna köpa en LG telefon istället? Du får väl gnälla på LG istället som inte kan fixa en tillräckligt bra deal med Qualcomm så att Qualcomm hellre säljer till LG istället för Samsung.

Om du t.ex. vill ha ett hus byggt och vill att det ska vara inflyttningsklart inom 12 månader. Skulle du skriva kontrakt med någon som säger att det kan bli klart om 12 månader, under förutsättning att ingen annan vill att byggföretaget ska bygga ett hus åt dom också? För i så fall är det möjligt att det istället tar 24-36 månader innan ditt hus är klart, gissar att du hade valt någon annan till att bygga ditt hus i så fall? Eller så hade du gjort en deal som hade garanterat att ditt hus hade blivit klart i tid.

Din granne som också gärna hade velat ha ett hus byggt av samma företag hade kanske gnällt lite, men det är väl inte ditt ansvar att se till att grannens hus byggs, det är väl upp till honom att hitta någon annan i så fall som kan bygga hans hus?

Jag förstår varför .. men har ett företag nära monopol på mobilmarknaden är det inte bra att dom får fördelar över som andra märken när ingen tjänar på monopol förutom giriga företag och i övrigt har jag inget sug på LG eller Samsung då min Kirin 935 i min honor 7 får hänga med ett par år till om den inte dör på något oförutsett sätt och om det händer skulle jag köpa nån honor 8 kanske en p9 eller nått för halva priset så mig personligen påverkar det inte det minsta

men företag som samsung och apple behöver inte skattelättnader eller fördelar för att få total monopol på marknaden och är inte annat än att underminera för rivalerna och köpa sig monopol på samma sätt som Microsoft vart stämda för och är kanske är dags att kolla över Samsung juridiskt för flera saker än brinnande telefoner

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

@lord_vasagos "inte jag minns fel är kirin 0.16 och 820 är 0.14 och även om det är lite äpple och päron så slår en honor 8 en s7 i batteritid när båda har 3000mah batteri"

Okej, men vad är det för siffror, Kirin 0.16 och Snapdragon 820 0.14? Blir väldigt svårt att förstå när du bara nämner siffror utan att säga vad det är som mäts.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

@lord_vasagos "inte jag minns fel är kirin 0.16 och 820 är 0.14 och även om det är lite äpple och päron så slår en honor 8 en s7 i batteritid när båda har 3000mah batteri"

Okej, men vad är det för siffror, Kirin 0.16 och Snapdragon 820 0.14? Blir väldigt svårt att förstå när du bara nämner siffror utan att säga vad det är som mäts.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är banornas tjocklek där kirin har 16nm och snapdragon 14nm men trenden brukar vara att desto tunnare dom är desto strömsnålare blir dom men även om det är tunnare banor är det inte alltid en vinst utan beror på strömsparar funktioner hårdvara i övrigt så trots modernare krets så måste inte skillnaden märkas speciellt

antar 835 ligger på 10/12nm och har säkert strömsparar lägen som kan vara bättre i vissa situationer och ge ganska stor procentuell vinst som är ganska bra men drar du ut det på ett dygn så skulle min gissning vara att skillnaden är rätt liten mot även 820 med samma batteri och 835 kanske matchar kirin 950 eller så men en snappdragon 800 i en lg-g2 vad är dom 28nm eller så men kan ändå hålla i gång längre än en s7 på samma mah batteri så är många variabler som prestanda strömspararfunktioner och hårdvara i övrigt som spelar in så skillnaden blir antagligen rätt liten är min gissning är att det kan kompenseras i övrigt för att matcha dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Det är banornas tjocklek där kirin har 16nm och snapdragon 14nm men trenden brukar vara att desto tunnare dom är desto strömsnålare blir dom men även om det är tunnare banor är det inte alltid en vinst utan beror på strömsparar funktioner hårdvara i övrigt så trots modernare krets så måste inte skillnaden märkas speciellt

antar 835 ligger på 10/12nm och har säkert strömsparar lägen som kan vara bättre i vissa situationer och ge ganska stor procentuell vinst som är ganska bra men drar du ut det på ett dygn så skulle min gissning vara att skillnaden är rätt liten mot även 820 med samma batteri och 835 kanske matchar kirin 950 eller så men en snappdragon 800 i en lg-g2 vad är dom 28nm eller så men kan ändå hålla i gång längre än en s7 på samma mah batteri så är många variabler som prestanda strömspararfunktioner och hårdvara i övrigt som spelar in så skillnaden blir antagligen rätt liten är min gissning är att det kan kompenseras i övrigt för att matcha dom

Okej. Naturligtvis behöver krympt tillverkningsteknik inte betyda lägre strömförbrukning, utan jag syftade på att Qualcomm själva marknadsför det nya chipet som mer strömsnålt. Men ja, det beror ofta mer på programvaran och liknande. Min poäng var dock att om allt annat är likadant är det förmodligen bättre batteritid med det nya SOCet jämfört med det gamla.

Själv skulle jag som sagt gärna se att LG gick över till Mediatek istället för att snällt tacka och ta emot för tillåtelsen att få köpa Qualcomms gamla produkter medan Samsung har ensamrätt på det nya. Jag undrar om de har någon värdighet kvar alls efter det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Okej. Naturligtvis behöver krympt tillverkningsteknik inte betyda lägre strömförbrukning, utan jag syftade på att Qualcomm själva marknadsför det nya chipet som mer strömsnålt. Men ja, det beror ofta mer på programvaran och liknande. Min poäng var dock att om allt annat är likadant är det förmodligen bättre batteritid med det nya SOCet jämfört med det gamla.

Själv skulle jag som sagt gärna se att LG gick över till Mediatek istället för att snällt tacka och ta emot för tillåtelsen att få köpa Qualcomms gamla produkter medan Samsung har ensamrätt på det nya. Jag undrar om de har någon värdighet kvar alls efter det.

Ja det hade varit bra med alternativ och ge fingret till Qualcomm och sen vet vi ju inte om S8 brinner upp än så kanske inte är någon fara att dom har första tjing

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Google Pixel är den Android-telefon som är absolut bäst på detta hittills enligt vad många tester säger. Den har den lägre klockade versionen av Snapdragon 821. Visar bara att det till allra största delen är mjukvara och implementation mot hårdvaran som är viktigast för en bra upplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Så minimalt med bloatware och avsaknad av "launcher" är receptet för en laggfri upplevelse? Det låter vettigt tycker jag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är dock olika grunder.

Windows 10 är betydligt mer lättkört än Windows Vista tex. De har polerat och optimerat det i flera år för att få upp prestandan, först med Win 7, sen Win 8. Så njae... det är inte naturligt. Det är naturligt att mjukvara som får fler funktioner blir tyngre, men allt måste inte köra "alltid".

Litet program, litet behov på effektivitet.
Stort program, större behov på effektivitet.

Appar är helt enkelt för klent optimerade, vilket tvingar en att köpa ny hårdvara istället för att kodaren gör det bättre från början. Ställ kravet istället...
För oavsett hur du ser det med ny hårdvara så har du bara "X" batteri... varför ska du acceptera sämre batteritid bara för att kodaren inte kan göra sitt jobb?

Titta bara på Android i sig själv. Vet du hur otroligt mycket bättre Android 5.x och senare flyter på gammal hårdvara vs 2.x/4.x? Enorm skillnad, med samma sega hårdvara. Något jag märkte snabbt när jag skiftade version på min gamla Galaxy S2 genom åren. 5.0.1 var det snabbaste den någonsin varit, även vs ny. Tom så när jag fick det så var den snabbare i menyerna än S3an min vän hade. Den gamla 2 kärniga var mao "snabbare" än nyare hårdvara.

Det var snarare så att när Windows Vista kom ut 2007 körde många single-core, i bästa fall dual core, kanske 2-4 GB RAM och mekanisk HDD. Installerar du Windows 10 på en sådan maskin kommer det också gå segt. Systemkraven för Windows Vista, 7, 8 och 10 är väldigt snarlika. Skillnaden är att hårdvaran har blivit kraftfullare, även i low-end segmentet.

Min Asus-platta med 1 GB RAM bröt ihop totalt när den uppgraderas från Android 4.4.4 till 5.x, så det beror helt på tillverkaren och vilka andra optimeringar de gör. För övrigt märker jag ingen seghet med min OnePlus One (S801) i de appar jag använder.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det var snarare så att när Windows Vista kom ut 2007 körde många single-core, i bästa fall dual core, kanske 2-4 GB RAM och mekanisk HDD. Installerar du Windows 10 på en sådan maskin kommer det också gå segt. Systemkraven för Windows Vista, 7, 8 och 10 är väldigt snarlika. Skillnaden är att hårdvaran har blivit kraftfullare, även i low-end segmentet.

RAM minnet hjälper, helt klart, men jag har nån gammal C2Duo laptop som kör Win7 precis lika bra som en modern dator på 2GB RAM för enklare saker, och vet Win 10 maskiner som gör det samma. En HDD bestyckad Win 10 är betydligt snabbare än en HDD bestyckad Win 7 tex. CPU kraven på båda är 1Ghz, och de har inte blivit sämre, snarare bättre. En Windows Vista RTM är ruskigt seg, även med SSD och 4+GB RAM, men Vista SP2 är helt okej.

Självklart gör snabbare hårdvara mycket, men över 2 kärnor har du sällan haft nytta av i tidigare Windows, då det mesta där är en-trådat. WU är ett stort exempel på detta, där WU i WIn 8/10 är märkbart snabbare pga den är multitrådad. WIn 7/Vista är en tråd, så oavsett i7a eller G3258 så är den lika seg om du har samma IPC/klock. Så mjukvaru-förbättringarna väger här mer än någon hårdvara kan.

Så hur man än ser det har inte Windows 10 blivit "mer" krävande än tidigare, vilket är vad appar i tex Android definitivt blivit. De blir sämre med varje generation, då man öser på mer och mer saker som ofta inte behövs. Googles egna appar är inte direkt snåla i storlek de heller, och kräver också mycket mer kraft än de gjorde på tidigare Android. Men optimeringarna av android har verkligen märkts mellan vissa generationer, där både prestanda och batteri-tid ökat med upp till 50% i bästa fall.

Kanske är det samma där, att de börjat göra bättre multitråd hantering, vad vet jag. Men jag fick en chock när S2an höll en hel dag extra på samma batteri efter uppgradering.

Skrivet av Pepsin:

Min Asus-platta med 1 GB RAM bröt ihop totalt när den uppgraderas från Android 4.4.4 till 5.x, så det beror helt på tillverkaren och vilka andra optimeringar de gör. För övrigt märker jag ingen seghet med min OnePlus One (S801) i de appar jag använder.

Visst beror det på hur de optimerar det, helt klart. Problemet är att i tillverkaren ligger inte intresset att verken lägga tid på optimeringen, eller att göra den bra, då de hellre vill att du ska köpa en ny. Men där kan Custom versionen göra under, när folk som utvecklar dem faktiskt vill att de ska vara bra. Deras intresse ligger samma som ditt, dvs så snabb och optimerad enhet som möjligt.

Helt ärligt dock tror jag att det är något annat som segar ner vissa telefoner/plattor. Jag tror det har o göra med deras diskar/filsystem. För de har börjat hitta lite tecken på att TRIM och lite andra sådana funktioner onte fungerar perfekt på telefonerna. Så allt eftersom enheten fylls, en app installeras, tas bort osv så blir filsystemet både fragmenterat och disken måste jobba mer och mer slumpmässigt. Det är inga extrem prestanda SSDer som sitter i enheterna, så de påverkas. När appar sen mer och mer börjar kräva RAM, och allt ligger igång så börja de tom swappa, vilket du kan snabbt inse hur seg det blir.

Är rent teoretiskt och baserat på väldigt lite data än, så inget jag kan "garantera eller bevisa", men det skulle förklara hur en enhet som tidigare klarade av det hur bra som helst, blir sakta segare med tiden och även varför ett annat ROM ofta kan hjälpa, då det är som en ominstall.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jOnÄTÄn:

Gör inte Samsung egna processorer längre? Eller duger de bara inte för att sitta i dessa telefoner?

Samsung använder både Snapdragon och Exynos. Med S7.an tex. så fick Korea och Europa Exynos medan USA och resten fick Snapdragon.
Var samma sak med S6.an.

Sedan är Exynos bättre än Snapdragon både i S6.an och S7.an, så duger gör dem nog absolut! Har nog mer att göra att dem inte kan tillverka så många som behövs i tid, därav använder dem Qualcomms chip som ett "dugligt suppliment".

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vänta nu.. hur fan går denna logiken ihop??
Utveckling=> sämre prestanda...

Om något borde väl ffs appar vara mer och mer effektiva om de "utvecklas"? Tror snarare att de blir mer och mer bloatade, och börjar likna Windows Vista...

Det ska inte krävas så mycket prestanda för samma sak du gjort tidigare, då är något fel. Utveckling ska förbättra funktioner och prestanda, inte försämra dem.

Mer detaljerad grafik är lika med mer tungdrivet, därav sämre prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Mer detaljerad grafik är lika med mer tungdrivet, därav sämre prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

För GPUn.. ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

För GPUn.. ja.

CPU'n får oxå den högre belastning och även minnet för varje generation av operativsystemet.
Det är en ond cirkel där vi konsumenter aldrig kommer kunna köpa något som fungerar optimalt över någon längre tid, det suger men det är så det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Gör inte Samsung egna processorer längre? Eller duger de bara inte för att sitta i dessa telefoner?

Exakt. Tror inte Samsungs egna komponenter och lösningar i dagsläget når upp till och hänger med Qualcomm - som är överlägsna industriledare. Kan hända att Sumsung kör mer egna kretsar i deras billigare telefoner, men inte i flaggskeppen som S8.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

@PenMax @tcntad Nu var det ett tag sedan jag höll på med Roms, men i slutändan tröttnade jag på dem pga ständiga buggfixar som gav nya buggar, för många varianter som alla var särskilt bra på en grej men sämre på allt annat. Och detta ständiga reflashande.

Samtidigt hyllade de redan frälsta custom roms till skyarna (särskilt den de själva använde) och det blev ett jävla tjafs om man nämnde någon bugg i en tråd.

Dessutom ointressant ifall hela branschen ska gå kräftgång pga en extremt liten nischad grupp ska hålla på med sina roms. Då går det ju att skaffa en Samsung, så kan de tillverkarna som siktar in sig på mainstream-segmentet köra på Mediatek så slipper resten av mobilerna bli Tier 2-produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du har helt rätt här. Även om iden kan vara god ifrån grunden så; 1. Tenderar sådant nischat beteende/hobby till att bli sin egen religon och sekt. 2. Ta väldigt mycket tid som man behöver lägga ner på detta. Verkligen ett intresse/hobby i sig att läsa, diskutera, testa, konfigurera, etc.

Även om tanken är god så är det totalt ointressant för mig som vanlig användare. Jag vill ha en så enkel telefon som är komplett och färdig vid leverans, och sedan automatiskt uppdateras längs vägen. Vill inte spendera en massa tid på att "mecka" med sådant - skall helst bara fungera (även det lite av en utopi, men ni förstår vad jag menar).

Har jag extra tid över, så bygger jag hellre ihop någon kul elektronik, eller programmerar en Pi.

Prylar jag köper komplett ifrån tillverkare, skall vara kompletta och fungera väl och direkt utan "meck".

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Synd att deras chip är odugliga om man inte nöjer sig med stock rom.

Skickades från m.sweclockers.com

Samsung och Apple är de klart drivande och dominerande aktörerna i branschen, och den makten utnyttjar de självklart väldigt väl.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/