Surfar via mobilen, hotmail låser ute mig

Permalänk

Surfar via mobilen, hotmail låser ute mig

Har kört på mitt ADSL och Mozilla Thunderbird i många år, fram tills nu när jag sa upp adsl för att köra fiber.

Under dagarna jag väntar på fibern så försökte jag logga in via mobilen, eller datorn-surfandes-via-mobilen.

Hotmail vägrar släppa in mig och yr om att skicka information min alternativa mail. Något jag bluffade vid registrering.

Klickar då att den alternativa mailen inte är kvar, man ska då uppge annat... Och jag känner på mig att dom ska ställa
tusen frågor vem man är, var man bor, vem man är kär i och vilka mobilnummer man har osv. Allt för att sälja min information vidare.
- Och jag vill inte det...

Tror ni allt fungerar sen när jag kör fiber och dator? Eller är jag dömd att sälja min själ för att komma åt hotmailen.

Bonusfråga: Kan man på något vis autoskicka all mail från hotmail till ens gmail konto som fungerar betydligt bättre.
Eller hur rundar man av ett gammalt mail konto utan att tappa kontakten med världen?

Permalänk
Medlem

Du måste nog vackert sälja din själ om du vill se några mail i framtiden.

Men passa på istället att byta från hotmail till nått annat då allt fler företag, föreningar, organisationer och siter osv blockar att skicka mail till hotmail, live, outlook adresser

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Det finns ingen tjänst, likt som när man byter bostad, att få mailen vidaresänd efter att man avslutat ett konto?

Eller är det manuellt som gäller. Ändra i forum, kontakta alla man känner och hänvisa rätt osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Klickar då att den alternativa mailen inte är kvar, man ska då uppge annat... Och jag känner på mig att dom ska ställa
tusen frågor vem man är, var man bor, vem man är kär i och vilka mobilnummer man har osv. Allt för att sälja min information vidare.
- Och jag vill inte det...

Jag är rätt säker på att du har ställt till det för dig själv. De använder informationen du ger dem för att säkerställa att det faktiskt ÄR din mail. Hade du inte ljugit om din mail tidigare, och någon gång under de senaste 5 åren gett dem ditt telefon-nummer, så hade du fått ett SMS med en kod för att låsa upp ditt konto med en gång. De säljer inte ditt telefon-nummer till någon annan, och de använder det bara till att verifiera att det är rätt person som får tillgång till mailen. Så du får helt enkelt stå ditt kast, tror jag. Alternativ mail och telefonnummer används enbart för inloggnings, och identifikationsprocessen, så att ge dem fungerande info där är ganska smart.

Skrivet av lassefrasse:

Det finns ingen tjänst, likt som när man byter bostad, att få mailen vidaresänd efter att man avslutat ett konto?

Jo visst. Problemet är att den "tjänsten" är en del av e-postleverantörens lösning, i dag då, Hotmail. Du måste med andra ord logga in, och konfigurera din vidarebefodring.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Nu visade det sig att gmail också gjorde detta.

Ni nämnde att hotmail betraktas som oseriös numera, och jag nämnde att jag inte vill sälja min själ.

Vilken email leverantör håller inte på med sånna här dumheter att låsa ute än tills man förser dom med känslig information?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Nu visade det sig att gmail också gjorde detta.

Sedan länge. Om jag inte minns fel var de före Microsoft med tjänster så man kan låsa upp sitt konto igen via identifikation per telefon.

Skrivet av lassefrasse:

Ni nämnde att hotmail betraktas som oseriös numera, och jag nämnde att jag inte vill sälja min själ.

Jag vet ingen seriös sida som blockerar hotmail osv. De som gör blockerar garanterat alla andra online e-post lösningar med, och kräver att du ska ha en e-post leverantör i stil med din ISP.

Skrivet av lassefrasse:

Vilken email leverantör håller inte på med sånna här dumheter att låsa ute än tills man förser dom med känslig information?

Alla leverantörer erbjuder den här tjänsten. Du kan låta bli att ange uppgifterna, och klicka vidare, men blir du av med ditt lösenord blir du då utelåst. Enda alternativet till det är en "riktig" betald epost, där de har alla de här uppgifterna per default, och när du vill att de ska hjälpa dig med ett nytt lösenord så, om du har tur, skickar de ett SMS, annars får du vänta 3 dagar och får det som ett papper i brevlådan.

Informationen som används för att skaffa sig tillgång till sitt epost konto används BARA till att ge dig tillgång till ditt epost konto. I det här läget har du ett par olika alternativ. Börja om från början. Låna en vän / släktings epost för att ange som alternativ epost, och skapa ett nytt hotmailkonto. Skapa sen ytterligare ett hotmail, eller gmail konto, och ange det nyss skapade hotmail kontot som alternativ mail för den mailen. Ändra sedan den alternativa eposten på det första kontot, från vännen / släktingens, till den andra mailen du skapade.
Glöm aldrig båda lösenorden samtidigt.

Lättaste lösningen... Ge dem dina uppgifter, så du kommer in. Registrera sen ett telefonnummer på mailen. Kommer du inte in, och förutsatt att du faktiskt varit smart nog att uppdatera numret om du byter telefonnummer, så får du en sms kod, och loggar in. Det är en fördel om det är ditt telefonnummer, men det är inte på något sätt ett måste... Du ska bara ha tillgång till det om du är utelåst.

Frågorna de ställer, och uppgifterna de ber dig om, är för att verifiera att du faktiskt är "ägaren" av kontot. Med andra ord, du stoppar in alla uppgifterna i formuläret, och roboten som försöker hjälpa dig scannar alla dina mail och försöker hitta matchande uppgifter, så att de ska kunna säga att, ja, det här är du, och din mail. Rent krasst, uppgifterna du inte vill ge dem, har de redan, och har de inte det, kan de inte hjälpa dig i alla fall.

Du är paranoid, troligtvis i onödan. Din e-post leverantör kan alltid läsa all din mail. Både Microsoft och Google erkänner rakt av att de gör det. Den information som samlas in om dig genom att läsa din mail används för att ge dig "relevant" reklam. De säljer ingen information till tredje part.
Den du ska oroa dig för, om information som flyter iväg till tredjepart är ett problem, är FRA. De lyssnar på all trafik, trots att de inte får. Sen skeppar de dataströmmen, obehandlad, till USA där NSA står som mottagare, och de databehandlar sen trafiken, för sina egna syften. Och så kallar man det "övning" eftersom det går runt den svenska lagstiftningen som säger att man inte får signalspana på den trafiken som bara flyter internt i Sverige.
Om du verkligen vill oroa dig, så har du en anledning där. Och FRA bryr sig inte om att du inte vill ge dem namn, telefonnummer osv. De går och slår upp dig manuellt, om de blir intresserade.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Om du nu inte vill att de ska ha känslig info om dig så ge dom ingen... svara bara typ "grönt", "bengt" eller "Östersund" på samtliga frågor...

Edit: när du initialt lägger in svaren på frågorna vill säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du måste nog vackert sälja din själ om du vill se några mail i framtiden.

Men passa på istället att byta från hotmail till nått annat då allt fler företag, föreningar, organisationer och siter osv blockar att skicka mail till hotmail, live, outlook adresser

Vilka skulle dessa vara?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

*Blir galen* Jag vet att jag får skylla mig själv när jag inte fyllde i min själ i deras formulär vid registrering. Men jag kunde inte för många år sedan förutspå detta system dom kör nu.

Deras automatiska kontroller godtar inte att jag kan uppge mina senaste sända mail utan vill absolut veta detaljer jag knappade in under registreringen, vilket jag bara skrev random bokstäver och siffror.

När jag försöker hitta personlig support för att öka oddsen något så möts jag av deras envetna robot. Lyckas inte hitta någon kontaktmail eller något.

fan vad omständligt, säkerhet i all ära men jag har inte haft hackade konton under alla tidigare år så att dom gör såhär kan bara vara för att förbereda inför förföljelse, alla ska kunna spåras.