Zenimax kräver Oculus och Facebook på 35 miljarder kronor i skadestånd

Permalänk
Melding Plague

Zenimax kräver Oculus och Facebook på 35 miljarder kronor i skadestånd

Den långdragna rättstvisten mellan Zenimax och Oculus har nu gått till domstol, där Zenimax hävdar att Oculus och Facebook bör betala dem 35 miljarder kronor som kompensation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj.
Undra hur många VR headset Zenimax räknat med att man skulle sålt för att få fram 35 miljarder som ersättning ;=)

Permalänk
Medlem

Bägge bolagen kan dra åt skogen.
Du säljer ut hela ditt privatliv gratis till dem om du skriver på deras kontrakt när du köper och godkänner avtalet för den och tjänsterna.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Oj.
Undra hur många VR headset Zenimax räknat med att man skulle sålt för att få fram 35 miljarder som ersättning ;=)

De kanske inkluderade priset för facebooks uppköp av oclulus i deras kalkyler, men den var ju typ på 15-20 miljarder ´, så 15ish miljarder i intäkter för allt annat, ja jävlar.

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Oj.
Undra hur många VR headset Zenimax räknat med att man skulle sålt för att få fram 35 miljarder som ersättning ;=)

I och med att det är räknat i kronor och då ett OR-headset kostar 7 000kr * 5 000 000 = 35 miljarder

Frågan är alltså hur många OR-headset som sålts, nu vet jag inte om Dev-kits är medräknade. Men 5 miljoner headset världen över under hela 2016 är väl inte orimligt för OR att sälja. Så ur Zenimax synvinkel så äger dom egentligen produkten, då dom anser sig äga koden som gjort OR möjligt.

Sen om man själv tycker det hela är rimligt, är en annan potatis, men det är så jag uppfattar den siffra som dom kräver.

Permalänk
Medlem

Jag hejar på Zenimax Oculus kunde varit bra om dem inte sålde sin själ till Zuckerberg . Även om HTC vive försäljningen går trögt hoppas jag dem säljer mer än Oculus rift

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Zenimax är helt galna. Oculus har inte snott något från dom.
All kod Oculus använder har de fått av Valve

Visa signatur

// Niklas

Permalänk
Medlem

10721a: Oculus och Vive tillsammans har har inte ens sålt en miljon units än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

I och med att det är räknat i kronor och då ett OR-headset kostar 7 000kr * 5 000 000 = 35 miljarder

Frågan är alltså hur många OR-headset som sålts, nu vet jag inte om Dev-kits är medräknade. Men 5 miljoner headset världen över under hela 2016 är väl inte orimligt för OR att sälja. Så ur Zenimax synvinkel så äger dom egentligen produkten, då dom anser sig äga koden som gjort OR möjligt.

Sen om man själv tycker det hela är rimligt, är en annan potatis, men det är så jag uppfattar den siffra som dom kräver.

Uppskattningar jag sett räknar på runt 300 000 sålda Rift, lite fler Vive, runt 450 000.

Summorna i stämningen handlar om 2 miljarder USD i ersättning och 2 miljarder USD i "punitive damages", alltså som straff.

Problemet för Oculus är väl att Carmack erkänt att han kopierade kod när han lämnade ID och att Oculus nu måste förklara att de inte använt sig av någon sådan kod.

Sedan visade det sig att Oculus förstört all information på de datorer som polisen konfiskerade bara några minuter innan de kom dit. Det är ju lite suspekt... Och dessutom svårt att förklara för en jury (ja... det är en jury som avgör detta... USA...).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Det skulle inte direkt göra ont i mig om Facebook och Occulus fick betala skadestånd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Uppskattningar jag sett räknar på runt 300 000 sålda Rift, lite fler Vive, runt 450 000.

Summorna i stämningen handlar om 2 miljarder USD i ersättning och 2 miljarder USD i "punitive damages", alltså som straff.

Problemet för Oculus är väl att Carmack erkänt att han kopierade kod när han lämnade ID och att Oculus nu måste förklara att de inte använt sig av någon sådan kod.

Sedan visade det sig att Oculus förstört all information på de datorer som polisen konfiskerade bara några minuter innan de kom dit. Det är ju lite suspekt... Och dessutom svårt att förklara för en jury (ja... det är en jury som avgör detta... USA...).

/hulle.

Ser fortfarande inte hur Oculus skulle kunna vara skyldiga 35Miljarder. Det är ju för f*n bara koden och inte hela utvecklingen och hårdvaran av headset'n som det rör sig om. Låter ju helt jävla idiotiskt men det har det ju i likhet med hela Amerikanska rättsystemet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

De stämde ju ett företag för att de använde namnet "Scroll" vem fan kan lita på det här smutsiga, patenttrollande skitföretaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

I och med att det är räknat i kronor och då ett OR-headset kostar 7 000kr * 5 000 000 = 35 miljarder

Frågan är alltså hur många OR-headset som sålts, nu vet jag inte om Dev-kits är medräknade. Men 5 miljoner headset världen över under hela 2016 är väl inte orimligt för OR att sälja. Så ur Zenimax synvinkel så äger dom egentligen produkten, då dom anser sig äga koden som gjort OR möjligt.

Sen om man själv tycker det hela är rimligt, är en annan potatis, men det är så jag uppfattar den siffra som dom kräver.

Menar du att Oculus tjänar 7000kr per headset och att hela den summan ska gå till Zenimax?

Permalänk
Medlem

@010721a: Jag tror ärligt talat inte att Oculus har sålt ens 1 miljon enheter. Jag tror att det cirkulerar ca 200 K devkits 2 och ett par tusen devkit 1. CV1 (consumer version) har nog inte sålt mer än 250k ännu med det höga priset. Jag tror att Vive ligger runt den siffran också. PSVR som är den billigaste samt den som har en potentiell userbase på 40 miljoner PS4 ägare har sålt ungefär 5-600K headsets.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Hela den här följetången känns bara som ett desperat försök att få lite pengar från Oculus. De är bittra för att de tappat duktiga medarbetare och bittra på att Oculus och dess ägare sedan drog in storkovan när FB köpte upp.

Det finns ju inte ens ett uns av bevis mot Oculus och Carmack. Tror Zenimax gräver sin egen grav här och istället kommer att torska stora pengar på en utdragen rättegångsprocess som de senare torskar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ja, vi förstår Zenimax, det är givetvis lättare att använda amerikanska rättssystemet för att fula till sig miljarder än att faktiskt komma på egna bra idéer och försöka sälja något själva. Men det är klart, har man inga idéer what so ever så är väl det här enda sättet att överleva på (för dom) i en sådan här grymt skruvad värld.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Oj.
Undra hur många VR headset Zenimax räknat med att man skulle sålt för att få fram 35 miljarder som ersättning ;=)

Zenimax trodde väl också på den överdrivna hypen och kom fram till den här märkliga fantasisumman.

Ungefär som att Åsa-Nisse skulle vara en förlorad tvåsiffrig miljonförlust för att den laddats ner ett fåtal gånger som torrent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

I och med att det är räknat i kronor och då ett OR-headset kostar 7 000kr * 5 000 000 = 35 miljarder

Frågan är alltså hur många OR-headset som sålts, nu vet jag inte om Dev-kits är medräknade. Men 5 miljoner headset världen över under hela 2016 är väl inte orimligt för OR att sälja. Så ur Zenimax synvinkel så äger dom egentligen produkten, då dom anser sig äga koden som gjort OR möjligt.

Sen om man själv tycker det hela är rimligt, är en annan potatis, men det är så jag uppfattar den siffra som dom kräver.

Fast det känns inte som om man kan räkna riktigt så enkelt.
Först måste du räkna bort 25% eftersom det är moms som staten skall ha vilket ger ett pris på 5600kr per enhet.

Till det bör även räknas bort det priset som buiker/grossister tjänar.
Det är säkert 50% bara där som försvinner.

Vill man ta det ännu längre borde ju tillverkningskostnad också eventuellt att till viss del kunnas dras bort. Detta då det faktiskt är en utgift för tillverkaren.

Håller man sig enbart till att ta bort moms/butikerna avans blir det ganska många mer VT-headsets som skall säljas för att komma upp i de siffrorna.

Sedan kan man iofs tänka att det finns eventuella patent som skulle kunna licensieras ut till andra aktörer som ger inkomster men med den försäljning som finns av VR idag så känns 35 miljarder fortfarande VÄLDIGT långt ifrån realistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hela den här följetången känns bara som ett desperat försök att få lite pengar från Oculus. De är bittra för att de tappat duktiga medarbetare och bittra på att Oculus och dess ägare sedan drog in storkovan när FB köpte upp.

Det finns ju inte ens ett uns av bevis mot Oculus och Carmack. Tror Zenimax gräver sin egen grav här och istället kommer att torska stora pengar på en utdragen rättegångsprocess som de senare torskar.

Carmacks ego växer ganska garanterat. Först blir han draftad för sin bla enorma kunskap. Sedan blir han indirekt stämd på 35 MILJARDER för att de blev av med den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

De stämde ju ett företag för att de använde namnet "Scroll" vem fan kan lita på det här smutsiga, patenttrollande skitföretaget?

Intressant, har du någon länk till en källa på det?

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Intressant, har du någon länk till en källa på det?

https://www.engadget.com/2012/03/12/mojang-cant-use-scrolls-i...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Intressant, har du någon länk till en källa på det?

Nej, men du kan själv googla efter det.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Fast det känns inte som om man kan räkna riktigt så enkelt.
Först måste du räkna bort 25% eftersom det är moms som staten skall ha vilket ger ett pris på 5600kr per enhet.

Till det bör även räknas bort det priset som buiker/grossister tjänar.
Det är säkert 50% bara där som försvinner.

Vill man ta det ännu längre borde ju tillverkningskostnad också eventuellt att till viss del kunnas dras bort. Detta då det faktiskt är en utgift för tillverkaren.

Håller man sig enbart till att ta bort moms/butikerna avans blir det ganska många mer VT-headsets som skall säljas för att komma upp i de siffrorna.

Sedan kan man iofs tänka att det finns eventuella patent som skulle kunna licensieras ut till andra aktörer som ger inkomster men med den försäljning som finns av VR idag så känns 35 miljarder fortfarande VÄLDIGT långt ifrån realistiskt.

Oftast räknas väl bara försäljningsvärdet vid stämningar? Känns ju lite långsökt att försöka bena ut vinsten för varje produkt

Sen oftast räknar den som stämmer, på eventuell vinstbortfall även par år bakåt t.ex. Sen så klart sveda och värk på detta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

@010721: Oculus och Vive tillsammans har har inte ens sålt en miljon units än.

Skrivet av Hulle:

Uppskattningar jag sett räknar på runt 300 000 sålda Rift, lite fler Vive, runt 450 000.

Summorna i stämningen handlar om 2 miljarder USD i ersättning och 2 miljarder USD i "punitive damages", alltså som straff.

Problemet för Oculus är väl att Carmack erkänt att han kopierade kod när han lämnade ID och att Oculus nu måste förklara att de inte använt sig av någon sådan kod.

Sedan visade det sig att Oculus förstört all information på de datorer som polisen konfiskerade bara några minuter innan de kom dit. Det är ju lite suspekt... Och dessutom svårt att förklara för en jury (ja... det är en jury som avgör detta... USA...).

/hulle.

Ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Oftast räknas väl bara försäljningsvärdet vid stämningar? Känns ju lite långsökt att försöka bena ut vinsten för varje produkt

Sen oftast räknar den som stämmer, på eventuell vinstbortfall även par år bakåt t.ex. Sen så klart sveda och värk på detta.

Ja den är inte helt oproblematisk att ta med.
Dock kan man inte räkna butikspris ink skatter som priset per enhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Sedan visade det sig att Oculus förstört all information på de datorer som polisen konfiskerade bara några minuter innan de kom dit. Det är ju lite suspekt... Och dessutom svårt att förklara för en jury (ja... det är en jury som avgör detta... USA...).

/hulle.

Detta är ju verkligen att kasta in handduken i mina ögon; dom borde fan straffas om dom inte kan visa motsatsen. Hoppas verkligen dom förlorar, äckliga tjuvar. Har man inget att gömma så behöver man inte förstöra hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av 010721a:

I och med att det är räknat i kronor och då ett OR-headset kostar 7 000kr * 5 000 000 = 35 miljarder

Frågan är alltså hur många OR-headset som sålts, nu vet jag inte om Dev-kits är medräknade. Men 5 miljoner headset världen över under hela 2016 är väl inte orimligt för OR att sälja. Så ur Zenimax synvinkel så äger dom egentligen produkten, då dom anser sig äga koden som gjort OR möjligt.

Sen om man själv tycker det hela är rimligt, är en annan potatis, men det är så jag uppfattar den siffra som dom kräver.

Fast... inköpskostnad har ju ingenting med vinst per headset att göra.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Lexius:

Oculus kunde varit bra om dem inte sålde sin själ till Zuckerberg

Vet inte det. Palmer Luckey är en extrem skitstövel han med: http://www.theverge.com/2016/9/23/13025422/palmer-luckey-ocul...
Verkar som om VR-teknik drar till sig analer.

Permalänk
Medlem

Poker skämt.

All in?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vilken idiotsumma.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli