Priset på DDR4-minne väntas fortsätta stiga under 2017

Permalänk
Medlem

Vi får väll se hur pass mycket priserna påverkas, men ifall det drar iväg för mycket så sitter jag kvar på min gamla burk tills priserna kommer ner till normala nivåer.

Som ett exemple så hade ju dom som sitter på grafikkort i gtx 970 och radeon 390 klassen inte direkt behov av att uppgradera men, visst ville man uppgradera men behovet var ju inte riktigt där änn, säger bara att många uppgraderar pga vill ha nytt, istället för att det behövs, säger inte att det är något fel med detta, men ifall det kostar mer änn vad det smakar kan man lika gärna vänta 1-2 år tills när priserna komer ner till en normal nivå!

Min åsikt om det hela, andra kan tycka som dom vill!

Permalänk
Skrivet av Oaktree:

Vi får väll se hur pass mycket priserna påverkas, men ifall det drar iväg för mycket så sitter jag kvar på min gamla burk tills priserna kommer ner till normala nivåer.

Som ett exemple så hade ju dom som sitter på grafikkort i gtx 970 och radeon 390 klassen inte direkt behov av att uppgradera men, visst ville man uppgradera men behovet var ju inte riktigt där änn, säger bara att många uppgraderar pga vill ha nytt, istället för att det behövs, säger inte att det är något fel med detta, men ifall det kostar mer änn vad det smakar kan man lika gärna vänta 1-2 år tills när priserna komer ner till en normal nivå!

Min åsikt om det hela, andra kan tycka som dom vill!

Beror ju helt på vad man spelar och vad man vill ha för prestanda. Ex är det 4k du spelar i ger ett Titan X pascal mer än dubbelt så hög FPS Jämfört med 970 och ett 1080 någonstans runt det dubbla (ibland mer ibland mindre) Men är det 1920x1080 60fps så duger nog 970/390 ett bra tag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

En bubbla hade varit om det trissats upp artificiellt. Nu trissas det upp för att efterfrågan överstiger tillgången. Många som inte riktigt verkar förstå vad en bubbla är.

Om vi snackar värde på något så är det ju en bubbla om folk nu investerar i något som har ett kraftigt förhöjt värde tillfälligt eftersom efterfrågan överstiger tillgången, så fort tillgång och efterfrågan normaliseras så kommer ju priserna dämpa sig och då sitter du där i skiten om du trodde du gjort ett fet affär på att köpa dyra minnen, så då är det ju så klart en bubbla. Här leker du smart men har fel...

Skrivet av Rekl3M:

Det behöver byggas fler DDR4 minnen så att bristen byggs bort. Sen när räntan närmar sig 3-4% igen så återgår vi till det normala.

Solklar bubbla om du frågar mig.

Bostäder åt folket, nu!
Wait..What? xP

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

@Ytbehandlad: fast det är ju inte en bubbla då tillgången inte finns där, efterfrågan finns och ingen jävel investerar i minnen för att trissa upp priset eller tror att man kan sälja minnen dyrt i framtiden. Minnen är en konsumtionsvara. Du glömmer också bort att minnen säljs i försvinnande liten del till privatpersoner.
Telefoner, plattor och konsoler har alla börjat få mer och mer minne vilket tar från var vi kan förvänta oss finns på marknaden. Alla tillverkare kommer prioritera att sälja 1 miljon moduler till en kund istället för på marknaden.
Vi får ta smällen för att tex Apple vill ha ett par miljoner moduler för 10 kronor styck. Det som finns kvar kanske skulle gå att sälja på marknaden till privatpersoner för 10 kronor också men det är mycket mer logiskt att sälja dessa minnen för 11 eller 12 kronor styck när efterfrågan vida överstiger tillgångarna.

Samma som att vi inte har någon bostadsbubbla i Sverige. Vi har för dålig expansion och priset kommer inte spricka över en natt utan det kommer långsamt normaliseras pga att efterfrågan och behovet vida överstiger utbudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Och priset kommer gå ner förr eller senare. Vare sig det är p.g.a. ny teknik eller ökad tillverkning, så löser det sig alltid.

Det är inte helt säkert, i alla fall ska man nog inte räkna med en kraftig nergång.

När en ny produkt är på väg så brukar de vara snabba med att dra ner tillverkningen av den gamla, för att inte ligga på alltför stora lager. DDR3, vars efterfrågan stadigt minskar, kostar i dag nästan lika mycket som DDR4.

Permalänk
Medlem

Det var inte länge som priset på RAM var lågt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Sitter väl kvar på mina DDR3-burkar för evigt då

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Fick panik! (bra ursäkt för att få köpa) Beställde direkt "Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX",
Och en Fractal Design R5 för att man ändå var igång...
Nu är det bara att luta tillbaka och vänta på Ryzen :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Så det är säkrast att investera sina besparingar i DDR4-minnen alltså?

Och kvalitets SSDer
Priserna på 500GB var ju nere o vände på 1000kr, o nu är de på väg upp igen. Lägsta nu är ju typ 1250kr, och då för budget diskar på rea.

Permalänk
Medlem

Tycker minnen redan är dyra och så blir det ännu dyrare!
Köpte 16GB sticka för ca 850kr i höstas via netonet och nu ligger samma sticka på runt 1100kr.
Samma sak med SSD! men aja, lätt att vara efterklok

Permalänk
Medlem

Jag beklagar det inträffade. Det tycks vara så att varje gång jag börjar fundera på att köpa mer minne så ökar priserna. Vet inte vad tillverkarna har emot mig egentligen.

Permalänk
Avstängd

Så där är det alltid att först är nya minnes standarden billig går sen upp när många använder den sjunker igen sen efter ett halvår eller nått men ser inget behov av att uppgradera mina 8gb ram när det duger till alla spel och 5gb ram är nog mesta jag sett användas av spel men går antagligen 16gb när det blir nån Ryzen burk.. Kanske till hösten eller så och får hoppas dom är billiga då

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och kvalitets SSDer
Priserna på 500GB var ju nere o vände på 1000kr, o nu är de på väg upp igen. Lägsta nu är ju typ 1250kr, och då för budget diskar på rea.

Fasen... nu fick du mig att köpa en Samsung 960 EVO 500GB också... har ingent kvar av lönen nu

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yippikayey:

Fick panik! (bra ursäkt för att få köpa) Beställde direkt "Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX",
Och en Fractal Design R5 för att man ändå var igång...
Nu är det bara att luta tillbaka och vänta på Ryzen :3

Panikköpte jag också, dock en fördel att minnena inte behöver finnas på lager, det är ju iaf någon månad inna Ryzen släpps.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/239711-corsai...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

Fasen... nu fick du mig att köpa en Samsung 960 EVO 500GB också... har ingent kvar av lönen nu

Gnäll du... jag har bara denna månaden handlat SSDer för över 13kkr...

Permalänk
Medlem

Är det här orsaken till att mina bud på DDR4-Minnen i marknaden endera ignoreras eller att säljaren hastigt tar bort annonsen dom senaste veckorna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M7 | CPU: Intel Core i7 6700k | RAM: Corsair 8GB DDR4 VENGEANCE LP Grafikkort: MSI GTX 1080 GAMING X |PSU: Be Quiet: KRAFT 600W | SSD: Kingston 60GB | HDD WD 500GB
Kylning: CPU: Corsair H75 | Chassi: 3x 140MM Noctua, 2x 120mm Noctua |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Gnäll du... jag har bara denna månaden handlat SSDer för över 13kkr...

Bananas! haha, vågar knappt fråga vad du ska ha dem till...(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Panikköpte jag också, dock en fördel att minnena inte behöver finnas på lager, det är ju iaf någon månad inna Ryzen släpps.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/239711-corsai...

Det blir nog ett fint bygge du får till med de RAM stickorna

Permalänk
Medlem

Hmm, borde man förköpa 16 GB DDR4 inför ett eventuellt Ryzen eller Kaby Lake-bygge till våren/sommaren?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hoppas priset inte fortsätter stiga på de olika komponenterna. Som tur är så är mitt planerade dator köp något år bort, så kanske blir det då en ryzen om den fortfarande kan konkurrera eller om AMD släppt något vassare. `Bara tiden som får utvisa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

Bananas! haha, vågar knappt fråga vad du ska ha dem till...(?)

Nee... säg det. Men jag ser det som en investering som sagt. Men stigande priser, sämre kvalité på SSDer för var gen verkar det som, så tyckte jag det var värt att satsa på bra saker. De blir ju inte direkt gamla på många år om de är bra och stora nog

Är skönt att börja kunna slänga ut HDDna också

Skrivet av Pepsin:

Hmm, borde man förköpa 16 GB DDR4 inför ett eventuellt Ryzen eller Kaby Lake-bygge till våren/sommaren?

Tror inte du behöver ut och köpa det "idag", men om du kan hitta något du vill ha till lite rea eller bra pris, så ja, det hade jag gjort. Problemet är dock kompatibiliteten... DDR4 har ju inte direkt haft en bra start på detta, och det har varit en hel del problem med Skylake + DDR4 moduler.

Men det ska ha blivit bättre, och de borde nu vara tillräckligt universala och snabba så länge du inte väljer låg kvalité eller för gamla generationer av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag beklagar det inträffade. Det tycks vara så att varje gång jag börjar fundera på att köpa mer minne så ökar priserna. ...

Du kan inte tänka dig att sälja i stället, nu när priset har gått upp?

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@Ytbehandlad: fast det är ju inte en bubbla då tillgången inte finns där, efterfrågan finns och ingen jävel investerar i minnen för att trissa upp priset eller tror att man kan sälja minnen dyrt i framtiden. Minnen är en konsumtionsvara. Du glömmer också bort att minnen säljs i försvinnande liten del till privatpersoner.
Telefoner, plattor och konsoler har alla börjat få mer och mer minne vilket tar från var vi kan förvänta oss finns på marknaden. Alla tillverkare kommer prioritera att sälja 1 miljon moduler till en kund istället för på marknaden.
Vi får ta smällen för att tex Apple vill ha ett par miljoner moduler för 10 kronor styck. Det som finns kvar kanske skulle gå att sälja på marknaden till privatpersoner för 10 kronor också men det är mycket mer logiskt att sälja dessa minnen för 11 eller 12 kronor styck när efterfrågan vida överstiger tillgångarna.

Samma som att vi inte har någon bostadsbubbla i Sverige. Vi har för dålig expansion och priset kommer inte spricka över en natt utan det kommer långsamt normaliseras pga att efterfrågan och behovet vida överstiger utbudet.

Om räntan stiger upp snabbt så kommer nog bostadspriserna sjunka så att folk kan köpa utan att behöva ta allt för höga lån, samtidigt som byggtakten hålls i... Då kommer ju bubblan spricka för de som precis tog lån innan räntorna helt plötsligt sprang upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

@Ytbehandlad: Vi kan ta den diskussionen då räntorna exploderar upp för det kommer inte hända om man orkar sätta sig ner och kolla. Inte direkt som att du tar ett lån till reporäntan utan om du går på en bank och tar ett lån idag så finns det en klar buffert just för att förhindra det du säger också.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@Ytbehandlad: Vi kan ta den diskussionen då räntorna exploderar upp för det kommer inte hända om man orkar sätta sig ner och kolla. Inte direkt som att du tar ett lån till reporäntan utan om du går på en bank och tar ett lån idag så finns det en klar buffert just för att förhindra det du säger också.

http://www.svd.se/lugnet-fore-stormen-i-lala-landet-sverige

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

@Ytbehandlad: April 2015 och sist jag tittade så går ekonomin bara framåt i hela världen. "När utländska ekonomer kommer på besök brukar de också göra politikerna uppmärksamma på faran." Väldigt fint citat också, aldrig hört en stavelse om det däremot och det finns ingen källa på det. Om vi hamnar i en ekonomisk kris så kommer det bero på kostnaden för invandring som inte ger något tillbaks i form av skatter men det är en helt annan sak.

Du bör också fundera väldigt noga på varför det inte finns någonting om vilken utbildning herr Cervanka har på internet. Han har dock en 17 sidor lång tråd på flashback om hans foliehattande och en mindre smickrande artikel på medievärlden.

https://www.flashback.org/t2031587
https://www.medievarlden.se/mediefolk/andreas-cervenka/

Har du något annat än en snart två år gammal tidningsartikel från en foliehatt som försöker sälja så go wild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Du kan inte tänka dig att sälja i stället, nu när priset har gått upp?

Jag tror jag har 24Gb DDR3 som ligger och skräpar nånstans. Ska man ta betalt efter storlek eller vikt nu när marknaden är på väg att gå Mad Max?

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@Ytbehandlad: April 2015 och sist jag tittade så går ekonomin bara framåt i hela världen. "När utländska ekonomer kommer på besök brukar de också göra politikerna uppmärksamma på faran." Väldigt fint citat också, aldrig hört en stavelse om det däremot och det finns ingen källa på det. Om vi hamnar i en ekonomisk kris så kommer det bero på kostnaden för invandring som inte ger något tillbaks i form av skatter men det är en helt annan sak.

Du bör också fundera väldigt noga på varför det inte finns någonting om vilken utbildning herr Cervanka har på internet. Han har dock en 17 sidor lång tråd på flashback om hans foliehattande och en mindre smickrande artikel på medievärlden.

https://www.flashback.org/t2031587
https://www.medievarlden.se/mediefolk/andreas-cervenka/

Har du något annat än en snart två år gammal tidningsartikel från en foliehatt som försöker sälja så go wild.

Hur exakt är artikeln på medievärlden mindre smickrande? Har du ens läst den? Konstigt att du skulle använda den som någon sorts "han har bara fel" när den snarare visar på motsatsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Hur exakt är artikeln på medievärlden mindre smickrande? Har du ens läst den? Konstigt att du skulle använda den som någon sorts "han har bara fel" när den snarare visar på motsatsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror väl på vad man tycker är viktigt, själv tycker jag det är ganska bra att ha läst mer NEK än varenda förstaårsstudent på en ekonomilinje om man ska sitta och skriva artiklar om att hela det finansiella systemet är fel.

Permalänk
Medlem

Själv är man bara glad att man har livstidsgarantier på mina DDR4 minnen om något händer, det är fördelar med köpa grejer som erbjuder långa garantitider