Nätverk via elnätet, funkar det verkligen bra?

Permalänk
Medlem

Nätverk via elnätet, funkar det verkligen bra?

Det är så att grabben skall få en egen dator att ha i sitt rum. Dock bor han i källaren...och det går säkert åt 20-30m nätverkskabel för att få en någorlunda snygg installation från routern på markplan, ner tills hans rum längst bort i källaren. Dessutom är det ett hus byggt av lättbetong...inte det bästa för Wi-Fi och lite halvdrygt att borra genom de tjocka väggarna...

Har suttit och kollat på olika alternativ, och något som iallafall låter som en smart lösning, vore att köra med såna "power-line adaptrar" typ dessa:
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-natverk...

Tycker man läser ganska blandade kommentarer om dessa enheter...men ändå verkar väldigt många vara väldigt nöjda.

Har själv aldrig testat, men skulle det fungera som det är tänkt vore det en extremt smidig lösning för att slippa dra kablar genom större delen av huset.

Ni som testat någon form av "power-line"-lösning...vad har ni att säga?

Å om man nu skulle satsa på någon sådan lösning...är det då nödvändigt med 1000Mbit, eller funkar det bra med 500Mbit...grabben spelar typ bara CS:Go, kollar YouTube och lyssnar på Spotify.... Har idag 12Mbit (telia 30 men bor för långt från stationen...). Kommer dock få fiber indraget i villan under sommaren...å har då tänkt satsa på 250/100......om det nu har med saken att göra....

Permalänk
Medlem

Det funkar bättre än trådlöst men de har sina nackdelar. Om de sitter på olika faser kommer de inte funka och de ger en liten delay ibland vilket kan göra att man få ta ut en och stoppa i den igen.

Om du nu kör Telias 30 så kör på Powerline alternativet, om du sen ska köra fiber rekommenderar jag att du köper en starkare router och repetrara och sen kör det via 5 ghz nätet.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga svaret är det beror på, i vissa fall kan det funka helt ok men det kan även funka kasst. Det beror på om eluttagen ligger på samma fas, skicket och typen av ledningar i väggarna. Men gör dig själv en tjänst, gör det på rätt sätt på en gång med att dra kabel och bespara dig huvudvärk i framtiden.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Om du nu kör Telias 30 så kör på Powerline alternativet, om du sen ska köra fiber rekommenderar jag att du köper en starkare router och repetrara och sen kör det via 5 ghz nätet.

Repeater är däremot alltid en dålig lösning.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Tack! Idag bryggar vi telias medföljande router till våran Asus AC66U.

Permalänk
Medlem

Kör du kabel så får du garanterade 1000Mbit och väldigt lite bekymmer. Även väldigt låg latens.

Lättbetong är ju smidigt då det är lätt att borra i dessutom.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Nätverk via elnätet (powerline) är ett lotteri som beror på elen i ditt hus. Antingen så funkar det eller inte. När jag körde med powerline i mitt hus så tappade dosorna kontakt med varandra flera gånger om dagen så man vart tvungen att starta om dem för att internet skulle funka, sen så låg hastigheten på max 25 Mbit även fast det stod 700 Mbit på kartongen. Svarstiden var heller ingen höjdare, den kunde hoppa från 10 ms upp till 100 (normalt är 1 ms i ett LAN). Det är inte värt att chansa och hoppas att det funkar. Dra kabel eller kör trådlöst säger jag.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Körde en spelserver som stod på en vind via elnätet, Vart lite strul för dom att hitta varandra, men när de väl hittade varandra fick jag samma hastighet som via kabel från modemet (ca 80/80) av 100:

Nackdelen var att varenda gång de blev avbrott antigen via strömmen eller nätverket dog så var det svårt för enheterna att hitta varandra igen. Men kan ju vart mitt exemplar av Dlink som inte ville så bra.

Idag kör via elnätet till tjejens dator med ett par Dlan 500 och hon har inte klagat hittils iallafall.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

Jag vill slå ett slag för kabel. Är det rum som kommer att användas några år så kommer det säkert in fler objekt som har nytta av nätverk, TV, spelkonsoler och liknande. Finns det då en riktig kabel på plats så kan den användas för att mata allt nere i källaren med hjälp av en switch. Vill man också ha trådlöst där nere så kopplar man då in en Access Punkt (AP), inte en router utan en access punkt. (Det verkar vara vanligt att folk blandar ihop access punkt med router av någon anledning. Kanske för att den typen av router de har kommit i kontakt med har även inbyggd WiFi)
Lägg lite tid och ork på att dra en kabel så blir det mindre besvär. Jag ser power-line adaptern som en tillfällig nödlösning och något som är värt att jobba sig ifrån. Till detta så får jag erkänna att ibland fungerar dessa tillräckligt bra men det är en källa för problem.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla snabba svar. Jo, naturligtvis vore en kabel bäst, bökigt med dragningen bara...

Ett alternativ är ju förstås Wi-Fi...kollade precis nyss med min mobil....speedtest.net tyckte att jag hade 11.6/2.2Mbit/s i vardagsrummet 3m från routern....och 6.5/2.2Mbit/s nere i hans rum med stängd dörr... Vet egentligen inte vad som krävs för bra flyt i CS:Go, youtube och spotify....

Permalänk
Medlem

funkar fint!

För mig har det funkat fint! Router (Telias, som i sig däremot *inte* funkar så fint...) som står på bottenvåning som försörjer TV, telefon och nät. Datorerna däremot på övervåning, segt och laggigt med trådlöst samt bökigt att snyggt (och smidigt) få upp nätverkskabel. Köpte på vinst och förlust nätverk över elkablarna där en av el-klumparna dessutom hade inbyggd 3 portars switch. Har inte kopplat ner en enda gång samt ligger på drygt 150M/bit. Med all belysning och annat tjaffs på på övervåningen kan det krypa ner till 60M/bit en dålig dag...fast det gör inte så mycket när Telias 30 maxar 18M/bit en sällsynt bra dag...
Allt ligger på samma fas samt att jag kommer byta plats på två proppar för än mindre störningar. Ska bli spännande att se hur det kommer funka med fibern när den kommer i vår!

Med vänlig hälsning
Abbe

Permalänk
Medlem

Om du skall installera fiber, så tänk på var du skall placera inkommande fiberbox och bygg helst i stjärnnätsform.
Då kanske det blir närmare till källaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

Jag tackar för alla snabba svar. Jo, naturligtvis vore en kabel bäst, bökigt med dragningen bara...

Ett alternativ är ju förstås Wi-Fi...kollade precis nyss med min mobil....speedtest.net tyckte att jag hade 11.6/2.2Mbit/s i vardagsrummet 3m från routern....och 6.5/2.2Mbit/s nere i hans rum med stängd dörr... Vet egentligen inte vad som krävs för bra flyt i CS:Go, youtube och spotify....

Som redan sagts ovan är är nätverk via elnätet enligt min upplevelse aldrig en bra lösning eller i såpass få fall att jag inte skulle ge mig på sälja på någon de utan de är bara hemma klabbare som är för lata eller inte har kunskapen att ge sig på bättre lösningar.
Även belastning på uttag som går på samma slinga kan skapa störningar och de behöver inte vara något som drar mycket ström som påverkar och gör att förbindelsen går ner.

Man kan också kolla på en accesspunkt såsom t.ex. ubiquiti ap lr eller ap ac lr som säkerligen skickar ut bättre med kräm i wifi signalerna än routern du har idag och isf kanske datorn som grabben har kan gå via wifi utan att han förlorar något i hastighet från ovanvåningen.

Men som redan ovanstående sagt det är aldrig fel att ha en förbindelse mellan dom olika våningarna i ett hus framförallt att tänka på när man bygger dom här förbindelserna mellan våningarna att dom utgår från en plats där man också kan sätta fiber boxen i framtiden och mata på nätverket på redan befintlig infrastruktur man byggt upp.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Tror att denna video från 2009 gäller ännu

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Datate78:

Det är så att grabben skall få en egen dator att ha i sitt rum. Dock bor han i källaren...och det går säkert åt 20-30m nätverkskabel för att få en någorlunda snygg installation från routern på markplan, ner tills hans rum längst bort i källaren. Dessutom är det ett hus byggt av lättbetong...inte det bästa för Wi-Fi och lite halvdrygt att borra genom de tjocka väggarna...

Kommer dock få fiber indraget i villan under sommaren...å har då tänkt satsa på 250/100......om det nu har med saken att göra....

Gör nåt bra och riktigt för grabben och dra fram riktig nätverkskabel inkl uttag.

Hur det kan vara "halvdrygt" att borra i lättbetong är jag inte med på?

Borrar, SDS är att föredra men nedan duger om man bara har en vanlig borrmaskin. Eller hyr man en proffsmaskin, typ Hilti, som att borra i smör.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Betong--och-kake...

Nätverkskabel plus uttag finns även på Biltema, Kjell &Co ett annat bra val.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Mycket negativt om "Home plugs" här. Har själv haft homeplugs i huset i flera år, tre stycken på olika våningar mellan teliamodem, ps3/digitalbox och dator i källaren.
Har fungerat hur bra som helst och aldrig krånglat. Hade Telias "upp till 30mbit/s" och det klarade de av utan problem.
Vid högre hastigheter kommer de så klart begränsa. Lånade ut mina enheter till en kollega som ville prova och han fick ut ca 80 av sina 100mbit/s.

Tycker absolut att du ska prova med homeplugs, fungerar de tillfredställande är de hur smidiga som helst. Tänk bara på att köpa lite dyrare som har "filter" (hur det nu fungerar) och med iaf två nätverksuttag så slipper du switchar överallt. Också bra att de klarar högre teoretisk hastighet, även om de aldrig gör det i verkligheten.

Jag köpte liknande dessa (Fast med dubbla nätverksuttag i varje enhet);
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1198245

Kostade för några år sedan ca 1000lappen.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Inaktiv

PowerLine är egentligen Wi-Fi teknik, fast i trådad "antenn" i form av dina elledningar.

Även om du har supermodernt hus med nyinstallerad EL och du har tur att ligga på samma fas är det inte säkert det fungerar, då det har att göra saker som kan störa, avstånd osv. egentligen samma saker som gör att Wi-Fi kan fungera bra eller dåligt.

Mitt absoluta tips är att köpa på öppet köp, alternativt använda distanslagen så du kan testa och lämna tillbaka prylarna. Testa gärna en hel helg.

Ytterligare en sak som kan vara värt att nämna är att powerline fuskar på flera sätt med hastigheten.

- Hastigheten som man anger är uppskattad teoretiskt hastighet, lite som wi-fi
- Hastigheten gäller åt båda hållen samtidigt, lite svårt att förklara men säg om din powerline klarar 100 Mbit (faktiskt hastighet) då har du bara 50Mbit/s åt vardera hållen om du både skickar och tar emot data samtidigt.

Om du kan så håller jag med andra här, TP kabel är det bästa.

Permalänk

Har nätverk via elnätet. Det funkar bra, vi har 100/100 nätverk, i elkontakten får jag ut 80/80, helt acceptabelt.
Det är som sagt ett lotteri, uppkopplingshastigheten varierar inte bara mellan rum, och inte bara mellan uttag, utan mellan uttag i samma dosa. Du måste absolut köra trial & error för att hitta bästa kontakten.
I slutänden så använder vi det ändå inte mycket, eftersom det visade sig att med en bra trådlös router får man 80/80 även genom två betongväggar.

Permalänk
Medlem

Man kanske ska säga såhär då. Är din son en inbiten spelnörd med bra utrustning och siktar mot e-sport. Använd kabel så slipper du gnället att de laggar. Annars lär du få dra kabel ändå. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Avstängd

Jag lägger med min röst på kabel.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Man kanske ska säga såhär då. Är din son en inbiten spelnörd med bra utrustning och siktar mot e-sport. Använd kabel så slipper du gnället att de laggar. Annars lär du få dra kabel ändå. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

När det gäller seriöst onlinespelande på CS, WoW, Starcraft mfl, så spelar hastigheten mindre roll. Där är latensen helt avgörande. Ett ADSL bredband på 6-7 mbit/s slår ett 30-40 mbit satellitbredband alla dagar. Att köra med powerplug är lika illa som att spela över wifi!

Permalänk
Medlem

Jag slår också ett slag för nätverkskabel, men om du får fiber inom kort, så kommer denna med största sannolikhet komma in via källaren. Gör då så att du placerar mediaomvandlaren i närheten av grabbens rum, och routern efter denna, förslagsvis också i anslutning till grabbens. Sedan kan du dra vidare från routern, upp i huset. Drar du kabel redan nu, tänk på detta, så har du lite av arbetet gjort redan.

Är det ett kommersiellt nät, tex Öppen fiber, Bahngof, Ip-only etc så kommer troligen fibern längs med gatan, och in till varje hus, och är det stadsnät så kan det även komma på baksidan huset, längs med alla gräsmattor. Du kan säkert gissa ungefär var du kommer få in fiern och planera efter detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Det funkar bättre än trådlöst men de har sina nackdelar.

Nej. Tittar man på standarden så kan man se att det är nästan identiskt med wifi, fast det laggar efter ett par år med tekniken. En annan skillnad är att det är svårt att hitta bra produkter. Jag gissar att det beror på att volymerna är små och för företag så är bara kabel och wifi intressant.

Powerlineprodukter är att jämföra med äldre, billig wifi-utrustning. Vanligtvis när personer hyllar powerline över wifi, så har de haft dålig wifiutrustning. Inte 802.11n med MIMO och 5GHz eller 802.11ac, från vettiga tillverkare. En annan klassiker är wifi-sticka rakt i stationär dator för att sedan byta till powerline som kopplas in via ethernet. Wifi-stickor ska inte sitta rakt i en stationär dator, det fullkomligt förstör motttagningen, använd usb-förlängning.

Med detta sagt, så finns det givetvis bostäder där wifi tar sig fram väldigt dåligt och därför kan fungera bättre, trots sina tillkortakommanden. Men det är alltså undantag.

För att besvara originalinlägget, så har jag testat ett antal powerlineprodukter och hittils har jag aldrig varit nöjd med resultaten. En vettig wifi-installation har alltid gjort ett bättre jobb. Om det bara rör sig om 30 meter kabel så skulle jag dragit den, särskilt som du överväger att gå över till fiber och grabbens användning huvudsakligen är spel. Hade det varit för att koppla in din kontorsdator hade jag sagt "pröva om det är öppet köp".

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

jag har testat mina Devolo 1200+ wifi i ca 2 månader. det har fungerat över förväntan, men jag vill säga redan från början att det är inte samma sak som att ha cat 6 kabel, men är definitivt bättre än router wifi.

på mina få jag mellan 150 och 350 mbit. jag har testat alla uttag hemma och alla fungerar. ett tag körde vi bara med Devolo hemma all internet. både tråd och wifi (ca 15 grejer går på wifi). inga omstarter eller lagg på spel och streaming. huset är byggd 1972 så det är inte nya elinstallationer i den. nu har jag dom inkopplade bara med några enheter för att se om dom är stabila.
hade dom över en helg hos min bror och han blev överraskad att det fungerade så bra. han fick bättre täckning förstås men han fick bättre fart med. framförallt med dator som var tidigare wifi och nu kopplades med kabel via en Devolo. inga problem att maxa hans 100 mbit lina. wifi fungerar oxå bra och har bra täckning.
så min slutsats är
på plus sidan: att för mig fungerar dom över förväntan, inga stabilitets problem vad jag kan se nu, bra fart om man inte orkar dra kabel, lätta att installera, lätta att confa
på minus sidan: inte lika bra som kabel, för dyra just dom här, inte lika bra som dedikerade AP tip Unifi när det gäller wifi (har inte testat hemma kabel i Devolo mot wifi Unifi AP. ska göra det någon dag. hos min bror var farten med kabeln mkt bättre än med hans Asus RT66U router wifi).

till sluta handlar det om vad du vill ha och hur vill du lösa problemen. det här är enkel lösning om man inte orkar/kan dra kabel och jag kan rekommendera dom jag använder. dom andra har jag inte testat och vet inte hur dom är.

Permalänk
Medlem

Som många har sagt så är alltid powerline en chansning.
Så ett gott råd är att alltid se till att man har öppet köp.
Så tag hem ett par på öppet köp och se om det fungerar.

Om det gör det så är det en snabb lösning på problemet.
Sedan tycker jag att man på sikt skall installera kabel.
Kabel är alltid bäst.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte haft några bra erfarenheter med Powerline alls. Både i mitt hus och min svärmors hus var det ostabilt och gav inte speciellt bra hastighet. Nu har jag lite högre krav då jag har Giabit-fiber in och min svärmor 100 Mbit men jag förväntade mig att få ut mer än 30-40 Mbit.

Men som andra sagt, det är enormt mycket beroende på elnätet. Har ni tur funkar det.
Kabel är som sagt absolut bäst. Jag hade dock bra erfarenhet med WiFi hemma hos mig.

I vårt hus (byggt på 30-talet så massivt trä och betong) så kommer fiber in på markplan och mitt arbetsrum är diagonalt längst bort i huset i vårt gamla garage. Inte optimalt.

Jag körde länge en ASUS 66U (och senare deras svindyra 5300-router) som bryggades till en ASUS router på undervåningen. ASUS låter dig sätta upp denna bryggning enkelt. Jag dedikerade ett av 5 GHz-banden för den bryggningen. Sen tog jag ut trådat internet direkt i garaget från routern som stod där. Trots avståndet så fick jag utan problem ut 400-600 Mbps i garaget. Jag är ingen e-sports-nörd men jag spelade en hel del online spel där nere och det funkade utmärkt för mig. Nu har jag inte längre behov av den lösningen då jag fick möjlighet att dra kabel ner via ett kabelrör i väggen som blev ledigt så jag har Ubiquiti AP's istället i huset. Men jag har satt upp en liknande lösning hos min syster och där fungerar det också bra.

Så en lösning för dig kunde vara att en till ASUS AC68U som ny router och flytta er AC66U ner till hans rum och brygga dom. Eller om du har råd en AC88U, 3200U eller t om 5300U. Då blir det bra kräm. Men det kostar ju lite mer.

Kör du Powerline så se verkligen till att ha öppet köp.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Inaktiv

Jag har också använt Powerplug / Homeplug och visst fungerar det. Vid det tillfället hade jag 100/100 fiber - och det drog ner rätt rejält på hastigheten att köra via elnätet. Rekommenderar att kolla om du kan köpa begagnat för en billig slant eller om du känner någon du kan låna av för att se om det fungerar hemma hos dig.

Permalänk
Medlem

Många bra svar, men jag lägger till min erfarenhet.

Jag bor för nuvarande i, vad jag tror är, miljonprojekt som byggdes på 60-talet och jag antar att eldragningarna därmed kanske inte är de bästa. Utöver det så sitter både "sändaren" och "mottagaren" i en förlängsningssladd, vilket inte rekommenderas av tillverkarna.

Om jag jämför hastighet så är jag väldigt nöjd med resultatet, om jag kör med en lång sladd direkt från routern får jag ca 95mb/s både upp och ned. Om jag kör via powerline så får jag ca 90mb/s upp och ned. Däremot finns det vissa stabilitetsproblem, dock ingenting som är alltför farligt (för mig). Med några dagars mellanrum märker jag av att internet dör under någon minut eller två, wi-fi fungerar fortfarande så jag antar att det har med powerlinen att göra (men jag har aldrig brytt mig om att felsöka). Sen händer det att det laggar till när jag spelar t.ex. CSGO, i snitt kanske det är ett märkbart lagg på ett fåtal sekunder per match. Alltså ingen större fara, även om det är jävligt irriterande när det händer i pressade situationer.

Så överlag är jag väldigt nöjd, men det är inte helt perfekt. Fyra av fem stjärnor.

Just ja... Jag läste en hel del innan jag köpte min powerline och generellt verkar det vara så att om det står 500mb så är det i praktiken bara 250. Står det 100mb så är det i sin tur närmare 50, osv. Och utöver det verkar det även vara att man får vad man betalar för. Minns inte exakt vad min kostade men det var en bit över 500kr i alla fall, kanske 7-800kr.
Mycket pengar för att vara bekväm och slippa dra kabel.

Permalänk
Medlem

@Trunk: Prova ett par billiga Powerline först och bilda dig en uppfattning: https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline/tp-link-t... Själv testat genom grendosa till lång Kuhlokabel ut till ladugården och fick väll 8-20 mbps

Kuhlokabel (Kulo)
Introducerad 1905 och uppkallad efter sin upphovsman E. Kuhlo, elverkschef i Stettin.
Kabeln böjdes med speciella "kuhlotänger". En skicklig montör kunde stå nere på golvet och på fri hand bocka till kuhlon med tången för att den sedan skulle passa precis vid klamring runt t.ex. takbjälkar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

Vet egentligen inte vad som krävs för bra flyt i CS:Go, youtube och spotify....

Tråd...
Bandbredd är mindre viktigt när det kommer till spel, fast youtube och spotify kräver bandbredd

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds