Permalänk

Hjälp med switch

Hej

Ska sätta upp ett nätverk med vlan för första gången tänkte jag... Lite förbryllad angående vilken switch jag behöver. Måste jag ha en smart switch med stöd för vlan även när switchen bara sitter i ett subnät?

Jag vill ha full support för NAT, UPnP osv även genom switchen. Men behöver ju inte sätta upp det i switchen utan det gör jag ju på ER-L. Betyder smart switch att man kan confa det i switchen eller att den klarar att skicka vidare sånt helt enkelt? Har även lite huvudbry om skillnaden på layer 3/2 osv men det kan jag nog googla mig fram till

Tack

Permalänk
Medlem

Som det ser ut på illustrationen behöver du ingen smart switch med VLAN, om du kör olika utgångar från edgerouitern till de två olika subnäten/lanen.

Vill du dela upp t.ex. NAS och VM host från varandra med VLAn så behöver du en switch som klarar VLAN.

Tillägg: Lager 3 sker kortfattat i routern och lager 2 i switchen. Ip vs MAC adresser.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

Kanon! Då funkade min logik... Tackar

Permalänk
Inaktiv

Du behöver inte använda olika VLAN i överhuvudtaget.

Olika vlan behöver du om du ska segmentera olika typer av trafik på samma förbindelse, här har du ju olika förbindelser till olika portar så du kan gott köra default vlan på alla dina portar.

Det är inte så lätt att lära sig L2/L3 genom att googla, lovar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av studiox_swe:

Du behöver inte använda olika VLAN i överhuvudtaget.

Olika vlan behöver du om du ska segmentera olika typer av trafik på samma förbindelse, här har du ju olika förbindelser till olika portar så du kan gott köra default vlan på alla dina portar.

Det är inte så lätt att lära sig L2/L3 genom att googla, lovar

Jag är medveten om att jag inte behöver VLAN, gör det endast i syfte av att lära mig lite grunder och för att det är kul, borde kanske sagt det i OP dock..

Jag har pluggat IT-drift några år men fördjupade mig aldrig i nätverk så ska nog kunna få grepp på detta med till slut

Skrivet av Pelegrino:

Hittade dom också, den andra länken förklarade det väldigt väl tycker jag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av [Andreen]:

Jag är medveten om att jag inte behöver VLAN, gör det endast i syfte av att lära mig lite grunder och för att det är kul, borde kanske sagt det i OP dock..

I så fall tycker jag du ska välja en annan setup där trafiken måste passera din switch, ett mycket bra sätt att lära sig nätverk på är att när du märker att du inte kan prata med din Xbox längre så har du configgad något fel Det finns många billiga "managed" switchar som klarar VLAN.

Skrivet av [Andreen]:

Hittade dom också, den andra länken förklarade det väldigt väl tycker jag

Det jag tror du framförallt kan ha nytta av att lära dig är intra-vlan routing, precis som cisco beskriver. Det är egentligen inte riktig L3 utan en variant där din switch agerar router fast det är en switch Om du gör en traceroute i ett sådant nät kommer du märka att din trafik kommer passera switchen för att gå från ett vlan till ett annat, och via din router för att ta sig ut på internet. Att se det i verkligheten är betydligt roligare än att kolla på Youtube, lovar

Permalänk

@studiox_swe: Jag hade faktiskt inte ens tänkt tanken men det låter som ett ypperligt sätt att lära sig på, tack för det. Vi får se vad som passar, bor litet så har en del fysiska förutsättningar också som minimala nätverksskåp och planlösningar som inte är tänkta för mer än ett modem och 2 tp-kablar... Men kanske blir både och till slut, de är ju inte svindyra som du säger och ER-L bästa argument är ju klart dess pris.

Fick hem en HP G7a igår så nu har jag mycket att göra och ingen tid alls som vanligt